Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon läst föda utan rädsla?
Lånade den från biblioteket häromdagen

Jag köpte den under förra graviditeten men tog mig aldrig igenom den. Det var verkligen inte alls min grej, märkte jag. :o Jag var aldrig rädd under förlossningen heller, trots intensivt förlopp och klipp, så det var nog lika bra att jag inte läste klart den. Men är man förlossningsrädd så kan den säkert absolut vara bra. :)

Tror absolut den passar icke förlossningsrädsla lika bra :)
Min Bm sa att dem fick läsa den under utbildningen och dem rek den till alla som ska föda.

Jag köpte den under förra graviditeten men tog mig aldrig igenom den. Det var verkligen inte alls min grej, märkte jag. :o Jag var aldrig rädd under förlossningen heller, trots intensivt förlopp och klipp, så det var nog lika bra att jag inte läste klart den. Men är man förlossningsrädd så kan den säkert absolut vara bra. :)

Tror absolut den passar icke förlossningsrädsla lika bra :)
Min Bm sa att dem fick läsa den under utbildningen och dem rek den till alla som ska föda.

Jag tror det är väldigt individuellt vad man får ut av olika böcker. :) Jag läste "Att föda" av Gudrun Abascal inför första förlossningen och plockade de bitar jag tyckte gav något. Den var ganska handfast och bra (men varken jag eller maken kunde relatera till kapitlet om mannens upplevelse av graviditet och förlossning...)

Happ, en vecka efter att dottern haft dubbelsidig öroninflammation misstänker vi att hon åkt på skiten igen. Är mer än lovligt sliten, tur att plutten i magen sparkar på ordentligt så jag iaf slipper oroa mig för hen.

Igår ville dottern hälsa på bebisen, så hon lutade sig fram och sa försiktigt "hej!" till min mage och klappade jätteförsiktigt på den. :heart Känns lovande inför storasyskon-rollen! :)

Såklart men det är nog mer individuellt än just att boken bara passar förlossningsrädda.
Tror den kan passa alla som ska föda, beroende på hur man är rent allmänt som person. :)

Jag tror det är väldigt individuellt vad man får ut av olika böcker. :) Jag läste "Att föda" av Gudrun Abascal inför första förlossningen och plockade de bitar jag tyckte gav något. Den var ganska handfast och bra (men varken jag eller maken kunde relatera till kapitlet om mannens upplevelse av graviditet och förlossning...)

Fy, liten skrämdes när jag vaknade idag. Har känt nån liten buff under natten, men kände inget alls när jag vaknade. Hämtade ett glas kallt vatten, drack och lade mig på vänster sida och försökte slappna av (lättare sagt än gjort). Förmodligen sov han bara, för han vaknade av vattnet i alla fall. Fick några tydliga buffar till svar. Nu är det lugnt igen, men jag försöker tänka att han bara somnat om.

Om han ska skrämmas sådär får han allt vänta en vecka, tills sambon är hemma igen.

Orkar inte med mitt jobb längre. Det är för stressigt och bitvis tungt. Vill till att börja med inte gå kvällar och helger längre då bemanningen är mycket låg vilket gör att belastningen ökar. På kvällstid är jag till exempel helt ensam. Det fungerar inte längre med mitt mående. Jag vill alltså inte gå ner i tid (eller jo det VILL jag men ska försöka med 100% lite till om jag slipper ob-tiderna) utan bara få anpassade arbetstider och i viss mån uppgifter.

Hur går jag till väga? Vad har jag för rättigheter? Kan arbetsgivaren neka? Behövs nån form av intyg av läkare/BM?

Orkar inte med mitt jobb längre. Det är för stressigt och bitvis tungt. Vill till att börja med inte gå kvällar och helger längre då bemanningen är mycket låg vilket gör att belastningen ökar. På kvällstid är jag till exempel helt ensam. Det fungerar inte längre med mitt mående. Jag vill alltså inte gå ner i tid (eller jo det VILL jag men ska försöka med 100% lite till om jag slipper ob-tiderna) utan bara få anpassade arbetstider och i viss mån uppgifter.

Hur går jag till väga? Vad har jag för rättigheter? Kan arbetsgivaren neka? Behövs nån form av intyg av läkare/BM?
Jag pratade med min närmaste chef och fick ändrat schema.
Du har rätt till omplacering till lättare uppgifter som gravid. Om de inte kan omplacera dig kan du ha rätt till graviditetspenning från FK.

Jag pratade med min närmaste chef och fick ändrat schema.
Du har rätt till omplacering till lättare uppgifter som gravid. Om de inte kan omplacera dig kan du ha rätt till graviditetspenning från FK.

Och om arbetsgivaren inte håller med om att jobbet är för stressigt och tungt utan tycker att jag borde klara av det? :cautious:

Börjar förstå varför jag får äckliga uppstötningar när jag ätit. Såg hur det buffades mellan navel och bröst idag, dvs mot magsäcken :p.

Börjar förstå varför jag får äckliga uppstötningar när jag ätit. Såg hur det buffades mellan navel och bröst idag, dvs mot magsäcken :p.

Samma här :yuck:.
Visst är vi beräknade ungefär samtidigt? Jag är i 27+6 idag.
Upplever att jag känner mig mycket mer gravid nu är när jag väntade storasyster. Som att han ligger högre upp.

Samma här :yuck:.
Visst är vi beräknade ungefär samtidigt? Jag är i 27+6 idag.
Upplever att jag känner mig mycket mer gravid nu är när jag väntade storasyster. Som att han ligger högre upp.
Jag är knappt en vecka före dig. 28+4 idag.
Jag börjar fundera på hur stor han ska bli :crazy:. Har ju inget att jämföra med då han är första.

Jag är knappt en vecka före dig. 28+4 idag.
Jag börjar fundera på hur stor han ska bli :crazy:. Har ju inget att jämföra med då han är första.

Man kan ju lätt bli lite nojig.. Den här gossen är iaf normalstor än så länge enligt ultraljud gjort förra veckan. Men jag uppplever att magen är högre upp.
Storasyster var bara 49 cm lång och vägde 3175 g när hon föddes så absolut ingen jättebebis. Hoppas på ngt liknande den här gången med, och helst inget jättehuvud tack:angel:.

Man kan ju lätt bli lite nojig.. Den här gossen är iaf normalstor än så länge enligt ultraljud gjort förra veckan. Men jag uppplever att magen är högre upp.
Storasyster var bara 49 cm lång och vägde 3175 g när hon föddes så absolut ingen jättebebis. Hoppas på ngt liknande den här gången med, och helst inget jättehuvud tack:angel:.
Låter lagom, typ vad jag önskar.
Har inte mätt honom på ultraljud sen RUL. Har TUL i början av april men bm redan på onsdag.

Just nu ligger jag och vilar och känner sammandragningar. De gör inte ont i alla fall, så det är väl helt normalt antar jag :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka