Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Nu har jag hittat tillbaka efter sommarens äventyr, guu vad ni har skrivit har tagit flera dagar att läsa ikapp :D Grattis alla som har fått!

Och vadå sommarens första pojke, räknas inte min lilla klump som snart blir 8 veckor? ;) :D

Det finns fler pojkar. Din Love och Anekas t.ex.

Så här ser den senaste listan ut:
15/6 Moonbabies - Love 8/6
21/6 Western_Ivy - Mikaela tittade ut 10/5
22/6 Kaktusblomma- Mathilda kom ut 20/6
25/6 Modett - Harry föddes 9/7

Juli
23/7 aneka
27/7 Charlotte1975

Aug
6/8 vippan
6/8 Litenloppa
13/8 Bubbaz
16/8 Milschen
20/8 Luden
22/8 Bollen
23/8 Aaricia

Åhh Tack för att du letade på listan! :)

Juni
2/6 EmelieR- Ebba 21/5
5/6 zazzarazz - Tuva kom 7/6
15/6 Moonbabies - Love 8/6
21/6 Western_Ivy - Mikaela tittade ut 10/5
22/6 Kaktusblomma- Mathilda kom ut 20/6
25/6 Modett - Harry föddes 9/7

Juli
23/7 aneka - Milton föddes 28/7
27/7 Charlotte1975

Aug
6/8 vippan
6/8 Litenloppa
13/8 Bubbaz
16/8 Milschen
20/8 Luden
22/8 Bollen
23/8 Aaricia

Aneka- Du får gärna ha tagit lite tur från oss andra.. Men håll tummarna för att det går bra att reda ut alla skitsaker om du hinner mellan allt mys.
Jag förstår dig precis- fattar bara inte hur det går till ;) Att älska någon så mycket trodde jag inte var möjligt jag heller...

Självklart håller jag tummarna för er att allt småtrassel ska lösa sig! Har ju iaf ena handen fri även fast vi gosar och ammar!

Åh, en Milton till, vad roligt!! Och grattis såklart :D

Ja det vart ju det! Det namnet är ju bara såå fint! :love:

*kl*

Vi började med flaska igår, det känns helt j-a underbart! Ammar fortfarande och har inga planer på att sluta, men ger nu flaska med urpumpat eller ersättning (har gett med kopp eller sked tidigare) när han inte blir riktigt nöjd. Så nu går det superlätt att få i honom det där "lilla extra" som gör honom glad och nöjd. Har ju bara gått ett dygn men allt har känts mycket mer avslappnat - och magiskt nog verkar det sista av mjölkstockningen släppt nu. Var faktiskt på bvctantens inrådan, hon har tidigare låtit väldigt anti flaska men tyckte väl att vi behövde det? Hittills verkar H gilla upplägget, hoppas han fortsätter fixa båda delarna.

Jag vill också pumpa och testa flaska, men när törs man börja? Jag är inte så rädd över om han går tillbaka till bröstet eller inte, bara han får i sig mat!
Men är det bäst att hyra pump av bvc eller räcker det att köpa en handpump?

Hos oss är det en sorgens dag. Vi blev tvungna att ta det tråkiga beslutet att ta bort vår fina gammelkatta. Hon blev inte bättre och efter samtal med veterinären så kom vi fram till att det bästa för henne är att få somna in. Så vi var till veterinären och blev väldigt fint bemötta, tog sedan med henne hem och begravde henne där sambons 3 tidigare katter ligger, i en skogsdunge.

Usch alltid lika tråkigt att ta farväl av håriga familjemedlemmar! :cry:

Det vänder säkert, det tog ju någon dag även för våran grabb att "vända trenden". 10% tycker de är ok att de går ner men sedan vill de gärna att det vänder.

Ja det gör han säkert!

Hehe! Du har helt enkelt haft semester från oss för länge... Jag hade glömt dig ju :crazy:... Sorry!
Men ni jämnar ut statistiken lite nu iaf :)

Sar- jag glömde ju skriva att det var skönt att ni alla får vara hemma o mysa nu. Skönt att det inte blev värre med gulsoten :)

Aneka- Jag har som sagt aldrig haft något problem med att både ge bröst och flaska, men det är ju en chansning :) Förhoppningsvis blir det ju jättebra. Det är skönt att kunna ge en flaska någon gång när man kanske vill ta en lite längre tur...

Ja det är fortfarande jobbigt här hemma med saknaden, det blir ju inte lättare av att man tycker sig se henne där hon brukar ligga och tycker sig höra henne osv. Andra katten är lite förvirrad och går och piper lite ibland, lägger sig på "hennes" platser när han inte hittar henne. Vi måste nog skaffa honom en kompis, han var mer sällskapsbehövande än gammeltanten. Usch det är verkligen det värsta med djur, att behöva ta beslutet. Det konstiga var att det var som att hon visste varför vi var till vet, hon var helt lugn efter att vi fått komma in i rummer och hon fick vara i mitt knä i väntan på vet som var tvungen att ta ett akutfall mellan. I vanliga fall är hon jättestressad hos vet och skriker lite och letar efter sin bur att krypa in i igen osv. Nu låg hon nöjd hos mig under hela halvtimmen vi fick, älskade tanten!

Aneka, Mathilda gick också ner ganska mycket efter att hon var född, hon gick ner 8% (från 3715 till 3395) och vi fick åka in på midsommardagen (6 dagar efter att hon föddes) för att kontrollera om viktkurvan skulle börja gå uppåt igen. Då hade hon iaf gått upp liiite grann, men vi fick gå till bvc två gånger veckan efter för att se att hon fortsatte uppåt, nu har hon tagit igen det rejält :)

Vi började rätt tidigt med flaska också, hon var nog inte ens en vecka när vi totalt ruttnat på att försöka koppmata henne med ersättning då mjölken inte räckte på kvällen/natten. För vår del har det inte alls påverkat amningen hon ammar mer än gärna, dock vill hon inte sluta med amningsnappen, där kanske flaskan påverkar? Det får jag ju aldrig veta, men jag tycker inte att det spelar någon roll heller. Jag var även beredd på att det kunde förstöra amningen, men hellre en mätt och nöjd Mathilda. Nu kan vi dessutom mata henne med flaska om vi åker bil längre sträckor och hon blir hungrig, då behöver vi inte stanna osv.

Jag tror inte det är nappflaskan som gör att hon vill ha amningsnappen, jag tror hon har vant sig vid den helt enkelt. Jag använde amningsnapp en vecka ungefär, och när jag sen tog bort den så var det lite stök med amningen ett tag. Bebisen hade vant sig vid att ha en stor gummituta att suga på och fick inte ordentligt tag om den riktiga bröstvårtan längre. Men efter någon dag så gick det bra igen. Nu visste jag ju att bebisen hade kunnat amma finfint utan amningsnapp tidigare, så då vågade jag ha lite is i magen och envisas utan amningsnapp, men om det är strul med vikten och man inte vågar lita på att det går så förstår jag att man inte gör det.

*KL*

Tycker man hör en del om att det är så viktigt och bra att få rutiner med barnet, hur har ni andra gjort med det? Har ni jobbat på att få till rutiner?

Jag har inte lyckats fatta riktigt varför det är så viktigt, men jag kanske har missat nåt?

Gör så! :)

Idag vart det premiär tur med vagnen! :)

version-d3f00de339634653d96cf2bda36cdb89

version-63854b2da1b55d20026bb6fa88b1176f

:)

Ah du gjorde så. Mathilda hade svårt att ta rätt tag på BB också och hon slängde sig mest bakåt och gallskrek och ville bara ta själva vårtan och suga på. Nu när jag försöker med jämna mellanrum hamnar vi bara i skrikläget igen, men jag fortsätter försöka med jämna mellanrum.

Ang rutiner så har jag mest hört att det är viktigt när de är äldre. Vi har inga rutiner än annat än vid sängdags så försöker vi lägga oss vid samma tid och göra allt i samma ordning ungefär.

Jag har en vårbebis som nästan är 4 månader, jag har fortfarande inga dagliga rutiner och ser heller ingen vits med det.. Än.
Hon äter när hon är hungrig, sover när hon är trött, badar när det behövs och får ny blöja när det hänt nånting. Hon är nöjd och glad på dagarna och sover på nätterna, jag vet inte vad speciella tidsrutiner skulle kunna ge oss.
Kanske det är viktigare när dom är större och inte ammas? Att äta på regelbunda tider, sova middag samma tid varje dag för att kunna somna bra och sova gott sen på kvällen?
Jag ska lägga till att jag helammar, om det på nåt sätt spelar roll för att ha rutiner eller inte..

*kl*

I morse när jag vaknade låg jag på mage! :eek:
Jag är både förvånad och förbryllad hur det gick till. Vi har inte så speciellt mjuk säng, och jag skulle aldrig självmant lägga mig på mage eftersom det är obehagligt, t.o.m gör ont.
Undrar om jag har klämt ihop Norpan alldeles. Hon har det trångt som det är redan...

Förresten... Var är Charlotte1975? (På BB? )

Senast ändrad:

Nej, jag e tyvärr hemma. Kommer garanterat att bli ett augusti barn för mig. Sov sjukt dåligt i natt så jag har mest legat i soffan i dag, förrutom en sväng till stallet.

Oj han ser verkligen stor ut. Han hoppade nog över bebistiden och gick direkt till barn stadiet :p Men precis lika söt för det! :) Va inte ni tvugna och bada på bb innan ni åkte hem?

*kl*
Pku-provet gick bra idag men nu är stackarn blå på båda händerna och ena foten. För han fick ta massa prover när han kom ut eftersom han inte riktigt kom igång med andningen förens han fick hjälp av en neopuff. Han hade gått ner till 2950g idag. Men hoppas på att det vänder nu när mjölken börjat rinna till. Men jag tycker det är lite små läskigt att inte veta om eller hur mkt han får i sig. Men han verkar iaf nöjd så får hoppas på att han är det!

Nej, här badas det inte på bb. Håller med om att det är småläskigt att inte veta hur mycket de äter, och en av anledningarna till att det är såååå skönt att komplettera med flaska nu. Han äter utan problem det dubbla (och ibland trippla) jämfört med det vi lyckades få i honom med kopp eller sked, och allt är mer avspänt.

Meeeen.. *kl*
Ahapp. Inte ens 12 timmar fick gå sedan det sista av mjölkstockningen släppte i höger bröst så drabbas vänster. Vid "utcheckningen" på bb beskrev BM det som så att vissa får mjölkstockning av att öppna kylskåpet. KUL att höra till den lyckliga skaran :(

:eek:
Hur kan du!? Jag kan inte sova på något håll längre, allt gör sjukt ont, men på mage?! Jaja, sömn och drömmar är ett kapitel för sig självt just nu...

Själv har jag knappt orkat göra någonting de senaste dagarna och idag har jag bara tagit mig till soffan och lite svängar i huset. Jag är så sjukt trött och det gör ont i hela bålen. Sammandragningarna blir fler och fler och vissa av dem gör ont. Jag hade behövt stöka lite mer här hemma, men det går bara inte. Tur att sambon jobbar sitt sista pass före semestern i natt. ;) Jag tror han ska få städa, diska och tvätta de första dagarna :angel:

Var hos BM i torsdags, v 37+2, och det var väl som vanligt. SF-måttet var samma som gången innan (33), fast då hade jag en annan BM som mätte lite mer frikostigt. Mitt blodtryck (som vissa dagar känns väldigt lågt) var normalt på 120/65 och bebbbens hjärtljud låg på 145. Viktökning 8 kg sedan inskrivning. Tyvärr är bebisen inte fixerad än, men det har varken jag eller mig bror varit heller. Det blir väl till att ta det lugnt om vattnet skulle gå...

Jag vill också pumpa och testa flaska, men när törs man börja? Jag är inte så rädd över om han går tillbaka till bröstet eller inte, bara han får i sig mat!
Men är det bäst att hyra pump av bvc eller räcker det att köpa en handpump?[/QUOTE=aneka;13720809]

Jag köpte Medelas Mini Electric. Kändes som att jag skulle bli trött av att handpumpa.. Sjukhusvarianten är klart lyxigare och TYSTARE, men har man tänkt pumpa en längre tid så kändes det lika bra att köpa.

Mini elecrik var väl inte så bra om man skulle pumpa många ggr per dag? Det upplyste de migom när jag köpte min.

Mabuse- Inga rutiner här heller. Vissa dagar sover hon hur mycket somhelst- nästa nästan ingenting...
Är jag hemma en hel dag blir det oftare mat än om vi är på resande fot... Mer sömn om vi är i bilen. osv..
Men det är nog bäst så- jag är inte själv ngn rutinmänniska så vi får jobba på det tillsammans. hihihi

*KL*

Tycker man hör en del om att det är så viktigt och bra att få rutiner med barnet, hur har ni andra gjort med det? Har ni jobbat på att få till rutiner?

Jag har inte lyckats fatta riktigt varför det är så viktigt, men jag kanske har missat nåt?

Vi sket totalt i rutiner med första barnen och gör det antagligen med lillpalten också. Jag har aldrig sett någon anledning att mata barn innan de är hungriga eller lägga barn innan de är trötta bara för att de ska vara i säng en viss tid eller börja med nattningsritual en timme före sänggående. Vi har knappt haft något läggkrångel alls och våra ungar har oftast storbusat och gapskrattat just innan sängdags och ändå somnat utan problem.

När man börjar ha tider att passa kan däremot rutiner vara nödvändigt för att få det hela att fungera så att de inte är dödströtta på morgonen eller att man faktiskt hinner äta innan man ska iväg.

Så svaret är nog att det dels beror på ungarna (vissa måste antagligen ha rutiner för att det ska fungera?!), på föräldrarna (vissa måste antagligen ha rutiner för att de ska fungera?!) och på omständigheterna i övrigt som syskon som behöver ro eller en massa tider som ska passas.

Det bästa med att köra rutinlöst (eller, rutinlöst blir det aldrig för man har ju en tendens att ändå få vissa vanor) är att det aldrig varit några problem att barnen hänger med på vad vi vill göra, kan somna borta etc.

Kan för övrigt nämna att våra äldre barn ända sedan vi kom hem från neo varit inkörda på 3h mellan målen och det har hängt i. Nu har jag själv (och förskolan)samma rytm men där ser jag en fördel i att vara steget före då matningar derfinitivt går sämre om barnen hunnit bli överhungriga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 851
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar