Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan ju lätt bli lite nojig.. Den här gossen är iaf normalstor än så länge enligt ultraljud gjort förra veckan. Men jag uppplever att magen är högre upp.
Storasyster var bara 49 cm lång och vägde 3175 g när hon föddes så absolut ingen jättebebis. Hoppas på ngt liknande den här gången med, och helst inget jättehuvud tack:angel:.

Tittar jag på bilder från sist så sjönk magen utåt/framåt allteftersom den växte. Det är väl säkert olika från mage till mage såklart dock.
Jag har också lagt in en beställning på en bebis med mitt lilla huvud, definitivt inte pappans stora :nailbiting:

Tittar jag på bilder från sist så sjönk magen utåt/framåt allteftersom den växte. Det är väl säkert olika från mage till mage såklart dock.
Jag har också lagt in en beställning på en bebis med mitt lilla huvud, definitivt inte pappans stora :nailbiting:
Min mage har från början bara växt framåt. Om sambon står rakt bakom mig säger han att det inte syns, samma säger kollegorna.
Fortsätter den växa såhär lär jag snart gå framåtlutad :p.

Ang stort huvud så är jag supernervös över det, tvillingarna va rätt små när dom föddes men hade normalstora huvud. Inbillar mig att en normalstor bebis då kommer ha ett jättehuvud!! :crazy::angel:

Min mage har från början bara växt framåt. Om sambon står rakt bakom mig säger han att det inte syns, samma säger kollegorna.
Fortsätter den växa såhär lär jag snart gå framåtlutad :p.

Min kula är bra stor nu med. Fötterna syns definitivt inte om jag inte böjer mig framåt när jag tittar ned :D Fast det syns nog bakifrån skulle jag tro, har lagt på mig en del på rumpa och så.
Minns från med sonen att jag mot slutet fick ta ett stadigt tag om magen när jag skulle vända mig från den ena sidan till den andra i sängen och liksom ta lite sats för att komma runt. Annars stannade magen kvar där den var typ som ett ankare i sängen :p:meh:

Hur länge har ni planerat att arbeta?
Man får ju gå hem 60 dagar innan födseln, men det innebär väl också att man måste börja ta av föräldradagarna? (Såvida man inte klarar sig utan någon inkomst alls innan födseln)

Jag tänkte nog köra ända in i kaklet, sjukhuset ligger bara 5 min från jobbet, men 6 mil hemifrån, hade ju varit smidigt att bara kunna köra inom sjukhuset och klämma ut henne när jag ändå sitter på kontoret ;)

Däremot känns det väl som hjärnan lite gått på mammaledighet redan O_o Ganska ofokuserad, disträ och tänker mest på annat...

Sammandragning i vila, igen O_o. Då har jag ändå halvsuttit/legat (säng som går att hissa både huvudända och fotända på) i snart en timme.
Den släppte visserligen väldigt fort, inom 30 sekunder, men blev samtidigt öm i ryggen. Jag tänker inte göra många knop imorgon på jobbet, det är en sak som är säker. Och ska ta upp det med BM vid besöket på onsdag.

Man får ju gå hem 60 dagar innan födseln, men det innebär väl också att man måste börja ta av föräldradagarna? (Såvida man inte klarar sig utan någon inkomst alls innan födseln)

Jag tänkte nog köra ända in i kaklet, sjukhuset ligger bara 5 min från jobbet, men 6 mil hemifrån, hade ju varit smidigt att bara kunna köra inom sjukhuset och klämma ut henne när jag ändå sitter på kontoret ;)

Däremot känns det väl som hjärnan lite gått på mammaledighet redan O_o Ganska ofokuserad, disträ och tänker mest på annat...
Jag har sökt gravidpenning pga fysiskt krävande arbete, har dock inte fått svar från FK än. Vi har dock råd med att jag går hemma utan lön, så säger FK nej tar jag ut sista semestern samt sen tjänstledigt. Jobbar min sista dag måndag nästa vecka. Har redan begärt semester över påsken, sen är planen att gå hemma från 2 april, vilket blir nästan 60 dagar innan för mig.

Jag har sökt gravidpenning pga fysiskt krävande arbete, har dock inte fått svar från FK än. Vi har dock råd med att jag går hemma utan lön, så säger FK nej tar jag ut sista semestern samt sen tjänstledigt. Jobbar min sista dag måndag nästa vecka. Har redan begärt semester över påsken, sen är planen att gå hemma från 2 april, vilket blir nästan 60 dagar innan för mig.

Börjar du sen ta ut mammadagar när det är 60 dagar kvar, eller ni lever på en inkomst?

Jag hade nog egentligen gärna gått hem när det är någon månad kvar, men vill inte ta ut dagar innan förlossningen och är för snål för att gå miste om en månadslön :meh:

Börjar du sen ta ut mammadagar när det är 60 dagar kvar, eller ni lever på en inkomst?

Jag hade nog egentligen gärna gått hem när det är någon månad kvar, men vill inte ta ut dagar innan förlossningen och är för snål för att gå miste om en månadslön :meh:
Tar semester de dagar jag har sparade, så det ger liten inkomst. Men sen tjänstledigt utan lön, sambon jobbar i Norge och enda fördelen med det är att han har bra lön så vi har råd med det. Vill spara på föräldradagarna tills liten är här.

Jag kommer ansöka om graviditetspenning. Gjorde det förra graviditeten och fick beviljat så hoppas på samma sak nu. Då går jag hem 60 dagar innan BF.

Jag räknar inte med att få gravidpenning. En kollega som har i princip samma arbetsuppgifter som mig och har bf 28 maj fick avslag härom dagen från FK med motivationen att hon kan omplaceras på arbetet. Jag ser dock inte framemot att jobba mitt i sommarn med en stor gravidmage och all den stress som är hos oss då, oavsett arbetsuppgifter :eek:kommer dock ta semester sista halvan av juli :) kommer dock kännas löjligt att gå tillbaka till jobbet en månad innan bf :grin:

Tänkte jobba till mitten på juli (bf 25 juli) :) Fick reda på idag att en kollega ska få barn typ två veckor efter mig, så kul :)

Känns som bebisen börjar bli större och starkare, nu är det riktigt tydligt sprattel och småboinkar i magen emellanåt :love: så himla mysigt, är så glad att få uppleva det här en gång till! Undrar vad det kommer bli för en liten person :)

Jag är ju sjukskriven nu fram till början på april pga diskbråcksoperation, så får se om jag klarar av att börja jobba då eller om det blir förlängd sjukskrivning.

Ska kolla av lite hur jag har det med semesterdagar annars och försöka lägga upp nån plan. Som det känns nu har jag svårt att tro att jag ska kunna jobba längre än max april ut. Är beräknad till 3/6.
Min vikarie jobbar ju redan pga operationen så jag ”behövs” ju inte heller eg även om jag garanterat kan sysselsätta mig nån månad med att städa i systemet.
Har ju fördelen att jobba i familjeföretaget så arbetsgivaren/chefen aka morfar till barnet är väldigt förstående. :D

Jag tar föräldraledigt knappt tre veckor innan BF. Då tar jag ut föräldrapenning. Jag jobbar som lärare, så jag har semester hela sommarlovet och sparar därmed in en del föräldradagar.

Jag tror jag äntligen har räknat färdigt på det där för att få dagarna att räcka till så bra som möjligt. Jobbar halvdag 5 juni, sen ledig, ett par flexdagar och så semester tre veckor. Barnet berknas till 28 juni men jag börjar ta föräldradagar 1 juli. Sen tänkte jag vara hemma 2019 ut. Vet inte riktigt hur jag ska göra med inskolning sen, smidigast verkar vara att ta ett par, tre veckors tjänstledigt utan lön.

Bm besök idag. Hb upp till 114 så bättre än för fyra veckor sedan. Men får fortsätta knapra järntabletter. Gossen inte intresserad av jämnt hjärtljud utan bökade på en massa och var svår att fånga.

Första magmåttet mätt. 25 cm. Hon tyckte de var på mer sidan ”men så här i början kommer ju de egna fluffet med”
Sedan när hon kryssade på kurvan så låg jag mitt mellan medel och övre linjen. Så inte alls så stort. Låg på övre kurvan förra gången. Dock gjordes inga mätningar före v 30 den gången, efter byte av bm. Så har inget att jämföra med ännu

Var på ett fadderbarnmorskebesök idag. Vet inte om de gav sååå mycket. Men vi pratade om mina tankar kring förlossningen, vad som kan göras gällande smärtlindring osv. Hon var mycket för badet men känner mig lite tveksam till det. Nu håller de på att utbilda så att man kan få föda i badet om man vill. Med tanke på att de endast var oxanest (morfinpreparat) som funka förra gången känns bad si så där

Besök hos bm idag, 29+0.
Upp 2,7 kg sen inskrivning - äntligen :).
Sf-mått 28,5 - i deras program går det dock bara att skriva jämna cm så hon valde skriva 28 så det tydligare märks om magen växt till nästa gång. Frågade om måttet förra gången (hade vikarie då pga ordinarie var sjuk och hon sa bara att det var normalt), då var det 24 cm. Mitt i kurvan bägge gångerna.
Blodtryck 115/60, normalt glukos men lite lågt blodvärde så måste försöka få i mig mer järn.
Det har varit full rulle på liten hela natten, bm skrattade när hon skulle lyssna och mäta för han bökade runt så. Hjärtslagen låg på 150.

Började prata lite om förlossning och amning.
Tog även upp mina sammandragningar men det var helt normalt i och med att de avtar så fort.

Nytt besök om två veckor.
Om tre veckor ska vi, förutom TUL på spev.mvc, dessutom till familjerätten och fylla i papper om faderskap.

Funderar på att gå och lägga mig. Har vaknat kl 4 två dagar i rad.. när det är dags att gå upp på riktigt vid 5 är jag ju inte direkt pigg om man säger så. Hoppas det går över snart så jag får sova ordentligt. Eller så är det bara början :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka