Sommarföräldrar 2022

Alltså det där med BVC :crazy: vi ska på vägning på måndag och vi mår så himla dåligt över hans vikt här hemma. Han har inte gått upp i sin födelsevikt 3050 och 2800 i måndags 10 dagar gammal. Då blev vi utskrivna från neo, överläkaren där är inte orolig för hans vikt, de får helst inte minska mer men tycker inte vi ska stressa över det, vi har haft en sväng med gulsot så har solat både på neo och hemma men i måndags hade de vänt och han har varit mycket piggare. De skickade över information till BVC för att de då skulle ta över.

BVC kom på hembesök i tisdags, vägde då honom han hade gått upp 50 gram och börjar diskutera om att han måste upp i vikt, hur mycket får han i ersättning? Väcker ni honom osv. Direkt blir sambon och jag stressad över situationen och oroar oss för måndagen! Tänk om han inte ökar i vikt? Nu har vi försökt peppa varandra att inte stressa utan de får skicka oss till läkaren bara om de vill. Storebror vägde vi hela tiden pga svag viktuppgång han kom ifatt och är idag en blivande 4 åring med 31 i skostorlek, lång för sin ålder och 19 kg tung så de har gått bra trots den motiga starten.

Men va träligt det är att fastna i stressen de tar bort lite av den mysiga bebisbubblan :(

Han hade alltså gått upp 50 gram på en dag? Om han fortsätter i samma takt skulle han alltså öka 350 gram på en vecka och då ha ökat sin kroppsvikt med 12,5 % Vad förväntade de sig?

Vår son gick som jämförelse upp 48 gram (eller 2,3 %)mellan dygn 9 och dygn 14, och sedan ytterligare 100 gram mellan dygn 14 och dygn 20 (där någonstans passerades födelsevikten).

Vi tilläggsmatade utpumpad bröstmjölk var 3e timme. Bvc frågade för att säkerställa att vi gjorde det men inte ett ord om att han ”måste” öka eller att han borde väga det här eller ngt utan bara uppmuntrande! Så tacksam för det, bvc kan verkligen ställa till det också med oron…

Vår son föddes prematur (35+1). Vi var aldrig inskrivna på neo men var på uppföljningsbesök där, och fick kontaktuppgifter till dem med uppmaning att höra av oss om vi undrade ngt etc. Har ni fått något liknande? Isf kanske ni kan prata med dem och få en ”second opinion”. Min uppfattning var att neopersonalen som inte gör annat än att se pyttebebisar hela dagarna har ett lite lugnare förhållningssätt än bvc som jämför med alla ”vanliga” barn.
 
Coviden är över tack och lov, hela familjen var rejält febriga och tagna men det gick över snabbt. Så o t r o l i g t trött nu bara!

Koll på mvc idag igen, bf+9. Lite högt blodtryck men ingen fara förmodligen, bebis mådde bra. Absolut inga känningar alls, eller ja sammandragningar men det har jag haft hur länge som helst och nu gör de möjligtvis yttepyttelite ont men det är typ fyra om dagen och sedan är det bra med det. Bebis fortfarande ruckbar. På torsdag blir det förmodligen vräkning, om det finns plats till oss på förlossningen. Skulle egentligen vara på fredag men det fanns inga tider kvar då. :crazy: Så vi får nog räkna med att det är smockat!
 
Coviden är över tack och lov, hela familjen var rejält febriga och tagna men det gick över snabbt. Så o t r o l i g t trött nu bara!

Koll på mvc idag igen, bf+9. Lite högt blodtryck men ingen fara förmodligen, bebis mådde bra. Absolut inga känningar alls, eller ja sammandragningar men det har jag haft hur länge som helst och nu gör de möjligtvis yttepyttelite ont men det är typ fyra om dagen och sedan är det bra med det. Bebis fortfarande ruckbar. På torsdag blir det förmodligen vräkning, om det finns plats till oss på förlossningen. Skulle egentligen vara på fredag men det fanns inga tider kvar då. :crazy: Så vi får nog räkna med att det är smockat!
Mastigt med allt väntande! Här är det bf + 4. Tänkt ringa spec mödravården idag, men glömde bort tel tiden, för att redan nu boka tid i slutet av veckan för extra koll. Rädd att de inte har tid om jag ringer längre fram i veckan.

Hade mkt mer ont i magen av och till igår och under em idag verkligen mer direkta värkar, som innan sonen kom. Tog 2 Alvedon så gick det över. Så gissar att vi får vänta ett tag till.
 
Håller tummarna att ni som väntar snart är igång :)

Vi fick ta en tur till akuten imorse då lillebror blivit smittad av storasysters förkylning och fått feber. 1177 sa att så små barn alltid ska till läkare vid feber så åkte snällt in. Allt såg bra ut så vi är hemma och vilar oss. Behövdes bara en vecka på förskolan innan hela familjen var sjuk. Hoppas inte det fortsätter i samma takt!
 
Blod/slem/gröna flytningar igår. In till förlossningen i natt. Inget på gång, de hittade ingen orsak (till färgen alltså) så vi fick åka hem igen. Bebis verkar ha det osedvanligt bra invärtes och jag räknar med att det blir september bebis istället.

Hade avsevärt högre blodtryck än jag brukar (typ 160/80) men var inne på vanlig mvc tid idag och då var det nere på ungefär det jag brukar ha (120/60) idag. Skönt det iaf.
 
Besök hos läkaren idag igen. Hb hade bara ökar från 83 till 84. Men han var nöjd att det inte hade minskat i alla fall. Det är lite oklart om Carl har komjölksallergi. Han hade ett värde på 0,13. Det ska vara under 0,10. Så det är gränsfall! Men vi fortsätter som om att han har allergi, då avföring och mage blivit bättre sedan vi bytte ersättning!
 
Alltså... Imorse trodde jag att vattnet gick, blev såå exalterad och tänkte yes, det kom igång av sig själv ändå! Men efter ett par timmar insåg jag att jag måste ha kissat på mig! :o Sån besvikelse och så konstigt, har inte kissat på mig under hela graviditeten, inte förra och inte däremellan heller. Men någon gång ska vara den första tydligen.

Hade legat vaken länge, googlade dumt nog om igångsättningar (vilket det ev. blir imorgon) och hittade förstås en massa mindre roliga historier. :cautious: Klev upp för att sträcka på mig och då började det plötsligt rinna längs med benen. Tyckte inte att det kändes som att kissa, hade inte ens känt mig särskilt kissnödig, utan blev snabbt hoppfull om att det var vattenavgång. Satte mig på toa, kissade, sedan... kom det absolut inget mer. Det som hade runnit var klart och luktlöst men inte på långa vägar så mycket som det borde ha varit om det var vattenavgång. Tänkte ringa förlossningen och höra men avvaktade och ett par timmar senare hade det fortfarande inte kommit det minsta lilla mer, plus att det visst luktade kiss om trosorna vid det laget (japp, gick och sniffade på dem i tvättstugan :laugh:).

Kände att det var droppen (hehe) på något vis. Har blivit jättejättenervös inför igångsättning ju mer den närmat sig men vad fasen, ska jag hålla på och kissa på mig nu också så är jag trött på detta.
 
Alltså... Imorse trodde jag att vattnet gick, blev såå exalterad och tänkte yes, det kom igång av sig själv ändå! Men efter ett par timmar insåg jag att jag måste ha kissat på mig! :o Sån besvikelse och så konstigt, har inte kissat på mig under hela graviditeten, inte förra och inte däremellan heller. Men någon gång ska vara den första tydligen.

Hade legat vaken länge, googlade dumt nog om igångsättningar (vilket det ev. blir imorgon) och hittade förstås en massa mindre roliga historier. :cautious: Klev upp för att sträcka på mig och då började det plötsligt rinna längs med benen. Tyckte inte att det kändes som att kissa, hade inte ens känt mig särskilt kissnödig, utan blev snabbt hoppfull om att det var vattenavgång. Satte mig på toa, kissade, sedan... kom det absolut inget mer. Det som hade runnit var klart och luktlöst men inte på långa vägar så mycket som det borde ha varit om det var vattenavgång. Tänkte ringa förlossningen och höra men avvaktade och ett par timmar senare hade det fortfarande inte kommit det minsta lilla mer, plus att det visst luktade kiss om trosorna vid det laget (japp, gick och sniffade på dem i tvättstugan :laugh:).

Kände att det var droppen (hehe) på något vis. Har blivit jättejättenervös inför igångsättning ju mer den närmat sig men vad fasen, ska jag hålla på och kissa på mig nu också så är jag trött på detta.

Vad snopet! Hoppas du snart har bebis utanför magen ❤️
 
Alltså... Imorse trodde jag att vattnet gick, blev såå exalterad och tänkte yes, det kom igång av sig själv ändå! Men efter ett par timmar insåg jag att jag måste ha kissat på mig! :o Sån besvikelse och så konstigt, har inte kissat på mig under hela graviditeten, inte förra och inte däremellan heller. Men någon gång ska vara den första tydligen.

Hade legat vaken länge, googlade dumt nog om igångsättningar (vilket det ev. blir imorgon) och hittade förstås en massa mindre roliga historier. :cautious: Klev upp för att sträcka på mig och då började det plötsligt rinna längs med benen. Tyckte inte att det kändes som att kissa, hade inte ens känt mig särskilt kissnödig, utan blev snabbt hoppfull om att det var vattenavgång. Satte mig på toa, kissade, sedan... kom det absolut inget mer. Det som hade runnit var klart och luktlöst men inte på långa vägar så mycket som det borde ha varit om det var vattenavgång. Tänkte ringa förlossningen och höra men avvaktade och ett par timmar senare hade det fortfarande inte kommit det minsta lilla mer, plus att det visst luktade kiss om trosorna vid det laget (japp, gick och sniffade på dem i tvättstugan :laugh:).

Kände att det var droppen (hehe) på något vis. Har blivit jättejättenervös inför igångsättning ju mer den närmat sig men vad fasen, ska jag hålla på och kissa på mig nu också så är jag trött på detta.
Jag är så nöjd med min igångsättning. Hoppas du också får bli det om det behövs.
 
Alltså... Imorse trodde jag att vattnet gick, blev såå exalterad och tänkte yes, det kom igång av sig själv ändå! Men efter ett par timmar insåg jag att jag måste ha kissat på mig! :o Sån besvikelse och så konstigt, har inte kissat på mig under hela graviditeten, inte förra och inte däremellan heller. Men någon gång ska vara den första tydligen.

Hade legat vaken länge, googlade dumt nog om igångsättningar (vilket det ev. blir imorgon) och hittade förstås en massa mindre roliga historier. :cautious: Klev upp för att sträcka på mig och då började det plötsligt rinna längs med benen. Tyckte inte att det kändes som att kissa, hade inte ens känt mig särskilt kissnödig, utan blev snabbt hoppfull om att det var vattenavgång. Satte mig på toa, kissade, sedan... kom det absolut inget mer. Det som hade runnit var klart och luktlöst men inte på långa vägar så mycket som det borde ha varit om det var vattenavgång. Tänkte ringa förlossningen och höra men avvaktade och ett par timmar senare hade det fortfarande inte kommit det minsta lilla mer, plus att det visst luktade kiss om trosorna vid det laget (japp, gick och sniffade på dem i tvättstugan :laugh:).

Kände att det var droppen (hehe) på något vis. Har blivit jättejättenervös inför igångsättning ju mer den närmat sig men vad fasen, ska jag hålla på och kissa på mig nu också så är jag trött på detta.
Jag var också väldigt orolig inför igångsättning men är supernöjd efteråt så jag hoppas att du också får en bra upplevelse!
 
Detta går sådär tycker jag! Skulle bli uppringd i förmiddags för att få komma in på överburenhetskontroll/förmodligen stanna för igångsättning sa bm på mvc... Väntat och väntat och väntat huuur nervös som helst. Klockan 14 fick jag nog, ringde mvc (vågade inte ringa och störa förlossningen) och kollade så att jag inte fått fel info eller så. Jojomen, bm kunde se i bokningen att förlossningen hade flyttat över mig till morgondagens samtal istället. Sååååå käckt att få reda på känner jag.

Åh! Vill inte klaga, det går ju ingen nöd på mig, men så påfrestande att ställa in sig så på något, vänta nervöst utan att ha en aning om när de ska ringa och sedan blir det inget. Har ju bara gått som på nålar idag. Har en dålig känsla om morgondagen också, det var ju egentligen fullt i bokningen då så de kommer förmodligen bara ringa och säga att de återkommer på lördag istället, bf+14. Känner mig också helt "kass" att kroppen liksom inte får igång detta på egen hand, men vet ju att det är totalt ologiska tankar egentligen.
 
Detta går sådär tycker jag! Skulle bli uppringd i förmiddags för att få komma in på överburenhetskontroll/förmodligen stanna för igångsättning sa bm på mvc... Väntat och väntat och väntat huuur nervös som helst. Klockan 14 fick jag nog, ringde mvc (vågade inte ringa och störa förlossningen) och kollade så att jag inte fått fel info eller så. Jojomen, bm kunde se i bokningen att förlossningen hade flyttat över mig till morgondagens samtal istället. Sååååå käckt att få reda på känner jag.

Åh! Vill inte klaga, det går ju ingen nöd på mig, men så påfrestande att ställa in sig så på något, vänta nervöst utan att ha en aning om när de ska ringa och sedan blir det inget. Har ju bara gått som på nålar idag. Har en dålig känsla om morgondagen också, det var ju egentligen fullt i bokningen då så de kommer förmodligen bara ringa och säga att de återkommer på lördag istället, bf+14. Känner mig också helt "kass" att kroppen liksom inte får igång detta på egen hand, men vet ju att det är totalt ologiska tankar egentligen.
Fy vad jobbigt! Förstår dig till 100 procent. Tycker absolut då måste få komma in på någon typ av kontroll imorgon. Hoppas de ringer tidigt och bokar in dig, annars skulle jag faktiskt ring förlossningen imorgon förmiddag om jag vore du ❤
 
Detta går sådär tycker jag! Skulle bli uppringd i förmiddags för att få komma in på överburenhetskontroll/förmodligen stanna för igångsättning sa bm på mvc... Väntat och väntat och väntat huuur nervös som helst. Klockan 14 fick jag nog, ringde mvc (vågade inte ringa och störa förlossningen) och kollade så att jag inte fått fel info eller så. Jojomen, bm kunde se i bokningen att förlossningen hade flyttat över mig till morgondagens samtal istället. Sååååå käckt att få reda på känner jag.

Åh! Vill inte klaga, det går ju ingen nöd på mig, men så påfrestande att ställa in sig så på något, vänta nervöst utan att ha en aning om när de ska ringa och sedan blir det inget. Har ju bara gått som på nålar idag. Har en dålig känsla om morgondagen också, det var ju egentligen fullt i bokningen då så de kommer förmodligen bara ringa och säga att de återkommer på lördag istället, bf+14. Känner mig också helt "kass" att kroppen liksom inte får igång detta på egen hand, men vet ju att det är totalt ologiska tankar egentligen.

Är du BF+14 imorgon? Då förstår jag verkligen att du är less ❤️
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 059
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 456
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 695
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp