Soran Ismails försvarstal i SVT

Nu när jag tänker på det så blev jag överraskad när en manlig kollega på jobbet såg att jag mådde dåligt. Positivt överraskad.

Jag vet inte riktigt, för jag har inte bara träffat svin utan även snälla män också. Men jag misstänker att det man får höra i nyheterna och min egen pappa (som har/haft nästan omöjligt svårt att tänka sig in i en annan persons position så länge jag kan minnas) har påverkat mig. Jag har inte svårt att tro på snälla män, men just empatin. Så jag blir positivt överraskad åtminstone.

Men jag försöker att inte ha för förutsättande meningar och vara öppen för varje ny person jag möter. Det är ingens fel vad jag upplevt eller kan ha för fördomar.
Jag förstår ju dock känslan av att med män är det upp till bevis. Absolut att vi kan vara empatiska, men det säger väl en hel del att jag till exempel inte dejtar män längre. Det är kanske inte bara empatin som tryter utan många andra känslomässiga färdigheter, sånt som verkligen påverkar djupare relationer. Det ÄR ett problem med mäns känslomässiga oförmågor och brist på empati, men om vi börjar snacka om 'män är från mars och kvinnor är från venus' så börjar vi också genom själva det konstaterandet att ursäkta och bortförklara mäns dåliga beteenden. Jag har för övrigt läst boken som gav upphov (?) till det där uttrycket och hela skiten är en stor jävla harang som i slutändan lägger ansvaret på kvinnorna för att män beter sig skit. Bara nej. Med den typen av tänkande kommer vi aldrig nånstans.
 
Jag får också klåda av män är si kvinnor är så. Just när det ses som ett attribut som följer med könet, inte som något som är ett resultat av hur individen har formats av sin uppväxt etc. Man kan ju ha rätt i sak liksom, att män oftare är si, men det är intressantare att prata om vad som gör att någon blir si än att konstatera att det finns en skillnad mellan könen och stanna vid det.
 
Jag förstår ju dock känslan av att med män är det upp till bevis. Absolut att vi kan vara empatiska, men det säger väl en hel del att jag till exempel inte dejtar män längre. Det är kanske inte bara empatin som tryter utan många andra känslomässiga färdigheter, sånt som verkligen påverkar djupare relationer. Det ÄR ett problem med mäns känslomässiga oförmågor och brist på empati, men om vi börjar snacka om 'män är från mars och kvinnor är från venus' så börjar vi också genom själva det konstaterandet att ursäkta och bortförklara mäns dåliga beteenden. Jag har för övrigt läst boken som gav upphov (?) till det där uttrycket och hela skiten är en stor jävla harang som i slutändan lägger ansvaret på kvinnorna för att män beter sig skit. Bara nej. Med den typen av tänkande kommer vi aldrig nånstans.
Jag tänker att man kan vara empatisk på olika sätt. Bara för att en person inte är empatisk mot mig på det sätt som jag förväntar mig betyder det inte att personen saknar empati.

Många vill prata och älta, min salig pappa såg till att man fick annat att göra som bröt de negativa tankarna. Vi gjorde massor av olika saker tillsammans som gav ny input och så kunde vi småprata samtidigt. För mig funkar detta mycket bättre än att bara prata.
 
Jag tänker att man kan vara empatisk på olika sätt. Bara för att en person inte är empatisk mot mig på det sätt som jag förväntar mig betyder det inte att personen saknar empati.

Många vill prata och älta, min salig pappa såg till att man fick annat att göra som bröt de negativa tankarna. Vi gjorde massor av olika saker tillsammans som gav ny input och så kunde vi småprata samtidigt. För mig funkar detta mycket bättre än att bara prata.
Absolut! För min del har det alltid varit pappa som varit mer empatisk och inkännande, även om hans sätt att uttrycka det inte alltid varit det konventionella. Med mamma har jag fått mycket kramar och tröst, men det har liksom varit ganska falskt och ytligt, hon har inte alls samma empatiska förmåga rent känslomässigt.

På det sättet tror jag också att könsroller skadar. Utifrån hade det varit superlätt att anta att min pappa var en frånvarande och kall man, och många gånger tror jag nog att samhällets förväntningar på mina föräldrar faktiskt haft negativ påverkan på vår relation. Det vill säga att folk alltid ringde mamma och inte pappa om något hände i skolan, fastän pappa var bättre på att hantera sånt, bara som ett exempel.
 
Absolut! För min del har det alltid varit pappa som varit mer empatisk och inkännande, även om hans sätt att uttrycka det inte alltid varit det konventionella. Med mamma har jag fått mycket kramar och tröst, men det har liksom varit ganska falskt och ytligt, hon har inte alls samma empatiska förmåga rent känslomässigt.

På det sättet tror jag också att könsroller skadar. Utifrån hade det varit superlätt att anta att min pappa var en frånvarande och kall man, och många gånger tror jag nog att samhällets förväntningar på mina föräldrar faktiskt haft negativ påverkan på vår relation. Det vill säga att folk alltid ringde mamma och inte pappa om något hände i skolan, fastän pappa var bättre på att hantera sånt, bara som ett exempel.
Jag avskyr könsroller och är uppvuxen med föräldrar som inte heller uppskattade dom och som gärna bröt mönstret.
Min pappa var också den mest empatiska och den jag alltid gick till i första hand.
 
Nej, jag tror inte att det är en inbromsning som krävs riktigt. På den ilskan som går över i förtal, hot, och annan brottslighet, ja, men inte att offer inte ska få vara arga och uttrycka det hur de vill inom lagens gränser. Men kanske att det samtidigt behövs utrymme för förändring, och då menar jag inte utrymme för förövare att gråta ut i media eller nåt sånt, utan att den naturliga responsen från media och rättsväsende blir mer "usch, det har hänt igen! låt oss tillsammans som samhälle spåna på lösningar, bjuda in organisationer som jobbar med förebyggande, diskutera rättsväsendets roll". Så mindre fokus i det offentliga på någon direkt kamp mellan offer och förövare, och mer fokus på hur vi som samhälle kan gå framåt, utan att för den delen förminska eller stänga ute offrens känslor. Att lägga ansvaret då på alla män att lära sig och ändra sig, istället för att som kollektiv springa efter förövaren med ilska och hat. If that makes any sense?
Jag tycker Bianca Kronlöf beskrev riktigt bra hur man ska bemöta det, nej inte springa efter med hat men att förvänta sig att människan tar sitt ansvar och förstås att inte släta över på det sätt som blev i dokumentären till exempel. Tror ilska kan vara nyttigt och ge styrka att jobba för förändring, men det ska vara riktat mot just brotten, sexismen och allt runtomkring som underlättar för det här att ske gång på gång. Där ingår både att jobba förebyggande sådär generellt som du beskriver där, och att som hon beskriver säga ifrån i sin vardag när något händer som inte är ok, människors handlande eller icke-handlande. Att ta ställning på ett konstruktivt sätt.
 
Jag tycker Bianca Kronlöf beskrev riktigt bra hur man ska bemöta det, nej inte springa efter med hat men att förvänta sig att människan tar sitt ansvar och förstås att inte släta över på det sätt som blev i dokumentären till exempel. Tror ilska kan vara nyttigt och ge styrka att jobba för förändring, men det ska vara riktat mot just brotten, sexismen och allt runtomkring som underlättar för det här att ske gång på gång. Där ingår både att jobba förebyggande sådär generellt som du beskriver där, och att som hon beskriver säga ifrån i sin vardag när något händer som inte är ok, människors handlande eller icke-handlande. Att ta ställning på ett konstruktivt sätt.
Ja men precis! Hon sa det mycket bättre än jag kunde uttrycka det, och just som du säger också biten med att faktiskt inte låta saker passera i vardagen, att hålla ställningarna om en får säga så. Jag vet att det är något jag måste bli bättre på. Särskilt när det är i personliga relationer, familj och vänner och deras partners och så vidare. Men kommer nog kolla på hennes uppläsning av brevet igen när jag behöver påminna mig själv.
 
Jag har fortfarande inte sett Sorans snack men efter att ha sett Biancas brev så slår det mig hur många mäns egon som är så oerhört sårade av att de inte fick ligga som tonåringar. Bianca säger det också så bra att man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt, och kring detta så tänker jag just två saker:

1. BUHU. Väx upp och kom över det.
2. Det ÄR ett problem att det är en sån sexhets på bland tonårspojkar. Allt som jag utsatts för av just tonårspojkar hade kunnat undvikas om pressen på dem att ha sexuella erfarenheter inte hade varit så hård. De var inte kåta, de var desperata att inte vara "sist" eller "varit med om minst". Det verkar som att detta leder till att de antingen begår övergrepp som tonåringar eller så begår de övergrepp som vuxna för att de inte "fick nåt" när de var tonåringar ☠️ Så jag förstår att detta har påverkat Soran, synd bara att han inte tog ansvar för sina känslor och sitt agerande som vuxen man sedan.
 
Har inte sett dokumentären och tänker inte se den heller.
Jag slutade kolla på honom efter den där stå-uppskämtet för många herrans år sedan:
-Men Soran du är ju svensk, du våldtar ju nästan ingen längre! Eller något åt det hållet. Så respektlöst.

Det värsta för personer som Ismail, Federley och Sahlin med för den delen, är att det verkar vara bristen på rampljuset, som är det värsta straffet för dom.
De vill tillbaka till varje pris?
För att det är "rätt och riktigt". De har aldrig gjort något fel?
De har bara haft otur eller blivit missförstådda?

Ismail började väl plugga psykologi eller något? Han kanske ska fortsätta den banan istället?
 
Jag har fortfarande inte sett Sorans snack men efter att ha sett Biancas brev så slår det mig hur många mäns egon som är så oerhört sårade av att de inte fick ligga som tonåringar. Bianca säger det också så bra att man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt, och kring detta så tänker jag just två saker:

1. BUHU. Väx upp och kom över det.
2. Det ÄR ett problem att det är en sån sexhets på bland tonårspojkar. Allt som jag utsatts för av just tonårspojkar hade kunnat undvikas om pressen på dem att ha sexuella erfarenheter inte hade varit så hård. De var inte kåta, de var desperata att inte vara "sist" eller "varit med om minst". Det verkar som att detta leder till att de antingen begår övergrepp som tonåringar eller så begår de övergrepp som vuxna för att de inte "fick nåt" när de var tonåringar ☠️ Så jag förstår att detta har påverkat Soran, synd bara att han inte tog ansvar för sina känslor och sitt agerande som vuxen man sedan.
Männen framställer de också som att det skulle vara det värsta en person kan utsättas för, att inte få ligga...

Tycker det var så bra det hon sa efter åt i stil med att "Är de då alla tjejers ansvar att ligga med alla män, för att dom inte ska behöva våldta?" För det är ju indirekt hur ansvaret läggs med resonemanget männen har.
 
Som om det inte räckte anmälde han dessutom en kvinna som skrivit ett inlägg i en sluten facebookgrupp om vad han utsatt henne för för förtal och krävde ett stort skadestånd. Åklagaren var där snabb med att åtala och hon dömdes i tingsrätten till villkorlig dom med dagsböter och skadestånd till Soran, en orimlig dom i mina ögon men förtalspraxis i domstolarna har under senare år ändrats ganska radikalt och används dessutom godtyckligt.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/soran-ismail-i-ratten-kvinna-atalad-for-grovt-fortal-osant/
 
Senast ändrad:
Som om det inte räckte anmälde han dessutom en kvinna som skrivit ett inlägg i en sluten facebookgrupp om vad han ustatt henne för förtal och krävde ett stort skadestånd. Åklagaren var där snabb med att åtala och hon dömdes i tingsrätten till villkorlig dom med dagsböter och skadestånd till Soran, en orimlig dom i mina ögon men förtalspraxis i domstolarna har under senare år ändrats ganska radikalt och används dessutom godtyckligt.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/soran-ismail-i-ratten-kvinna-atalad-for-grovt-fortal-osant/

Åh stackarn lider av PTSD, herregud så synd om honom. Jag undrar hur hans offer mår? Lider de av PTSD?

Alltså jag kräks...:yuck:
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges Veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. Nyhetschef...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 311
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
10 530
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp