Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

*kl*

Nu tog vi oss i kragen och gjorde ett tappert försök att få ett foto på H till tidningen. Det är små tidsmarginaler till sådant mellan amning, blöjbyte och sömn! Och inte är det helt lätt att fota en bäbis heller, som helst sprattlar och tittar på allt annat. Roligaste bilden (om än det inte blir den som hamnar i tidningen) var när Papi sa "..och så får vi se ett litet leende!" varpå:

h3_100907775.jpg

Otroligt begåvad 3½-veckors bäbis, eller hur :D Kan ta instruktioner redan!

Och förvånad min:
h5_100908451.jpg

Underbara bilder!

Jag har haft en jobbig natt. Hade en del värkar under natten, med 15-30 minuters mellanrum. Tog 2 Alvedon och lyckades somna runt 4 tiden och sov dåligt ett par timmar. Åkte till hästarna i morse och tänkte att det kanske e sista gången på ett tag. Nu har jag självklart inte kännt något på ett par timmar.... Nu finns det i alla fall hopp om att jag inte behöver vänta till den 11:e med igångsättning.

Det låter ju som att det kan vara på gång! Tror inte, och håller tummarna för att, du behöver vänta så länge som till den 11:e! :laugh:

Fast just det där blir ju väldigt konstigt att läsa för dem vars förlossning slutade med akutsnitt.:crazy: Vilket inte är alltför ovanligt.

Och andas i all ära, men man ska nog räkna med att man behöver lite mer smärtlindring än så, åtminstone lustgas.

Visst finns det de som föder helt utan smärtlindring och helt av sig själva, men det är ändå undantagen. Att låtsas som att det är normen tycker jag är att ge falska förespeglingar för dem som står inför en förlossning, och trycka ner i halsen på dem som faktiskt behövde smärtlindring eller där kroppen inte fixade allt på egen hand just hur misslyckade deras förlossningar var.

Det blir ju rena hånet. :(

Däremot håller jag med om att det är roligare att ha barn än vad det är jävligt att få fram dem! :)

Det va absolut inte meningen att håna någon! Tog du det så, så ber jag så hemskt mkt om ursäkt!

Men det är ju faktiskt långt ifrån alla förlossningar som slutar í akutsnitt och inte många som har det så tufft som du hade det! Men om du får dela med dig och sprida din förlossning måste ju jag får dela med mig och sprida min, eller hur? Jag skrev ju även att om ens kropp inte klarar av det hela själv så finns BM där för att hjälpa dig och guida dig till rätt smärtlidring. Som då gör att du kan samarbeta med din kropp!
Men jag tycker inte att man ska gå in i en förlossning med att tänka -ÅH NEJ det kommer bara bli akut snitt och jag kommer absolut inte klara av det. Vilket du verkar vilja tycka att man ska känna och tänka.

Är det inte då bättre att gå in i förlossningen med orden, Vi tar det som det kommer men jag litar på min kropp! För jobbar du emot din kropp så spänner dig bara ännu mer vilket då oftast brukar leda till mer smärta eller hur?

Alla är vi ju olika och jag säger inte åt någon annan att inte ta smärtlidring för att det inte fungerade på mig utan jag vill bara att man ska våga lita på sin kropp och ta den smärtlidring som hjälper en själv och sin smärta!

Jag förstår mkt väl att folk vill ta smärtlindring men det jag testade fungerade inge vidare på mig utan det som hjälpte mig mest var att andas och fokusera!

Skillnaden är väl att jag tycker man bör gå in i förlossningen med beredskapen att allt kan hända. Inte räkna med att kroppen kan allt själv (för det kan det inte, varför tror du annars man föder på sjukhus? I länder där det inte finns sjukvård tillgänglig så är mödradödligheten skyhög), utan ta det som det kommer. Det kan bli så att kroppen klarar allt själv och man lika gärna hade kunnat föda hemma, det kan bli så att man behöver smärtlindring, det kan bli så att det blir snitt. Allt är möjligt, och man vet oftast inte på förhand, utan får ta det som det kommer. Jag tror inte alls att de flesta förlossningar är som min, men jag tror inte din förlossning är normen heller. Att utgå från att alla förlossningar är som ens egen, och att alla upplever sin förlossning som man själv har gjort verkar i mina ögon lite kortsynt. Förlossningar kan vara på väldigt många olika sätt, även för en och samma kvinna. Man vet inte innan.

Att då säga till någon att lita benhårt på din kropp och andas så går allt garanterat bra - hur kan du veta det? Det är ju väldigt ovanligt att förlossningar går till så. De flesta behöver som sagt smärtlindring, och i 20-25% av fallen så slutar det med snitt. Vad ska du säga efteråt till den mamman då? "Sorry, men din dumma kropp var visst inte alls att lita på!:p"

Varför ställa in sig på ett ganska otroligt best-case-scenario, då kan man ju inte bli annat än besviken?

Rimligare att ställa in sig på att det kan gå lite hur som helst, men på det ena eller andra sättet blir det oftast bra i slutändan (frisk mamma och frisk bebis).:)

Senast ändrad:

Att då säga till någon att lita benhårt på din kropp och andas så går allt garanterat bra - hur kan du veta det? Det är ju väldigt ovanligt att förlossningar går till så. De flesta behöver som sagt smärtlindring, och i 20-25% av fallen så slutar det med snitt.

Nu har ju jag någon vecka kvar till förlossningen så jag vet inte hur jag kommer att uppleva min förlossning vilket är för mig som kontrollfreak är lite gruvsamt faktiskt. Dock har jag av de förlossningsberättelser som jag fått från mina vänner, bekanta, syskon etc. (även de förlossningsberättelser jag läst här på forumet vissa solsken andra mindre roliga) dragit slutsatsen att - ja det GÖR ONT men man upptäcker nästan fascinerat att kroppen VET vad den ska göra (ja menar hallå vi har fött barn i tusentals år o människorasen lever vidare!). Det finns smärtlindring av olika slag och oftast är det de enklare varianterna som är effektivast (värme, massage, kvaddlar, lustgas etc) så all smärtlindring behöver inte vara rent medicinsk. Sen är det ju UNDERBART att det finns ryggmärgsbedövning osv när man inte orkar med smärtan längre.

MEN jag måste säga att jag tror inte att så många som var 4:e-5:e (20-25%) förlossning slutar med någon form utav snitt. Om det verkligen stämmer skulle jag vilja veta var ifrån du fått dom siffrorna - fakta.

Av dom jag känner som fått barn säg de sista 2 åren, o det är några stycken, så är det EN som fått genomgå akut snitt o det pga att hon tjatat sig till igångsättning som misslyckades.

Mabuse skrev:
Att då säga till någon att lita benhårt på din kropp och andas så går allt garanterat bra - hur kan du veta det? Det är ju väldigt ovanligt att förlossningar går till så. De flesta behöver som sagt smärtlindring, och i 20-25% av fallen så slutar det med snitt.
Bubbaz skrev:
MEN jag måste säga att jag tror inte att så många som var 4:e-5:e (20-25%) förlossning slutar med någon form utav snitt.
En snabbt Google-sök ger infon att cirka 10% av förlossningarna slutar med någon form av akut snitt.

Sajten niomanader.se skriver att kejsarsnittsfrekvensen ökat från 5% till 25% de senaste 30 åren, men då räknas alla typer av snitt in, även de planerade.

Sedan får man väl ta ovan nämnda uppgifter med en liten nypa salt, helt korrekta uppgifter med källor orkar jag inte leta efter just nu.

/Luden - tidigt på morgonen med lite för smärtsamma sammandragningar för att snällt kunna ligga i sängen och sova...

Fick lite ryggslutsmassage av maken när han kom hem på morgonen efter sitt nattpass och kunde sova en stund. Sammandragningarna har lugnat sig en aning, men jag tycker att kroppen känns lite "annorlunda" mot tidigare, kanske håller på att förbereda sig för förlossning?

I natt kom hon. Åkte in vid 20 tiden och va öppen 4 cm när vi kom in. Hade kraftiga värkar hemma och ringde hem sambon från golfen. Väl inne tog de en timme innan vi fick vårt rum och BM. Hade väldigt ont i väntan på rummet och lustgas. Lustgasen hjälpte men jag bad dem förbereda för ryggbedövning. När kanylen var fast så var jag öppen 10 cm så det var bara att sätta igång att krysta. 00.23 föddes vår tjej på 3660 gr och 51 cm lång. Hon har massor med hår och har hittat bröstet snabbt. KS var överbelastat i natt så jag vet inte hur många BM jag träffade och min sambo fick inte sova kvar. Fick dela rum med en annan mamma och sov ingenting. Sambon kom tillbaka i morse och nu har vi ett stort eget rum. Skrivet från mobilen så ursäkta stavfelen.

GRATTIS!!!! Jag förmodar att det kändes ganska bra ändå ;) Nu har man det gjort. Upplevde du det häftigt? Berätta mer när du hinner och orkar såklart!

Grattis!

Lät som om det gått snabbt och smidigt när det väl kom igång. Skönt!

Grattis!!! :)

Skönt att det verkade gå fort och smidigt när det väl satte igång!! Passa på och mys nu!! :love:

Nu tycker jag att du börjar antyda att jag sagt något som jag inte har gjort. Jag har aldrig sagt att någon ska tycka att sin kropp är dum. Jag tycker att man ska gilla sin kropp för oavsett om det blir vaginal förlossning eller kejsatsnitt så är det en oerhörd prestation för kroppen och alla mammor borde vara stolta!

Sen är det ju inte alltid kroppen som det beror på att det blir snitt. Kroppen kan ju klara av det hela och vilja fortsätta förlossningen men att bebis plötsligt börjar må dåligt.

Har faktiskt inte ork att fortsätta den här diskussionen nu då du iaf bara drar in en massa som man inte har sagt.

Men en sak är vi iaf överens om är att man ska gå in i en förlossning med att vara öppen för allt!

Igår va BVC på hembesök!

Milton har vänt sin viktkurva och gått upp 190g på 4 dagar! Så nu är han tillbaka på sin startvikt igen! Idag har han även börjat kräva mer mat, så det ammas ofta! Får se hur det blir inatt, dom senaste två nätterna har han ätit var 4:e timme! Väldigt behändigt!
Dock har jag själv dragit på mig en inflamation i örat :( Måttligt drygt!

Men grattis till den lilla!:love: Lät tråkigt dock att inte få sova något natten efter att kroppen fått jobba så hårt.

Vi har förresten varit upp till BB hemvård för ett nytt hörseltest och nu hörde han på båda öronen så det var skönt!

Stort grattis! Hoppas du får bli av med alla dina graviditetsrelaterade bekymmer snabbt nu :laugh:

Vi har förresten varit upp till BB hemvård för ett nytt hörseltest och nu hörde han på båda öronen så det var skönt!

Va skönt! Apparaten "krånglade" när dom gjorde hörseltestet på Milton men på 3:e försöket så fungerade det! Kan ha berott på att dom sprang i dörren dom andra två försöken ;)

Men är så skönt å veta att allting är ok! :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 849
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar