Soran Ismails försvarstal i SVT

Tänk att såna resonemang kan vara så hundraprocentigt enkelriktade. Tänk om han skulle prioritera sin partners välmående över sin egen lust.

Ja man kan aldrig upphöra att förvånas. Jag trodde inte han var allvarlig när han halvgrinandes deklarerade hur dåligt han mådde av att jag inte ville ställa upp på nåt som varken gav mig njutning eller som ens kändes fräscht och lustfyllt. Men han mådde alltså SÅ dåligt över att förvägras sin njutning och att jag inte förstod vad det betydde för honom. Men gör det själv liksom (handlade om nåt man mkt väl kan onanera sig till på egen hand). Men nej, jag var kall som inte älskade honom så mkt att jag kunde ge honom det.

Han kunde aldrig sätta sig in i hur det var att vara på andra sidan. Aldrig. För eftersom sex var livets mening för honom måste det ju vara det för alla. Hur man då kan tycka det känns sexigt att tjata och grina och vilja att nån gör saker den inte vill. Men jag tror inte han och andra män ens kommer så långt i sin tankebana, de kommer aldrig utanför sig själv.
 
Kanske det skulle bli lättare om flera män vågade be om ursäkt? Men det beror dock på om kvinnan vill ha någon kontakt över huvudtaget såklart, man vill ju som offer gärna undvika all slags kontakt efteråt.
Men kanske om man skrev ett brev så får offret själv bestämma när de vill öppna det.
Man vet ju inte hur många som ångrar sitt beteende pga skamkänslan, men kanske man kan börja om man är förövare och våga be om ursäkt till offret - då kanske den allmänna attityden skulle förändras också. Det är ju på tok för många kvinnor som känner att man bara pressar undan det i tankarna, och därmed som att männen inte "ställs inför" det.

Det behövs nog mera villighet till att be om ursäkt rent allmänt i samhället, lite ödmjukhet typ. (Detta gäller även mig.)

Jag tycker det där låter lite som när man lär ett barn att säga förlåt när det slagit någon, istället för att lära det att inte slåss.
 
Jag tycker det där låter lite som när man lär ett barn att säga förlåt när det slagit någon, istället för att lära det att inte slåss.
Jag störde mig så mycket på det på dagis och lågstadiet. "Nu får du släppa det och sluta vara sur, hen har faktiskt sagt förlåt" ett förlåt suddar ju inte på något sätt ut vad som hänt. Varför ska man INTE hålla folk ifrån sig efter att de gjort en illa? Det var ju sällan efter första orätten man blev ledsen och långtidstvär.
 
Men usch!
Hur kan man ens vilja ha sex när någon sagt att den inte vill?
Jag ser det som övergrepp. Det är inte samtycke om en person säger att den inte vill men kan ställa upp. Då borde man som normalfuntad begripa att det inte är läge för sex.
Jag vet inte. Jag förstår det inte heller. Min lust hade dött där och då. Tror det delvis handlat om någon konstig syn på kvinnlig sexualitet, som att den främst är för att tillfredsställa mannen.
 
Jag vet inte. Jag förstår det inte heller. Min lust hade dött där och då. Tror det delvis handlat om någon konstig syn på kvinnlig sexualitet, som att den främst är för att tillfredsställa mannen.

Av erfarenhet kan jag säga att ja, det dödar all ens egen lust. Och den stackars snubben fattar ingenting om varför. Som att just det där med att våra kroppar är till för manlig sexuell tillfredsställelse är en självklarhet de inte ens reflekterar över...
 
Av erfarenhet kan jag säga att ja, det dödar all ens egen lust. Och den stackars snubben fattar ingenting om varför. Som att just det där med att våra kroppar är till för manlig sexuell tillfredsställelse är en självklarhet de inte ens reflekterar över...
Det har jag erfarenhet av. Jag menade att det dödat min lust om någon sagt till mig att de inte vill ha sex, men tydligen gäller de inte alla.
 
Fy vad hemskt, och ja, det är verkligen raserande för självkänslan. Som ung vuxen fick jag ofta höra "sex när man inte vill är alltid våldtäkt", och det är ju heller inte sant. Sex när man inte ger samtycke är våldtäkt, sex när man ger samtycke men egentligen inte vill/vill av fel anledningar är ett annat komplext område. "Husfriden", som många i förhållanden tyvärr vittnar om.

Jag tror att du är några år yngre än mig, minns du #prataomdet? Det startade visserligen i samband med en känd våldtäktsrättegång men kampanjen satte framförallt fokus på det där suddiga, i gråskalan.

Kl

Under den tiden som den kampanjen pågick förändrades min syn på min sexualitet och framförallt mina sexuella minnen fullständigt. Det finns nog inget som skakat om mig så stark inom detta område, även om kraften i #metoo förstås också påverkat mig. Jag kan liksom inte ens hitta orden för hur det påverkade mig. Men jag vet helt säkert att något hände inom mig då, för plötsligt slutade min under många år återkommande mardröm som jag inte riktigt kunde tolka - för jag hade ju inte blivit våldtagen så varför skulle min dröm påstå det - att komma.

Det måste inte klassas som våldräkt, för att det ska vara viktigt att prata om det.
 
Vi tycker uppenbarligen olika, jag funderade utifrån mina egna känslor och upplevelser. Men om majoriteten tycker annorlunda än mig så får jag respektera det såklart, så jag avslutar den diskussionen för min del.

Jag vill inte ha något brev men jag skulle gärna få höra att de som gjort saker mot/med mig att de kommit till insikt om hur svinigt de betett sig på bekostnad av mitt och andras välmående. Det går ju inte att göra ogjort, och att be om ursäkt känns nog inte så meningsfullt, men jag skulle bli uppriktigt glad om de nu försöker uppfostra sina söner till ett bättre beteende än det de själva haft.
 
Ja man kan aldrig upphöra att förvånas. Jag trodde inte han var allvarlig när han halvgrinandes deklarerade hur dåligt han mådde av att jag inte ville ställa upp på nåt som varken gav mig njutning eller som ens kändes fräscht och lustfyllt. Men han mådde alltså SÅ dåligt över att förvägras sin njutning och att jag inte förstod vad det betydde för honom. Men gör det själv liksom (handlade om nåt man mkt väl kan onanera sig till på egen hand). Men nej, jag var kall som inte älskade honom så mkt att jag kunde ge honom det.

Han kunde aldrig sätta sig in i hur det var att vara på andra sidan. Aldrig. För eftersom sex var livets mening för honom måste det ju vara det för alla. Hur man då kan tycka det känns sexigt att tjata och grina och vilja att nån gör saker den inte vill. Men jag tror inte han och andra män ens kommer så långt i sin tankebana, de kommer aldrig utanför sig själv.
Usch fan alltså! Ibland känns det verkligen som att män är från mars och kvinnor från venus, från helt olika världar.

En uppriktig allmän fråga - går det att uppfostra pojkar till empatiska män som kan tänka sig in till andra personers perspektiv? Jag har svårt att komma på om jag träffat någon sådan man nämligen, de snälla som jag mött har snarare helt enkelt tyckt likadant eller kunna flyta med i strömmen pga inte så viktigt. Jag tänker som i att man tycker något specifikt men kan förstå en annan persons perspektiv och respektera den, som i sex tex.
Uppriktig fråga alltså, jag skulle bli glad om det visar sig vara så.
 
Usch fan alltså! Ibland känns det verkligen som att män är från mars och kvinnor från venus, från helt olika världar.

En uppriktig allmän fråga - går det att uppfostra pojkar till empatiska män som kan tänka sig in till andra personers perspektiv? Jag har svårt att komma på om jag träffat någon sådan man nämligen, de snälla som jag mött har snarare helt enkelt tyckt likadant eller kunna flyta med i strömmen pga inte så viktigt. Jag tänker som i att man tycker något specifikt men kan förstå en annan persons perspektiv och respektera den, som i sex tex.
Uppriktig fråga alltså, jag skulle bli glad om det visar sig vara så.
Absolut. Jag har många manliga vänner och skulle de inte besitta dom egenskaperna hade de inte varit mina vänner.
 
Usch fan alltså! Ibland känns det verkligen som att män är från mars och kvinnor från venus, från helt olika världar.

En uppriktig allmän fråga - går det att uppfostra pojkar till empatiska män som kan tänka sig in till andra personers perspektiv? Jag har svårt att komma på om jag träffat någon sådan man nämligen, de snälla som jag mött har snarare helt enkelt tyckt likadant eller kunna flyta med i strömmen pga inte så viktigt. Jag tänker som i att man tycker något specifikt men kan förstå en annan persons perspektiv och respektera den, som i sex tex.
Uppriktig fråga alltså, jag skulle bli glad om det visar sig vara så.
Ja. Vi är ju ändå människor, och människor är empatiska. Det är ju snarare så att det finns så mycket som trycker på oss till att inte bli det under uppväxten, inte att vi skulle vara programmerade från födseln. Uppriktigt tycker jag det är sorgligt om du träffat/exponerats för så få empatiska män att du på allvar tvivlar. Inte för att det på något sätt är ditt fel, absolut inte, det är bara så ledsamt att det ens kan vara så.
 
Usch fan alltså! Ibland känns det verkligen som att män är från mars och kvinnor från venus, från helt olika världar.

En uppriktig allmän fråga - går det att uppfostra pojkar till empatiska män som kan tänka sig in till andra personers perspektiv? Jag har svårt att komma på om jag träffat någon sådan man nämligen, de snälla som jag mött har snarare helt enkelt tyckt likadant eller kunna flyta med i strömmen pga inte så viktigt. Jag tänker som i att man tycker något specifikt men kan förstå en annan persons perspektiv och respektera den, som i sex tex.
Uppriktig fråga alltså, jag skulle bli glad om det visar sig vara så.
Jag har också ett par killkompisar som är bra människor. Det är rätt sorgligt hur småkillars empati slarvas bort längs vägen, hoppas kommande generationer lyckas ta tillvara den i större utsträckning.
 
jag tror det där att sätta sig in i någons situation är olika i olika situationer.
Jag vet män som inte gör den typen av sexuella övertramp men lätt gör övertramp i andra situationer.
Fast så är det väl med alla människor, att en är olika empatisk beroende på situation, humör, erfarenhet etc?
 
Usch fan alltså! Ibland känns det verkligen som att män är från mars och kvinnor från venus, från helt olika världar.

En uppriktig allmän fråga - går det att uppfostra pojkar till empatiska män som kan tänka sig in till andra personers perspektiv? Jag har svårt att komma på om jag träffat någon sådan man nämligen, de snälla som jag mött har snarare helt enkelt tyckt likadant eller kunna flyta med i strömmen pga inte så viktigt. Jag tänker som i att man tycker något specifikt men kan förstå en annan persons perspektiv och respektera den, som i sex tex.
Uppriktig fråga alltså, jag skulle bli glad om det visar sig vara så.
Absolut!
De män jag väljer att umgås med har inga problem med det.
 
Ja. Vi är ju ändå människor, och människor är empatiska. Det är ju snarare så att det finns så mycket som trycker på oss till att inte bli det under uppväxten, inte att vi skulle vara programmerade från födseln. Uppriktigt tycker jag det är sorgligt om du träffat/exponerats för så få empatiska män att du på allvar tvivlar. Inte för att det på något sätt är ditt fel, absolut inte, det är bara så ledsamt att det ens kan vara så.
Nu när jag tänker på det så blev jag överraskad när en manlig kollega på jobbet såg att jag mådde dåligt. Positivt överraskad.

Jag vet inte riktigt, för jag har inte bara träffat svin utan även snälla män också. Men jag misstänker att det man får höra i nyheterna och min egen pappa (som har/haft nästan omöjligt svårt att tänka sig in i en annan persons position så länge jag kan minnas) har påverkat mig. Jag har inte svårt att tro på snälla män, men just empatin. Så jag blir positivt överraskad åtminstone.

Men jag försöker att inte ha för förutsättande meningar och vara öppen för varje ny person jag möter. Det är ingens fel vad jag upplevt eller kan ha för fördomar.
 
Bianco Kronlöfs brev till Soran. Så jäkla bra.
Jag gillade särskilt delen där hon skrev att man ska veta att innan något avsnitt på TV så har hon gjort stämningen obekväm vid kaffemaskinen :up: sånt mod är svårt att uppnå!

För övrigt så är arbetsmiljön hon beskriver bedrövlig, jag fattade att den inte var ren men ändå .. 15 år yngre tjejer och de som idoliserar dem :wtf::rage:
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges Veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. Nyhetschef...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 311
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
10 530
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp