Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Sonen matade vi med flaska från vecka 3. Han köde både flaska och bröst tills han slutade ammas vid 9 månader. Men det finns ingen garanti att alla barn tar både och. Jag vet inte hur vanligt/ovanligt det är?

Dottern fick lite flaska i början, men nu vill hon inte ha något.

Var fjärde timme??? :o När sonen var mellan 3 till 6 månader, jag minns inte, då fick jag honom att äta varannan timme, annars var det oftare :D Å andra sidan åt han inget på nätterna utan sov 9 h rakt av från 3 mån ålder.

Dottern äter också med max två timmars mellanrum. Mer 1-1.5 timmar emellan. Hon äter 1-2 ggr per natt.

Jag hade nog väntat med flaskintroduktionen om du inte är beredd på att fortsätta att bara mata med den. Armani i vårtråden får göra så :)
Min Skrutta äter lika gärna datte som flaska så i mitt fall går det bra men man kanske ska vara beredd fallifall.

Jag hade provat med att få igång amningen på högerbröstet igen. Kan du prova när du tömt av det värsta så blir det kanske lite lättare?
Fast inatt har E verkligen varit vild med båda mina. Det gjorde ont som hon ryckte o slet. Till slut gick jag ner o gjorde ersättning men då var hon inte ens hungrig... Undrar vem hon ärvt allt av ;)

western- Jag har också Teutonias väska för den ingick. Gillar inte att det inte finns ett enda fack på utsidan. Samtidigt så är det bra att det finns ett skötinlägg som är lätt att komma åt.
Men det går i hur mycket som helst i den- det är bra!

*kl*
Idag spontanshoppade vi en bil :eek: Vi behövde en med AC så vi tog den ;)

Jag blev chockad av
- hur trött man blev som gravid. Sjukligt. Hur orkar folk det... hihi
- att man fick avsmak på så mycket, jag trodde tvärtom att man skulle bli galen i allt...
- att kroppen skulle ta så mycket stryk av tyngden och öppnandet- alla har ju alltid sagt att det är underbart att skaffa barn...
- förlossningen är något man ska gå igenom- barnet kommer ut o det gör ont- upplevde det absolut inte så, bara den sista känslan av det underbara när hon låg på magen.
- amning är mysigt- jaså? det tar lång tid, gör skitont innan allt är ok och när man tror det så är det dags för nästa tillväxtfas....- men det är enkelt att ha maten med sig och man myser mycket under tiden :).
Min graviditet är ju inte över, så kan inte summera ännu, men jag hade förväntat mig att jag skulle vara gravid, alltså man bara är det.
Istället har livet rullat på som vanligt. Jag måste fortfarande diska, byta lakan och skrubba toaletten. Vardagslivet finns där, men i min fantasi så var det graviditeten som var grejen, att vara gravid var det man gjorde, allt annat stannade upp... :p
Och så har jag mått så himla bra. Kan fortfarande (v 35) ta timmespromenader och knyta skorna själv. Hade förväntat mig fler krämpor.

Jag klagar inte över min graviditet... Inlägget är gjort med en smula ironi och lite verklighet.

Jag jobbade mer än heltid fram till jag blev sjukskriven, v 34 tror jag. Men alla hade liksom målat upp en graviditet som på rosa moln...
Jag var skittrött i början- hade precis gått igenom en sjukdom och dessutom fått en misstänkt diagnos för resten av livet. Jag tror att det spelade in. Syrran fick missfall sent och det satte sina spår med...

Det jag inte gillar med min skötväska...
Inga fack på utsidan, ett fack inne med några mindre som fyllda tar upp halva stora facket. Detta gör att den blir överfull.
Inga isolerade fack, till flaskor typ.
Smalt obekvämt axelband.
Har en lös skötbädd och den gillar jag, men har inget "eget" fack till den i väskan.

Vad har ni i er skötväska?
Börjar ibland fundera om jag har för mycket med mig eftersom jag tycker väskan är för liten :)

Jag har testat flaska några gånger och det går bra, dock går det lite för fort så hon kräks lättare.
men jag vet inte om det spelar in att hon använder amningsnapp vid amningen... blir ju lite mer likt flaskan får jag för mig :)
testade nog första gången när hon var 4-5 veckor tror jag.

Allt med amning och urpumpning, ja allt som har med mjölk i tuttarna att göra verkar ju vara en hel vetenskap! :confused:

Man tycker ju att något som ska vara så naturligt borde vara en barnlek :grin:

Om det funkar är det en barnlek. Jag pumpar inte ur, om pappan behöver mata ger han ersättning istället. Och då är det just sådär enkelt som man tror: om bröstet är fullt är bebis hungrig och vice versa, då ammar man en stund tills bebisen är mätt och bröstet hyfsat tomt. Mycket okomplicerat.

Det enda jag kan komma på är att jag måste tänka på att dicka ordentligt hela tiden, annars minskar mjölken direkt. Dessutom är amning en överlägsen bantningsmetod, kilona trillar av utan att man behöver lyfta ett finger.

KL

har en liten undran :)
vad har ni för skötväskor och vad är bra/dåligt med de?
funderar på att skaffa en ny, då jag inte gillar min nuvarande ;)
så ös på med funderingar ang sköyväskor...

Jag har fått en del gratisväskor via jobbet, när jag varit på konferens som jag använder - enkla axelremsväskor, och de är superbra. Man behöver ju inte ha med sig så mycket, en enkel väska med ett par fack räcker bra. Riktiga skötväskor är ju snuskigt dyra, det är absolut inte värt pengarna om du frågar mig. En vanlig väska duger lika bra.

Jag har fått en del gratisväskor via jobbet, när jag varit på konferens som jag använder - enkla axelremsväskor, och de är superbra. Man behöver ju inte ha med sig så mycket, en enkel väska med ett par fack räcker bra. Riktiga skötväskor är ju snuskigt dyra, det är absolut inte värt pengarna om du frågar mig. En vanlig väska duger lika bra.

Fast jag har testat de väskor jag har hemma och de funkar inte för mig :)
Det blir en enda röra och svårt att få plats med det jag behöver få med.
Jag känner oxå att skötväskor är sjukt dyra och väldigt överpris, ändå blir jag bra sugen då de verkar ha lite smarta funktioner så som isolerade fack och fack anpassade just för blöjor mm.

Min har hur många fack som helst på insidan....Jag hittar fler varje gång jag tittar i den. Min väska är alltid överfull men står mest i bilen ;) Plockar gärna över lite i en mindre väska om jag ska på äventyr. Bilen finns ju ändå på ett litet avstånd.
2extrablöjor har jag i ventilationsfacket i babyskyddet alltid ;)

Det där med att amma o dricka håller jag med om. I början blev jag som en öken i munnen. Numera brukar jag komma ihåg att ta ett glas med mig men det är inte lika mycket heller längre.

Kilon som rasar- absolut i början men numera är jag bara irriterad över hur hungrig jag är hela tiden....

Haha, min är med överfull, men kan inte komma på något att utrsluta :)
det är mest handdukar och kräklappar som tar plats, hon slabbar massor när hon äter ;)
och just något fack på utsidan saknar jag mycket.
jag har kräklappar lite varstans, i babyskyddet, i vagnen, i bilen i alla rum hemma :)
halva lägenheten känns som den är täckt av handdukar dessutom... så mycket enklare att tvätta!

Låter som hos mig då ;) Antagligen vanligt hos en nyföddfamilj ;)
Har två kräkscarfsar i babyskyddets handtag alltid. Och en reservnapp, och då mina två blöjor...
Skötväskan har förresten en sådan till dricka med. Isolerad. Håller bra!

KL

Efter gårdagens extrabesök på förlossningen har i alla fall bebis fortsatt med sitt inrutade schema: full fart kring lunch och vid läggdags, i övrigt lite lugnare eller helt stilla. Får dock känslan att bebis för stunden ligger med ryggen åt min rygg och att händer och fötter spretar rakt fram, inte så skönt för mig. Men en enorm lättnad att känna av livet igen i alla fall.

Nu blir jag lite nyfiken på vad ni har med er, att era skötväskor blir så överfulla?

För en utflykt på några timmar brukar vi ha med följande:

3-4 blöjor
Liten handduk att byta på
Liten plastask med våtservetter
En liten bunt ICAs tvättservetter att torka kräks med
Solhatt
Ett ombyte
Napp

Det behövs varken stor väska eller massor med fack för att få plats och hålla ordning på de prylarna, gissar att ni kanske har fler grejor med er?

Kräkscarfs, vad är det?

Kul med ny bil! Vad vart det för något då? Vi har en bil med ac, dock en golf! Fast barnvagnen går in utan problem i skuffen! Men vi skulle behöva köpa en ny då hunden skulle vilja kunna följa med också, men det får bli senare!

*typ kl*
Ang. amining så vet jag med mig redan nu att jag kommer vara alldeles för dålig med att dricka. Med tanke på hur dålig jag redan är nu i denna värme. Kommer få be sambon om att tjata på mig :p

Som skötväska har vi köpt en vanlig Björn Borg axelremsväska. Ser smidig ut men får plats hur mkt som helst i den! Anledning? Vi kunde inte enas om en skötväska som vi båda ville ha så när vi såg den här och båda gillade den så då blev det den! Den matchar dessutom vagnen ;) Men funkar den inte får vi leta på någon ny, men det blir ett senare problem isåfall! Håller tummarna för att den vill funka iaf! Har dessutom fått plats med allt vi vill ha med oss till BB i den så rymlig är den allt! :)

Ang. graviditet så trodde jag att det skulle vara bra mkt mer speciellt än vad det är. Har ju sett fram emot det så länge men så är det bara ruskigt tråkigt! Bara en lång väntan! Väntan på att dom första 12v skulle gå, väntan på UL sen väntan på bebis ska komma..vänta vänta vänta. TRÅKIGT! Är så glad att det snart äntligen är över. Vill inte känna mig fet och otymplig längre. Vill inte bli kallad tjockis, eller höra - Va tungt du andas!
Jag vill vara smal å fin som alla andra! Sen att man är så ruskigt trött, får ont av att städa eller bara av att vika tvätten. Irriterande! Men nu så snart är det äntligen över! :)

*helt kl*

Nu idag har jag noooog haft någon förvärk, eller jag vet inte. Men nu såhär mitt inatten är jag iaf trött i nedre delen av magen. Inte direkt ont, mest trött på något konstigt vis! Fast än är det nog inte dax på länge :( Men men!

Ojj va långt det blev, sorry!

I min skötväska har jag...
4-5 blöjor
skötbädden med liten handduk
tvättservetter
Hundbajspåsar att stoppa användna blöjor i :)
1 ombyte till skruttan - 1 body, 1 tröja, 1 byxa, 1 "haklapp"
1 handduk till amning
ca 5 kräklappar i frotté
amningsnapp
salva
napp

med detta är min väska full, får inte ens ner en en vattenflaska till mig, den får ligga i vagnen
samma med plånbok, nycklar och mobil för annars måste jag leta efter dem i hela väskan eftersom det bara är ett stort fack.
dessutom är det ingen klok stängning, bara ett lock med magnetlås, så man får passa så inget trillar ut om väskan hamnar lite på sne :)

Är dålig på att skriva här nu pga att jag sällan slår på datorn längre. Har svårt att skriva pga mina domningar, men jag läser vad ni skriver via telefon. I morgon har jag en vecka kvar till BF men det är OK om den lille ville titta fram nu. Natten till söndag trodde jag att något var på G, hade väldigt ont i nedre regionen och de tryckte på och jag kunde inte sova alls. Hände inte mkt annat än att jag blev kräksjuk igen.:mad: Men sakerna är fram plockade och jag är redo anytime, vill bli normal igen. Får sova med stödstrumpr pga att mina fötter och ben håller på att spricka av svullnad och på händerna sover jag med Back on Track vantar och stödskenor. BM trodde tyvärr att det kommer ta ett tag för mig att bli av med allt vatten eftersom att jag haft det så länge.

Senast ändrad:

Usch då... Jag håller tummarna för dig och kör dubbel hejadans för dig och Aneka nu då. Håller tummarna med...

Jag trodde ju att man skulle tappa allt vatten vid förlossningen så jag blev grymt besviken när jag inte kunde ha mina skor sen. Snällt av din BM o varna iaf.
Det jobbigaste med allt vatten är ju tyvärr att man måste springa på toa när det ska ut. Det var ju tätare besök efter förlossningen än innan.
Det låter inte bra med dina handleder- hur stor är risken att de inte fixar sig själv efteråt? Eller det är iaf bra odds?

Jag tycker du är värd att snusa bäbis nu faktiskt...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 851
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V