Sommarföräldrar 2022

Jag blir stucken i fingret varje gång, så vi kollar ofta I guess? 🤷‍♀️ Börjat gå varannan vecka nu (istället för en gång i månaden) och järnvärdet har alltid varit lite lågt så äter järntabletter (nästan) varje dag och äter mer järnrikt. Senast var blodsockret högt också, men vi avvaktar och kollar igen vid nästa besök eftersom jag inte är överförtjust i att bli stucken 😊

Mår annars helt ok. Mentalt mår jag bra, men har varit en tung vecka för kroppen. Börjar onekligen bli lite otymplig 😂
Kan man kolla HB genom stick i fingret? Blodsockret brukar de ju kolla där men blir alltid stucken i armvecket för HB.
 
Kan man kolla HB genom stick i fingret? Blodsockret brukar de ju kolla där men blir alltid stucken i armvecket för HB.

Ja det kan man absolut! Det har jag gjort i mina tidigare graviditeter men i min region har de tydligen nya riktlinjer den här gången och därför går jag till labb och blir stucken i armvecket för hb. Men nu frågade jag om vi inte kunde ta det kapillärt (i fingret) nästa gång och det tyckte min BM att vi kunde göra 👍
 
Ja det kan man absolut! Det har jag gjort i mina tidigare graviditeter men i min region har de tydligen nya riktlinjer den här gången och därför går jag till labb och blir stucken i armvecket för hb. Men nu frågade jag om vi inte kunde ta det kapillärt (i fingret) nästa gång och det tyckte min BM att vi kunde göra 👍
Okey, det hade ju varit smidigare! I torsdags fick jag spruta i rumpan, stick i fingret och i armvecket, hål överallt 😂 (I rumpan då jag är blodgrupp negativ och tidigare son samt ett eller två av barnen i magen är positiva.)
 
Jag ska kolla hb kommande vecka, v30. Frågade senast men då var det för tidigt och hon sa att vi gör det nästa gång. Kanske beror på vad man hade för värde förra gången dock. Jag har alltid legat bra.

Angående TENS så testade jag på förlossningen och fick inte riktigt rätt på det, eller det funkade inte så bra för mig tyckte jag. Var iofs skönt att ha något att fokusera på en stund så inte helt lönlöst. Min syster var dock frälst över sin och använde den i latensfasen båda sina förlossningar.
 
Okey, det hade ju varit smidigare! I torsdags fick jag spruta i rumpan, stick i fingret och i armvecket, hål överallt 😂 (I rumpan då jag är blodgrupp negativ och tidigare son samt ett eller två av barnen i magen är positiva.)

Att de inte tog glukos i armvecket också då när de ändå stack där för hb, så hade du sluppit ett stick 😅
 
Jag använde också tens när jag kom in på förlossningen, tyckte verkligen om det under en viss tid. Lite längre fram gjorde det ingen nytta för mig. Har även använt vid ett rejält ryggskott i början av denna graviditeten men då gillade jag det inte alls! Var bättre i samband med värkar som kommer i vågor än mot konstant värk tyckte jag.

Måendet... jag mår egentligen som en prinsessa under eftermiddagarna, men på förmiddagarna har jag blodtrycksfall på blodtrycksfall. Har tusen gånger hellre det än illamående, foglossning, huvudvärk och annat men det är ändå jobbigt. Igår var jag hemma och vabbade med min son och hela morgonen kröp jag fram på köksgolvet medan jag tog fram grejer ur kylen, bytte blöja o.s.v. Så fort jag reste mig, trots extremt långsamt och försiktigt, fick jag svimningskänsla och fick sätta mig med huvudet ner mot golvet igen. Jag tycker att det är värre vissa morgnar än andra men jag kommer inte på något mönster, trots att det varit såhär i 25 veckor nu. Ska till BM nästa vecka och gissar bara att trycket är lågt och that's it. Använd stödstrumpor, typ. Men när folk frågar hur jag mår så blir ändå svaret ett rungande "Toppenbra!" för det är ändå så det känns större delen av dygnet och det är jag så tacksam över!
 
Jag tog hb tidigt i graviditeten och har fått ta några gånger till efter det. Ska ta nästa gång jag ska dit men bad att få ta kapillärt direkt hos BM istället för venöst på lab 😄 Orkar inte springa till lab i tid och otid 🙈

Förövrigt mår jag bra, lever i någon form av illusion av att vår bebis kommer vara världens enklaste bebis som sover själv, på rygg, med napp, nöjd och glad. Kommer ju få en total chock när det inte stämmer, för det lär det ju inte göra 😂

Tar inte barnmorskan venöst?
Jag hatar att ta kapillärt, så hade kanske tur att min barnmorska tog venöst (hon erbjöd sig att ta i örat en gång och trodde jag sa ja till det, haha. Fy fan!).
 
Tar inte barnmorskan venöst?
Jag hatar att ta kapillärt, så hade kanske tur att min barnmorska tog venöst (hon erbjöd sig att ta i örat en gång och trodde jag sa ja till det, haha. Fy fan!).

Nej det har hon aldrig gjort! Vad intressant att din gjorde det, sjukt praktiskt. Läste de av det under tiden du var där då eller fick du svar senare? Örat lät mindre kul, haha!
 
Nej det har hon aldrig gjort! Vad intressant att din gjorde det, sjukt praktiskt. Läste de av det under tiden du var där då eller fick du svar senare? Örat lät mindre kul, haha!

Japp, hon läste av på plats. Även när jag gjorde glukosbelastning tog de venöst eftersom jag verkligen, verkligen hatar att ta kapillärt 😂
 
Nu har jag haft ett tryck uppåt mot bröstkorgen, typ som att någon pressar ett finger mot solar plexus, i en vecka 😅 Bebis gillar helt klart att ligga med någon kroppsdel mot främre revbenen jämt, haha. Nu är det 2 månader kvar till BF!
 
Nu har jag haft ett tryck uppåt mot bröstkorgen, typ som att någon pressar ett finger mot solar plexus, i en vecka 😅 Bebis gillar helt klart att ligga med någon kroppsdel mot främre revbenen jämt, haha. Nu är det 2 månader kvar till BF!
Jag har tryck mot revbenen på höger sida, inte alls skönt! Måste ibland lägga mig typ i framstupa sidoläge för att andas 😅
 
Jag har tryck mot revbenen på höger sida, inte alls skönt! Måste ibland lägga mig typ i framstupa sidoläge för att andas 😅
Haha igenkänningen! Det här har varit jag på jobbet sedan i tisdags:
aHR0cHM6Ly93d3cuZ2lueC50di91cGxvYWRzL1dvV1NvdXRocGFyay5qcGc.webp
 
Vad tycker ni är rimligt hur trött man ska vara innan det är rimligt att gå hem fr jobbet? Igår jobbade jag 7,5 timmar i streck utan paus (fast jag egentligen bara jobbar 6 timmars dagar). Kom hem, satte mig och grät, nattade barn, la mig i soffan i 2,5 timme. Försökte sedan gå ut, men fick lägga mig på golvet i farstun pga för trött och yr.
Hur tänker ni?

Har tid med mvc läkaren nästa vecka.
 
Vad tycker ni är rimligt hur trött man ska vara innan det är rimligt att gå hem fr jobbet? Igår jobbade jag 7,5 timmar i streck utan paus (fast jag egentligen bara jobbar 6 timmars dagar). Kom hem, satte mig och grät, nattade barn, la mig i soffan i 2,5 timme. Försökte sedan gå ut, men fick lägga mig på golvet i farstun pga för trött och yr.
Hur tänker ni?

Har tid med mvc läkaren nästa vecka.
Tycker du ska klara av vardag med familj före arbete. Eller alltså, klarar du inte av familjen och fritiden för att du är så trött, då är det nog dags att gå hem från jobbet. Så tänker jag i alla fall :) Jag är dock skittrött fastän jag är hemma men försöker greja lite i hemmet och aktivera barn i den mån det går 😅
 
Tycker du ska klara av vardag med familj före arbete. Eller alltså, klarar du inte av familjen och fritiden för att du är så trött, då är det nog dags att gå hem från jobbet. Så tänker jag i alla fall :) Jag är dock skittrött fastän jag är hemma men försöker greja lite i hemmet och aktivera barn i den mån det går 😅
Tusen tack för input! Det låter rimligt när någon annan skriver det. Vardag och familj klarar jag absolut inte av utöver jobbet nu...
 
Vad tycker ni är rimligt hur trött man ska vara innan det är rimligt att gå hem fr jobbet? Igår jobbade jag 7,5 timmar i streck utan paus (fast jag egentligen bara jobbar 6 timmars dagar). Kom hem, satte mig och grät, nattade barn, la mig i soffan i 2,5 timme. Försökte sedan gå ut, men fick lägga mig på golvet i farstun pga för trött och yr.
Hur tänker ni?

Har tid med mvc läkaren nästa vecka.
Du och din familj är viktigare än jobbet. Orkar du inte mer än att existera när du kommer hem tycker jag inte att du ska jobba just nu. Ta hand om dig ❤️
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
123 447
Senast: superstar
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 694
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp