Sommarföräldrar 2024

Går in i v 29 på måndag och det känns orimligt att det snart är dags! 🫣 Sonen åkte vi ju in med i v 35, född v 36, så blir det något liknande så kan vi få bebis om 7 veckor! 😳
Jag är i vecka 30, kändes som det nyss var vecka 20😯 Tiden går jätte fort!
Längtar efter att gå hem, gör mitt sista pass den 11/6.

Längtar efter att bara kunna gå hemma och lalla, bygga ihop de sista möblerna/tvätta kläder och allt som hör till ❤️ Så tungt på jobbet, hade gärna kunnat jobba fram till min riktiga semester men hade inte orkat med det.
 
Håller tummarna för att moderkakan flyttat sig! Min låg precis bredvid utgången vid KUB och jag vill verkligen, verkligen inte heller snittas, som tur var växte/flyttade den sig åt rätt håll (vilket även var förväntat, men ändå). Relaterar absolut till känslan. Håller alla tummar på onsdag!

Ja, dom säger ju att den vanligtvis flyttar sig uppåt när livmodern växer, så jag hoppas verkligen det! Även om jag inte längtar efter smärtan vid vaginal förlossning så tar jag det hundra ggr om än smärtan som sägs vara efter kejsarsnitt. 🙈 Vill inte komma hem och vara oförmögen att typ bara röra mig under några veckor… 🙈
 
Ja, dom säger ju att den vanligtvis flyttar sig uppåt när livmodern växer, så jag hoppas verkligen det! Även om jag inte längtar efter smärtan vid vaginal förlossning så tar jag det hundra ggr om än smärtan som sägs vara efter kejsarsnitt. 🙈 Vill inte komma hem och vara oförmögen att typ bara röra mig under några veckor… 🙈
Jag som genomgått två kejsarsnitt tycker nog inte att smärtan är något att vara rädd för. Man tar ju värktabletter och har inte särskilt ont. Återhämtningen är förvånansvärt snabb också för de flesta.

Förstår om du vill slippa KS men tycker inte att folk ska vara uppskrämda i onödan över det :).
 
Jag som genomgått två kejsarsnitt tycker nog inte att smärtan är något att vara rädd för. Man tar ju värktabletter och har inte särskilt ont. Återhämtningen är förvånansvärt snabb också för de flesta.

Förstår om du vill slippa KS men tycker inte att folk ska vara uppskrämda i onödan över det :).

Skönt att höra det iallafall. Även om jag hoppas att jag slipper. 😅
 
Skönt att höra det iallafall. Även om jag hoppas att jag slipper. 😅

Tillhör inte tråden men svarar ändå eftersom min erfarenhet av kejsarsnitt är inte samma som skribenten här ovan (varken vänners kejsarsnitt, sajter på internet eller mina egna fyra stycken). Stannar där av omtanke för dina funderingar kring kejsarsnitt men ändå värt att ha i åtanke att upplevelsen är helt individuell. Vissa har smärtor länge och andra är på benen snabbt, precis som vid en vaginal förlossning.

Det jag däremot vill skicka med är att sjukvården är rutinerade kring kejsarsnitt om det skulle bli så för dig. Våga ställa frågor, lycka till!
 
Vecka 34, vill snabbspola tiden. Har fått så jäkla ont i händerna, karpaltunneln. Om nätterna värker framför allt ena handen så att jag kan vakna av det. Köpt ett handledsstöd på apoteket, men det gör det hela sju resor värre. Helt röd och svullen om händerna.

Och mitt inre värmereglage är ju helt trasigt, jag är så varm så varm - vill bara ligga i sovrummet med AC:n på. Tänk om hon är juste och väljer att komma om en månad, vad glad jag skulle bli då!
 
Och mitt inre värmereglage är ju helt trasigt, jag är så varm så varm - vill bara ligga i sovrummet med AC:n på. Tänk om hon är juste och väljer att komma om en månad, vad glad jag skulle bli då!
Jag har också väldigt jobbigt med värmen, vet knappt vart jag ska ta vägen när det är som värst 🥵
 
Jag har också väldigt jobbigt med värmen, vet knappt vart jag ska ta vägen när det är som värst 🥵

När jag kom till jobbet imorse visade det sig att ventilationen hade pajat i huset. Det var fullkomligt vidrigt! Min kollega, vägg i vägg hade en termometer som uppmätte 29 grader..jag beklagade mig till sambon på messenger, hade allvarliga funderingar på att dra hem - för klänningen var helt fastkletad mot ryggen...en stund senare kommer min sambo in på kontoret, då har han varit och köpt en golvfläkt. Monterar denna åt mig och nu mår jag betydligt bättre. Vilken överraskning, jag blev jätteförvånad - för han hade inte sagt något till mig, utan hade bett om att få bli insläppt till mig helt sonika. Vad fin han är :heart
 
Här är en till! Framförallt nätterna är hemska! Vår lilla vägrar täcke så vill inte ha allt för kallt/ blåsigt för hans skull (sover bredvid mig i sin spjälsäng) sambon frågade när han kom hem från Frankrike i fredags natt och kröp ner bredvid om jag hade duschat…. Eh nä jag är lite svettig bara :rofl:

Tul i morgon, spännande att se hur stor han är nu :nailbiting:
Jag har så galet mycket sammandragningar och börjar känna mig less på det här nu!
 
Fick meddelande om ett till ul idag, så spännande! Inget barnmorskan nämnde något om i fredags när jag var där.
Ska bli riktigt roligt, nu kan sambon följa med och titta på knodden också❤️ En rolig överraskning så här en tråkig måndag 😁
 
Tillhör inte tråden men svarar ändå eftersom min erfarenhet av kejsarsnitt är inte samma som skribenten här ovan (varken vänners kejsarsnitt, sajter på internet eller mina egna fyra stycken). Stannar där av omtanke för dina funderingar kring kejsarsnitt men ändå värt att ha i åtanke att upplevelsen är helt individuell. Vissa har smärtor länge och andra är på benen snabbt, precis som vid en vaginal förlossning.

Det jag däremot vill skicka med är att sjukvården är rutinerade kring kejsarsnitt om det skulle bli så för dig. Våga ställa frågor, lycka till!
Håller med, mitt snitt var ”akut” okomplicerat och jag gick till sjukhusets restaurang och köpte lunch dagen efter, andra har haft det otroligt mycket värre, precis som jag har kompisar som fött vaginalt med och utan komplikationer :). Det är till syvende och sist fen pyttedel av föräldraskapet hur barnet kommer ut!
 
Håller med, mitt snitt var ”akut” okomplicerat och jag gick till sjukhusets restaurang och köpte lunch dagen efter, andra har haft det otroligt mycket värre, precis som jag har kompisar som fött vaginalt med och utan komplikationer :). Det är till syvende och sist fen pyttedel av föräldraskapet hur barnet kommer ut!
Kan också intyga att kejsarsnitt inte är så fruktansvärt som vissa tror ❤️ första barnet kom med akut snitt efter en igångsättningen 16 dagar över tiden. Då mådde jag pyton efter. Som min BM sa”Du har nästan genomgått två förlossningar, nästan en vaginal och sen snitt”. Mitt planerade snitt var en dans på rosor i jämförelse och mådde jättebra efteråt. Ska göra mitt tredje snitt i augusti.
 
Usch, ja värmen tar mycket nu. Är verkligen jobbigt att vara gravid och stor i denna värmen. Min energinivå har varit väldigt låg det sista och sover dåligt gör jag med. Fick iaf godkänd graviditetspenning så det är väl det som gör att jag orkar jobba de sista veckorna nu innan jag går på ledigt.
 
Jag har ju nu ätit Metmorfin i 12 dagar. Magen rasar varannan dag. Hade uppföljning gällande mina fastevärden idag och nu tycker de att jag ska gå över till insulin, eftersom pillrena inte haft någon som helst effekt på mina värden. Mycket magsmärta för ingenting, det är väl kontentan. Har sett det med egna ögon när jag tagit mina prov såklart, någon effekt för mina fastevärden har pillren inte haft.

Men jag började gråta i telefonen. Tanken på ytterligare en spruta, oavsett storlek på nål, blev för mycket. Jag vill inte. Barnmorskan sa att jag antingen kunde fortsätta envisas med tabletterna, för att ge dem ytterligare en chans. Utifrån mina fastevärden är det ingen fara på taket sa hon, de är så pass låga att inga beslut är akuta. Jag kan få fundera ett par dagar på hur jag vill göra.

Hon var helt normalstor på ultraljudet förra veckan. Fastevärden strax ovanför de 5,3 som satts i vår region, 5,6-5,8 står det på displayen om morgonen.

Som jag känner nu är jag beredd att chansa, för hur stor är risken att hon blir en gigant på den lilla tid vi har kvar på den här resan utifrån TUL? Knappt 6 veckor kvar tills hon är beräknad, om vi går 40 veckor ut.

För min hjärna skriker nej, inte mer nu.
Jag är rätt trött på att vara gravid, värmen, ont i händerna, kramp i vaderna, alla extrakontroller som varit eller är planerade, tabletter, sprutor , sammandragningar...

Jag har aldrig varit speciellt foglig för vårdens råd, alltid ifrågasatt och tagit mina egna beslut till sist. Men då har ju saken bara handlat om mig, nu har jag ju henne i magen att tänka på också..

Vågar jag gå min egen väg nu också...? Eller är jag bara oansvarig då..?

:(
 
bebis låg idag på +17 % förväntas väga 2900, ”normal” i samma vecka är 2600 så inte så stor skillnad endå! Håller sig dock inom normalkurvan så ska tillbaka först om 3 veckor

Jag har dock börjat kräkas mycket igen 😫 så träligt! Nu är jag riktigt less
 
Jag har ju nu ätit Metmorfin i 12 dagar. Magen rasar varannan dag. Hade uppföljning gällande mina fastevärden idag och nu tycker de att jag ska gå över till insulin, eftersom pillrena inte haft någon som helst effekt på mina värden. Mycket magsmärta för ingenting, det är väl kontentan. Har sett det med egna ögon när jag tagit mina prov såklart, någon effekt för mina fastevärden har pillren inte haft.

Men jag började gråta i telefonen. Tanken på ytterligare en spruta, oavsett storlek på nål, blev för mycket. Jag vill inte. Barnmorskan sa att jag antingen kunde fortsätta envisas med tabletterna, för att ge dem ytterligare en chans. Utifrån mina fastevärden är det ingen fara på taket sa hon, de är så pass låga att inga beslut är akuta. Jag kan få fundera ett par dagar på hur jag vill göra.

Hon var helt normalstor på ultraljudet förra veckan. Fastevärden strax ovanför de 5,3 som satts i vår region, 5,6-5,8 står det på displayen om morgonen.

Som jag känner nu är jag beredd att chansa, för hur stor är risken att hon blir en gigant på den lilla tid vi har kvar på den här resan utifrån TUL? Knappt 6 veckor kvar tills hon är beräknad, om vi går 40 veckor ut.

För min hjärna skriker nej, inte mer nu.
Jag är rätt trött på att vara gravid, värmen, ont i händerna, kramp i vaderna, alla extrakontroller som varit eller är planerade, tabletter, sprutor , sammandragningar...

Jag har aldrig varit speciellt foglig för vårdens råd, alltid ifrågasatt och tagit mina egna beslut till sist. Men då har ju saken bara handlat om mig, nu har jag ju henne i magen att tänka på också..

Vågar jag gå min egen väg nu också...? Eller är jag bara oansvarig då..?

:(
Jag hade vågat. Dock funkar kvällsinsulin väldigt bra för mig och jag behöver inte sticka lika ofta dagtid med det
 
Besök hos bm idag, och nu ser det ut som om det är havandeskapsförgiftning, eller ja, risk för det. Plötsligt högt blodtryck och proteiner i urinen. 😕 Av vad jag läst mig till verkar det som om detta kan bero på moderkakan, att den sitter dåligt och läcker ut celler som då gör mig förgiftad, och jag ska ju på extra koll i morgon just för min moderkaka då den satt illa till på RUL.

Nu hoppas jag att trycket bara var något tillfälligt, och att det inte alls är havandeskapsförgiftning, och att moderkakan sitter som den ska i morgon vid kontrollen. Min bm skulle skicka till läkaren jag ska till i morgon att hen ska kolla mitt tryck igen då, samt att jag ska ha med mig urinprov med morgonurin, för att se hur det ser ut då. Jag har haft konstig huvudvärk ett par dagar, men tänkt att det beror på värmen och att jag säkert dricker lite dåligt, och även åska någon dag, men nu blir jag ju fundersam. Jaja, vi får se i morgon.

Jag blir bra matt alltså…
 
Jag hade vågat. Dock funkar kvällsinsulin väldigt bra för mig och jag behöver inte sticka lika ofta dagtid med det

Jag sa faktiskt nej idag till insulin..jag och sambon pratade om det hela kvällen igår och enades om att vi inte är rädda egentligen för att hon ska bli stor, vilket är det som vården menar är den största risken. Men med tanke på att hon låg exakt på kurvan på TUL så känns det ju helt otroligt om hon på tillväxtperioden fram till v. 36 skulle lägga på sig flera kilon..

Jag frågade efter mer kring bakgrunden till deras "beslut" men jag fick inget svar, mer än att det var rutin att sätta in insulin..
Känns mest som att de vill helgardera sig. Mitt långtidssocker har vid två provtagningar visat att jag ligger i det undre spannet/helt medel inom referensskalan också, så jag är inte så orolig för att hon ska bli för stor faktiskt.

Men jag mötte stor förvåning i telefonen när jag tackade nej, det kan jag konstatera..
 
Varit på UL idag igen, och moderkakan hade vuxit med livmodern upp, så nu räknas det helt som vanligt, alltså behövs det inte något snitt (om inget annat sker akut då) och jag behöver inte vara orolig längre att moderkakan ska lossna/gå sönder.

Även bättre blodtryck idag och inga proteiner i morgonurinen, så havandeskapsförgiftning skrevs också av.

Känns som om jag nästan vunnit på lotto! 😅 Nu ska jag försöka njuta av graviditeten istället. ❤️
 
Varit på UL idag igen, och moderkakan hade vuxit med livmodern upp, så nu räknas det helt som vanligt, alltså behövs det inte något snitt (om inget annat sker akut då) och jag behöver inte vara orolig längre att moderkakan ska lossna/gå sönder.

Även bättre blodtryck idag och inga proteiner i morgonurinen, så havandeskapsförgiftning skrevs också av.

Känns som om jag nästan vunnit på lotto! 😅 Nu ska jag försöka njuta av graviditeten istället. ❤️
Hejja dig va skönt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
29
· Visningar
3 205
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 214
Senast: Takire
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 880
Senast: ako
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 915
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp