På fredagen hade jag kontroll hos min vanliga bm, där blodtrycket var bra mycket högre än vanligt och över gränsvärdet. Hon var dock inte så brydd och ganska vimsig då hon skulle gå på semester precis, så hon sa bara att jag skulle kontakta förlossningen om det var något.
På kvällen och under natten får jag rejäl huvudvärk och lånar min mammas blodtrycksmätare som visar värden över gränsen.
Ringer förlossningen på lördag morgon, alla 3 sjukhus i regionen är fullbelagda och jag får väldigt otrevligt bemötande på telefon, men får i alla fall komma in på en koll.
När jag kommer in har trycket stigit ännu mer, en läkare gör en koll som visar att jag är öppen 4-5cm och han gör en hinnsvepning. (Han vill inte ta vattnet pga han tycker bebis ligger lite väl högt uppe ä n). Jag blir hemskickad med tabletter och ordinerad att mäta och ringa under kvällen.
Tabletterna hjälper mot blodtrycket men de vill ändå att jag kommer tillbaka söndag morgon för kontroll, vilket jag gör. De tar då beslut om igångsättning eftersom kroppen ändå var så mogen för det, och att jag även börjat kräkas och rejält illamående.
Kl 11 tar de hinnorna, kl 12 börjar jag få milda värkar, kl 13 sätts eda och värkstimulerande dropp, och 14.50 är han ute. Så det gick väldigt snabbt och smidigt!
Jag har haft snabba krystfaser innan men denna tog rekord, bm hann bara trycka på larmknappen efter mer personal så kom han ut på en krystvärk. Så i journalen står det att hon larmar 14.50 och han föddes 14.50
Är så otroligt nöjd med hela upplevelsen, och vi är oförskämt pigga. Sambon är hemma med de andra barnen och jag och bebis ligger kvar åtminstone till imorgon pga mitt blodtryck.
Så även att det blev precis det jag inte ville (igångsättning, eda och dropp) så blev det helt fantastiskt