Sommarföräldrar 2022

Vad tycker ni är rimligt hur trött man ska vara innan det är rimligt att gå hem fr jobbet? Igår jobbade jag 7,5 timmar i streck utan paus (fast jag egentligen bara jobbar 6 timmars dagar). Kom hem, satte mig och grät, nattade barn, la mig i soffan i 2,5 timme. Försökte sedan gå ut, men fick lägga mig på golvet i farstun pga för trött och yr.
Hur tänker ni?

Har tid med mvc läkaren nästa vecka.

Håller med de andra, sådär ska du ju inte behöva ha det ❤️
 
Vad tycker ni är rimligt hur trött man ska vara innan det är rimligt att gå hem fr jobbet? Igår jobbade jag 7,5 timmar i streck utan paus (fast jag egentligen bara jobbar 6 timmars dagar). Kom hem, satte mig och grät, nattade barn, la mig i soffan i 2,5 timme. Försökte sedan gå ut, men fick lägga mig på golvet i farstun pga för trött och yr.
Hur tänker ni?

Har tid med mvc läkaren nästa vecka.
Instämmer i kören fast jag inte tillhör tråden. Ta hand om dig själv innan jobbet!
 
Stort tack för era svar. Idag kunde jag gå hem lite tidigare, och sov något längre imorse (pga barnet vaknade senare), ändå är jag så trött att jag nätt och jämt orkat sitta upp. Pappan är hemma idag som tur är. Jag vet inte hur jag skulle fixa det med sonen själv annars. Inväntar läkartiden nästa vecka och hoppas det ska blir bra viket resultat det än blir efter det.
 
Stort tack för era svar. Idag kunde jag gå hem lite tidigare, och sov något längre imorse (pga barnet vaknade senare), ändå är jag så trött att jag nätt och jämt orkat sitta upp. Pappan är hemma idag som tur är. Jag vet inte hur jag skulle fixa det med sonen själv annars. Inväntar läkartiden nästa vecka och hoppas det ska blir bra viket resultat det än blir efter det.

Hoppar in från hösttråden.

Skönt att de är bättre! Jag tänker direkt på din arbetsgivare hur är hen delaktig? Går de att göra någon anpassning för att arbetet ska fungera? Kan sambon göra mer i hemmet och finns det hål med möjlighet till mer återhämtning hemma men även på arbetet?

Vad säger bm om din trötthet? Fick tex järn under förra graviditeten och blev en helt annan människa!

Tycker inte riktigt de finns ett givet svar. Huvudsaken är att man är rädd om sig :) Men tror också man mår bra att att försöka få livet att fungera så bra som möjligt utifrån aktuell status!

/ Madde_padde som lever med mer eller mindre fatigue sedan 10 år tillbaka och trots det endå mår som bäst när jag får arbeta, tjäna pengar och behövas vilket innebär en hel del pusslande för både mig, barn och sambo
 
Stort tack för era svar. Idag kunde jag gå hem lite tidigare, och sov något längre imorse (pga barnet vaknade senare), ändå är jag så trött att jag nätt och jämt orkat sitta upp. Pappan är hemma idag som tur är. Jag vet inte hur jag skulle fixa det med sonen själv annars. Inväntar läkartiden nästa vecka och hoppas det ska blir bra viket resultat det än blir efter det.

För ett år sedan kände jag sådär, att det inte spelade någon roll hur mycket jag än vilade så blev jag aldrig utvilad. Fick komma till läkare som sjukskrev mig i två veckor och tack vare det fick barnen också vara på förskolan så att jag kunde ägna all tid åt att vila upp mig. Det var otroligt välbehövlig! Var dock inte gravid då men det var mycket med barnen och framförallt väldigt mycket på jobbet.
 
För ett år sedan kände jag sådär, att det inte spelade någon roll hur mycket jag än vilade så blev jag aldrig utvilad. Fick komma till läkare som sjukskrev mig i två veckor och tack vare det fick barnen också vara på förskolan så att jag kunde ägna all tid åt att vila upp mig. Det var otroligt välbehövlig! Var dock inte gravid då men det var mycket med barnen och framförallt väldigt mycket på jobbet.
Jag blev utbränd 2019, strax innan jag blev gravid med sonen, är svårt pollenallergisk på vårarna och hade häst med fraktur på boxvila. Det tog flera år att komma tillbaks ens en smula (och svår förlossningsdepression efter att sonen föddes). När jag började jobba när sonen var drygt 12 mån (pappan hemma 6 mån till) gick jag och pappan omlott tills sonen var 22 månader. Så vi byttes ofta av i dörren, eller utanför huset med motorn igång. Så antingen jobbade jag, eller var själv med sonen, som är väldigt intensiv. Inser nu hur otroligt svårt det varit att få någon slags återhämtning. Började i slutet av förra året, efter MA och allt få liiiite ork tillbaks, och så blev jag gravid och avgrundstrött igen. Tänker att bara ett par veckor med lite vila skulle kunna göra stor skillnad. Om sonen kan vara på förskola på förmiddagarna.
 
Hoppar in från hösttråden.

Skönt att de är bättre! Jag tänker direkt på din arbetsgivare hur är hen delaktig? Går de att göra någon anpassning för att arbetet ska fungera? Kan sambon göra mer i hemmet och finns det hål med möjlighet till mer återhämtning hemma men även på arbetet?

Vad säger bm om din trötthet? Fick tex järn under förra graviditeten och blev en helt annan människa!

Tycker inte riktigt de finns ett givet svar. Huvudsaken är att man är rädd om sig :) Men tror också man mår bra att att försöka få livet att fungera så bra som möjligt utifrån aktuell status!

/ Madde_padde som lever med mer eller mindre fatigue sedan 10 år tillbaka och trots det endå mår som bäst när jag får arbeta, tjäna pengar och behövas vilket innebär en hel del pusslande för både mig, barn och sambo
Arbetsgivaren, eller snarare närmsta chef, är förstående. Men samtidigt behövs jag på jobbet, och nu går vi in i intensivaste perioden på året, så chefen är inte så sugen på att jag inte är där alls. Det anpassas ju redan mkt efter vad jag inte får göra, eller det som är för farligt. Men diskuterade häromdagen att anpassa ännu mer. Men det är svårt, vissa besök orkar jag knappt stå upp ett helt besök, jag är trött och tung och otymplig och blir andfådd för allt. Även när det är rätt lugnt och anpassat är jobbet ändå rätt fysiskt.
Mannen gör redan väldigt mkt hemma, för att jag inte orkar. Ibland allt. Alltså med barn, hushåll, djur mm. Eller inte allt, men väldigt mkt mer än hälften och ibland det allra mesta. Han uppmuntrar mig till att vila hela tiden/när jag är trött. Svårare för mig att säga "absolut, det gör jag", när jag jobbat hela dagen och vill vara med sonen en stund med.

På jobbet är det ofta svårt till återhämtning. Idag och igår har jag iaf haft mina raster som jag ska, och då är det iaf så jag precis håller mig över ytan. Men efter kl 13-14 är jag som ett vrak.

Tog järnvärden i början av graviditeten och äter järntabletter enl ordination ca varannan dag. Tror dock att jag hade rätt ok nivåer då pga ätit järntabletter längre precis innan pga långvariga blödningar efter MA. Minns inte när nästa järnvärde skulle tas.

Tack för din input!
 
Jag blev utbränd 2019, strax innan jag blev gravid med sonen, är svårt pollenallergisk på vårarna och hade häst med fraktur på boxvila. Det tog flera år att komma tillbaks ens en smula (och svår förlossningsdepression efter att sonen föddes). När jag började jobba när sonen var drygt 12 mån (pappan hemma 6 mån till) gick jag och pappan omlott tills sonen var 22 månader. Så vi byttes ofta av i dörren, eller utanför huset med motorn igång. Så antingen jobbade jag, eller var själv med sonen, som är väldigt intensiv. Inser nu hur otroligt svårt det varit att få någon slags återhämtning. Började i slutet av förra året, efter MA och allt få liiiite ork tillbaks, och så blev jag gravid och avgrundstrött igen. Tänker att bara ett par veckor med lite vila skulle kunna göra stor skillnad. Om sonen kan vara på förskola på förmiddagarna.

Hoppas du får bra hjälp av läkaren nästa vecka ❤️
 
Jag blev utbränd 2019, strax innan jag blev gravid med sonen, är svårt pollenallergisk på vårarna och hade häst med fraktur på boxvila. Det tog flera år att komma tillbaks ens en smula (och svår förlossningsdepression efter att sonen föddes). När jag började jobba när sonen var drygt 12 mån (pappan hemma 6 mån till) gick jag och pappan omlott tills sonen var 22 månader. Så vi byttes ofta av i dörren, eller utanför huset med motorn igång. Så antingen jobbade jag, eller var själv med sonen, som är väldigt intensiv. Inser nu hur otroligt svårt det varit att få någon slags återhämtning. Började i slutet av förra året, efter MA och allt få liiiite ork tillbaks, och så blev jag gravid och avgrundstrött igen. Tänker att bara ett par veckor med lite vila skulle kunna göra stor skillnad. Om sonen kan vara på förskola på förmiddagarna.
I min kommun får barnen vara fulltid på förskola de första 90 sjukskrivna dagarna. Sedan kanske det räcker med fm för er, men tänker att det kan vara värt att kolla upp :)
 
Hoppas ni mår bra allihop!

Jag har bara 30 dagar kvar till BF, räknar dock kallt med att gå över tiden en vecka som med de andra. Mår väldigt bra måste jag säga, vi har nyligen köpt hund så det är fullt ös och jag tror min kropp mår bra av det. Jag har lätt att bli lite förslappad annars 🙄 Nu har vi nog dessutom fixat allt vi behöver till bebis, förutom skötväska, så vi är redo. Jag behöver dock ett gäng amningsbh innan jag är helt klar. Är fortfarande inte alls mentalt förberedd på att det kommer en till bebis, så lite oklart hur jag kommer reagera när hon väl är här 😅
 
Hoppas ni mår bra allihop!

Jag har bara 30 dagar kvar till BF, räknar dock kallt med att gå över tiden en vecka som med de andra. Mår väldigt bra måste jag säga, vi har nyligen köpt hund så det är fullt ös och jag tror min kropp mår bra av det. Jag har lätt att bli lite förslappad annars 🙄 Nu har vi nog dessutom fixat allt vi behöver till bebis, förutom skötväska, så vi är redo. Jag behöver dock ett gäng amningsbh innan jag är helt klar. Är fortfarande inte alls mentalt förberedd på att det kommer en till bebis, så lite oklart hur jag kommer reagera när hon väl är här 😅
Lyxigt att bara ha 30 dagar kvar! Jag blir igångsatt/snittad 38+0 om barnen inte kommit innan dess. Det är 9 veckor kvar tills dess, har nedräkning 😅

Vi är också färdiga med mycket, gick lite bananas på shoppandet 😂 men ville också vara ute i god tid eftersom det dels blir tungt med två i magen och dels att de kan komma tidigt!
 
Hoppas ni mår bra allihop!

Jag har bara 30 dagar kvar till BF, räknar dock kallt med att gå över tiden en vecka som med de andra. Mår väldigt bra måste jag säga, vi har nyligen köpt hund så det är fullt ös och jag tror min kropp mår bra av det. Jag har lätt att bli lite förslappad annars 🙄 Nu har vi nog dessutom fixat allt vi behöver till bebis, förutom skötväska, så vi är redo. Jag behöver dock ett gäng amningsbh innan jag är helt klar. Är fortfarande inte alls mentalt förberedd på att det kommer en till bebis, så lite oklart hur jag kommer reagera när hon väl är här 😅
Jo men här mår vi bra just nu! Insåg igår att jag börjar se mager ut över ryggen så måste äta mer antar jag? Tycker att jag äter när jag är hungrig, men har aldrig varit en sådan som äter trots att jag är mätt!

Vi äger fortfarande inte så mycket som behövs till bebis, men vi ska få välja ut och köpa saker av bekanta som gör sig av med barngrejer så det känns skönt 😊
 
Vad är era bästa tips för ledsen gravidrygg när en ligger i sängen? Börjar få ont i ryggen på nätterna av att ligga på rygg. Ligga på sidan funkar bättre men tänker att ni också säkert har en massa bra knep!
 
Vad är era bästa tips för ledsen gravidrygg när en ligger i sängen? Börjar få ont i ryggen på nätterna av att ligga på rygg. Ligga på sidan funkar bättre men tänker att ni också säkert har en massa bra knep!
Jag älskade min bbhugme-kudde! Otroligt skön att sova med! Stort plus att den är bra även som amningskudde sen :). Väl värd pengarna!
 
Vad är era bästa tips för ledsen gravidrygg när en ligger i sängen? Börjar få ont i ryggen på nätterna av att ligga på rygg. Ligga på sidan funkar bättre men tänker att ni också säkert har en massa bra knep!
Sover på vänster sida med en kudde mellan knäna, en bakom ryggen och en mellan armarna. Samt yoga/stretchning under dagen. Men ja det blir en del vridande och vändande ändå på natten.
 
Har också en sån! Har inte provat amma med den än, men sover med den!
Visst är den skön att sova med! Jag hade den mellan knäna och så kramade jag den. Underbart skönt! Har börjat sova med den igen nu 😂.

Jag tycker den är väldigt bra att amma med, lite väl mjuk kanske men den går ju att justera så man kan få till det bra.
 
Visst är den skön att sova med! Jag hade den mellan knäna och så kramade jag den. Underbart skönt! Har börjat sova med den igen nu 😂.

Jag tycker den är väldigt bra att amma med, lite väl mjuk kanske men den går ju att justera så man kan få till det bra.
Ja, förra grav sov jag bara med en vanlig kudde men denna är mkt bättre 😅
 
Vad är era bästa tips för ledsen gravidrygg när en ligger i sängen? Börjar få ont i ryggen på nätterna av att ligga på rygg. Ligga på sidan funkar bättre men tänker att ni också säkert har en massa bra knep!
Gravidkudde, skaffade en för några dgr sen och sover så mkt bättre redan
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 447
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp