Sommarföräldrar 2022

Jag gör inte heller några större utsvävningar när jag är själv med bebis. Vi går på babyrytmik en gång i veckan (så mysigt!) och så tar vi oftast en promenad med hunden varje dag. Ibland hänger vi lite med min pappa som är pensionär 😊 Jag brukar försöka samla samla kraft till storasyskonen är hemma för då är det full fart oftast och mer angeläget att hitta på något för att undvika kaos 😂
 
Jag/vi gör olika saker. Sambon är ju också föräldraledig till i vår någon gång! Besök på bvc eller sjukhuset (inte jätteofta men då och då), åker till naprapten, går promenader, försöker rida en gång i veckan, underhåller femåringen, städar, lagar mat, duschar (gör det ofta fm eller dagtid då bebisar ofta är lite oroliga på em/kväll), hälsar på jobbet, handlar. Nu kanske det låter mkt, många dagar går vi bara promenad typ!
 
Bebis brukar nästan alltid somna av amning på kvällen och sen är han tack och lov väldigt lätt att lägga ner i spjälsängen. Ikväll ville han inte riktigt somna av amningen och då brukar jag få vagga på honom i spjälsängen men ikväll ville han mest ligga och prata så jag gav honom hans snutte och sen satte jag mig helt sonika ner och scrollade på telefonen, och då somnade han inom loppet av 60 sekunder! Ska gå och köpa en trisslott nu.
 
Bebis brukar nästan alltid somna av amning på kvällen och sen är han tack och lov väldigt lätt att lägga ner i spjälsängen. Ikväll ville han inte riktigt somna av amningen och då brukar jag få vagga på honom i spjälsängen men ikväll ville han mest ligga och prata så jag gav honom hans snutte och sen satte jag mig helt sonika ner och scrollade på telefonen, och då somnade han inom loppet av 60 sekunder! Ska gå och köpa en trisslott nu.
Wooow, grattis! Här hemma kör vi ju på att liggamma och samsova, vilket såklart lett till en bebis som kopplat ihop amning=sova. Nu när hon är 4+ månader så tänkte vi börja introducera dels sova i egen säng (bredvid vår säng), dels att inte somna vid bröstet utan somna själv. VÄLDIGT pö om pö kommer vi att ta det såklart, och tanken är att lägga till rutiner (just nu har vi inga 😂) för att sedan kunna "ta bort" sådant hon är vad vid i nuläget, t.ex. somna med bröstet i munnen och att få mat så fort hon vaknar om nätterna. Bävar inför detta, men det får ta den tid det tar helt enkelt.
 
Wooow, grattis! Här hemma kör vi ju på att liggamma och samsova, vilket såklart lett till en bebis som kopplat ihop amning=sova. Nu när hon är 4+ månader så tänkte vi börja introducera dels sova i egen säng (bredvid vår säng), dels att inte somna vid bröstet utan somna själv. VÄLDIGT pö om pö kommer vi att ta det såklart, och tanken är att lägga till rutiner (just nu har vi inga 😂) för att sedan kunna "ta bort" sådant hon är vad vid i nuläget, t.ex. somna med bröstet i munnen och att få mat så fort hon vaknar om nätterna. Bävar inför detta, men det får ta den tid det tar helt enkelt.

Vi samsover och liggammar senare under natten, det är bara när han ska läggas som vi lägger honom i hans spjälsäng. Är så otroligt praktiskt ju! Fick nån idé att jag skulle ta upp bebis och amma för att sedan lägga tillbaka honom i spjälsängen nån natt. Jag orkade två gånger sen fick han följa med in. Jag var ett vrak! Att behöva gå upp för att amma istället för att ligga ner, om det funkar, var inte min kopp te 😅
 
Vi samsover och liggammar senare under natten, det är bara när han ska läggas som vi lägger honom i hans spjälsäng. Är så otroligt praktiskt ju! Fick nån idé att jag skulle ta upp bebis och amma för att sedan lägga tillbaka honom i spjälsängen nån natt. Jag orkade två gånger sen fick han följa med in. Jag var ett vrak! Att behöva gå upp för att amma istället för att ligga ner, om det funkar, var inte min kopp te 😅
Ja vi tänker också att vi börjar med första nattningen, och när det funkar smärtfritt kan man försöka fasa ut "resten" sakta men säkert. Lagom till studenten ska hon nog kunna sova en hel natt i egen säng iaf 😅
 
Åh neeej, nu har bebis åkt på magsjukan vi vuxna haft 😭 Hon åkte ju på en förkylning förra veckan med diarré som knappt påverkade henne alls, men nu i natt började hon kräkas MASSOR. Har varit i kontakt med 1177 för säkerhets skull som gett lite tips och de(!) ska ringa tillbaka och kolla läget senare idag ❤️
 
Åh neeej, nu har bebis åkt på magsjukan vi vuxna haft 😭 Hon åkte ju på en förkylning förra veckan med diarré som knappt påverkade henne alls, men nu i natt började hon kräkas MASSOR. Har varit i kontakt med 1177 för säkerhets skull som gett lite tips och de(!) ska ringa tillbaka och kolla läget senare idag ❤️
Hoppas det är snabbt övergående ❤️
 
Carls mage har börjat bråka igen senaste nätterna, så både han och vi vuxna är trötta dagtid! På fredag ska vi ta blodprov för hb, hoppas det är bra så att vi kan sluta mer järnet, så att magen kanske blir lite bättre i alla fall!
 
Åh neeej, nu har bebis åkt på magsjukan vi vuxna haft 😭 Hon åkte ju på en förkylning förra veckan med diarré som knappt påverkade henne alls, men nu i natt började hon kräkas MASSOR. Har varit i kontakt med 1177 för säkerhets skull som gett lite tips och de(!) ska ringa tillbaka och kolla läget senare idag ❤️

Hoppas det går över fort!

Här verkar bebis åka på en förkylning. Han hostar och är lite rosslig samt subfebril. Får se var detta tar vägen…
 
Fortsatt förkyld bebis med en bedrövlig hosta. Han har ändå sovit helt okej inatt tack och lov. Idag blir det en väldigt lugn dag hemmavid då de stora syskonen också blivit snoriga.
 
Nu tror jag (peppar peppar!) att bebis är kry igen efter förkylning och magsjuka. Hon har demonstrerat hur inte alls lös i magen hon är genom att leverera två fasta, klibbiga bajsblöjor. Den senare läckte upp över hela ryggen, precis efter att jag tagit på henne kläderna hon skulle ha på sig när vi ska ut och fika i eftermiddag 🙃

Bad av bebis, städning av skötbordet och start av tvättmaskin, nu är ordningen återställd iaf 😂
 
Bebis hostar och hostar. Han har varit mer förkyld än frisk stackarn, knappt tre månader gammal. Det är flera förkylningar som avlöst varandra men jag kom fram till att han hostat fem veckor i sträck nu, när det varit på väg att bli bättre så har det börjat om igen. Denna omgången har han så läskiga hostattacker på nätterna, sitter uppe med honom men han hostar och hostar ändå. Tycker så synd om honom. Han har ingen feber och är pigg osv., men idag ringde jag ändå vårdcentralen för att fråga om det är något som borde kollas upp. Det tyckte de inte, så länge han inte är allmänpåverkad och inte har problem med andningen. Och det är ju oerhört skönt att det bara är hosta och att han mår bra i övrigt! Men det är ändå tröttsamt.
 
Bebis hostar och hostar. Han har varit mer förkyld än frisk stackarn, knappt tre månader gammal. Det är flera förkylningar som avlöst varandra men jag kom fram till att han hostat fem veckor i sträck nu, när det varit på väg att bli bättre så har det börjat om igen. Denna omgången har han så läskiga hostattacker på nätterna, sitter uppe med honom men han hostar och hostar ändå. Tycker så synd om honom. Han har ingen feber och är pigg osv., men idag ringde jag ändå vårdcentralen för att fråga om det är något som borde kollas upp. Det tyckte de inte, så länge han inte är allmänpåverkad och inte har problem med andningen. Och det är ju oerhört skönt att det bara är hosta och att han mår bra i övrigt! Men det är ändå tröttsamt.

Vår hostar ju också som en tok! Läste på om kikhosta och fick för mig att han kanske hade fått det (han har bara hunnit få en vaccinering än så länge) men har försökt lugna mig lite och anser att det nog bara är en vanlig förkylning 😅
 
Vår hostar ju också som en tok! Läste på om kikhosta och fick för mig att han kanske hade fått det (han har bara hunnit få en vaccinering än så länge) men har försökt lugna mig lite och anser att det nog bara är en vanlig förkylning 😅
Ja, jag läste också om kikhosta, min bebis har inte hunnit få första dosen vaccin än. Läste även om krupp. Visste plötsligt inte vad som räknades som vare sig kikningar eller "skällande hosta" (kruppen) så jag sökte på youtube och förstod då att han bara har vanlig slemhosta, men den är jobbig och läskig den med tycker jag! Storebror har förkylningsastma och jag passade på när vi var hos hans läkare häromdagen att fråga om hur tidigt sådant kan visa sig på bebisar. Han sa att det är väldigt ovanligt under sex månaders ålder i alla fall.
 
För det mesta är de nattliga amningarna inga problem, brukar somna om rätt fort. Men nu, när Carl sover gott och inte har ont i magen, ja då ska jag ligga vaken. Två timmar vaken är jag uppe i nu 🤯 som om att man inte behöver sin sömn som småbarnsförälder 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 446
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp