Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Får nog hålla med Bollen och säga att det känns hårddraget. Visst faen gjorde det ont, så pass att jag skakade i hela kroppen genom värkarna, men inte var det tal om att kräla på golvet. Kunde t.ex. gå till toaletten när det var som värst med pauser vid själva värkarna där jag lutade mig mot "rullatorn", sätta mig upp när jag blev ombedd osv. Så det är nog långt ifrån ett "man" på den punkten.

Men trots att jag inte hade ont utan bara problem med att värkarna avlöste varandra klarade jag inte av något. Toaletten försökte jag med hjälp av min sambo men jag kunde varken gå eller stå...
ÄNDÅ var det inte för att det gjorde ont... Kroppen var nog bara så inne i att föda barn.
När jag var på återbesöket i veckan sa BM till mig att jag hade skött undan "förlossningen" på 2 timmar. Från det att jag var öppen som en vanlig patient som kommer in när det kommit igång hemma.

Min kropp var gjord för att skaffa barn tyckte hon- jag upplevde det inte så ;)

Det är säkert högst individuellt, som det mesta med barnaskaffandet :) Var bara ett exempel på att trots riktiga värkar kan man fungera, och inte bara kräla på golvet.

Äh nu har ni skrivit sådär mycket igen att man knappt hinner läsa igenom!

Heja heja minicharlotte! :banana:

Idag drack jag lite för mycket mjölk så magen svällde upp, såg ut som jag var gravid igen. En liten tanke for igenom mitt huvud, men nää man kanske skulle ta och skaffa sig en till nu? HUR och NÄR glömde jag bort hur ont det gör att föda barn?!

Hur känner ni andra som har fått, har ni glömt bort eller minns ni?

*kl*
*Mabuse*
Vet att du hade en skitförlossning med allt vad det innebar och jag lider med dig men tänk efter lite hur du skriver ibland. Det är kanske inte alla som uppskattar att få höra att värkar är som att bli krossad av ett skruvstäd, eller att MAN kommer att kräla på golvet under värkarna när man blir igångsatt.
Tror att dom flesta här vet att DET KOMMER ATT GÖRA ONT men det finns kanske dom som inte behöver få det uppmålat så som det blir här ibland. Vädjar bara lite tänk på hur det kan läsas av andra som inte kommit dit ännu o som dessutom kanske är rädd o nervös inför förlossningen.

Jag citerade bara vad min bm sa. Eftersom jag vet att många är uppe och går under värkarbetet, inte obehindrat såklart, men de kan ändå röra sig, så tror jag också att min bm överdrev.

Dessutom ska man absolut inte glömma att det finns smärtlindring! :laugh: Väldigt som får såpass ont att de ligger och krälar på golvet av smärta går igenom förlossningen utan smärtlindring, utan om det blir så så sätter man garanterat epidural. Men icke-smärtstillade värkar kan absolut göra så ont. Det är ju därför man ser till att det finns olika former av smärtlindring att tillgå!

*kl* eller lite mer tps...

Angående smärtlindring kan jag rekommendera Peditin. Det var nog det som tog min smärta o kunde få mig att slappna av. Öppningsarbetet gick ju iaf i raketfart efter sprutan i rumpan ;) Bra avslappning :)

Det är säkert som du säger- man har lite glömt bort smärtan för jag minns det bara som helt ok nu. Synd att jag inte fick information om att det kunde gå fort- de sa mer bara att det skulle ta några dygn... Hade jag vetat så hade nog förlossningen varit riktigt bra fast att den kändes som ett mindre trauma då.
Fast jag skulle lätt kunna föda fler barn- vet inte om jag skulle vilja vara gravid iofs ;)

Jag ser fram emot tiden med min nya familj nu. Det blir nog bra så här. Jag kan fortfarande inte förstå att det är så annorlunda att vara mamma och ändå så självklart på något sätt :)
Jag älskar att mysa nu men ser ändå fram emot att få se E växa upp tillsammans med mig o allt roligt vi ska gå igenom :)

KL

Här händer inte mkt i magen. Vill inte höra/läsa om otrevliga förlossningar nu.....bara solskens historier.

Jag gillade min förlossning och vart inte rädd av den! Klart det gör ont men det förstår man väll att det ska göra en 3-4,5kg klump ska ju ut där nere ur det lilla lilla hållet.

Men det är helt klart genomlevbart, varför skulle annars så många skaffa flera barn?
Det finns ju som sagt massor av smärtlindring, men jag säger att andning och bra stöttning is the shit! Lita på din kropp och låt den jobba! Den vet vad den håller på med och vet den inte det så hjälper bm dig! Men aaaaandas! Det kommer gå jätte bra ska du se! Du får ju dessutom tidernas bästa belöning! :love:

Glömma vet jag inte om jag kommer göra, men jag fick väldigt snabbt distans till det hela :) Eftersom allt ändå gick bra så var smärtan för min del i princip helt borta i den stund han var ute, klart jag var lite mör men hade inte ont.

Under tiden på förlossningen sa jag, som så många andra, att fler barn blir det då inte. Om det blir fler eller ej får vara osagt, är rätt nöjd med min lilla familj som den är just nu, men skulle inte säga nej på grund av smärtan vid förlossningen i alla fall! (Kan dock föreställa mig att jag vid en eventuell ytterligare förlossning åter igen kommer säga med bestämdhet att fler barn blir det då inte :D)

Det finns ju som sagt massor av smärtlindring, men jag säger att andning och bra stöttning is the shit! Lita på din kropp och låt den jobba! Den vet vad den håller på med och vet den inte det så hjälper bm dig! Men aaaaandas! Det kommer gå jätte bra ska du se!

Fast just det där blir ju väldigt konstigt att läsa för dem vars förlossning slutade med akutsnitt.:crazy: Vilket inte är alltför ovanligt.

Och andas i all ära, men man ska nog räkna med att man behöver lite mer smärtlindring än så, åtminstone lustgas.

Visst finns det de som föder helt utan smärtlindring och helt av sig själva, men det är ändå undantagen. Att låtsas som att det är normen tycker jag är att ge falska förespeglingar för dem som står inför en förlossning, och trycka ner i halsen på dem som faktiskt behövde smärtlindring eller där kroppen inte fixade allt på egen hand just hur misslyckade deras förlossningar var.

Det blir ju rena hånet. :(

Däremot håller jag med om att det är roligare att ha barn än vad det är jävligt att få fram dem! :)

Senast ändrad:

Hur känner ni andra som har fått, har ni glömt bort eller minns ni?

Vissa små detaljer börjar jag kanske tappa bort, men i princip minns jag allting väldigt väl. Jag kommer nog aldrig att glömma, faktiskt - och jag känner nog ingen som har glömt bort sina förlossningar heller. Alla jag har pratat med, oavsett ålder, kommer mycket väl ihåg alla förlossningar som de genomgått.

Att man ändå väljer att skaffa fler barn beror för mig snarare på att man tycker det är värt det trots allt, inte på att man verkligen glömmer bort allt som var jobbigt och smärtsamt.

Självklart kan det finnas enstaka personer som har sådana traumatiska förlossningar att psyket helt förtränger vad som hänt och man får minnesluckor, men det är nog väldigt ovanligt. Blir man traumatiserad är det vanligare att man tvärtom minns mer och t ex får flashbacks eller mardrömmar efteråt.

Men som jag skrev så är ju min en solskenshitoria nu :) Lite mer info om preparatet hade varit bra bara ;)

Jag hoppas verkligen att det kommer igång för dig snart. Jag förstår din längtan... Och för det mesta så går det ju bra. Jag tyckte det var skithäftigt vad kroppen höll på själv- samtidigt skrämmande eftersom man inte fattade det då ;)
Men de uppe på BB trodde u att jag överdrev och sa att jag inte skulle föda barn. Därav "traumat". Hade de istället berättat vad som höll på att ske hade jag ju inte behövt undra... Kanske jag skulle läst lite själv men jag var ju säker på att personalen stod o klappade mig på axlen hela tiden... Lite fel bild men i slutändan helt ok!

KL

Här händer inte mkt i magen. Vill inte höra/läsa om otrevliga förlossningar nu.....bara solskens historier.

Då kan du gå in och läsa min, den senaste blev riktigt, riktigt bra.:)

Idag tänkte jag på vad personalen ändå betyder; vi blev ju mötta med orden att bm lusläst min journal och visste vad vi tidigare gått igenom och nu skulle de ta riktigt bra hand om mig.
Och idag, en vecka efter förlossningen, ringde den bm jag hade i slutskedet hemifrån sin egen farstubro för att prata om hur jag hade upplevt förlossningen och läkarens sätt (som ju var rätt buffligt).

Wow, superproffsigt och empatiskt från början till slut!:bow::love:

Själv vet jag inte ens hur BM såg ut... Fast hon kunde ju sin sak. Det var ju inte deras fel att alla barnen skulle ut på samma dag ;)

KL

Jag tror att det är väldigt olika hur man upplever smärta, vissa får rejält ont av att skära sig på ett papper, andra är betydligt mer oberörda. Jag kan även tänka mig att just en förlossning påverkar en även väldigt psykiskt känslomässigt och där har i alla fall jag inte en aning om hur jag kommer att reagera och hantera situationen och eventuell smärta.

Vid senaste BM-kontrollen pratade vi lite om graviditeten och den stundande förlossningen samt ihop ett litet förlossningsbrev. Jag är lite skeptisk mot EDA, inte alls för att jag skulle vara spruträdd (mig skulle man kunna sticka i sömnen, jag bryr mig inte alls), utan för att de går in mellan ryggkotorna och fifflar. Därför skrev vi i brevet att jag var öppen för i princip all annan smärtlindring, men helst inte EDA. Men anser förlösande BM att EDA behövs, då får jag ju ta det under övervägande.

För övrigt, tack för mensvärksbeskrivningarna. Från den här molande värken i korsryggen och svagt ner mot höfterna har det övergått till en mer tiltagande smärta längre ner fram i magen som sprider sig mot ljumskarna. När jag väl somnat sover jag hyfsat på nätterna (förutom att jag måste upp och kissa varannan timme), men har de senaste dagarna haft svårare att ignorera smärtan som kommer och går dagtid.

Jag tror snarare det handlar om att det helt enkelt gör olika ont på olika människor. En del har ju tex regelbundet mensvärk, andra känner ingenting när de har mens. Där skulle ingen påstå att alla har samma menssmärta, men en del känner den inte. Men när samma kroppsdel gör ont vid en förlossning handlar det helt plötsligt bara om smärtkänslighet. Ologiskt.

Jag tror inte det beror på att de ena är så smärtkänsliga (för i andra situationer kan det vara tvärtom), utan det gör helt enkelt olika ont på olika människor. Det kan ju också skilja från förlossning till förlossning för samma människa, vilket också tyder på att det helt enkelt känns olika, inte att man blivit olika smärtkänslig från gång till gång.

Jag förstår faktiskt inte alls ditt inlägg :confused: Jag skriver ju att man upplever smärta på olika sätt från person till person och efter vilken "typ" av smärta det kan vara. Och mina hur-man-upplever-smärta-funderingar var efter de tidigare inlägg där bl.a. din BM pratat om att kräla på golvet och de som menade att det kanske inte behövde vara så illa.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 850
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar