Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Haha! Näää- men längre och mer snobbig ;) Haha!!!

+1 på den! :D

Hoppas febern går ner snart!

*kl*
Ni som börjat med gröt! När började ni med gröt, hur mkt smakisar hade ni gett innan då? Milton har ätit smakisar i 4dagar nu. Bara potatis 3ggr och potatis och morot idag. Han hulkar för han tycker det är så äckligt. Men han har även fått lite katrinplommon puré efteråt eftersom magen ska skötas lite lättare för honom. Han gillade inte riktigt den heller i början men idag tyckte han den va jätte smarrig! Så då kunde jag få ner all potatis (5 bebisskedar ca) ihop med purén! :) Han fick även dricka vatten ur glas!

Men nu så åter till frågan! När kan man börja med gröt? Skulle vilja att han åt matsmakis till lunch och gröt till kvällen vid kl 18 ca!

Ja- jag började ganska tidigt med gröten och även om det var kaos i början så går den ner lättast nu :)

Efter lite drygt 2 veckor (potatis + morot). Han har nu ätit gröt i smakisform och precis fått börja med lunchsmakis (palsternacka) och kvällsgröt (fast fortfarande bara pytteportioner, har ingen brådska att "byta ut" ett mål).

Ni som börjat med gröt! När började ni med gröt, hur mkt smakisar hade ni gett innan då? Milton har ätit smakisar i 4dagar nu. Bara potatis 3ggr och potatis och morot idag. Han hulkar för han tycker det är så äckligt. Men han har även fått lite katrinplommon puré efteråt eftersom magen ska skötas lite lättare för honom. Han gillade inte riktigt den heller i början men idag tyckte han den va jätte smarrig! Så då kunde jag få ner all potatis (5 bebisskedar ca) ihop med purén! :) Han fick även dricka vatten ur glas!

Men nu så åter till frågan! När kan man börja med gröt? Skulle vilja att han åt matsmakis till lunch och gröt till kvällen vid kl 18 ca!

Så fort har vi inte vågat gå fram, tror det är risk att magen skulle haverera alldeles då! :)

Vi började för några veckor sedan med morot i fyra-fem dagar, slutade kanske med knappa två teskedar på en dag. Bebis tyckte det var jätteäcklgt, så då envisades vi inte. Sen gav vi pumpa i fyra-fem dagar, också två teskedar som mest. Därefter mango i fem dagar, med tre-fyra teskedar de sista dagarna. Nu ger vi grönsaksrisgröt, kanske tre teskedar per dag, det är tredje dagen nu. Vi tänkte nu börja ge både en fruktsmakis och en matsmakis per dag, kanske två teskedar av frukten, och fyra av maten.

Jag tycker att det låter som ganska högt tempo, om det är fjärde dagen i sitt liv han äter annat än mjölk/ersättning, och ni redan introducerat både potatis, morot och katrinplommon. Jag kanske är överförsiktig, men jag skulle nog ta det lite piano med gröten tills man vet att magen funkar på det han får nu.

Fast ang. katrinplommonspurén så sa våran bvc tant att det fick man ge hur mkt man ville av. Det fanns inga regler på den eftersom den hjälper magen så mkt! Den följde inte allt annat! Moroten la vi till idag för ville ha något lite sötare eftersom han verkligen tyckte att potatis va uäääk! Å bebisskedarna är inte stora är nog bara en halv tesked! Magen verkar må bra iaf så jag är inte särskilt orolig! Tänkte inte börja med gröten idag men kanske om en vecka ca! Ville mest höra hur ni andra gjort!

Vi tänkte börja med risgröt om nån vecka kanske, så det blir efter fyra veckor av smakisar då, när bebis är 5 1/2 månad ungefär. Och sen "riktig" gröt när bebis blivit sex månader, alltså med spannmål.

Målet är att så snart som möjligt kunna minska amningen dagtid, är meckigt att amma på dagarna nu när jag jobbar och pappan är hemma med bebisen!

Vi började med Mild Havregröt (4månaders) tror jag.
Gröt har senaste tiden varit det enda som gått ner men nu börjar annan mat duga igen.
Vi har inte varit överdrivet försiktiga med olika mat, har väl gett samma i ca 2 dagar sedan testat något nytt :)
samma så börjadee vi med frukt rätt fort.
har aldrig varit några problem :)

Det är den gröten jag tänkte köra på när vi ska börja med gröt!
Sålänge man kör på så små mängder och milda saker så tror jag inte det är någon fara sålänge man hinner se om det är något som ger en allergisk reaktion!

Jag började ge gröt istället för allt annat.... Hon åt bara potatis/morot och så smakade hon gröt...
Jag var naturligtvis försiktig- gluten är ju gluten. Men samtidigt är det ju bra om de har vant sig lite till vällingen när de är 6 mån. Det blir ju flera dl då ;)

Här går det jättebra med maten nu. Vi byter ut ett mål mat och 1 flaska mot middag.

Nu hänger inte jag med

Vad menar du med att ha vant sig till vällingen vid 6 månader??

Är det kanske för barn som inte ammas och det inte finns ersättning då?

Mina barn är bara tuttmatade och Alice har aldrig ens smakat välling.

Det är den gröten jag tänkte köra på när vi ska börja med gröt!
Sålänge man kör på så små mängder och milda saker så tror jag inte det är någon fara sålänge man hinner se om det är något som ger en allergisk reaktion!

Det är mest magen jag tänker på, verkar vara en ordentlig omställning att gå från att leva enbart på bröstmjölk till att äta mat istället - tycker det blivit skillnad bara på de fyra teskedar om dagen vi ger nu!

Sen är det väl olika vad man får för råd också, min bvc-sköterska var noga med att man skulle ge varje smak i en vecka innan man fick byta, så jag tyckte vi var lite otåliga som bytte redan efter fyra dagar. :o

jag har ju gett ersättning o gör fortfarande. Men välling hade jag trott hon skulle vara mätt längre på o ville börja direkt när hon var 6 mån :)

:( Men jag har iaf lyckats lura bort ena nattmålet när hon lägger sig lite senare. 20 00 ungefär.
Men hon tycker det är gott så hon får 2-3 flaskor per dag :)

Skönt att amningen verkar ha löst sig :)

Vi går på babysim och Mathilda formligen älskar det. Hon blir helt vild i vattnet och skriker sina glädjetjut eller ligger och slappar och snackar :) Igår fick vi prova ha henne som ståendes själv i vår hand och hon blev så lycklig över att "stå" själv. Hon har älskat det från första gången trots att allt blev fel, hon vägrade sova och hon vägrade äta innan så vi trodde att det skulle bli pannkaka, men helt tvärtemot var det stor succé!

Jag började också med att ge just gröt på em/tidig kväll, gav det i 5 dagar tror jag innan jag la till smakis av rotfrukter/grönsaker till lunch. Nu när hon är dryga 5 månader äter hon lite puré till lunch, det är varierande hur mycket hon vill ha, och gröt på em/kväll. Nu äter hon drygt ½ portion gröt med lite fruktpuré.

*kl*

Idag har vi varit på föräldrarträff. M tyckte nog att det var superkul då han "pratade" i nästan 2 h fast han fick inte så mycket respons då dom andra bebisarna bara sov o åt :D
Efter träffen drog vi till stan för att kolla på lite julklappar o kläder till mig. Det var ingen hit alls. M ville inte sova (var nog lite övertrött) så jag blev stressad o fixade inte att kolla på kläder (var som tur var inte själv då min älskade sambo var med o styrde vagnen men det blev jobbigt ändå) sen är inspiration på topp för att köpa kläder när jag känner mig som en plufsig tant. Ska göra ett nytt försök på lördag när vi lämnat M hos farmor o farfar.
Insåg även att det är så mycket lindrigare att köpa julklappar online än IRL iaf när man vet ung. vad man ska köpa :angel: mindre folk o andra saker som distraherar en.

Var du på Dixi? De har rea på jeans, 50 spänn paret! Jag blev helt stirrig men höll mig till att bara köpa ett par jeans och en tshirt. Ordinarie pris 998, jag betalade 100 :banana:

Vi var på Ersboda. Men tack för tipset ska in till centrum på lördag en sväng!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
785
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 128
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 108
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 297
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III