Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Hmmm- jag tycker ni går över allihopa... ;) Kom ut nu sommarbarn- det är snart höst ju ;)

*kl*
För 3dje kvällen i rad har jag lagt min Skrabba i sängen och hon har somnat på 5 minuter. :) Det är jättestor skillnad på henne nu. Vi har supermysigt nu när vi kan kommunicera ;) så mycket.
Om jag älskade att vara mamma innan så är det ännu bättre nu:)))

Jag är så glad att jag har så mycket tid att följa henne...

Senast ändrad:

Hmmm- jag tycker ni går över allihopa... ;) Kom ut nu sommarbarn- det är snart höst ju ;)

Hähähä, mitt rekord står ohotat än så länge ;)

*kl*
Men alltså, detta med amning..! Har nu suttit och (mot bättre vetande) läst diverse artiklar och sidor om detta ämne. Och får känslan av att jag redan förstört mitt stackars barn. Det här var ju t.ex. en upplyftande läsning. Snacka om att man skuldbeläggs i och med tillmatning med ersättning :( Vet snart inte vad eller vem jag ska lyssna på - eller jo, på ett förnuftigt plan vet jag det men känslomässigt är det lite förvirrande.

Bvc har ju varit väldigt nitiska angående vikten, trots att han långt ifrån varit nere på några katastrofvärden, medan diverse artiklar menar att det är rätt ointressant hur mycket ett barn växer på bredden - det är längden som är intressant. Får det lite svårt med källkritiken känner jag.

Känns som att det är få dagar som det funkat riktigt bra med amningen innan nästa bakslag (typ mjölkstockning..) kommer. H har tjafsat mycket vid bröstet de senaste dagarna, rycker bak huvudet och hugger sedan nytt tag. Aj.

GRATTIS!! Vilken liten å söt bebis du måsta ha fått! :love:
Hoppas vi får se bild sen? :)
Ta hand om er nu!

Finns det ingenstans där du kan få hjälp med amningen i lugn och ro? Om du känner att det är något du behöver och kan få hjälp med? Eller är du redo att ge upp amningen helt?

Det som är rätt är det som känns bäst för dig och H, ingen annat! Men det vet du ju redan innerst inne!

Är för envis för att ge upp ;) Och SÅ illa är det inte, men han blir inte heller mätt av att bara amma. Inte alla gånger. När han är lugn och fokuserad så går det därefter, men han har mycket humör emellanåt. Sen hjälps vi nog knappast av den ryckiga mjölktillgången, de dagar allt är bra får jag utan problem ut omkring 200 ml men så *poff* kommer en mjölkstockning och tillgången stryps.

Det finns ju amningsrådgivning här på BB-hemvård, men när vi var dit då han var 5 dagar så var det väl inte något revolutionerande de kom med. Man hör ju förvisso om hur folk blivit hjälpta av att barnet bara ändrat position med någon cm vid bröstet, fast jag vet inte.. Känns som att de väsentliga bitarna finns där redan så att det enda de skulle säga är amma på :crazy:

Det är bra att vara envis!! Då orkar man kämpa på lite till!
Drygt att mjölkstockningarna ska komma och förstöra. Kan det vara så att H kanske har blivit lite "lat" nu när han får flaska? Antar att han dessutom måste jobba ännu mer för att få ut mjölken när du har mjölkstockning och då kanske han föredrar flaskan ännu mer och då börjar krångla vid bröstet? Bara en tanke..

Mathilda krånglade mycket med amningen i början. Dels hade jag nog väääldigt lite mjölk i början för hon blev inte mätt, men hon var som du beskriver arg och slängde huvudet bakåt. Jag hade dessutom fått sår och min räddning var amningsnappen. Vi blev nöjda båda två, hon slutade slänga sig och jag fick inte ont. Däremot har hon inte viljat sluta med nappen ännu, jag försöker med jämna mellanrum men hon vägrar. Jag antar att det inte är lika viktigt med rätt tag och att det är lättare att äta med den. Jag ser dock fortfarande nappen som positiv trots att det är ett extra moment. Kan vara värt kanske att prova?

Jopp, kan mycket väl vara så, tanken har slagit mig. Sen verkar det ha varit mycket tröst/mys emellanåt dessutom på sistone.

Kaktus: Har funderat på att testa napp. Det är ju dock en ofta nämnd orsak till mjölkstockning så lär väl få pumpa efter varje amning :crazy: Nån modell du kan rekommendera?

Varför skulle amningsnapp leda tíll mjölkstockning? Om bebisen får ut mer mjölk med den än utan borde den ju snarast motverka mjölkstockning?

Jag provade två modeller, en supertunn jag fick på BB, och en lite tjockare som vi handlade på ICA. Jag tyckte den supertunna var smidigare, men bägge funkade. Tänk på att sätta på den rätt, bara: doppa den i vatten, och rulla fast den på bröstvårtan, så att det blir vakum och bröstvårtan liksom sugs fast i nappen. Då sitter den kvar bättre och bebisen behöver inte suga så hårt för att få ut mjölken.

Min bebis slänger också med huvudet när det inte kommer tillräckligt med mjölk, inte skönt! Jag brukar avbryta amningen då (kommer ändå ingen mjölk när man leker gummitutte med bröstvårtan) och ge nappen istället.

Amningsnappen ska tydligen göra så att barnet tömmer bröstet sämre, av någon anledning. Minns inte nu var jag läst och hört just det, men på Growing People http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2436 b.la. så anges det som (omotiverad) anledning till stockning. Growing People är den sida som mitt BVC rekommenderar om man ska leta fakta på nätet.

Ibland tror jag att han kastar med huvudet för att det kommer lite, och ibland tvärt om - det verkar komma för fort. Ska tydligen vara LAGOM för herrn! Hur som helst, inte skönt då vakuumet är kvar och bröstvårtan sliiiiit ut! Ett par ryck, sedan avbryter jag också.

Ska kolla vad jag kan hitta i nappväg, jag är redo att testa det mesta! Låter som att en tunn ska vara bättre :)

Var det inte du som hade hört/läst att om man liggammade att man tömde andra mjölkgångar än sittammandes?
KAnske något för Modett att tänka på :) Om det nu funkar med båda :)

Har själv också ammat med amningsnapp hela tiden och det har i mitt fall fungerat super. Vi provade ngn vecka utan när vi ätit ett tag men det blev bara lek o tjafs med ätandet då.
Har provat den supertunna Medela:n som jag fick på BB och Esskas från mataffären som jag har i reserv.

Nu för tiden liggammar jag mest, är så bekvämt! Men att varva kan säkert vara bra, om inte annat så "masserar" han ju olika delar av bröstet om man ligger kontra sitter. Finns Medelan på andra ställen än BB, eller ska jag slå BB-hemvård en pling till veckan..?

Till Mabuse också: hittade påståendet (eller ett av dem) om att bröstet töms sämre "Med amningsnapp har barnet svårare att klämma ihop bakom vårtgården med underkäken, och bröstet tömmer sig också sämre." Var på GP, http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2428. Tror även att min BVC-tant sa det..

Var det inte du som hade hört/läst att om man liggammade att man tömde andra mjölkgångar än sittammandes?

Nästan, jag fick tips på BB att barnet tömmer bäst med hakan. Så där barnet har hakan töms bröstet bäst - det är därför mjölkstockning nästan alltid är vid armhålan, för oftast ammar man med barnet liggandes i famnen. Vill man undvika mjölkstockning kan man utnyttja att barnet suger lite ojämnt, och helt enkelt hålla barnet så att hakan är mot den delen av bröstet som man vill tömma. Vill man tömma mot armhålan så håller man barnet som en amerikansk fotboll, under armen med hakan mot sidan av kroppen/armhålan.

Det funkar faktiskt, jag använde mig en del av det i början. Nu efter några veckor är det inte lika petigt, bröstet töms jämnt trots att jag i princip håller barnet likadant hela tiden.

Jag har bara använt Medelas amningsnapp och tycker att den funkar bra. Det var även den de hade på vårt BB. Det kanske kan vara värt ett försök om det kan göra amningen bättre för er. Jag köpte nya på babyland, de finns inte på apoteket eller i de matbutiker jag kikade i, men i babyaffärer verkar de vanligare.

Senast ändrad:

Jag har sett Medelas amningsnapp på apoteket också... Men nu när de är privata kanske det är olika där med... De har ju väldigt olika sortiment nuförtiden...

Får kika runt lite helt enkelt! Det kanske kan ge det hela den sista lilla knuffen i rätt riktning.

Förvisso så ammar han så lugnt och fint många gånger för att gången efter vara arg och kasta med huvudet, följer inga direkta mönster.. Nu har väl stockning nr 3 släppt sitt grepp för denna gång men det tar ju en stund innan produktionen i det bröstet är på topp igen = mindre anledning att bli ilsken.

Jag använder oxå amningsnapp (medela) köpte den på apoteket.
Jag har haft den sen vi låg på barnavdelningen då hon inte fick grepp, nu klarar hon oftast att få grepp utan men då kommer det istället alldeles för fort så vi fortsätter med nappen.
tyckker den stoppar upp så det inte sprutar mjölk utan bara rinner :)

På tal om nappar.. Någon som vet vad det är för skillnad mellan latex och silikonnappar?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 847
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård