Sommarmammor 2010 forts

Sv: Sommarmammor 2010 forts

Jadu, jag har med mig typ allt ;)
En tetra med ersättning och flaska till den.
En flaskhållare som ingick- oftast med min vattenflaska.
Extra amningskupor
3-4 blöjor
Underlägg till blöjbyte som redan finns i.
Liten plastask med våtservetter
Solhatt
Ett ombyte i helkropp, en halvkropp och en pyjamas
extra napp
En extra amningsnapp
Hundbajspåsar att stoppa användna blöjor i- även nerbajsade kläder ;)
Huvudvärkstabletter, nässpray- användes i början. Kan nog plocka bort de nu...
penna- boken de fyller i på BVC
mössa, extra kräkscarf, keps ;). STRUMPOR, extra tossor att ha på fötterna
Filt- om det blir kallt.
Liten handduk.

Dessutom brukar jag stoppa ner mina värdesaker i ett fack.

Jag har säkert ännu mer i den. Men som sagt. Jag kan nog bo över hos folk om jag behöver det. Därav står den oftast kvar i bilen ;)
En kräkscarfes är en trekantig lapp som man fäster i nacken. Suverän även när barnen får tänder och dreglar o har sig... Fast nu i värmen så använder jag den bara brevid iaf. Hade gått lika bra med en liten handduk.

Om du vill skippa nåt skulle jag ta bort skötbädden (behövs ju egentligen inte när man har en handduk med) och ta ett tunt litet lakan för amningen istället för ett handduk. Det är smidigare än en handduk också när man ska amma tycker jag. Mina egna saker har jag aldrig i skötväskan, utan i min egen handväska. Pappersservetter tar mindre plats än frottélappar.

Och behöver du två tjocka ombyten till bebis nu på sommaren? För inte har h*n väl body, tröja och byxor på sig samtidigt i sommarvärmen?

Bara lite tips om du vill spara plats!

usch tycker verkligen synd om dig! Du är till och med värd att få gä före i kön och då är jag annars våldigt hård med att man ska hålla sin plats ;) Vi får hålla tummarna för oss att vi snart får snosa bebis! :)

Nu blir jag lite nyfiken på vad ni har med er, att era skötväskor blir så överfulla?

För en utflykt på några timmar brukar vi ha med följande:

3-4 blöjor
Liten handduk att byta på
Liten plastask med våtservetter
En liten bunt ICAs tvättservetter att torka kräks med
Solhatt
Ett ombyte
Napp

Det behövs varken stor väska eller massor med fack för att få plats och hålla ordning på de prylarna, gissar att ni kanske har fler grejor med er?

Kräkscarfs, vad är det?

När mitt barn var äldre hade jag med termos med varmvatten för ersättning/välling, sen en matskål, matburk, fruktburk, sked och haklapp. De kräver mer och mer utrymme med åldern...

Haha! Det betyder att jag får köpa lastbil innan min är stor då ;)
Förhoppningsvis lär man sig vad som är onödigt.

Fast jag tycker det är synd att de inte har fack på barnvagnsdelarna till åtminstonde en napp och en blöja. Just för paniksituationer ;)

Jag har ett ganska stort fack i suffletten på våran vagn där det gott och väl kommer få plats några blöjor + napp och ens egna värdesaker också!

Jag har iofs ingen koll på hur sittdelen är eftersom jag inte ens packat fram den ännu ;) Har jag tur så kanske. Det är ju ändå den delen man ska använda mest troligtvis.
Min skrutta har legat i liggdelen 3 ggr... :( Inte favoritplatsen direkt. Hon har mkt hellre babyskyddet på vagnen. Smidigt iofs ;) Men man kan ju aldrig vara iväg lika länge då de inte ska sitta där längre tid...
*kl*
Vilket får mig att tänka på lite saker. När jag skulle köpa vagn så var Bugaboon och Brio go byggda så att barnet hade sin rumpa i läge hela tiden. Svårt att förklara men även om man "la vagnen ner" så satt rumpan på plats i sittdelen. Detta för att det var mer ergonomiskt för barnet och därför bättre...
Varför är det då skadligt att sitta i babyskydd/babysitter för länge? Och vad är för länge?

Min vagn har också det :) Men eftersom jag fick en skötväska som hörde till vagnen på köpet så använder jag den. Den är aldrig proppad men full är den. Iofs för att jag inte har någon ordning i den och inte har direkt koll på vad som är i den heller, så jag fyller på med nya kläder å grejer varje gång jag går ut typ, haha! Men mest för att det har hänt att blöjorna tagit slut... Iom att jag har en liten bajslisa. Byter upp till åtta bajsblöjor om dagen... Då är det också bra om man har extrakläder, eftersom det händer att blöjorna läcker...

Och jag är inte direkt känd för att ha ordning på grejer... Så därför ligger det mkt som säkert inte behöver vara där ;)

Va kul o se dig här igen ;) Du är här inte så ofta mera :)
Din skötväska låter som min. Man trycker i lite nytt ovanpå. Och jag klagar inte på att det är trångt i min. Faktiskt ganska nöjd. Förutom att det inte finns ett litet fack utanpå då.
Min tillhör vagnen och man kan hänga den smidigt på styret så det är inga problem.
Jag hoppas att jag har ett fack på min sittdel jag också ;)

*kl*

Då har vi haft hembesök av BVC idag, en vecka efter utskrivning från BB. Och H har hunnit passera sin födelsevikt och väger nu 3 845 gr :banana: dvs +300 gr under veckan som gått.

tack för tipsen
skötbädden är bra för jag har en liten buse som gärna kissar så fort blöjan tas av :)
Vad gäller handduk till amningen så behövs det för hon slabbar jättemycket och det blir blött! det är ingen stor handduk ca 40x60 bara :)
visst tar servetter mindre plats men jag har dessa kräklappar med överallt :) smidigt med samma.
ombyten är en kortärmad body till dagen och tröja + byxor är till kväll, oftast är vi iväg några timmar så jag garderar.
Just nu får jag ju plats med en filt i vagnrn nedanför henne men sen när hon blir längre är det ju bra om den får plats i väskan, samt en ombytes tröja till mig, det händer ju lite olyckor ibland, eller så läcker man ;)

Efter gårdagens extrabesök på förlossningen har i alla fall bebis fortsatt med sitt inrutade schema: full fart kring lunch och vid läggdags, i övrigt lite lugnare eller helt stilla. Får dock känslan att bebis för stunden ligger med ryggen åt min rygg och att händer och fötter spretar rakt fram, inte så skönt för mig. Men en enorm lättnad att känna av livet igen i alla fall.
Var du inne på förlossningen för att du var orolig över bebisen? Eller vad menar du annars med att känna lättnad?

*kl*

Varit hos MVC idag. Lillen växer o magen lika så även mina fötter o händer växer av vätska så nu åkte förlovningsringen av, hänger numer runt halsen. Lillkillen håller sig vänd åt rätt håll så nu är det bara att vänta - 3 1/2 vecka kvar till BF :bump:

Måste ta tag i att packa skötväskan till BB vet bara inte vad/vilka grejer jag ska packa, är riktigt duktig på att packa aldelens för mycket . Så förutom några blöjor, body, sockor- just de måste fixa sockor, mer kläder kanske, babyolja - varför då eg?, amningskupor, tvättservetter. Vad mer behöver jag eg.? :confused:
Sen måste jag skriva denna födselplan oxå samma där vad tusan ska jag skriva, har väl ett hum ung. hur jag vill ha det o så men övrigt?

Lilleman har börjat trycka på ganska mycket neråt på sistone så det börjar kännas allt mer verkligt nu. Vet inte om det är kraftiga sammandragningar jag har på kvällarna eller om det är förvärkar, ont o lite obehagligt är det iaf. BM tyckte att jag skulle ta någon alvedon på kvällen om det blir för besvärligt så får väl lyssna på henne då.

Nu när det börjar kännas allt mer verkligt med lite mer "smärta" så börjar jag även känna lite "panik" inför förlossningen- känns som om det är så mycket som inte är ordnat men vet inte riktigt vad det ska vara.. o sen allt inför och under själva förlossningen. Nu har verkligheten börjat komma ikapp o jag vet inte om jag välkomnar den alla dagar. Känner mig väldigt osäker nu när jag inser att jag inte riktigt har kontroll på hela situationen- jag kan ju inte kontrollera när-var-hur lilleman bestämmer sig för att nu är det dags att komma ut.
Shit vad panikslagen jag "låter" men det är faktiskt lite så här jag börjat känna de sista veckorna, har även haft en kort period då jag haft inte direkt ångest men oro över hur ska det bli sen när han väl är här för ja allt kommer att förändras. Detta har väl lagt sig någorlunda men ibland infinner sig den känslan igen för att bara försvinna o jag känner mig helt plötsligt som världens starkaste människa o "det här kommer jag att fixa herregud!" Har pratat lite med min sambo om detta o han lugnar o tröstar mig så hans stöd har jag till 100 %. Dock höll allt på att rasa då han var med om den hemska olyckan för drygt 1 månad sedan o jag kände då verkligen hur ska jag klara allt detta!? O var då väldigt nära att bryta ihop totalt, men för hans skull o inför alla andra var jag tvungen att visa mig stark o ta tag i allt ihopa o visst det fixade sig om än det tog oerhört mycket på mig. Nu är han nästan helt återställd, lite ben som fortfarande behöver läka o så men det är bara en tidsfråga, så har återigen hans fulla stöd.
För det mesta så håller jag detta djupt inom mig själv o det kommer bara fram ibland så att jag känner denna "oro" andra stunder känner jag mig så säker på allt detta o att jag kommer att bli en toppen mamman som kommer att fixa allt- för det är då så omvärlden ser mig, o jag ser fram mot ett liv med barn. Men denna osäkerhetskänsla som smyger över mig ibland är riktigt hemsk o jobbig. Ja vet att jag kanske borde prata med någon men har som så svårt att öppna mig om sådant här, även inför dom jag älskar. Att det kommer nu och här är nog bara för att jag behöver få ut det någonstans så jag kanske kan ta tag i detta innan det är försent.
Vet inte om allt detta kommer sig av att jag är storasyster (4 yngre syskon) och har då alltid tagit mest ansvar, sett till att saker o ting blivit gjorda, hållit efter mina syskon (kan tillägga att vi haft en fantastisk uppväxt med underbara föräldrar så kan inte lägga något på dom att dom inte tagit sitt ansvar etc). O så är det fortfarande - ska vi syskon göra något så blir det automatiskt att det är jag som tar tag i trådarna för att styra upp saker o ting. Samma lika hemma och på jobbet, vill man få något gjort- gör det själv. Inser nu att jag är lite av ett kontrollfreak :eek:

Så-där-ja det var dages psykfall i form av en roman, inser när jag läser igenom detta att jag pladdrar på en hel den o verkligen går från fröken självförtroende till lilla-jag-utan-något-som-helst-självförtroende på ca 0,1 sek, snacka om att vara rörig.

Till er som redan fått bebis: hur vill era små ha det då de inte sover? Hur gör ni hemma? Bära, bärsele, babysitter, vagnen...?

Jag vet inte om jag har så mycket klokhet att komma med. Vill bara skriva att det trots allt inte låter så virrigt som du kanske själv tror. Du är orolig inför en helt ny uppgift som mamma (oåterkalleligt!) och förlossning (hur funkar det?) samt försöker att styra upp allt iom din sambos olycka. Kan du tillåta dig själv att känna dig osäker utan att ifrågasätta dig själv (trots att du är storasyster :angel: )?

Det är ganska logiska tankar i den situation du är. Visserligen gör det inte saken lättare att hantera, men det var det jag tänkte på när jag läste inlägget.

Ja du kanske är ett kontrollfreak, men ett visst behov av att prata av dig har du uppenbarligen, och det är kanske så att du behöver det också? Våga visa sig lite svag för att kunna bli stark. Har du bra kontakt med din bm? Eller någon i din närhet som du kan anförtro dig åt?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Småbarn Ny tråd och prefixet är numera små barn! Och ni får stå ut med min ikon ytterligare en gång ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet...
86 87 88
Svar
1 743
· Visningar
88 700
Senast: Olina
·
Gravid - 1år Snart nytt år men redan ny tråd! Och ni får stå ut med min ikonbild en gång till ;) MARS 2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
79 851
Senast: snna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar