Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Grattis till Julia! Beklagar mjölkstockningen, jag har bara fått förkänning med ömma bröst och då ammade jag som bara den trots att det gjorde ont, pumpade, duschade varmt och hade varmt om brösten och det släppte som tur var. Jag hoppas att du piggar på dig snart!

Själv är jag hemma igen efter en vecka på åland. Första hela dagen hemma själv, sambons sju veckor långa ledighet är slut så nu måste vi lära oss vara själva och hitta våra knep för att få vardagen att funka :)

Duschar varmt så ofta jag kan, och har en varm vetevärmare mot brösten. Ska se till att köpa en pump, för det finns mkt mjölk. Nu e vi på väg till KS för pku test och självklart började min feber stiga så fort jag klev ur sängen.

Usch va tråkigt.... Själv har jag aldrig haft mjölkstockning. Ont o spännt men de tömmer (som tur är?) sig själva när de blir överfulla...
Men jag har märkt att ACbilen gör de ömmare så det blir fleeceinlägg när jag kör bil ;)

Varma bad ska visst hjälpa också. Tycker definitivt att en pump kan vara en god investering för dig - förhoppningsvis får du inga fler stockningar men OM du får det så hjälper det verkligen :)

*kl*
H har gått upp 500 gr på en vecka :bump: Efter mina stockningar så har han ju haft lite blygsam ökning, men nu jädrar. Förra veckan fick vi skriva upp allt han åt under 2 dagar (dvs pumpa ur + ge ersättning, ingen amning) och han klämmer närmare 1100 ml/dygn. Så det vore ju fanken om det inte hade gett resultat!

Hur lite hade han gått upp när ni va tvungna att skriva upp allt han åt under två dagar?

Vi va till bvc idag och Milton har bara gått upp 50g den här veckan som varit :( Så vi måste tillbaka på torsdag och väga igen. Får hoppas på att han gått upp då! Vad händer annars? Blir det konstant amning eller ersättning? Han väger nu 3190g och han är 51,5cm(+1,5cm sen födsel).

Jaha, jag blev inlagd på KS pga infektion i brösten. Behöver dropp och antibiotika. Julia hade gått ner till 3220 från 3660, och har fått ersättning 2 gånger under dagen. Men nu ska jag pumpa och ge i flaska, så att bröst vårtorna får läka. Troligen har infektionen kommit pga såriga bröstvårtor. Har även varit på gyn akuten men livmodern så bra ut. Risk för blodförgiftning sa läkaren. :( Lika fullt på KS i dag och först sa de att vi skulle få ligga i en korridor, men nu delar vi rum med en annan. Hoppas verkligen sambon får stanna och hjälpa mig med Julia under natten.

Nej usch va jobbigt!
Hoppas verkligen på att du blir bättre nu med medicin och att din sambo får stanna!
Krya på dig!!

Då hade han gått upp 140 gr på en vecka.

Det är verkligen mycket med ätandet, känns rätt stressigt och frustrerande emellanåt men får hoppas att trenden har vänt nu. Första veckan i livet gick han ju upp 300 gr, sen 2 veckor med liten ökning och så nu då 500 gr.

Det vi gör nu på inrådan av BVC, för att ge honom chansen att äta precis så mycket han vill, är att han alltid erbjuds flaska med urpumpat eller ersättning när han ammat klart och så får han käka det han vill från den. Ibland är det 15 ml och ibland 120. Det är egentligen inte det att jag inte har mjölk, får ut omkring 200 ml när jag pumpar, men han är inte så effektiv vid bröstet alla gånger. Det blir mycket mys och snuttande istället för att verkligen ÄTA. Sen får han ibland mål med bara ersättning eller pump för att ge mig någon chans till vila också..

Har ni provat ge någon ersättning, eller helammar du?

Tyckte jag med. Fötterna e bättreen händerna e fortfarande domnade. Vi har i dag gett Sempers ersättning på tetra, mums sa Julia! Troligen första gången hon blir ordentligt mätt.

Jaha, jag blev inlagd på KS pga infektion i brösten. Behöver dropp och antibiotika. Julia hade gått ner till 3220 från 3660, och har fått ersättning 2 gånger under dagen. Men nu ska jag pumpa och ge i flaska, så att bröst vårtorna får läka. Troligen har infektionen kommit pga såriga bröstvårtor. Har även varit på gyn akuten men livmodern så bra ut. Risk för blodförgiftning sa läkaren. :( Lika fullt på KS i dag och först sa de att vi skulle få ligga i en korridor, men nu delar vi rum med en annan. Hoppas verkligen sambon får stanna och hjälpa mig med Julia under natten.

Oj vad trist! Men att mjölken ändå är OK trots infektion... Vad är det då som är infekterat? Hade du kunnat undvika det?
Tur att lilla Julia äter ersättningen och att det inte är problem att ta flaskan. Och att hon sover bra (som du skrev tidigare)
Hoppas verkligen du får du får ha din sambo med dig över natten!!

Ja, de ska vara ok för henne att ta mjölken. Infektionen kommer troligen "utifrån" pga mkt såriga bröst vårtor + lättare mjölkstockning. Kan vara streptokocker men har inte hört något om prov svaren. Julia har varit med sen 10.00 och har inte skrikit en gång, rätt skönt när man delar rum. Sambon har åkt hem och hämtat kläder, jag svettas så mkt så det ska bli skönt med något fräscht ......

*kl*

Tack alla för lite av förklaringarna ang FK.

Vi gick dock till deras kontor idag och ställde lite frågor, fick blanketter till maken.
Dock så tycker jag att dom har ett väldigt dumt system, hon vi pratade med sa att hon kunde se att jag var beviljad HP men hon kunde inte se om min begäran kommit in då den kanske behandlades i pappersformat än så länge..... borde dom inte bocka för i ett datasystem att dom tagit emot begäran men att den inte är färdigbehandlad.
Jag blir nu jätte nojjig för att den inte kommit in som den ska och inte kan jag undersöka om dom fått den eller inte.
Jag gillar inte att inte ha koll på ekonomin, jag vill kunna planera framåt.

Vi bokade iaf ett möte nästa fredag där vi kunde ställa frågor om ekonomin osv under föräldraledigheten.

Jag har inte provat att ge någon ersättning, har inte vågat börjat mixtra med det när det funkade så bra första veckan. Då gick han ju upp 190g på fyra dagar.
Jag har ju iaf köpt en handpump och första gången jag pumpade fick jag ur ca 30ml och det slukade han i ett naffs med hjälp av flaskan. Så inga problem att börja med flska iaf.
Men när jag pumpar nu så får jag bara ur en tsk drygt, inte mkt att hurra över. Inte ens värt att ge med flaskan dom få dropparna. Kan min mjölk redan börja ta slut? Mina bröst blir aldrig så fulla att det gör ont och har svårt att känna på vilket bröst jag ammades sist. Det va några dagar det droppade ur högra när jag ammade på det vänstra, men det slutade sen.

Ska berätta att jag inte får ur något med pumpen på torsdag och fråga om jag ska börja med ersättning nått mål ist. Synd om Milton om han inte får i sig något :( När han ligger vid bröstet är det nog mkt mys ist för att bara äta. Visst har han mjök runt munnen och så när han ätit och han somnar alltid vid bröstet, aldrig att han skriker för att han vill ha mer.

Gah tänk om man kunda ha genomskinliga tuttar så man kunde se hur mkt mjök dom små liven får i sig!

Jobbigt! :( Om det är nån tröst så brukar antibiotika hjälpa jättefort när man får det intravenöst, så du blir nog snart bättre nu. Har du använt amningsnapp nånting?

Hoppas på det! Jag har använt amningsnapp senaste 2 dagarna, för att stå ut och använt "vårt nät" för att få in luft från dag ett.

E rätt besviken på svensk sjukvård nu! Har aldrig legat inlagd tidigare, och även i dag fick sambon (som efter förlossningen för 5 dagar sen) åka hem för de finns inte plats. Han fick ta med sig Julia hem för det finns inte en chans att jag orkar mata henne vart tredje timme, utan hjälp när ersättning ska värmas och brösten pumpas. Att flytta mig från sida till sida känns helt vidrigt så att ta upp henne ur sängen är just nu inte aktuellt. Känns inte snällt mot en nyopererad som ligger bredvid om hon skulle skrika hela natten. Så ni ligger jag här själv och sambon är nog rätt nervös, men han har sin syster på telefon beredskap. Var tvungen att få gnälla lite ..... Gr!

Trist att din man inte fick stanna, men du behöver nog vilan! Min man tog hand om vår bebis själv redan andra natten efter förlossningen, och det gick jättebra! Det är ju inte mer att göra än att mata och byta och trösta, och det gör han lika bra som du. Så sov ordentligt så att du blir frisk, bebisen har ju sin pappa och klarar sig fint ändå. Bättre att du får vila och bli frisk, än att du skulle kämpa med matning och så under natten.

Usch vad trist att du blev inlagd! Jag hoppas att antibiotikan hjälper snabbt så då får komma hem.

Jag fick inte heller ut mycket i början, tror att det helt enkelt krävs en invänjningsfas! Det är lite annorlunda med pump i jämförelse med bäbisens teknik. Och du behöver nog inte alls oroa dig för att mjölken tar slut även om det kan kännas så ibland, fortsätt pumpa och amma så ska du se att reserverna snabbt ökar :)

*kl*
HELVETESKVÄLL!! Skulle bygga ny beteshage till hästarna, kämpade och slet i över 3 h, såg hela tiden hästarna på andra sidan vägen. Klar vid 21.30, skyndar mig in för att mocka och lägga in maten åt dem. Ut igen 21.50 - hästarna borta och hagen trasig :eek: Börjar leta själv i skymning och ösregn, måste tillsist in och byta skor. Maken slänger H i vagnen och ger sig också ut för att leta, även en annan hästägare i byn hjälper till.

Nåja, lång historia kort så står hästkräken i stallet nu (orkar inte tänka varma tankar om dem för tillfället), andra hästägaren hittade dem tillsist längst borta i byn. Skitlugna och strosande, inte ett bekymmer i världen. Då har vi hetsat runt i skog och by i renget i ett par timmar. Jag som var nog trött redan efter hagbygget..

Låt mig få presentera lilla Alva, som kom till världen den 7/8 och vägde 3 520 gram och var 51 cm lång. Förlossningen gick bra! Jag gick igenom den utan smärtstillande. Jag var öppen 8 cm när jag kom in till förlossningen så själva förlossningen tog bara cirka 2,5 timme.

40867_430667325016_595040016_4895416_2967901_n.jpg

Jag är inte säker men jag tror att min lilla Alva har fått kolikanfall ett par gånger nu, både igår kväll och idag på morgonen. Jag har försökt de gamla goda tricken som t ex massage, köra henne i vagnen över en tröskel och att trycka benen upp emot magen i ett par sekunder men inget verkar hjälpa.

Först börjar hon skrika massor för att sedan bli tyst och lugn igen men rätt som det är så börjar hon igen. Detta kommer strax efter det att hon har ätit och hon kan hålla på i 1-3 timmar. Hon suttar jättebra och länge, ibland 25-30 minuter. Finns det något man kan göra åt kramp? Eller är det kramp? Kanske är det något annat?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 849
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?