Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Om du får för mycket mani så kanske du inte vågar låta han amma för att du ska veta att han har fått i sig rätt mängd?!?! Jag har faktiskt inte en aning om hur mycket min Skrutta äter per mål ännu.
Man skulle haft en så nogrann våg också att man kunde väga dom i början när man är så orolig.

Va skönt att du fick så bra hjälp :) Jag fick tjata länge innan jag ens fick min amningsnapp på BB... Fast de trodde väl bara att mjölken skulle behöva komma igång antagligen.

Jo det blir lite "läskigt" att amma, både för att jag är orolig för att det ska bli bråk och för att jag inte vet vad han får i sig - lite i onödan nojjigt vet jag ju om men..! Försöker tänka att jag pumpar ur 50 ml på ca 10-15 min så suger han i 20-45 min borde han ju få i sig det han ska. Och nu sover han efter ett lyckat amningsförsök, tjohoo! :laugh: Snabb lunch för mig innan det är dax att pumpa högertutten, snacka om att all tid går åt till matbestyr.

Hur kan hon säga det?

Under de första månaderna av sonens liv (han var extremt mycket för tidigt född) hade han ett specifikt antal milliliter som han skulle äta per måltid - inte mindre (för att han skulle gå upp i vikt) men inte heller mer (hans kropp klarade inte att hantera det). Jag vet hur det känns att ha milliliternoja de lux efter att ha amningsvägt varje måltid i veckor. Men, den millilitermängd sonen skulle ha per måltid räknades ut utifrån hans kroppsvikt (och räknades alltså om kontinuerligt) och dessutom efter näringsinnehållet i min mjölk (eller snarare min mjölk + berikning med fett, kolhydrater och protein vilket de kom fram till att behövdes efter en näringsanalys). Vikten kan ju skilja jättemycket vid samma ålder, och näringsinnehållet på mjölken mellan olika mammor med (min är skräp ;)), så jag skulle ta BB-tantens "300 ml" med rejäl nypa salt. Bara de växer som de ska måste de ju få äta precis hur mycket eller lite de vill! :laugh:

Jag försöker salta lite även om det är svårt :angel: Antagligen menade hon det som en riktlinje och inte ett exakt mått. För det är ju klart att många faktorer spelar in. Tack och lov så hade han ju inte gått ner mer sedan utskrivningen i måndags utan upp 9 gram, så han hade ju inte lidit allt för mycket av sin tillfälliga strejk. Då hade jag nog varit ännu mera manisk!

Kan du inte pumpa medans han äter? eller man ska inte det?
Jag tror att du ska göra som du känner känns bäst just nu. Din magkänsla och en nöjd bäbis säger ju mer än vågen.. men jag vet hur det är.
Min bäbis har inte mått så bra i värmen och varit mycket krabbig med ammandet o kräk men jag blev ändå chockad över hur lite hon hade gått pp då hon växer som en häst enligt mitt öga :)
Sambon som bara är hemma över helgerna säger samma sak så det är ju som det ska :)

Jag tror att återhämtningen är mycket lättare när man föder vaginalt jag med.
Min granne på BB tyckte att sitt KS var mycket bättre än det vaginala- men då hade hon ett planerat snitt och slapp gå igenom allt först som du gjort.
Om du inte sa något om det- var det för att barnet blev sämre i magen det beslutades om det?

Nej, för att igångsättningen inte gick som den skulle. Bebisen mådde utmärkt hela tiden. Men jag fick kramper och svimmade av det värkstimulerande droppet, så de kunde inte fortsätta med det, för då skulle jag kollapsat. Så läkarna gick in och avbröt förlossningsarbetet, och beslutade om snitt istället.

Jag får ryggbedövning, så om allt går som det ska får jag vara med när Norpan kommer.

Men det kan man inte veta på förhand, det beror på hur du reagerar på ryggbedövningen. Mitt tips är att du på förhand sätter dig in hur det kommer gå till ifall de söver dig, för om det beslutet tas akut så kommer ingen hinna förklara någonting för dig, och det är väldigt obehagligt att bli sövd om man inte är förberedd på det. Och väldigt obehagligt att vakna upp ensam på ett uppvak, med varken bebis, partner ellerr förlossningspersonal i sikte, utan att riktigt veta vad som hänt.

Fyyy fan va ensam jag hade kännt mig då... Varför var du där helt ensam? Kunde de inte avvara ngn alls till att se till att du fick vakna med någon där?

Jag försöker salta lite även om det är svårt :angel: Antagligen menade hon det som en riktlinje och inte ett exakt mått. För det är ju klart att många faktorer spelar in. Tack och lov så hade han ju inte gått ner mer sedan utskrivningen i måndags utan upp 9 gram, så han hade ju inte lidit allt för mycket av sin tillfälliga strejk. Då hade jag nog varit ännu mera manisk!

Jag vet, men kämpa på! :) Då har du ju i alla fall viktökningen att luta dig mot :) (90 g?).

Det kan hända att bedövningen inte tar som den ska och i så fall sövs man (det var därför jag skrev "om allt går som det ska får jag vara med"). Att sövas och missa födseln och ligga själv på uppvak, det är förstås något jag inte vill uppleva. I så fall är det skönt att veta att pappan är med och kan ta hand om bebisen. Hans roll blir ju jätteviktig då.

Fast från början ville jag bli sövd. Jag var så rädd för att ens vistas på en förlossningsavdelning att jag bara ville slippa vara vid medvetande. :crazy:

Oväntade komplikationer kan ju inträffa vid alla typer av förlossning. Man får bara hoppas att det går bra, oavsett hur man föder, och att bebisen mår bra!

Vad jag menade var att även om planen är ryggbedövning, så kan det vara bra om du har koll på vad som händer vid en sövning också.

För bebisen är det ju sak samma om du sövs eller bedövas, ni hinner ju umgås sen ändå. Det är för din egen skull som jag tycker du ska sätta dig in i vad som händer vid en sövning. Var exempelvis beredd på att om du blir sövd så kommer ingen av er att vara med när barnet föds, du för att du är sövd, och pappan kommer föras ut från rummet så snart sövning blir aktuellt. Han får sedan inte se barnet förrän lite senare.

Har funderat på möjligheten att multitaska och pumpa samtidigt men det blir nog lite väl svårt! Har nog med att hålla koll på bröst och bäbis :D

Verkar som att det börjar släppa i högerbröstet! Fick med lätthet ut 65 ml på eftermiddagen :banana:

*delvis kl*
Vad kan ni andra som pumpar rekommendera för pumpar? I längden blir det ju att köpa en, istället för att hyra av landstinget. Nån som har Medelas elektriska eller "handdrivna"?

*delvis kl*
Vad kan ni andra som pumpar rekommendera för pumpar? I längden blir det ju att köpa en, istället för att hyra av landstinget. Nån som har Medelas elektriska eller "handdrivna"?

Jag har Medelas elektriska (lilla varianten, har dock pumpat massor med lyxvarianten med ;)). Jag tycker den fungerar bra (men är högljudd!), jag har dock aldrig haft några problem att få ut i pumpen.

Jag har medela mini elektrikpumpen- men den är inte avsedd för att pumpa med flera ggr per dag sa de i affären.
Jag kom på hur det är i början men nu kan jag tömma ena sidan och ha skrabban att sutta på den andra när hon ligger på en kudde...

Jag har försökt pumpa med handpumpen Avent från apoteket, men det har gått sådär... Jag kan nog inte skylla det på pumpen dock, det är nog mig det är fel på ;)

Jag tänkte höra om hur ni som har fått har gjort med barnförsäkringar. Vi hade en försäkringssäljare här idag och valde att teckna en skandia med högsta ersättningsbeloppen.

Jag har folksam men funderar på att treckna en i trygghansa också. De ska vara bäst av alla. Det sa tom ombudet för folksam till min syster ;)

jag har en MAM handpump, tycker den har varit toppen.
just nu funkar det utan att jag behöver pumpa, vilke är väldigt skönt :)

Jag tyckta oxå det var jättejobbigt att inte veta hur mycket hon åt när vi kommit hem, för när hon var inlagd så antingen sondades hon eller så vägdes hon innan och efyter amning. men nu har jag vant mig ;) hon är ju snart 10veckor redan (på måndag)!

+ övriga

Ok, hmm.. Elpump har ju sina fördelar fast frågan är om det är värt de extra 100-lapparna.. Får väl fundera, har denna i 10 dagar och kan ju sedan förlänga på dag-för-dag basis.

KL

35 fulla veckor.

Just hemkommen efter ett "genrep" på förlossningen...
Bebis som varit väldigt livlig exakta tider runt dygnet var väldigt lugn igår kväll och så även tidigt i morse. Trots puffar på magen fick jag ingen direkt respons, så ringde förlossningen (och kände mig helfjollig) som ville att jag skulle komma in DIREKT. Fick knappt lufta hunden innan.

Känna-klämma på magen och så kopplad till sådan där CTG(?)-apparat. Hjärtljuden var helt perfekta, gick upp när bebisen bökade runt och så såg man mina ganska milda, men regelbundna sammandragningar. Sedan kom det en läkare och gjorde ett UL (Maken fick spana lite på bebis, men inte jag. Fuskigt!) och mätte fostervattenmängden som var helt normal.

Bebis i alla fall mer eller mindre fixerad, att jag inte känt av några tydliga rörelser beror troligtvis på att bebis från att ha haft ryggen åt min högra sida av kroppen vridit sig runt med benen mot min rygg (och då kan rörelserna bli väldigt otydliga) och nu slutligen hamnat med sin rygg åt min vänstersida och benen åt andra hållet. Tvärtom mot hur den hittills hela tiden legat. Och så tappat dygnrytmen kanske...?!

Nå, på ett vis kändes det lite larvigt att ha ringt och åkt in när nu allt ändå var normalt, men tänk om... Det är ju första barnet och jag har ingen aning om vad som är normalt eller inte. Lugnad för stunden i alla fall. Puh!

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att allting såg bra ut! Bättre att kolla upp bebis engång för mkt än engång för lite!

*typ kl*

Själv vet jag inte alls vad bebis hade för ryck igår och inatt!
Min bäsis är en väldigt lugn en i vanliga fall, gör inte så mkt väsen av sig förutom mkt korta stunder på dygnet! Men inte särskilt regelbundet heller. Men igår! Då hade han gymnastik träning hela em och en bit in på kvällen! Va lugnt när vi gick och la oss vid halv 10 men sen vaknade jag vid 23.45 och sen varje gång jag skulle försöka somna om så vart det full rulle igen! Höll i sig i 2,5h sen kunde jag äntligen somna om!

Kanske sista rycket att försöka förstöra mamma sin innan det är dax att komma ut! ;)

Skönt att allting såg bra ut! Bättre att kolla upp bebis engång för mkt än engång för lite!
Ja, verkligen. Kändes som sagt lite larvigt först, men tänk om... Tänk om det inte varit ok, om bebis inte mått bra? Om man hade struntat ringa (och åka in) nu och så kanske det blivit akutläge med mindre lyckad utgång? Usch, vill inte ens tänka på det.

Håller med dig. Är man orolig så ska man åka in. Tycker dessutom att man blir så lugn av att veta att allt stod rätt till :)

Jadu Aneka... Jag är redo att skaka rumpa här borta nu ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 851
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?