Sommarföräldrar 2022

33+0 idag, inte många veckor kvar nu!! Har läst att tvillingar i snitt kommer runt v36, dock har jag en känsla av att mina kids trivs i magen och väntar tills de blir vräkta 😅 Tror ev att ettan fixerade sig igår, tryckte och typ sved i underlivet 🙈

Så spännande verkligen!
 
Tack för ditt svar! Det var väldigt skönt att få läsa att inte behöva känna sig ensam om att inte knyta an och att det blir bra ändå.❤️ Man får ju så mycket skuldkänslor.

Du är absolut inte ensam om att inte knyta an under graviditeten. Sist fattade jag ingenting förrän ungen var ute, men då totalvände det inom ett par dygn och jag blev totalt knäckt av kärlek till den lilla bebisen. Den här gången förstår jag att det kommer att komma en bebis men känslomässigt är det ganska svalt än, även om det känns mysigt när bebisen rör sig osv.

Det blir bra. :heart
 
Är det någon mer som blivit väldigt kräsen med mat? Jag får tvinga i mig det mesta, inget känns gott förutom mackor och typ melon. Känns som en sådär uppladdning att leva på mackor sista månaden. :grin:

Bebisen ligger vänstervänd vilket gör mig lite brydd. Det gjorde sonen också och det gick ju bra ändå men det är ju ingen fördel. Jag har köpt en nedladdning av spinning Babies så nu ska jag ta tag i saken och börja göra deras yoga och hoppas bebisen vill vända sida snart. Jag har förstått att jag inte hjälpt till själv heller. Jag har fått lära mig nu att man helst ska sitta med knäna längre ner än höftlederna och jag sitter ALLTID I skräddarställning. :grin: Nog med det nu då!
 
Är det någon mer som blivit väldigt kräsen med mat? Jag får tvinga i mig det mesta, inget känns gott förutom mackor och typ melon. Känns som en sådär uppladdning att leva på mackor sista månaden. :grin:

Bebisen ligger vänstervänd vilket gör mig lite brydd. Det gjorde sonen också och det gick ju bra ändå men det är ju ingen fördel. Jag har köpt en nedladdning av spinning Babies så nu ska jag ta tag i saken och börja göra deras yoga och hoppas bebisen vill vända sida snart. Jag har förstått att jag inte hjälpt till själv heller. Jag har fått lära mig nu att man helst ska sitta med knäna längre ner än höftlederna och jag sitter ALLTID I skräddarställning. :grin: Nog med det nu då!


Var det något de nämnde på ul eller så, att den ligger vänstervänd?
Min ligger lite snett, huvudet mot min höft liksom och sjunker inte ner, det stressar mig lite grann😬 så hittar du nåt knep som funkar så är jag intresserad🤣
 
@Kaching Tog upp det med BM sist men hon sa inte så mycket utan mer förstod vår oro.
Var inne för någon vecka sedan för minskade fosterrörelser och hon sa att det såg bra ut, dock hade han -10% på lårbenen vilket inte direkt minskade min oro. Men så förväntas han inte heller att få långa ben. Vet inte hur stor diff som anses normalt lite senare i graviditeten.
Kan man göra fostervattensprov när som under graviditeten?

- 10 % är också definitivt inom felmarginalen för själva mätningen. Det är verkligen ingen exakt vetenskap. När jag jag gjorde TUL sist var det två barnmorskor med som bägge mätte, och definitivt inte fick samma resultat…

Vad jag vet så kan man göra fostervattenprov även sent i graviditeten. Men om man har passerat abortgränsen tänker jag att det kanske krävs speciella medicinska orsaker (men jag vet inte säkert).

När det gäller trisomi 13 och 18 så förklarade han som gjorde KUB på mig senaste graviditeten att de är syndrom som i regel upptäcks vid RUL (även om man inte ser att det är just de syndromen) eftersom de innebär missbildningar på inre och yttre organ.
 
Var det något de nämnde på ul eller så, att den ligger vänstervänd?
Min ligger lite snett, huvudet mot min höft liksom och sjunker inte ner, det stressar mig lite grann😬 så hittar du nåt knep som funkar så är jag intresserad🤣
Nej det känns, både för att jag har en väldigt hård rumpa som trycker upp mot höger sida, att det sparkas åt min vänstra sida och att det hickas ner åt höger sida. Barnmorskan lyssnar alltid på hjärtat på höger sida och det har varit så ganska många veckor nu. Kanske kan du testa att göra de tre grundövningarna av aktiv baby (som väl är en "gren" av spinning Babies, om jag fattat det rätt?) Det finns instruktioner på aktiv babys hemsida ifall du vill prova dem. :)
 
Är det någon mer som blivit väldigt kräsen med mat? Jag får tvinga i mig det mesta, inget känns gott förutom mackor och typ melon. Känns som en sådär uppladdning att leva på mackor sista månaden. :grin:

Bebisen ligger vänstervänd vilket gör mig lite brydd. Det gjorde sonen också och det gick ju bra ändå men det är ju ingen fördel. Jag har köpt en nedladdning av spinning Babies så nu ska jag ta tag i saken och börja göra deras yoga och hoppas bebisen vill vända sida snart. Jag har förstått att jag inte hjälpt till själv heller. Jag har fått lära mig nu att man helst ska sitta med knäna längre ner än höftlederna och jag sitter ALLTID I skräddarställning. :grin: Nog med det nu då!

Båda mina barn har legat åt vänster och min BM tror att även denna gör det. Jag har inte haft några problem med mina förlossningar och de var inte onormalt långa heller.
 
Båda mina barn har legat åt vänster och min BM tror att även denna gör det. Jag har inte haft några problem med mina förlossningar och de var inte onormalt långa heller.
Det var inte min förra heller men jag skulle ändå föredra om bebisen vände håll så vi slapp ta oss igenom det där extra halv-varvet när det väl är dags att komma ut. 😅 Men det går vägen hur som helst! Kunde han sno runt trots att jag låg på rygg sist så lär det väl gå bra nu också, med bättre förutsättningar än då.
 
Det var inte min förra heller men jag skulle ändå föredra om bebisen vände håll så vi slapp ta oss igenom det där extra halv-varvet när det väl är dags att komma ut. 😅 Men det går vägen hur som helst! Kunde han sno runt trots att jag låg på rygg sist så lär det väl gå bra nu också, med bättre förutsättningar än då.

Jag förstår! Jag har nog inte fattat att det inte är att föredra med vänstervridna bebisar 😅 Om jag inte minns helt fel sa min BM den här gången att det kan bero på livmodern att bebis ligger åt det hållet och nu när det verkar som alla tre ligger åt samma håll så låter det ju rimligt. Hoppas vi båda två får smidiga förlossningar 😁
 
Min föredrar att ligga på högra sidan vänd åt vänster, så antar vänstervridet även här? Inte hört något alls om det, det ska alltså vara "sämre"? Jag väntar mest på att bebis ska fixera sig. Känner ibland nya sorters "smärtor" i nya regioner så antar att något händer, men svårt att veta 😅
 
Det var inte min förra heller men jag skulle ändå föredra om bebisen vände håll så vi slapp ta oss igenom det där extra halv-varvet när det väl är dags att komma ut. 😅 Men det går vägen hur som helst! Kunde han sno runt trots att jag låg på rygg sist så lär det väl gå bra nu också, med bättre förutsättningar än då.
Min låg också vänstervänd, fattade typ sista veckan att det inte var optimalt. Var ingen bm som sagt nåt om det utan råkade läsa det nånstans. 😅 Förlossningen gick fort, 5 timmar från första känning och hon kom ut "rättvänd", men en sak jag undrat i efterhand; jag kände hela de 5 timmarna att jag bara ville ligga på vänster sida och det gjorde jag också hela vägen. Undra om det var nåt kroppen fattade att det typ skulle underlätta? Så intressant i så fall!
 
Min låg också vänstervänd, fattade typ sista veckan att det inte var optimalt. Var ingen bm som sagt nåt om det utan råkade läsa det nånstans. 😅 Förlossningen gick fort, 5 timmar från första känning och hon kom ut "rättvänd", men en sak jag undrat i efterhand; jag kände hela de 5 timmarna att jag bara ville ligga på vänster sida och det gjorde jag också hela vägen. Undra om det var nåt kroppen fattade att det typ skulle underlätta? Så intressant i så fall!

Intressant! Jag födde båda mina barn liggandes på vänster sida, kanske har nåt samband?
 
Min föredrar att ligga på högra sidan vänd åt vänster, så antar vänstervridet även här? Inte hört något alls om det, det ska alltså vara "sämre"? Jag väntar mest på att bebis ska fixera sig. Känner ibland nya sorters "smärtor" i nya regioner så antar att något händer, men svårt att veta 😅
Det låter som din också är vänstervänd då. Tyckte jag läste att det är ca 15 % som lägger sig åt vänster och stannar där så det är många hos oss här i tråden då, än så länge. Om de inte bestämmer sig för att byta sida. Det är inget "fel" att de ligger så, men bebisar roterar tydligen medsols när de ska födas och om de ligger vänstervänt så får de snurra tre kvarts varv mot de som ligger högervänt som bara behöver snurra en kvarts varv för att komma ut med ansiktet bakåt. Och det behöver inte bli något problem med det! :) Åh, jag började i förra veckan få en massa "falsklarm" om att jag behövde gå på toa. Då var det nog ett huvud som trängde ner och ställde till det lite. 😅
Min låg också vänstervänd, fattade typ sista veckan att det inte var optimalt. Var ingen bm som sagt nåt om det utan råkade läsa det nånstans. 😅 Förlossningen gick fort, 5 timmar från första känning och hon kom ut "rättvänd", men en sak jag undrat i efterhand; jag kände hela de 5 timmarna att jag bara ville ligga på vänster sida och det gjorde jag också hela vägen. Undra om det var nåt kroppen fattade att det typ skulle underlätta? Så intressant i så fall!

Intressant! Jag födde båda mina barn liggandes på vänster sida, kanske har nåt samband?
Nä men åh vad fascinerande att läsa PathOfClovers och Guldaskig!!
 
Intressant! Jag födde båda mina barn liggandes på vänster sida, kanske har nåt samband?
Gjorde jag med med dottern och hon låg vänd på det vanligaste sättet. Dock blir trycket mot aorta mindre när man ligger på vänster mot på höger, därav att det föredras. På rygg hade jag ingen kraft att ligga.
 
Gjorde jag med med dottern och hon låg vänd på det vanligaste sättet. Dock blir trycket mot aorta mindre när man ligger på vänster mot på höger, därav att det föredras. På rygg hade jag ingen kraft att ligga.

Så kan det ju också ha varit förstås 😊
 
Men alla föder ju inte på vänster sida? 😅 jag har iaf tänkt på det då många sagt att de velat stå/gå/stå på knä/sitta osv, men inte hört så tydligt just att ligga på sidan. Vore coolt om drt låg nån sanning i det. :)
 
När jag läser om vridning till höger och vänster inser jag hur noll koll jag har och påminns om att boka in kurser nu :idea:

Var på tillväxtultraljud igen och allt såg bra ut så det var skönt. Jag fortsätter vara skonad från foglossning etc men har däremot upplevt rätt många deja vu senaste två veckorna, är det vanligt som gravid?
Min hjärna är nog rätt trött och jag är lite allmänt stressad så inte orolig över det men ändå märkligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 055
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 447
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp