Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

För 5 år sedan fick i alla fall vi information från bvc att man bör undvika mjölkprodukter tills barnet är 10-12 mån. Enligt livsmedelsverket verkar rekommendationen fortfarande vara densamma.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/#mjo
"Mjölk, fil och yoghurt
Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier."

Det är som sagt väldigt ovanligt med medfödd laktosintolerans men det finns de som saknar enzymet laktas. Märks bl.a. genom diarrée vid amning (fast jag vet allvarligt inte hur man ska skilja diarrée och den "vanliga" gula smeten i blöjan...).
http://www.apoteket.se/privatperson...tma_Matoverkanslighet_Laktos_Olikaformer.aspx

Jag skulle nog vara lite försiktig med att ge kiwi så här i början då du själv har reaktioner. Annars är väl den allmänna rekommendationen 6 mån och det har väl din bebis redan passerat?

För 5 år sedan fick i alla fall vi information från bvc att man bör undvika mjölkprodukter tills barnet är 10-12 mån. Enligt livsmedelsverket verkar rekommendationen fortfarande vara densamma.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/#mjo
"Mjölk, fil och yoghurt
Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

Det är vad jag har hört också.

Alltså att stora mängder mjölk inte är bra med tanke på järnupptaget. Jag förstår dock inte varför det skulle leda till totalt mjölkförbud, är man rädd att föräldrarna låter sina barn leva på mjölk och inte kan sätta stopp? :confused: Det känns inte som man har någon tilltro till föräldrars omdöme eller tankeförmåga. "Bäst vi säger att mjölk är förbjudet, de kommer inte att fatta att mjölk med måtta är ok, utan säger vi att de får ge barnen lite mjölk så kommer de ge massor. Bättre med totalförbud!":crazy:

Inte totalförbud- men helst skulle de lilla man gav vara tillagat i mat.
Men nu så har jag ju kanske en jag dela en fil med då ;) De hinner normalt sett alltid bli gamla och så får jag baka ;)
Men jag ska ju inte baka nu... Ha!Ha!

Vårt bvc ville inte att man skulle "otillagade" mjölkprodukter över huvudtaget innan 10 mån (och jag ser nog inte någon anledning att ge det tidigare heller).
Ang. mängd så tänker jag så här att småbarnen får i sig rätt små mängder mat fper gång under det första året. Äter barnet en dl gröt vid ett mål och sörplar samtidigt i sig en dl mjölk så har ju halva målet bestått av mjölkprodukter och det är ju inte så lyckat ur järnupptagssynpunkt. Komjölk är väl också rätt svårsmält(?) om jag minns rätt.

Sa de varför "otillagad" mjölk är farligt? På vilket sätt förändras mjölken när man kokar den?

En hel dl mjölk låter väldigt mycket, tycker jag. Framför allt i kombination med en hel portion gröt, det skulle min bebis knappast få i sig. Eftersom gröten är de flesta bebisars främsta järnkälla så verkar det dessutom rätt dumt att ge dagens mjölkportion just till gröten.

Det var ju inte heller det som var aktuellt här, ingen ger väl mjölk att dricka till maten (allraminst till gröten), utan att ge fruktyoghurt som ett eget mål.

Vad jag vet är komjölk inte alls svårsmält jämfört med annan mat (om man inte är laktosintolerant då, men det är inte min bebis), och yoghurt är det minst av allt. Varför skulle det vara det?

Främsta anledningarna till varför jag ger det är:

*näringsrikt
*mättande
*gott
*ett sätt att skapa variation i kosten. Det tror jag är bra dels för att bebis vänjer sig vid att äta olika saker istället för samma sak hela tiden, dels för att människan är allätare, och alltså känns det vettigare att inte basera hela kosten på ett livsmedel (dvs spannmål).

Senast ändrad:

Vad jag har förstått så är mjölk väldigt proteinrikt och späda barn har svårt att spjälka den. När mejeriprodukterna upphettas så spjälkas proteinet och blir lättare för magarna att hantera.
I de barnmatsprodukter som innehåller t.ex. yoghurt så brukar yoghurten vara upphettad just för att proteinet ska vara spjälkat (så det går inte att dra likhetstecken mellan att det finns som barnmatsprodukt före 10 mån ålder alltså kan jag själv blanda youghurt till bebin).

Sedan är jag ingen mjölkexpert, det finns säkert mer att läsa om för den som är intresserad. Jag nöjer mig med att det finns kostråd för späda barn där mjölkprodukter bör undvikas under första året, jag är förvissad om att den rekommendationen inte skulle ges om det inte fanns en reell anledning (borde väl finnas källor?).

På livsmedelsverkets sida finns rätt lättfattlig information om vad späda barn bör och inte bör äta, jag kommer själv att läsa igenom det när det är dags att börja ge smakportioner för att kolla att jag inte ger fel av misstag/okunskap. Rekommendationer kan ju också ändras över åren p.g.a. nya rön.

Det finns ju så ofantligt stor mängd mat som man faktiskt kan ge att jag inte ser någon anledning att blanda in mjölkprodukter för tidigt, tids nog kommer den delen också!

Eftersom min BVC inte nämnt mjölkförbudet, och det inte heller står något om det i de infobroschyrer jag fått, så har jag svårt att tro att det skulle vara så väldigt viktigt att inte ge mjölk. Det man inte ska ge enligt de kostråd jag har fått är grönsaker som innehåller nitrat och honung. Det är hela listan, inte svårare än så.

Min bebis mage har snarast blivit bättre sen vi började ge yoghurt (inte för att den var dålig innan heller iofs), så jag har svårt att se att den skulle orsaka magproblem, åtminstone för vår del. Det är ju ok att exempelvis ge kött, som har högre proteinhalt än mjölk, så det verkar orimligt att proteinhalten i sig skulle vara ett problem. Min bebis är ju nästan sju månader, så det är inte någon liten fyramånaders som precis fått smaka sin första potatis vi pratar om.

Och ofantligt stor mängd mat - gör det? Barnet ska ju vilja äta maten också. De flesta bebisar lever i princip på gröt och välling på längden och tvären. Det är väl en smaksak om man tror det är bäst för barnet att få gröt/välling två-tre gånger per dag, eller om man tror det är bäst för barnet att få en mer varierad kost.

Du kanske ska fråga upp ang. mjölkprodukter hos din bvc, det låter väldigt underligt att du inte fått rådet?
Jag förstår inte att det skulle omöjligt att ge varierad mat även om man väntar några månader med att ge mjölkprodukter?

Du väljer ju själv vad du ger din bebis däremot så är det ju bra att vara upplyst och informerad, då har man större möjlighet att ett väl valt val.

Glömde tillägga att jag själv gör tvärtemot slv:s rekommendationer när det gäller lättmargarin (jag ger alltså vanligt smör). Jag är informerad men satsar på att rönen så småningom ändras.;)
På spädbarn upplever jag dock att det är knepigare att gå utanför kostråden än på äldre barn, de känns skörare.

Du kanske ska fråga upp ang. mjölkprodukter hos din bvc, det låter väldigt underligt att du inte fått rådet?

Jag vet inte, det är väl snarare du som kanske borde fråga din BVC? Jag skulle inte känna mig trygg med en BVC som ger råd om t ex mjölkförbud, utan att kunna ge någon rimlig orsak till varför det skulle vara farligt. :crazy:

kl

Min BVC-tant sa att man skulle vänta med mjölk för att de inte skulle dricka sig mätta på det. Det var den största anledningen till att vänta, precis som med vatten. Bättre att de ammar/dricker ersättning istället för mjölk. Plus erbjuda vatten till maten.

Jag vet inte, det är väl snarare du som kanske borde fråga din BVC? Jag skulle inte känna mig trygg med en BVC som ger råd om t ex mjölkförbud, utan att kunna ge någon rimlig orsak till varför det skulle vara farligt. :crazy:

Jag har ju fått råd om detta och vet att det avråds och varför (vilket står att läsa i tråden) så jag är informerad, det är väl du som inte är det?
Har inte din bvc informerat dig och rönen ändå kvarstår på slv så hade det ju varit intressant att höra varför de inte informerar, jag hade själv blivit lite sur på mitt bvc även om man själv har ansvaret att läsa på.

Jag kommer inte att ge mitt barn oupphettade mjölkprodukter innan 10-12 mån ålder så länge rönen inte ändras, barnet får i sig nog med kalcium genom den fortsatta amningen (och om man inte ammar genom den berikade barngröten/vällingen).
Det är väl dessutom snarare olämpligt än direkt farligt.

Senast ändrad:

Glömde tillägga att jag själv gör tvärtemot slv:s rekommendationer när det gäller lättmargarin (jag ger alltså vanligt smör). Jag är informerad men satsar på att rönen så småningom ändras.;)
På spädbarn upplever jag dock att det är knepigare att gå utanför kostråden än på äldre barn, de känns skörare.

Här har vi en till som ger smör ist för margarin. Tycker inte om margarinet som produkt undviker margarin o allehanda lättprodukter helt så där går jag helt emot SLV's rekommendationer oxå ;)

Annars så kör vi på med smakisar här, eller smakis o smakis oftast äter M hela portioner, M har nu prövat:
Potatis o palsernackspuré (på burk) - ingen direkt hit, varför ska palsternacka vara så gott för småbarnen smakar ju urk :confused: Däremot om man blandar i mosad potatis med smör :d
Potatis med (och utan) morot mosat med smör - mums
Mangopuré . mums
Banan - Måste vara det bästa som finns!!!
Leverpastej var spännande även det (har bara fått någon liten bit bara för o se reaktionen)
Ska ge oss på blomkål här någon dag framöver, kanske rent ut av skulle vara duktig o göra i ordning en massa olika mat o frysa in :idea:

Inte lätt att skriva inlägg med bebis i knät som vill hjälpa till o trycka på tangenterna :love:

Det är väldigt skönt att ha nedfrysta kuber att plocka av! Snart dax för mig att göra några nya laddningar.

Jag har ju fått råd om detta och vet att det avråds och varför (vilket står att läsa i tråden) så jag är informerad, det är väl du som inte är det?
Har inte din bvc informerat dig och rönen ändå kvarstår på slv så hade det ju varit intressant att höra varför de inte informerar, jag hade själv blivit lite sur på mitt bvc även om man själv har ansvaret att läsa på.

Jag tror du missförstår. Jag följer ju råden på slv. Inga stora mängder mjölkprodukter. Det märkliga är ju att rådet du har fått - inga mjölkprodukter alls helst, och då bara upphettade sådana, strider ju mot slv:s rekommendationer. Det finns heller ingen rimlig förklaring till ett sådant förbud - järnupptaget påverkas inte av små mängder, proteinhalten i mjölk är lägre än i kött, så det är orimligt att det är ok att äta kött men förbjudet med mjölk. Andra skäl att inte ge mjölk har väl inte framförts i tråden?

Din BVC hittar ju uppenbarligen på egna kostrekommendationer utan stöd hos slv, DET skulle bekymra mig om jag vore i dina kläder. Detta med att deska vara upphettade tycks ju vara helt fria fantasier, exempelvis. Med en sån BVC skulle jag fundera på vilka fler av deras råd som också är egna påhitt utan vetenskapligt stöd.

När det gäller småbarn får man ju lätt en massa konstiga råd från höger och vänster - just därför tycker jag det är väldigt viktigt att förstå varför man ska göra eller inte göra pådet ena eller andra sättet, tänka lite kritiskt och göra en rimlighetsbedömning, istället för att blint följa alla råd man råkar få höra, vare sig de verkar rimliga och faktabaserade eller inte.

Senast ändrad:

Vad hittar ni råden om att ge lättmargarin? Jag ser bara att de rekommenderar olja och margarin istället för smör, var står det att man ska ge lättmargarin?

Jag har inte sett var det står lättmargarin men jag vet att när de kommer på dagis så är det många som ger det där. Alltså i dagisköket...
JAg jobbade ju inom kök i dagis, skola och äldreboende här hemma i min kommun innan jag gick på gravledigt... Jag tror ju inte att det är barnen som väljer lätt&lagom direkt.
Inom dagis och äldreboenden borde inte lättprodukter få finnas mer än i extremfall... De flesta behöver ju ett högt energiintag på båda ställena. Ena stället för att växa och det andra för att inte tyna bort :(

Jag kan tänka mig att det är en kostnadsfråga också, bregott är väl dyrare än lätt&lagom. Rent smör gissar jag är för opraktiskt?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
735
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 787
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 144
· Visningar
59 679
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 262
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar