Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Men ärade sommarmammor. Vad är det frågan om?
Denna vecka har verkligen varit kass, först brakade nya laptopen med alla bilder på Mikaela, sen blev något knas med vår bil så den läcker olja och nu sambon...
:(

Här har dagen varit ovanligt kaosartad!
Det började med att elen försvann, tydligen hade en fas brunnit i elledningen men innan jag kom på det så hann jag testa alla säkringar och kuta upp och ner för källartrappan ett antal gånger.
Det tog några timmar innan det var fixat.
Då visar det sig att vi inte har något vatten (egen brunn). Så det var bara att pallra sig ner i källaren och hydroforrummet (litet, trångt och lågt i tak) för att fylla på luft och starta upp åbäket igen.
Strax därefter kommer min bror och ska såga ner en tall inför avloppsgrävningen, det blåser lite för mycket och tallen föll åt fel håll...
:o

Själv har det inte varit så kul här heller i veckan... Min pappa var här o hjälpte till att riva bland möget o högg av halva vänster tummen
:eek:

Veckan här har inte heller varit bra, vår gammelkatt är sjuk, vi var hos vet förra veckan och så blev hon bättre, men nu är hon sämre igen och vi sitter och funderar på vad vi ska göra.
:cry:

Nu vänder vi det här och får ett fint slut på veckan, bestämmer jag. :bump:

Själv har jag låtit mig bli vaxad under armarna :angel: Inte så skönt, men leeent :D
Och i övrigt haft en skön dag!

Milton vägde 3148g och 50cm lång! Nu ska vi åka upp till sjukhuset igen för PKU-provet!

Allting går kalas här hemma, nästan för bra :o Hade jag aldrig förväntat mig. Gör bara lite ont att amma men han suger fint och mjölken har börjat komma igång! Första natten hemma gick kalas!
Kanske jag som snott all tur här i tråden!? Förlåt isåfall! ;)
Tänk att man kan älska något så litet såå mkt!! :love: :love:

Skönt att allt funkar så bra! Det är så mysigt :)

Vi har haft en riktig skitnatt, Mathilda var vaken från 00-4.30 och vägrade sova. Jag och sambon var helt förstörda pga gammelkatten som inte mår bra och i morse ringde vi veterinären som tyckte att det var dags att låta henne somna in :cry:. Så kl 14 idag är det dags, vi mår skit allihopa och jag undrar hur andra katten kommer ta att bli ensam...

Usch då- inget roligt beslut att ta... Kanske beror sömnbristen i natt på att ni är lite ur form allihopa. Var M glad eller ledsen när hon var vaken? Kan tänka mig att din mattillförsel kan bli lite rubbad av allt som händer. Dessutom börjar nog M närma sig första utvecklingsfasen med om jag tänker rätt nu.. Runt 7 v har jag för mig de har skrivit i vårtråden. (som för övrigt är min bibel;) )

Vi får hoppas att din katt får det bra och att den andra tycker det är mysigt att vara ensam också. Mina hundar är mycket lugnare och trevligare var för sig. Jag som trodde att de hade glädje av varandra :(

Aneka- Du får gärna ha tagit lite tur från oss andra.. Men håll tummarna för att det går bra att reda ut alla skitsaker om du hinner mellan allt mys.
Jag förstår dig precis- fattar bara inte hur det går till ;) Att älska någon så mycket trodde jag inte var möjligt jag heller...

Milton vägde 3148g och 50cm lång! Nu ska vi åka upp till sjukhuset igen för PKU-provet!

Allting går kalas här hemma, nästan för bra :o Hade jag aldrig förväntat mig. Gör bara lite ont att amma men han suger fint och mjölken har börjat komma igång! Första natten hemma gick kalas!
Kanske jag som snott all tur här i tråden!? Förlåt isåfall! ;)
Tänk att man kan älska något så litet såå mkt!! :love: :love:

Åh, en Milton till, vad roligt!! Och grattis såklart :D

Jo jag tror också att sömnbristen kan bero på att M kände av att vi inte mådde bra. Hon var blandat nöjd och lite kinkig, men inte hungrig. Jag trodde också först att det var att hon inte fick tillräckligt, men hon ville varken amma eller ta flaskan. Hon blir 6 veckor på söndag så det är ju inte otroligt om det vore nåt på g.

Jag tror dessvärre inte att vår andra katt kommer gilla att vara ensam, alls. Han är mycket social och pratig och vill umgås med gammelkatten, medans hon nog hellre håller honom lite på avstånd. Men märker vi att han vantrivs ensam så får vi väl skaffa sällskap till honom. Just nu vill jag bara att den här dagen ska vara över, bävar verkligen för att ta bort min ögonsten som vi har kämpat så mycket med för att vinna hennes förtroende. Sambon skulle kika efter någon form av låda som kan bli hennes "kista" så att vi kan begrava henne där våra tidigare katter ligger begravda.

Något utvecklingssprång som kan göra de lite kinkiga. Tror det är när man märker att de är "med mer" och hittar saker att titta på. Lite mer vakna.

De i vårtråden är många i nästa språng nu, bra att veta lite vad som händer... Hihi! För det stämmer verkligen. De börjar prata tänder där nu :O

Fast så tycker jag det blev redan efter fyra-fem veckor? Stor skillnad mot tidigare. Och kinkigheten varierar från dag till dag, tycker jag. Jaja, alla bebisar är väl olika.

Javisst är alla olika. Tror det beror på om man gått över eller mindre också. Det ska finnas ngn bok som de läser mycket i. Växa och upptäcka världen tror jag den heter :)
Jag tycker iofs att det händer ngt hela tiden men har äl i två omgångar märkt avatt det krävs mer mat.
På de 4 dagarna sambon är iväg hinner det hända jättemycket- får ju det bekräftat när han kommer hem o ser... Numera bär man ju på ett barn, det är inget knyte mer ;)

*kl*

Vi började med flaska igår, det känns helt j-a underbart! Ammar fortfarande och har inga planer på att sluta, men ger nu flaska med urpumpat eller ersättning (har gett med kopp eller sked tidigare) när han inte blir riktigt nöjd. Så nu går det superlätt att få i honom det där "lilla extra" som gör honom glad och nöjd. Har ju bara gått ett dygn men allt har känts mycket mer avslappnat - och magiskt nog verkar det sista av mjölkstockningen släppt nu. Var faktiskt på bvctantens inrådan, hon har tidigare låtit väldigt anti flaska men tyckte väl att vi behövde det? Hittills verkar H gilla upplägget, hoppas han fortsätter fixa båda delarna.

Förresten, ni med lite större bäbisar.. När började ni med bärsele (om ni använder det)?

Senast ändrad:

Harry blir 3 veckor idag! Hade kunnat vara 5 veckor om han kommit på BF ;) Så bjuder på några bilder dagen till ära.

Första badet, 1 vecka gammal:
img_8746_100318163.jpg

Sover:
img_8717_98438073.jpg

Sover med pappa:
img_8704_98362956.jpg

Vaken!
img_8796_100318967.jpg

Förresten, ni med lite större bäbisar.. När började ni med bärsele (om ni använder det)?

Efter två-tre veckor kanske? Minimivikten för vår sele är 3,5kg, och bebisen vägde mer än det när den föddes, så egentligen hade vi kunnat börja med den ännu tidigare. Men det tog några veckor innan vi fick ändan ur och köpte den. Det är lätt vår bästa bebispryl - bebisen älskar den, och är nöjd både när den används och en lång stund efteråt, och jag tycker den är perfekt för våra långpromenader. :)

Vad "vuxen" han ser ut i ansiktet, inte alls det där hopskrynklade nyfödda, utan som en bebis som hunnit bli en personlighet redan! Man kan föreställa sig hur han kommer se ut som äldre, det tycker jag brukar vara jättesvårt med spädbarn.

*kl*

Fortsatt viktökning och lägre bilirubinvärde idag så nu behöver vi varken sola eller åka upp till bb hemvård mer.

Lillebror mår toppen men annars är statusen här hemma; fruktansvärt varmt och kvalmigt med sågspån hela nedervåningen och bröstmjölk hela övervåningen....

Då ska vi inviga vår sele, tror att den också har en minimivikt på 3-3,5 kg så det är ju grönt i det avseendet :laugh:

Förstår vad du menar! Många bäbisar ser ju ut som "små gamla människor" till en början men inte H. På förlossningen sa de att han var så rund och slät och rosa, som en rosenknopp :laugh:

H är jättefin, härliga bilder! M var också slät och fin i hyn från första stund. Vi började förresten bära i vår beco butterfly redan efter en dryg vecka och vi älskar den allihopa.

Hos oss är det en sorgens dag. Vi blev tvungna att ta det tråkiga beslutet att ta bort vår fina gammelkatta. Hon blev inte bättre och efter samtal med veterinären så kom vi fram till att det bästa för henne är att få somna in. Så vi var till veterinären och blev väldigt fint bemötta, tog sedan med henne hem och begravde henne där sambons 3 tidigare katter ligger, i en skogsdunge.

Usch då, aldrig kul att behöva gå igenom... Hoppas att den andra katten tar det bra nu...
Och ni med för den delen.

Modett. Supersöt pojke! Den första på hela sommaren dessutom ;) hihi!
Jag började med sele direkt. Det var ju det enda som funkade. Och jag älskar den fortfarande. Det är mysigt och man vet var man har henne. Man behöver inte hitta hissar till barnvagn osv...
Dessutom blir man ju lite mobilare på färder i skogen och med hundarna.
Va skönt att ni tagit beslutet att börja med flaska nu. Det är ju en chansning att de går tillbaka till bröstet men det har funkat bra med min. Jag vet att det var jag som skrev att du skulle vara försiktig om du inte var redo att sätta dig med flaskan...
Själv sitter jag här och undrar hur jag ska klara mig utan bröstet snart... Visst att man kommer i rutiner med hennes mat- men trösten då :(
Förhoppningsvis hittar man ngt som hjälper...

Nä- nu är sambo barnpiga till sovande E. Nu ska jag smyga ut o måla stalldörrar lite :)

Oj han ser verkligen stor ut. Han hoppade nog över bebistiden och gick direkt till barn stadiet :p Men precis lika söt för det! :) Va inte ni tvugna och bada på bb innan ni åkte hem?

*kl*
Pku-provet gick bra idag men nu är stackarn blå på båda händerna och ena foten. För han fick ta massa prover när han kom ut eftersom han inte riktigt kom igång med andningen förens han fick hjälp av en neopuff. Han hade gått ner till 2950g idag. Men hoppas på att det vänder nu när mjölken börjat rinna till. Men jag tycker det är lite små läskigt att inte veta om eller hur mkt han får i sig. Men han verkar iaf nöjd så får hoppas på att han är det!

Det vänder säkert, det tog ju någon dag även för våran grabb att "vända trenden". 10% tycker de är ok att de går ner men sedan vill de gärna att det vänder.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 851
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar