Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Aha :) H drack ju endel ur kopp som pytteliten, det är viss teknik! Och nu vore det nog svårare, när egen vilja och viftande armar ska "hjälpa till" :D

*spånar vidare*
Måntro om MAM´s nappar (visst heter de så på flaskorna) i storlek 1 funkar till vatten eller om det kommer för sakta? Vi har ju som gått från att delamma och ge flaska till att helamma, H har inte ätit ur flaska på jättelänge så vi är inte så uppdaterade på den fronten. Får väl göra ett ryck, är ju inte så länge kvar till vällingen heller. Vad ska man ha för storlek på napp till välling?

X har jag för mig är till välling! Finns 1 2 och x! Tvåan är från 4 månader men vi kör med 1 an än annars rann det mest bara en massa på sidan! Ska testa om tvåan duger tilll vällingen åt M så slipper jag köpa nya nappar igen! Han är väldigt bra på att suga! :p

Vatten är ju tunnare än ersättning så den borde ju komma ut lättare! M tyckte nog att det va helfel att dricka ur nappflaska när han redan va mätt för den är bara mat för honom! Men glas va ju något nytt och träningsflaskan har en helt annan nappdel!
Jo starka i armarna är dom när dom vill något och 1 glas vatten blir en stoooor pöl när hela glaset rycks ur händerna på mamman :D

Precis, vatten borde ju droppa snabbare än mjölk/ersättning :) Så kan ju testa med 1:ans.

Kan btw lägga till några smakisar som vi prövat! Mango (bäst ever!!), broccoli (första tuggan åkte ut lika snabbt som den kom in, sen kom han på att det var rätt gott) och till gröten hallon/blåbär/äppelpuré (gott). Pumpa var jag ju lite sugen på att testa, men har inte hittat någon - fel säsong eller dålig sortering? - och avokado är inköpt att testa härnäst. Hade tänkt låta honom prova jordgubbsmos, står på Growing People som lämpligt från 4 mån men hörde av en kompis att hennes bvc-sköterska avrått. Vad har ni hört? Fler förslag på roliga smakisar?

Jag fick en mixer nu när jag fyllde år så nu kan vi också börja testa massa roliga saker ist för dom tråkiga burkarna! :) avokado måste jag testa!

Har inte hört något alls om jordgubbar det finns ju även på burk så då kan det ju inte vara så farligt?

Jag fick en stavmixer i födelsedagspresent och en matberedare i julklapp så det är en fröjd att puréa! Finrivet äpple hade jag ju också tänkt testa, kom jag på.

Jag måste gå och handla imorgon, hoppas det finns något kvar fast det är söndag efter nyår! Nu kommer det bli kul att fixa mat till M igen! :)

Fast avokadon räcker väll att mosa bara? Ang pumpa finns det inte i frysdisken? Har heller aldrig sett det förutom till Hallowen!

Ang nappar så kör vi här med 1an till vatten, 2an till ersättning och 3an till välling. Dock verkar hon inte alls tycka om välling så det har inte blivit så många gånger.

Ebba har samma stl till samma saker här hemma med :)
Men jag tycker hon dricker mindre o mindre vatten...
Annars så händer det mycket nu. I jul fick jag en "elvisp" i spjälsängen. Nu har vi inga kuddar där mer... Hon är verkligen ÖVERALLT så jag är SÅÅÅ glad att hon ligger i egen säng...
Lagom till nyår sprack tandköttet.... Så vi har inte sovit så bra här på sistonde....

Precis, vatten borde ju droppa snabbare än mjölk/ersättning :) Så kan ju testa med 1:ans.

Kan btw lägga till några smakisar som vi prövat! Mango (bäst ever!!), broccoli (första tuggan åkte ut lika snabbt som den kom in, sen kom han på att det var rätt gott) och till gröten hallon/blåbär/äppelpuré (gott). Pumpa var jag ju lite sugen på att testa, men har inte hittat någon - fel säsong eller dålig sortering? - och avokado är inköpt att testa härnäst. Hade tänkt låta honom prova jordgubbsmos, står på Growing People som lämpligt från 4 mån men hörde av en kompis att hennes bvc-sköterska avrått. Vad har ni hört? Fler förslag på roliga smakisar?

Angående pumpa så tror jag på dålig sortering, jag såg pumpa (butternut squash) på vårt ICA så sent som igår. Vanlig "halloweenpumpa" brukar bara säljas runt allhelgona däremot.

Jag väntade lire med jordgubbar, men nu ger vi det rätt ofta, mycket populärt!

Andra tips: blomkål, jordärtskocka, majs...

En sak som varit en hit härhemma är hemkokt fruktmos, antingen på bara äpple eller äpple och päron blandat. Man kan smaksätta det lite för variation också, har provat kardemumma, kanel och vanilj. Vanilj är med avstånd populärast, bebis tycker det är vansinnigt gott!

Jordgubbsmos blandar jag med lika delar turkisk youghurt till hemgjord fruktyoughurt, det är också populärt!

Mmmm, blir rent av sugen själv! :d

Kanske väntar någon vecka till med jordgubbsmoset bara för att vi kan (det är ju ingen stress direkt) men sen ska definitivt tipset med turkisk yoghurt testas! Fruktmoset lär nog också gå hem :laugh:

Men laktosprodukter innan de är 8 mån? Det fick inte vi ge...
Annars håller jag med om att det låter jättegott :)
Vilken vanilj ger du? Riktig stång?

Gillar också frukt för att det är så lätt att göra själv- och får mig att äta lite med. FAst just nu behöver vi till affären. Vi har inte ens en banan hemma...

Tror vi har diskuterat mjölkprodukter förut - det är inte laktosen som är farlig, alla bebisar, även de som senare blir laktosintoleranta, tål laktos. Annars skulle bebisar inte kunna dricka modersmjölk, som innehåller mer laktos än komjölk.

Anledningen till att man varnar för stora mängder mjölk till små barn är för att det finns misstanke om att kalciumet i mjölken (som barn behöver för att bygga upp benstommen) hämmar järnupptag. Därför bör man inte ge mjölk till varje mål, eller i stora mängder. Vi ger youghurt en gång per dag, några teskedar - det är knappast någon fara. Youghurt innehåller mycket annat som är nyttigt, kalcium, protein, fett, magbakterier, så därför ger vi det gärna.

Jag använder pulvriserad vaniljstång till frukten.

Vill förresten minnas att jag läst rätt nyligt att det där med att kalcium hämmar järnupptag är en myt som naglat sig fast. (Måste se om jag kan hitta igen det..) Och med tanke på hur små portioner det handlar om så tror inte jag heller att det är nån fara :) H har precis börjat äta 2 iskuber till smakportion så det motsvarar väl ca 2 msk totalt!

Orkar inte leta mer ambitiöst än en snabb googling ;) Hittade denna info från Mjölkfrämjandet (bra källa eller ej? ingen aning! men studien var ju gjord i en så trovärdig kommun :angel:):

Barn, mjölk och järn
Svenska undersökningar har inte kunnat visa att spädbarn eller småbarn som dricker mjölk har sämre järnstatus, fastställde Olle Hernell, barnläkare och professor från Umeå. I en färsk doktorsavhandling från Island hade dock de ettåringar som druckit mest mjölk - mer än en halv liter per dag vilket är betydligt mer än så små svenska barn får - sämre järnstatus. I Sverige och många andra länder har man sedan tidigare en rekommendation att inte ge komjölk före 10-12 månaders ålder. Denna rekommendation har nu också införts på Island. I Umeå har man också undersökt större barn med mer varierad kost, som barn i den åldern har, och där finns inget samband mellan mjölkintag och järnstatus. Och det gör det inte heller bland 6-åringarna på Island.

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/naringsfakta/jarn/kalcium_jarn_sant?SQ_DESIGN_NAME=skriv_ut

Jo jag hade för mig att vi pratat om det :)
Men hur ofta vågar du ge? 1g om dagen eller bara nån gång i veckan?

Själv har jag köpt hem en honungsmelon idag.. Undrar hur den blir i mixern. Antagligen bra om den är mogen tillräckligt. Ebba blev galen när hon fick sutta på en skiva så det är nog gott :)
Letade pumpa i affären men man verkar behöva bo i Stockholm tyvärr... Inte någonstans hittade jag något annat än jordgubbar, blåbär, bjärnbär, mango och hallon.

Ananas blir nog för surt va? Eller har nån provat?

Vi ger yoghurt en gång om dagen, hade faktiskt aldrig hört att det skulle vara farligt med mjölk innan du skrev det här. I de kostråd jag har fått och läst så finns det inget mjölkförbud. Så det är inget jag är särskilt rädd för att ge, inte mer än jag är rädd att ge potatis eller äpplen.

Jag tycker yoghurt känns bra att ge - bebis tycker det är gott, den mättar bra, och näringsvärdena är bra.

Utöver amningen ger vi såhär för tillfället:

Förmiddag: bäryoghurt
Runt 12: Grönsaker och fruktmos eller bäryoghurt om det blev kvar från förmiddagen
Runt 17: Gröt med fruktmos

Pumpa tror jag inte finns i frysdisken, den blir nog ganska tråkig att frysa. Men prova sötpotatis kanske om det inte finns pumpa?

Ananas tror jag blir surt, plus att jag tror det är svårt att få bra konsistens på den. Kiwi kan man ju prova annars, även om det kan vara surt också kanske. Plommonmos har jag provat, det var gott.

Vi mixar kixi på jobbet ibland men kärnorna vill inte riktigt gå sönder... FAst iofs kanske hon inte bryr sig om det... En övermogen kiwi är ju ganska söt.
De här kiwi gold- hur smakar dom?

Jag kan själv vara lite överkänslig mot kiwi - ibland???- något att tänka på?

Kärnorns är ingen fara. Gul kiwi är lite sötare och mildare än grön, så det kan nog bli bra. Angående känslighet harjag aldrig hört annat än att kiwi är bra att ge eftersom det är så c-vitaminrikt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
747
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
4 896
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
60 063
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 264
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden