Sommarföräldrar 2024

Här kommer tand nummer 2! Puhh vilke pärs för killen, fått jätte ont denna gång😔
Kryper för fulla muggar 😅
Tips på sittvagn? Vår sittdel går inte att vända så vi kommer nog behöva byta. Har nu en Britax med Go Big chassi som vi är jätte nöjda med.
Önskemål:
Vändbar sittdel
Stor inbyggd solsuflett
Lätt vika ihop
Stadig, 4 hjul!
Räcka länge
Finns begagnat 😁
Vill ha justerbart läge, gärna så gott som liggande.
Tittat lite på Britax B-Agile 4 plus, någon som testat?

Vill ha justerbart läge, gärna så gott som liggande.
Tittat lite på Britax B-Agile 4 plus, någon som testat?
Vi har haft den!
Den är bra, men är väl inte vändbar? Vi hade inte 4 plus iofs, kanske uppdaterad?
Vi hade vår i tre år, sen var den rätt slutkörd, men vi var inte så väldigt försiktiga med den 😉

Hua, här hemma har vi en 8-månaderstös nu som kryper, försöker ställa sig upp mot det mesta, testar rösten och är allmänt sjövild :p

Jag har gått tillbaka till jobbet och det är nästan så det är lite skönt, för pappa -han har fullt upp hemma :p
Ett par veckor innan jag började jobba igen så lärde hon sig krypa, och innan jag gick tillbaka till jobbet sa pappan "sååå skönt det ska bli att vara ledig, ska bli så mysigt att vara hemma med bebis!"..Jodu tänkte jag. Kom efter en första dagen och pappan "jag har ju inte gjort annat än bara jagat runt henne i hela huset idag!", haha...

Så jag åker till jobbet och vilar upp mig istället ;)

Mycket frustration i den lilla kroppen är det, hon blir arg när det inte går som hon tänkt eller att kroppen inte vill det huvudet vill. Vi får inte mata henne längre heller, så vi kör nästan bara plockmat nu - och då är hon så nöjd och glad :p

En vecka kvar på min föräldraledighet innan min man tar över. B slutade amma förra veckan utan någon dramatik, hon är matglad så det har stadigt blivit mindre och mindre amning. Hon hade slutat nattamma vid 6 månader redan. Lika delar sorgligt och skönt! Har direkt återtagit lite kvällsaktiviteter så pappan har fått sköta middag och nattning av barnen, vilken lyx.

Är väldigt redo att börja jobba, saknat mitt jobb massor och senaste två månaderna har min man jobbat på annan ort två dagar i veckan med övernattning. Så jag har roddat själv med barnen i nästan två dygn varje vecka. Det har gått fint men blir väldigt känsligt för om jag är sliten eller någon är lite sjuk, då är det genast dubbelt så tungt när man vet att den andra föräldern inte är tillgänglig för ett extra par händer eller ens fem minuters avlastning. Å andra sidan har vi kunnat konstatera att vi lyckats få två unicorns som sover otroligt bra på natten ända sedan nyfödda. B har haft lite mer varierad sömn i perioder men det är fortfarande på ”ovanligt bra för att vara en bebis”-delen av skalan. Och min stora är ju 4 år nu och har mognat ofantligt senaste två månaderna bara, han är så redig och resonabel 🥰 (för att vara 4..) 😁

Det slår mig igen vilken otrolig föräldraförsäkring vi har i Sverige och vilka möjligheter det ger för barn och föräldrar. Länge leve föräldraledigheten!

Shit vilken utmaning lilla fröken 8,5 månad är just nu :p
Att så mycket frustration kan rymmas i en sån liten kropp. Hon kryper, ställer sig mot saker, klättrar m.m. och får hon inte som hon vill då får vi veta att vi lever :p Då blir det skrik och tårar.

Hon har inte fått några tänder än, men däremot är det fullt av vita prickar i underkäken...så det ser ut som att det skulle kunna bli en explosion av tänder. Således är hon inte så sugen på mat och har gått från att äta mycket och bra till att nästan vägra annat än ersättning och sin smaknapp fylld med kall frukt.

Sömnen är en utmaning, hon sover oroligt och vaknar ofta. Och är vi inte precis i närheten blir hon ledsen, så det är väldigt tydligt att hon har fått lite separationsångest.

Hoppas tänderna kommer upp snart så att hon förhoppningsvis börjar få upp aptiten igen.

@Stålvilja Om aptiten är så påverkad hade jag gett alvedon.

Det varierar ju så mycket från dag till dag tycker jag just nu..känns ju inte bra att låta ungen gå på Alvedon för länge heller..?

Det som går ner lätt nu är gröt, fruktpure samt ersättning. Svårare med annan typ av mat, hon verkar uppskatta omelett också, gissar att det är lätt att äta. Men alla pureer jag gjort, typ laxgryta, linsgryta mm, som hon förut åt med glädje går inte. Har kopplat det till tänderna men så läser jag lite varstans att många upplever lite matvägran vid 8 månader av andra anledningar också. Svårt tycker jag, att veta vad som är den främsta anledningen till just minskad aptit.

Det varierar ju så mycket från dag till dag tycker jag just nu..känns ju inte bra att låta ungen gå på Alvedon för länge heller..?

Det som går ner lätt nu är gröt, fruktpure samt ersättning. Svårare med annan typ av mat, hon verkar uppskatta omelett också, gissar att det är lätt att äta. Men alla pureer jag gjort, typ laxgryta, linsgryta mm, som hon förut åt med glädje går inte. Har kopplat det till tänderna men så läser jag lite varstans att många upplever lite matvägran vid 8 månader av andra anledningar också. Svårt tycker jag, att veta vad som är den främsta anledningen till just minskad aptit.
Jag skulle ge lite inför natten när ni märker att hon är påverkad, vår kille får alla fall liiite bättre nätter med Alvedon.
Rekommenderar också bitring med vatten i som fryses❤️

Du kan ju testa att ge paracetamol i god tid inför en måltid så märker du ju om det beror på smärta/obehag i munnen eller inte. Min bebis är väldigt tydlig med när det beror på tänderna eller ej men det kan ju vara otydligt med såklart. Det lät på din text som att det var väldigt tydligt kopplat till munnen bara. Gå på medicin dagen lång funkar ju inte men om det har hållit i sig mer än ett par dagar kanske det är något annat än tänderna bara?

Puréer har min ratat sedan länge, hon äter nästan bara (mjuka) bitar med händerna själv nu. Det enda som funkar att mata på sked är grötklämmis om vi är iväg, annars vill hon äta och pilla själv i stort sett samma som vi äter :) Din kanske också vill lämna puré-stadiet, om nu omelett och smaknapp funkar?
Äter hon fortfarande mycket ersättning kan det vara idé att fasa ut det och erbjuda mat istället, och vatten att dricka till varje måltid och mellis. Det kan öka aptiten på vanlig mat. Har ingen aning om vad din äter/dricker så spånar bara fritt här, det kanske inte alls passar er.

Du kan ju testa att ge paracetamol i god tid inför en måltid så märker du ju om det beror på smärta/obehag i munnen eller inte. Min bebis är väldigt tydlig med när det beror på tänderna eller ej men det kan ju vara otydligt med såklart. Det lät på din text som att det var väldigt tydligt kopplat till munnen bara. Gå på medicin dagen lång funkar ju inte men om det har hållit i sig mer än ett par dagar kanske det är något annat än tänderna bara?

Puréer har min ratat sedan länge, hon äter nästan bara (mjuka) bitar med händerna själv nu. Det enda som funkar att mata på sked är grötklämmis om vi är iväg, annars vill hon äta och pilla själv i stort sett samma som vi äter :) Din kanske också vill lämna puré-stadiet, om nu omelett och smaknapp funkar?
Äter hon fortfarande mycket ersättning kan det vara idé att fasa ut det och erbjuda mat istället, och vatten att dricka till varje måltid och mellis. Det kan öka aptiten på vanlig mat. Har ingen aning om vad din äter/dricker så spånar bara fritt här, det kanske inte alls passar er.

Vi kör en del grötpinnar, olika "biffar" mm också eftersom vi också upplevt att just pure inte går ner. Hon gillar att äta själv också, men då jag gjorde rätt mycket storkok och har pure över tänkte jag att hon gärna fick äta upp det. Dock så har tonfiskbiffar, linsbiffar mm inte varit så spännande än, hon har ratat det mesta. Men vi fortsätter erbjuda så kanske det går ner en vacker dag. Får fokusera på att ge henne det som hon tycker om nu så att hon iallafall äter. Hon älskar leverpastej i stavar, det går också alltid ner kom jag på. Även rån med smör, messmör mm på är gott.

Ja, jag har sagt det också till sambon som nu är hemma, att försöka fasa ut ersättningen så mycket det går. Idag har hon haft en ganska bra matdag på det stora hela. Men det är liksom vissa dagar som bara gröt och ersättning duger. Som igår, inget funkade bra förutom ersättning, gröt och lite omelett..

Ska överväga att prova Alvedon!

Vi kör en del grötpinnar, olika "biffar" mm också eftersom vi också upplevt att just pure inte går ner. Hon gillar att äta själv också, men då jag gjorde rätt mycket storkok och har pure över tänkte jag att hon gärna fick äta upp det. Dock så har tonfiskbiffar, linsbiffar mm inte varit så spännande än, hon har ratat det mesta. Men vi fortsätter erbjuda så kanske det går ner en vacker dag. Får fokusera på att ge henne det som hon tycker om nu så att hon iallafall äter. Hon älskar leverpastej i stavar, det går också alltid ner kom jag på. Även rån med smör, messmör mm på är gott.

Ja, jag har sagt det också till sambon som nu är hemma, att försöka fasa ut ersättningen så mycket det går. Idag har hon haft en ganska bra matdag på det stora hela. Men det är liksom vissa dagar som bara gröt och ersättning duger. Som igår, inget funkade bra förutom ersättning, gröt och lite omelett..

Ska överväga att prova Alvedon!
Då äter hon ju ändå en del även om inte varje dag 😊 Det lät först som att hon gått från att äta mycket och bra till enbart flytande och smaknapp i flera dagar, av smärta/obehag.

Då äter hon ju ändå en del även om inte varje dag 😊 Det lät först som att hon gått från att äta mycket och bra till enbart flytande och smaknapp i flera dagar, av smärta/obehag.

Nä så illa är det inte, hade kunnat sväva ut mer i mitt första inlägg. Men det är betydlig skillnad i matintag, från bara en vecka sedan. Till lunch kunde hon lätt äta 100 gram av en pure, ett rån, lite leverpastej mm, tog liksom inte stopp. Hennes kusin var lite likadan när tänderna var nära att titta ut, det vart bättre när tänderna kom sen.

Ska prova med en Alvedon till middag. Sambon rapporterade att det han fått i henne till lunch var rån med messmör, smoothie (dock rätt mycket) och frukt.

Här rullar de på, Didrik är så himla nöjd för de mesta

BVC var här på hembesök och frågade förvånar om han alltid var så lugn och japp 😁 klart han levar om ibland me. Oftast väldigt nöjd. Ålar så tar sig dit han önskar och är nöjd med det :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 456
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 490
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 585
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 222
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka