Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror du missförstår. Jag följer ju råden på slv. Inga stora mängder mjölkprodukter. Det märkliga är ju att rådet du har fått - inga mjölkprodukter alls helst, och då bara upphettade sådana, strider ju mot slv:s rekommendationer. Det finns heller ingen rimlig förklaring till ett sådant förbud - järnupptaget påverkas inte av små mängder, proteinhalten i mjölk är lägre än i kött, så det är orimligt att det är ok att äta kött men förbjudet med mjölk. Andra skäl att inte ge mjölk har väl inte framförts i tråden?
Din BVC hittar ju uppenbarligen på egna kostrekommendationer utan stöd hos slv, DET skulle bekymra mig om jag vore i dina kläder. Detta med att deska vara upphettade tycks ju vara helt fria fantasier, exempelvis. Med en sån BVC skulle jag fundera på vilka fler av deras råd som också är egna påhitt utan vetenskapligt stöd. ?
När det gäller småbarn får man ju lätt en massa konstiga råd från höger och vänster - just därför tycker jag det är väldigt viktigt att förstå varför man ska göra eller inte göra pådet ena eller andra sättet, tänka lite kritiskt och göra en rimlighetsbedömning, istället för att blint följa alla råd man råkar få höra, vare sig de verkar rimliga och faktabaserade eller inte.
Du vet att all mjölk och alla mjölkprodukter (undantaget vissa desserostar) som säljs i sverige är pastöriserade, va? Alltså tillverkade på upphettad mjölk.
Vi tolkar slv's råd olika. Att matlagning innebär upphettning är din egen tolkning, jag tror att de skulle skriva ut det ifall de menade det. Rådet om "i matlagning" tolkar jag snarare som syftande på mängden. Jag ger inte "stora mängder" fil och yoghurt. Två teskedar om dagen är inte "stora mängder" i mitt tycke. Mjölk ger jag inte alls.
Din tolkning om att okokt mjölk bara får ges till gröt låter väldigt märklig, varför skulle det vara så?
Det är alltså logiken bakom ditt resonemang jag saknar. Vad är det i mjölk som du tror är såpass olämpligt (och som neutraliseras av gröt eller upphettning)?
Jag förstår att du gjort den tolkningen du gjort av slv's råd, men på vilken faktagrund vilar den rekommendation du anser att de gör?
Proteinhalten kan det inte vara, eftersom kött som är mer proteinrikt är ok. Järnbrist kan det inte vara, eftersom små mängder mjölk inte ger järnbrist. Så vad är det?
På tal om blöjor så blir jag galen på kardborrarna.... De fastnar ju i ljumskarna innan jag hinner ta av blöjan. Denna brottningsmatch... Häromdagen fotade hon rätt i allt roligt innehåll av nr 2 slag o fotade mig på byxbenet.... Jodå... På det en rullande unge som har en skitfot
Men ja- jag behövde torka golvet och tvätta lite extra kläder
Alla barnens smakportioner är ju små! Äter barnet två teskedar mat och en tesked är youghurt så är det halva måltiden även fast mängderna är små.
På tal om blöjor så blir jag galen på kardborrarna.... De fastnar ju i ljumskarna innan jag hinner ta av blöjan.