Sömn hos 1-6 månaders

MsSleepalot

Trådstartare
Hur sover/sov era 1-6 månader gamla barn? Sov dom på nätterna? Hur många gånger var ni upp på en natt o ni var upp nått? Hur sover dom under dagen?

Sv: Sömn hos 1-6 månaders

Vid 2 veckor började Rasmus sova 8 timmar, ammade honom ganska mkt mellan 20-22 sen vaknade han vid 1-2 tiden och sen sov han till 9-10. Han låg i våran säng och sen efter sista nattamningen så la jag över honom i vaggan om jag vaknade ;)

Visst händer det än idag att han kan vakna på natten, mardröm eller magknip, men jag kan nog räkna på min ena hand antalet tillfällen de senaste 14 månaderna.

Han sove rpå dagen när han är trött, när han var mindre var det fler korta sovstunder och idag sover han 1 ggr om dagen, mellan 45 min - 2½ timme. De händer att han måste ta en powernap på fm eller framåt kvällen också.
Nattas vid 19 tiden och vaknar mellan 7-10

Lova sov till 05.00 varje morgon sen klev hon upp. Hon sov sedan ett par peroder under dagen helst i bilen eller vagnen (dvs man fick inte sova själv :rofl: ) På nätterna vaknade hon då jag ammade 2-4 ggr sen när jag gav flaska räckte det med 2 ggr/natt.
Hon sover fortfarande lite och har nyss fyllt 3 år. Men hon var likadan i magen, varje morgon kl 05 började hon böka som en galning :) (och min mor och min svärmor påstår jag och maken var likadana.... karma kallas det visst :devil: )

Loke är nu två månader. I början vaknade han varannan timme för att äta, men då var det bara att lägga fram bröstet och somna om, så det var inte så farligt. Då sov han mesta tiden mellan matningarna även dagtid. Efter ett tag gick han över till att vilja äta ca var 3-4e timme på nätterna och oftare från sextiden till nio-tio när vi går upp. Vi har gått och lagt oss vid 22-23 för det mesta, han sover dock emellanåt i soffan bredvis oss på kvällarna (även dagarna om vi inte gör något speciellt). Han brukar sova i vagnen under våran så gott som dagliga promenad (och blir inte den av är det för att vi gör annat, och då sover han i bilbarnstolen).

Strax innan jul lessnade vi på att han var så himla snuttig, så sedan dess har han fått napp, och första natten sov han fem-sex timmar, och har fortsatt med det. Han är ju vaken mer på dagarna nu, ligger ofta och kikar på sin fiskmobil. Annars får han sitta i babysittern som jag tar med dit jag befinner mig. Förut idag kollade han på allt i hela köket medan jag diskade nästan hela disken och lagade mat.

Enda gången vi går upp på nätterna är de fåtliga gånger han bajsar på nätterna, då måste jag gå upp och byta, kissblöjor byter jag i sängen, och vi har en nattlampa med rött svagt sken som ger tillräckligt med syn både för blöjbyten och för att pricka rätt vid amning. De gånger jag fått ta upp honom för att byta blir han helt förvirrad när han får komma in i sovrummet igen, då tycker han att man ska vara vaken. Förut har man kunnat somna även fast han har legat vaken, han har legat och tittat sig omkring då tills han blivit för trött, men nu har han börjat sparka när han får tråkigt, så då sparkar han av sig täcket och blir iskall. Så de nätter han inte är trött när vi går och lägger oss är numera rätt långrandiga. :p

Isak är fem månader en dag kan se ut typ såhär:

Vaknar vid 9.00 ligger kvar och jollrar ca en halv timme-timme i sin spjälsäng innan vi kliver upp och ger ca 180 ml ersättning. Sen är han vaken i kanske 1-2h innan han sover lunch vilket kan vara allt från 40 minuter till 2 h oftast runt 1 h. Sen är han vaken till runt fyra-fem och sover en stund till (kan också vara vaken ändå tills kvällen men då är han inte rolig att ha att göra med).

Vid 21.00 får han mat en puss i pannan och så är det godnatt, oftast är det en matning på natten vid 2.00-3.00 men den har han börjat sova över vaknar hursom vid 9.00 ungefär.

Första 5-6 veckorna så skrek Ronja konstant från ca 23.00-03:30, i övrigt sov hon bara någon timma här och där dagtid. Hade jag jätte tur så blev det mer.

Sedan sov hon 1-3 timmar åt gången på natten, framåt 7 månader var de oftast bara 1 1/2 timma som mest.

Så när hon var 7 månader nattkurade jag henne enligt Anna Wahlgren och från det har hon sovit 12 timmar varje natt.

Gry är dryga 5 månader.

Vi lägger henne vid 7 och ger ersättning i samband med det. Sedan ger vi henne mer innan vi lägger oss, oftast vid 23-24, då vaknar hon inte utan äter "i sömnen". Sedan vaknar hon till lite och är hungrig igen vid 5-6. vid 8 på morgonen väcker vi henne om hon inte vaknat själv, annars vill on inte sova på kvällen.

Var sover era småttingar då?

Valle, 2 månader, sover nattetid på en minimadrass i vår säng. Somnar vid bröstet och sedan lägger jag dit honom. Hab somnar mellan 22-01 och sover nu ca 5 timmar innan första amningen. Sedan blir det lite tätare på morgonkvisten men vibåda brukar somna emellan. Vi brukar stiga upp vid 10.

På dagen sover han i sängen om han somnar efter amning och i baby-ro vaggan där man kan gunga honom till sömns.

Spjälsängen står nästan orörd... Har provat lyfta dit honom när han sover dagtid men han vaknar ganska snabbt, sover max en halvtimma där. Men kan ligga vaken ett tag om han är nöjd för vi har en laban-mobil som åker runt som han älskar att titta på.

KL

Loke blev 3 månader igår. Han nattar mellan 19.30-20.30 på kvällen vi byter om till pyjamas vid 19.00 så allt är klart så det bara är för han o gå o nanna när han bli trött. Han sover till 8-10.00 på morgonen och äter i sömnen ca 4 ggr, han äter var annan till var fjärde timme dygnet runt. Han sover i sin spjälsäng- det är där han sover bäst. Han sover även i sin spjälsäng på dagarna och har nu sedan ca 2 veckor tillbaks haft en dagsrutin på vaken 1-2 timmar o o sen sova 45 min- 1 timme, varvat dagen igenom. Vissa dagar är han vaken lite längre stunder, medans han sover lite mera under tex utvecklingsfaser.

Denna rytm har han funnit sj, vi har hakat på o följt honom o förstärkt natt o dag lite, så på dagarna sover han gott fast vi håller full rulle med massa ljud o bök, medans vi släcker ner lite o gör lugnt efter 19.00, när han somnat kan vi vara uppe som vanligt, fast vi håller oss lite lugnare, jag brukar gå o lägga mig vid 23.30.24.00 tiden då han vaknar första gången o äter. Jag tror att han skulle somna om o sova "hela natten" om man gav han nappen ist för att amma men jag tycker det är mysigt så han får bestämma sj hur ofta han vill äta.

När Emil var liten åt han ca var 3.e timme (5,8,12,15,19,22,01) dygnet runt. Dagtid var han vaken ca 1 timme i samband med att han åt, på natten somnade han alltid om direkt. Däremellan sov han i regel. Han var helt omöjlig att få & somna inne på dagtid, så han låg alltid ute i vagnen på altanen i ur & skur. Ut i vagnen vid 6 på morgonen, vaknade oftast vid 5 tiden & då gick det inte att få honom & somna om inne. Sedan höll vi på så hela dagarna, ända tills vid 22 på kvällen då det gick att lägga honom i vaggan efter att han ätit. Det blev ett evigt på & av med ytterkläder hela dagarna. :D I bilen kunde han dock osså sova om vi var ute & åkte.

Jepser som nu är 3½ månad sover där han är, mao vart som helst. Dagtid äter han ca var 4.e timme (8,12,16,21), sedan somnar han i vaggan för natten och sover oftast hela natten, tills 7 tiden ungefär då han blir väckt av storebror. ;) Ibland kan han vakna vid 3 tiden och vill ha mat, det är lite olika. Dagtid är han vaken väldigt mkt, sover väl inget längre sammanhängade förrutom om vi är ute och åker bil eller ute & går med vagnen, då kan han sova hur länge som helst. Han ligger mest i babygymmet eller sitter i babysittern och brukar slumra till lite nu & då mellan lekarna. :D

Viking är ganska exakt 3 månader. Han sover från 21-22 till 5-6 på morgonen, alltså 7-8 timmar i sträck. Och när han vaknar är det bara för att äta i 10 minuter, sen somnar vi om och sover 2-3 timmar till.;)
Han somnar i sin egen säng, men efter att han ammat på morgonen brukar han få bli kvar i vår säng, ren lathet från min sida. Men det går bra att lyfta tillbaka honom i hans säng också. Jag byter inte blöja på natten om det inte har läckt, och han bajsar aldrig på natten.

På dagen sover han en längre lur i vagnen på fm, från 9.30 till 12-12.30 ca, medan jag är ute i stallet och fixar. Sen är han vaken 1-2 timmar, tar en halvtimmes lur inne i sängen. Efter han har vaknat och ätit och fått torra blöjor brukar vi gå ut med vagnen, tillbaka vid 15. Ibland sover han vidare ute i vagnen, ibland inte. Tar en lur mellan 17-18, sen är han ibland vaken tills han somnar för natten ,ibland tar han en powernap på 30 minuter. Beror på. Så sammanlagt sover han 4-5 gånger dagtid.

Efter de första två veckorna sov min skrutt bara om jag promenerade med vagnen eller låg bredvid och själv sov, på dagtid alltså. Och då max en timme i taget. Försökte jag amma till sömns snuttade hen, sov fem minuter, snuttade osv i flera timmar. Det ledde till en väldigt dagtrött och grinig liten bebis. Så småningom var vi tvungna att lära henom vagnas till sömns, då lyckades vi införa 4 tupplurar a 30 minuter på dagtid. Efter 30 min prick vaknade hen igen, då gick det inte att söva om. Ätandet blev bättre då med, hen åt sig ordentligt mätt varannan timme istället för det eviga snuttandet. De här rutinerna var befästa vid tre månaders ålder ungefär.

På nätterna var det full cirkus första tiden med uppvak strax över tio gånger per natt. Men hen var iallafall med på att natt var natt, och somnade oftast mellan 20 och 22. Det var det här med att förbli sovande som var svårt. Det blev lite lugnare mellan två och fyra månaders ålder, då var det bara tre-fyra uppvak med ätande per natt. Vi fyra månaders ålder tvärvände det tillbaks till vakna med skrik och panik varje halvtimme under första delen av natten, sen ett par uppvak mellan 24-06. Det höll på ungefär två månader innan det dämpades en smula.

Dagarna har alltid börjat mellan 0530-07. Det är först nu när hen närmar sig två år som vi har lyxen att ofta kunna sova till 07-0745. Och ibland förbi 08! :banana:

Tuva är 4 månader. Hon somnar vid 19.30-21 på kvällarna oftast. Sover i vår säng för hon måste ammas till sömns och jag kan inte lyfta över henne utan att hon vaknar. Sen brukar hon vakna till några gånger så jag får gå in och amma om henne under kvällen. På nätterna är det samma sak, hon vaknar till och kan oftast inte komma till ro av sig själv eller med napp så då måste jag amma för att hon ska somna igen. Hon vaknar kanske en gång under natten och är hungrig och äter ett tag innan hon somnar igen.
Så håller det på på nätterna, vet inte hur många ggr eg hon vaknar. Men vi går upp runt 8-9. Då är hon vaken ett par timmar, sen sover hon ca 45 minuter och är vaken ett par timmar igen och sover sen en längre stund. Ca 2 timmar. Men vaknar oftast till så jag får gå och amma om igen för att hon ska komma till ro. Ibland bara en gång, ibland typ... 4.
Någon som vet hur man ska få bukt med det? Jag vill också ha ett barn som sover så bra som alla andras som ni skriver om. :cool:

Min fyramånaders flicka äter (får ersättning) sista målet för dagen mellan kl 21-22 på kvällen och sen lägger hon sig en stund efter det. Ligger i egen vagga bredvid vår säng. Oftast somnar hon direkt man lägger henne, annars så brukar vi sjunga lite för henne så somnar hon nästan direkt. Sover till sex på morgonen (kan vakna till nån gång innan men då ger vi bara henne nappen så somnar hon om) och då får hon mat. Äter i sömne så sen lägger vi henne igen och så sover hon till ca 8.30-9.30.
På dagen så brukar hon äta ca kl 10, 14, 18.
Hon brukar sova mellan 11-13 (kan variera), en kortare stund på em och sen en timme eller nåt vid 18-19. Alla tider (både mat och sömn) kan variera lite givetvis men ungefär så här ser våra dagar ut.

När Kajsa var nyfödd åt hon var fjärde timme ganska exakt, och sov väldigt mycket..
När hon var 2 månader somnade hon vid 22 vi väckte henne vid 24 och matade henne och sen sov hon till 8-9 på morgnen. Nu är hon 3 månader och vi har slutat väcka henne, hon äter lite mer på dagen i stället, fortfarande var fjärde timme. Hon sover en kortis vid halv 12 till 12. På eftermiddagen och kvällen är sovandet mer oregelbundet. Nu somnar hon mellan 21 och 21.30 och sover till ca 8.30. Dock händer det att jag får gå upp och stoppa i nappen på natten.

Simon kan verkligen chocka:eek:
Måndag kväll var han ju så himla knölig på kvällen, somnade kl 12. Vi la oss direkt och jag vaknade 8.20. Har sambon varit upp själv med honom inatt?, var min första tanke. Tittade på Simon i hans korg och han levde. Väckte sambon och frågade om Simon sovit så länge och ja det hade han. Vilken kille:) både mamma och pappa blev så glada då!

Inatt sov han 23-8.45 med nattmål 3.30-4.20. Somnade om efter mat på morgonen och sov till 10.

Nätterna innan har det varit blandat 1-2 nattmål mellan 22-23 till vi gick upp ca 9 tiden.

Sen var det väl några nätter förut han sov ca 2-9, alltså 5-8 timmar i sträck.

Har fått mycket bättre sovvanor sen vi började hålla honom mer vaken på dagarna, väcka honom om han sov för länge osv. Alla 3 mår så mycket bättre då:)

Han blir 2 månader den 15e jan.

Tuva är 4 månader. Hon somnar vid 19.30-21 på kvällarna oftast. Sover i vår säng för hon måste ammas till sömns och jag kan inte lyfta över henne utan att hon vaknar. Sen brukar hon vakna till några gånger så jag får gå in och amma om henne under kvällen. På nätterna är det samma sak, hon vaknar till och kan oftast inte komma till ro av sig själv eller med napp så då måste jag amma för att hon ska somna igen. Hon vaknar kanske en gång under natten och är hungrig och äter ett tag innan hon somnar igen.
Så håller det på på nätterna, vet inte hur många ggr eg hon vaknar. Men vi går upp runt 8-9. Då är hon vaken ett par timmar, sen sover hon ca 45 minuter och är vaken ett par timmar igen och sover sen en längre stund. Ca 2 timmar. Men vaknar oftast till så jag får gå och amma om igen för att hon ska komma till ro. Ibland bara en gång, ibland typ... 4.
Någon som vet hur man ska få bukt med det? Jag vill också ha ett barn som sover så bra som alla andras som ni skriver om. :cool:

Samma sak här, jag ammar till sömns på nätterna och när vi lägger oss. På dagen somnar han ofta i babyro-vaggan som vi gungar åt honom när vi t.ex. tittar på tv. Men där vill man ju inte sitta på natten, den ryms inte i sovrummet.

Efter nattamningarna när han sover vid mitt bröst vaknar han oftast när jag lyfter upp honom till hans lilla madrass som ligger bredvid mig i sängen. Då söver jag honom genom att ligga nära nära, kind mot kind och ofta krävs också napp. Men ibland vaknar han inte alls.

Min Felicia är snart 3 månader och sover bra på nätterna. Får jag henne att äta sista målet vid 22-tiden så sover hon oftast till 6 på morgonen och efter att ha ätit somna om till 9-tiden. Men är det så att hon varit vaken på kvällen och äter vid 19-20-tiden så sover hon oftast till 4-5 istället, och sedan till cirka 7.30. Vi försöker få henne att få in rytm där hon håller sig vaken lite på kvällen så vi får en bättre natt, men det är inte allitd så lätt alla gånger.

På dagarna varierar det oerhört hur mycket hon sover. Vissa dagar sover hon bara korta stunder åt gången och andra gånger så har hon ett rejält sovpass på några timmar mitt på dagen och sedan kortare stunder.

De första månaderna ammades det var 3 timme på natten också ungefär. Men sonen somnade direkt om efter amning. Det har bara hänt 1-2 gånger att han varit vaken någon timme eller två mitt i natten.

Men som sagt: uppvaknanden var många under 1-6 månaders åldern. Därför samsov vi huvudsakligen under denna tid.

Fram till ungefär 3-4 månaders ålder sov han lite mer "ostrukturerat" utan speciell läggtid på kväll osv. Vid ungefär 4 månader började vi införa rutinen att gå och lägga honom vid 19-20tiden på kvällen. Dagtid sov han nog 3-4 ggr då. Läggrutinen funkade snabbt och enkelt. Vid 6 månaders ålder sov han 3 ggr/dag á ca 1-2 timmar per gång.

*kl*

Charlie, 2.5 månader har hittills varit en väldigt "lätt" bebis. Han vaknar i regel vid sju på morgonen och vill ha mat. Under förmiddagen är han vaken mestadels och sedan sover han en lång stund under eftermiddagen, ofta ett par-tre timmar i sträck. På kvällen är han vaken flera timmar i sträck, han somnar oftast ordentligt först när vi går och lägger oss (han sover med oss i sängen). Sedan sover han antingen hela natten eller så vaknar han en gång och äter.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 538
Senast: Madalitso
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2