Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Nu så kommer iaf min amningskudde väl till pass. Ebba har skaffat en clubfotölj ;)
37969_1516570430911_1133984997_1439166_2076607_n.jpg

Naaw va söt hon är! :)

KL

Jag var hos BM igår och allt såg bra ut förutom att jag börjat fått klåda över hela kroppen. Därför tog man något slags leverprov(?) och idag ringde de från sjukhuset och ville att jag skulle komma in för ytterligare provtagningar, läkarkonsultation och eventuellt ställningstagande till igångsättning.

Så in på torsdag och då är jag i vecka 38+6 och den jag pratade med idag sa att eftersom jag är så pass långt gången så kommer man troligtvis att vilja sätta igång mig direkt efter helgen.

Trist med klåda.
Hur känner du själv inför ev igångsättning?
Skitklåda :mad:
Har iaf fått hämta ut den bokade TENS-apparaten från MVC, får se om det funkar att använda den.

Ang igångsättning så tja... Jag har börjat få rätt rediga förvärkar och jag är jäkligt less på att ha en stor mage som hindrar mig från att vara "normal" så på ett sätt skulle det vara skönt att få ut bebisen nu. Har jag otur kan det ju annars dröja så där tre veckor till... Får väl se hur pass mogen jag är på torsdag, har ju hört både BU och BÄ om igångsättningar.

Tänk på en sak bara - om det blir igångsättning, kolla att personalen är med på att klådan kan komplicera förloppet. Kan du t ex ta ctg utan problem, eller blir klådan outhärdlig då (av resårbanden runt magen)? Har du hunnit klia upp sår på ryggen, kolla att det går att sätta epidural utan infektionsrisk INNAN de sätter igång dig. Blir det kejsarsnitt, kolla att personalen vet om att du har klåda, så att de inte bäddar ner dig varmt under uppvaket och förvärrar klådan, och var beredd på att det finns risk att klådan triggas av ryggbedövningen --> eventuell sövning. Tänk också på att många alternativa smärtlindringsmetoder bygger på värme, och med andra ord inte går att använda när man har klåda, eftersom den ofta förvärras av värme. Igångsatta värkar gör ofta mer snarare än mindre ont än vanliga, och går det då inte att smärtlindra så är risken att det blir lite problematiskt.

Leverproven har de tagit därför att den vanligaste formen av graviditetsklåda är leverrelaterad, graviditetshepatos. Ha du eksem också, eller bara klåda? Mest händer och fötter, eller mest bålen?

Åhhh jag blir helt tårögd nuförtiden när jag tänker på den magiska och underbara stunden då man får se sin bebis för första gången!!! :love: Helt fantastiskt! :love:
Störtgrina när jag kollade på Livet på BB i onsdags när Joy äntligen fick ut sin bebis efter mycket om och men! Så underbart! :love:

Här tittade vi på några filmsnuttar igår, från BB. Helleduttane vad nykläckt och liten han var :love: Hinner hända så mycket på bara en månad!

Klådan är helt hanterbar än så länge. Är över hela kroppen inkl fotsulor och handflator, men inga sår och inga eksem.

Jag har din story i bakhuvudet, så jag har hyfsad koll på hur jag ska "checka av läget" inför en (igångsatt) förlossning.

Aha, då är det ju inte så farligt, hoppas det stannar som det är nu då! Så länge det inte kliar så mycket att man river sönder sig så är ju klådan mer irriterande än outhärdlig, och då påverkar den nog inte förlossningen heller.

Jag hoppas ju att det inte ska bli värre (har kliat "lite lagom" de senaste veckorna, men ökat markant under senaste veckan) och eftersom jag är så pass långt gången så kanske en igångsättning kan vara föredra så man hinner med innan det kanske blir än värre och knepigheterna under förlossningen uppstår? Bara att vänta tills på torsdag och se vad läkaren har att säga.

Kan du inte prova en elektrisk pump istället? Jag har själv aldrig provat en handpump och antar att det är bättre klös i en elektrisk (brukar hyras ut på BB).

Låt mig få presentera lilla Alva, som kom till världen den 7/8 och vägde 3 520 gram och var 51 cm lång. Förlossningen gick bra! Jag gick igenom den utan smärtstillande. Jag var öppen 8 cm när jag kom in till förlossningen så själva förlossningen tog bara cirka 2,5 timme.

40867_430667325016_595040016_4895416_2967901_n.jpg

Jag är inte säker men jag tror att min lilla Alva har fått kolikanfall ett par gånger nu, både igår kväll och idag på morgonen. Jag har försökt de gamla goda tricken som t ex massage, köra henne i vagnen över en tröskel och att trycka benen upp emot magen i ett par sekunder men inget verkar hjälpa.

Först börjar hon skrika massor för att sedan bli tyst och lugn igen men rätt som det är så börjar hon igen. Detta kommer strax efter det att hon har ätit och hon kan hålla på i 1-3 timmar. Hon suttar jättebra och länge, ibland 25-30 minuter. Finns det något man kan göra åt kramp? Eller är det kramp? Kanske är det något annat?

Grattis till lilla tjejen!
Ang. magont kan du väl höra med BVC el. BB Hemvård om det är ok att ge henne Minifom (köps på apoteket). Det kan hjälpa.

Fast jag tyckte inte heller att det va så magiskt och fantastiskt just då, det va jag alldeles för trött för. Men jag inser nu i efterhand hur fint det faktiskt va! :love: Jag grät inte när Milton kom ut men jag gråter nu när jag ser bebisar komma ut för det får mig att tänka tillbaka hur underbart det faktiskt va att han kom ut! :)

Upplevelsen när barnet väl kommer ut beror säkert på hur medtagen man själv är. Jag tyckte att det var just både magiskt och fantastiskt både den här gången och förra förlossningen och både jag och sambon grät av lycka.
Men är man helt slut blir det antagligen efteråt när man tänker på det som det känns fantastiskt att det faktiskt kom ut ett (el. flera) barn!:love:

Eller så är det helt andra saker med barnen man tycker är fantastiska, det finns nog lika många reaktioner som det gör föräldrar!;)

Nej har inte provat det. Men om han inte gått upp tillräckligt på torsdag ska jag höra om man kan hyra en sån för att sätta igång tuttarna lite mera kanske och för att få koll på hur mkt han får i sig. Å så kanske det fungerar bättre med handpumpen sen efter det. Vi får se efter torsdag vad som händer.

Eller så är det helt andra saker med barnen man tycker är fantastiska, det finns nog lika många reaktioner som det gör föräldrar!

Absolut så är det så! :)

KL

Fortfarande kvar på KS. Har inte träffat någon läkare i dag heller men morgonens blodprov visade hög infektion. Men jag känner mig mkt piggare och hoppas få åka hem snart....

Julia var på viktkoll i morse och hade gått upp till 3500 från 3220 i måndags. Jag fortsätter pumpa och ge ersättning.

Skit, det kliar mer idag. MYCKET MER :(
Lyckades sova hyfsat under natten (förutom de obligatoriska toa-besöken varannan timme), men sedan har det bara kliat, kliat, kliat. Och det har tilltagit rejält under fotsulor och handflator (förutom resten av kroppen då), så det blir nog bra med ett läkarbesök imorgon.

Hos oss kostade det 350 kr för 10 dagar att hyra lyxpumpen, klart värt det tyckte jag! Hade en handpump innan, men köpte ju en elektrisk själv sedan. Fast vi får ju hålla tummarna för att vikttrenden vänt till imorgon så kanske du "slipper"!

Samma pris här. Tror de e värt de för att testa. Dessutom skulle jag inte orka sitta och pumpa för hand. Jag kör ca 30 minuter och får ut ca 10-30 cl per gång var 3:e timme.

Nu har vi träffar läkaren och vi blir kvar minst en natt till. När vi kom in hade jag 320 på en infektionsskala, i dag 200 och man ska ligga på 2. Julia hade lite kräk kalas tidigare så nu e sambon hemma och hämtar nytt av allt. Kanske hinner man använda alla fina kläder man fått med denna takt.

Det låter ju åtminstone som att det går åt rätt håll :) Och skönt att du kan hitta positiva inslag i eländet!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 847
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård