Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Modett, tror vi har en gemensam bekant (hur många hästtjejer norrut fick nyligen en Harry?) :)

Utan att nämna några namn så kan jag berätta att en tjej med häst i samma stall som mig har haft en av dina hästar på foder tidigare. Idag har hon en stor brun valack som alltså går i samma hage som min.

Menar du att man ska skicka smset innan bebisen är född för att tidigare kunna få blanketten? Och sen skicka in den ifylld när bebisen kommit.

Dom på vårat lönekontor vet inte jätte mycket om det här men en av tanterna där inne sa något om att FK inte ville ha några uppgifter från pappans lön innan bebisen var född, men det känns ju lite konstigt för tänk om han blir den som måste börja ta föräldraledigt, om något går snett för mej tex (vilket jag nu inte hoppas på, men man kan ju aldrig veta). Det går ju iaf lite fortare om dom har hans uppgifter hos sej då redan.

När ska man förresten skicka in sin egen plan på föräldraledigheten?

Ja han gjorde mediedebut :D Roligt nog var 2 av hans jämnåriga "kompisar" i VK under veckan också, helt otippat! En samma dag till och med.

Maken skickade in ett arbetsintyg som arbetsgivaren fyllt i, innehöll uppgifter som anställningsform och lön. När H tittat ut skickade han 10-dagar-sms:et och fick då ytterligare papper hemskickade.

Nä- smset kan han inte skicka förrän den dagen han ska vara pappaledig... Men inkomstuppgifterna kan man nog skicka innan om man har bråttom. Det går säkert inte mkt fortare för det iofs ;)

Jag o min sambo åkte in till försäkringskassan när hon var född och redade ut allt på plats ;) Men det skulle gått om han inte jobbat utomlands innan. Han fick skicka in blankett på att han var svensk ;) Trots att han bott i Sverige i hela sitt liv. De undrade dessutom om jag också sökte asyl... hmmmm Ibland undrar man om det finns mer än en sorts blankett...

Fortare går det verkligen inte :cool: På pappret maken fick hem skulle han ändå fylla i alla uppgifter som han redan skickat in, suck. Ringde dem för att kolla om de skickat fel, men inte det. Så tanten på FK läste upp vad han skulle skriva. Dvs de hade alla uppgifter men han var tvungen att skicka dem igen. Om de ändå sitter där med den fakta som krävs, så förstår i alla fall inte jag varför man ska måsta dubbeljobba och skicka dem IGEN?! Känns rent löjligt.

Ibland känns det som om FK gör allt dubbel så svårt bara för att man som svensson inte ska orka med att slutföra allt. Bara det ska ta 1-2 veckor att skicka ut ett papper man ska fylla i, dessutom fyller man i samma uppgifter som dom redan fått, för att det sedan ska ta ytterligare 30 dagar för dom att ta ett beslut är ju helt vansinnigt!

Har själv varit hemma sjukskriven i 2 månader nu o mitt ärende hos FK är fortfarande inte klart. Jag ringde in till FK efter att varit hemma i 1 månad (hade skickat in mitt sjukintyg samma dag som jag blev sjukskriven för att JAG skulle göra rätt o det skulle gå någorlunda fort) för att kolla hur det gick då jag inte hört något från dom. O fick då veta att min arbetsgivare inte sjukanmält mig :eek: o så länge det inte var gjort kunde dom i sin tur inte göra något mer. Kontaktade min platschef o då visade sig att vårt lönekontor glömt att sjukanmäla mig till FK. "Ops, det är ju bra om du/ni håller reda på sådant själv" var typ svaret jag fick från vårt lönekontor (via min platschef som tyckte att det var skrämmande att dom kan göra så när vi gjort allt rätt, kan tilläggas). Känns tryggt med tanke på att jag jobbar åt ett av världens största transport/logistikföretag. Snacka om surt här står jag o har gjort ALLA rätt (ja förutom att min kropp inte orkar jobba pga graviditeten då) o så blir jag "straffad" för att min arbetsgivare gör bort sig kapitalt o tydligen inte vill/kan göra något mer åt det. O eftersom FK inte heller gör några undantag, typ snabbar på processen då dom haft hälften av alla papper 1 månad utan att bry sig, man undrar ju vad hade hänt om jag inte ringt dom o kollat??, så är fortfarande mitt ärende inte klart. Känns sådär med tanke på att sjukskrivningen går ut på fredag då jag har BF o jag vet fortfarande inte om dom godkänner min sjukskrivning :confused:

Så nu har jag fått snälla lite på vårt fantastiska system :angel:

Senast ändrad:

Aaah, kan hennes namn månne börja på E?!
Stämmer :)

Det är bara våra två hästar just nu då vi var tvungna att ta bort den tredje hagkompisen i veckan pga avsparkat ben. En mardröm! Usch, är fortfarande lite deppig. Hade känt och ridit den hästen 8 år. Ett mycket klokt sto som jag kommer sakna massor...

Idag var jag ute på en timmes promenad med min häst för hand, sällskap av stallkamraten. Det kändes som en mils löpning för mig, men skönt ändå att få komma ut. Är glad att jag är så pass pigg. Är ju bara 15 dagar till bf :)

Senast ändrad:

*kl*

Ni som fått era barn i tråden:

Hur långtid tog det innan ni fick hem pappren med barnets fyra sista? För dom behövs ju för att kunna skicka in fullständigt ifyllt papper om pappans 10 dagar!

Hur sköts det här med barnbidraget? Kommer det bara automatiskt?

KL

Jaha, då har jag troligen fått mjölkstockning. Hade lite feber i morse och kände mig trött. Vilade och sov på FM och sen fick vi gäster. Sen började jag frysa och nästan skaka, och hade 40 graders feber. Lyckades amma rätt bra trots ömma bröst. Har tagit 2 Alvedon och svettas jag som en gris. Hoppas på att de inte bli värre.
Ska på återbesök till KS i morgon, så då kanske jag kan få lite tips eller besöka amningsakuten.

Det tog 2veckor innan vi fick hennes personnummer från skatteverket.
Barnbidraget kommer automatiskt och börjar månaden efter födelse, det kommer in på ditt konto om du har anmält ett.

KL

Jaha, då har jag troligen fått mjölkstockning. Hade lite feber i morse och kände mig trött. Vilade och sov på FM och sen fick vi gäster. Sen började jag frysa och nästan skaka, och hade 40 graders feber. Lyckades amma rätt bra trots ömma bröst. Har tagit 2 Alvedon och svettas jag som en gris. Hoppas på att de inte bli värre.
Ska på återbesök till KS i morgon, så då kanske jag kan få lite tips eller besöka amningsakuten.

Du måste först ansöka om rätt till HP. När du fått detta beviljat får du meddelande från FK under vilken period det gäller. Sedan måste du begära HP separat under de dagar du vill ha det. Du kan ju t.ex fått beviljat HP 1-31/8, men väljer att jobba lite till och endast ta ut HP 10-31/8.

När jag skickade in mitt moderskapsintyg till FK fick jag tillbaka en lapp där jag fyllde i mina inkomstuppgifter så för mig är detta redan fixat. Jag har vidare redan sökt full FP för resten av året trots att bebis inte är född ännu och fått en preliminär utbetalningsplan från FK.

Maken anmälde via telefon att han (jag) väntar barn och fick då löneblanketter hemskickade som han nu skickat in. Han kommer troligtvis att ha semester då bebis tilttar ut och lägger då ut sina 10 dagar direkt efter semestern. De här 10 dagarna behöver ju inte tas ut direkt i samband med barnets födelse utan man måste ta ut dem inom barnets första 60 levnadsdagar.

Usch va drygt med mjölkstockning redan!
Ska inte en varm dusch och massage hjälpa till att lösa upp knölarna?

Jag har peppar peppar ta i trä klarat mig än så länge!

Vad trist :( Och med en sådan skada är det ju inte mycket att göra.

Men vad kul att du känner E i alla fall, vad är oddsen :laugh: Snart dax att börja peppdansa för dig låter det som!

Ja, de har inte varit någon höjdare. Har nog inte jämnt mig så dålig på 10 år. Så fort alvedonet gick ur kroppen började jag skaka och fick enormt ont i hela kroppen, sen med tablett så svettades jag floder. Amningen kändes som det jobbigaste jag gjort. Bävade för natten men Julia har sovit 8 timmar utan att vakna! Har matat nu och även om det gjorde ont, så funkade de. Har fortfarande feber, men de måste vara lägre i dag.

I går när vi hade kusinerna på besök fick vi 2 stora lådor med kläder av de
minsta storlekarna. Så nu har vi så mkt kläder att vi nog inte kommer hinna använda allt.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 849
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?