Sommarföräldrar 2024

Varit på UL idag igen, och moderkakan hade vuxit med livmodern upp, så nu räknas det helt som vanligt, alltså behövs det inte något snitt (om inget annat sker akut då) och jag behöver inte vara orolig längre att moderkakan ska lossna/gå sönder.

Även bättre blodtryck idag och inga proteiner i morgonurinen, så havandeskapsförgiftning skrevs också av.

Känns som om jag nästan vunnit på lotto! 😅 Nu ska jag försöka njuta av graviditeten istället. ❤️
Hurra!! Så skönt!
 
Ja, det känns riktigt skönt att släppa den oron. Nu är det ”bara” halsbrännan som stör det hela, ska prova omeprazol nu, får se om det blir bättre. Gud, jag längtar till att bara kunna rapa utan att behöva få upp något i halsen! 🫣😅🤣
 
Besök hos vanliga BM idag, där hon kunde konstatera att tösen är mer eller mindre helt fixerad. Ytterst lite ruckbar. Blodtryck mm såg bra ut. Magen har sjunkit massor på mig och ändrat form, men det är väl för att hon sjunkit ner mm. 😊 Men jäklar vad hon kan trycka med fötterna, ser inte klokt ut ibland när magen går i vågor 😅 och inte är det värst skönt när hon gasar omkring med fötterna heller 😜
 
Fler som sover dåligt? Inne i en period där jag sover så dåligt, varje natt!
Resulterar i att jag somnar under dagen, så det känns som jag inte kommer ur den här svackan😅
Igår gick jag på mammaledighet det känns skönt otroligt skönt❤️ Ungefär 8 veckor till bf😍
 
Fler som sover dåligt? Inne i en period där jag sover så dåligt, varje natt!
Resulterar i att jag somnar under dagen, så det känns som jag inte kommer ur den här svackan😅
Igår gick jag på mammaledighet det känns skönt otroligt skönt❤️ Ungefär 8 veckor till bf😍
Ja jag har också haft en del nätter där jag sovit riktigt dåligt. Inatt var bra dock.
Jag kan lätt somna under dagen om jag är ledig, har jag jobbat är jag totalt slut den stunden av dagen som är kvar 😅

Wow så skönt att gå på ledigt! Vila upp sig inför vad som komma skall. Jag har ca 10 arbetspass kvar innan ledighet.
 
Ja jag har också haft en del nätter där jag sovit riktigt dåligt. Inatt var bra dock.
Jag kan lätt somna under dagen om jag är ledig, har jag jobbat är jag totalt slut den stunden av dagen som är kvar 😅

Wow så skönt att gå på ledigt! Vila upp sig inför vad som komma skall. Jag har ca 10 arbetspass kvar innan ledighet.
Känns så skönt att få vara hemma, började få ont efter jobbet och extremt trött.

Man har inte direkt haft någon ork till att göra så mycket hemma😅
 
Fler som sover dåligt? Inne i en period där jag sover så dåligt, varje natt!
Resulterar i att jag somnar under dagen, så det känns som jag inte kommer ur den här svackan😅
Igår gick jag på mammaledighet det känns skönt otroligt skönt❤️ Ungefär 8 veckor till bf😍
Jag sover katastrof dåligt!

Har dessutom jobbat fulla dagar, hem och skickat barnet ut till stallet, bytt om och åkt på hoppträning i måndags, vanlig ridlektion för lillebror i tisdags och idag we. Sitter på pizzerian nu och väntar på att våra pizzor ska bli klara. Åkte hemifrån 7 i morse 😴 men snart två lugnare dagar på jobbet iallafall och hästarna ska få vila
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
Jag tillhör inte tråden, men blev igångsatt både med min enling och mina tvillingar. Enlingen tog ca 15 h att få ut från det att de startade igångsättning. Det slutade visserligen med sugklocka, då jag var trött, men jag har ändå en okey upplevelse. Tvillingarna tog 5,45 h från det att jag blev igångsatt tills dess att de var ute. Den förlossningen var häftig och skulle gärna göra om just förlossningen (även om jag nu inte vill ha fler barn) trots att jag blev igångsatt. Så, igångsättning behöver inte vara negativt :)
Jag har sex mil till sjukhus, så jag har varit mer rädd att föda spontant än för att bli igångsatt! Man har dock olika tankar och rädslor, men ville dela med mig av mina positiva upplevelser!
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
Jag fick igångsättning med första barnet. När jag var inte för kontroll frågade de om jag ville vara kvar och få igångsättning. Fick piller och inom 24h från att vi kom dit var babyn född. Då var de första timmarna lugna och jag sov hela natten innan något startade.
Exemplariskt enkel förlossning så det behöver inte vara långt och trassligt bara för att det blir igångsättning.
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
Första barnet fick jag en hinnsvepning som första grej i igångsättningen. De räckte sen kom han så behöver inte vara så illa :)

Hur mycket insulin tar du?

Jag är uppe på 24 enheter kvällsinsulin och nu har är de stabilt sen tre veckor
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
Igångsatt med lillasyster -20 och så nöjd med min igångsättning (bakåtlutad tapp, 1.5cm öppen och första vaginala förlossningen (gjort ett akutsnitt med storebror)).
 
Första barnet fick jag en hinnsvepning som första grej i igångsättningen. De räckte sen kom han så behöver inte vara så illa :)

Hur mycket insulin tar du?

Jag är uppe på 24 enheter kvällsinsulin och nu har är de stabilt sen tre veckor
Jag har fått 4 enheter..Fick inget recept på pennan, utan sköterskan sa att pennan jag fick borde räcka tiden vi har kvar med min dos. Men den räcker uppenbarligen inte, så den lär väl justeras.
 
Min graviditetsdiabetes blir värre. Från att ha varit rätt ok till att typ skena om natten. Så jag gav med mig och började med insulin, kört detta sen i fredags men dosen jag fått måste vara för klen.. För det hjälper inte alls. Krångel! När jag var hos barnmorskan sist (förra veckan) nämndes ordet igångsättning.. Och nästa vecka har jag blivit kallad till möte med både förlossningen och endokrin där bland annat det ska diskuteras.

Jag är rätt rädd för igångsättning ska erkännas. Tycker inte jag läst så värst många positiva berättelser om det 😔

Nytt TUL 24/6, hoppas att hon fortfarande är normalstor så att det utifrån det iallafall inte finns skäl för igångsättning.

Försöker säga till henne att hon gärna får komma om två veckor för egen maskin, hade varit skönt att slippa vara gravid mer 😆😜
Utböling i tråden här men jag blev igångsatt med min tvåa. Enda som gjordes var att ta hål på hinnorna, med helt omogen tapp etc. Fem timmar senare var bebis ute efter en intensiv men på det hela taget bra förlossning. :)
 
Jag sa faktiskt nej idag till insulin..jag och sambon pratade om det hela kvällen igår och enades om att vi inte är rädda egentligen för att hon ska bli stor, vilket är det som vården menar är den största risken. Men med tanke på att hon låg exakt på kurvan på TUL så känns det ju helt otroligt om hon på tillväxtperioden fram till v. 36 skulle lägga på sig flera kilon..

Jag frågade efter mer kring bakgrunden till deras "beslut" men jag fick inget svar, mer än att det var rutin att sätta in insulin..
Känns mest som att de vill helgardera sig. Mitt långtidssocker har vid två provtagningar visat att jag ligger i det undre spannet/helt medel inom referensskalan också, så jag är inte så orolig för att hon ska bli för stor faktiskt.

Men jag mötte stor förvåning i telefonen när jag tackade nej, det kan jag konstatera..

Utan att anmärka på ditt beslut som naturligtvis är ditt eget så vill jag bara flika in att vården inte hittar på att graviditetsdiabetes bör behandlas. Riktlinjerna är baserade på vetenskap men det låter som att din barnmorska inte är så påläst, vilket krävs om patienten är tveksam och efterfrågar information. :)
 
Utan att anmärka på ditt beslut som naturligtvis är ditt eget så vill jag bara flika in att vården inte hittar på att graviditetsdiabetes bör behandlas. Riktlinjerna är baserade på vetenskap men det låter som att din barnmorska inte är så påläst, vilket krävs om patienten är tveksam och efterfrågar information. :)

Nu har jag börjat med insulin som sagt, eftersom mina värden blivit sämre. Förut var de väldigt mycket på marginalen, men nu är det inte lite fel längre så jag ville själv börja nu.

Jag har inte blivit bemött i frågor eller funderingar. Har haft både min vanliga barnmorska och sen en på spec. mödra, så när jag var hos min vanliga förra veckan pratade vi mer om detta och hon (trots att hon inte är kopplad till spec. mödra) så gav hon mig mer stöd än den andra.

Jag fungerar så generellt, jag vill ta egna välgrundade beslut, inte bara få svaret att det är rutin...
 
Vi var UL igår, läkaren nöjd. Ena njuren var något för stor men fortfarande inom ok spannet.
Tror bebisen låg på 0.2% under normal spannet i vikt. Så inget han var orolig för heller, men ett tråkigt besök med tråkig läkare. In och ut på 5-10min. 😔 Vi kändes som 1 i mängden bara, men sambon fick vara med alla fall❤️

Någon som vet om det finns fler babyboxar? Har från Libero och Babyboxen, finns det fler gratis varianter?:)
 
Vi var UL igår, läkaren nöjd. Ena njuren var något för stor men fortfarande inom ok spannet.
Tror bebisen låg på 0.2% under normal spannet i vikt. Så inget han var orolig för heller, men ett tråkigt besök med tråkig läkare. In och ut på 5-10min. 😔 Vi kändes som 1 i mängden bara, men sambon fick vara med alla fall❤️

Någon som vet om det finns fler babyboxar? Har från Libero och Babyboxen, finns det fler gratis varianter?:)
Vi var på Lekia och fick en genom länk som var taggade längst upp på deras Facebook sida
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
29
· Visningar
3 208
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 214
Senast: Takire
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 880
Senast: ako
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 916
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp