Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag äntligen har räknat färdigt på det där för att få dagarna att räcka till så bra som möjligt. Jobbar halvdag 5 juni, sen ledig, ett par flexdagar och så semester tre veckor. Barnet berknas till 28 juni men jag börjar ta föräldradagar 1 juli. Sen tänkte jag vara hemma 2019 ut. Vet inte riktigt hur jag ska göra med inskolning sen, smidigast verkar vara att ta ett par, tre veckors tjänstledigt utan lön.

Ang inskolning, jag tror du kan ta ut lägstanivådagar. Så riskerar du inte sgin.

Drömde om bebisen i natt :D:love: den va supergullig och kunde le direkt som nyfödd men jag skämdes lite för jag visste inte om det va en flicka eller pojke, hade liksom missat det när den föddes på något sätt :o sen tjuvkikade jag när jag bytte blöja och det visade sig vara en liten pojke :)

Ang inskolning, jag tror du kan ta ut lägstanivådagar. Så riskerar du inte sgin.
Men efter ettårsdagen måste man ju ta x antal fulla dagar för att skydda sgi, så det går ju inte riktigt ihop med vad jag läst på försäkringskassans hemsida.. men jag har mejlat och frågat vad som är bäst.

Suck, isgata ute gör att jag liksom inte vill gå ut och halka ihjäl mig. Men borde röra på mig. Hoppas det blir bättre till helgen.

Jag har börjat blöda näsblod också. Har hänt flera gånger nu. Känner mig skitsnygg med en papperstuss i näsan!

Men efter ettårsdagen måste man ju ta x antal fulla dagar för att skydda sgi, så det går ju inte riktigt ihop med vad jag läst på försäkringskassans hemsida.. men jag har mejlat och frågat vad som är bäst.
För att skydda sgi under inskolningen så kan man använda sig av lägstanivådagarna om resten av dagarna är slut.

Däremot så måste man ta ut 5 föräldradagar i veckan efter barnets ettårsdag om man inte börjar jobba igen, då måste man fylla ut arbetstiden med föräldradagar om man inte jobbar heltid.
Jag kommer behöva ta ut i princip inga dagar alls i början då jag vill kunna vara hemma länge med bebisen och slippa skola in i januari igen - som vi var tvugna att göra med storasyster nyss...

Jag vill inte klaga för jag har ju längtat så länge.... Men jag har ont i kroppen. Ont ovanför naveln där musklerna delat sig och ont i ryggen. Det känns tungt, helt enkelt. Blä!

För att skydda sgi under inskolningen så kan man använda sig av lägstanivådagarna om resten av dagarna är slut.

Däremot så måste man ta ut 5 föräldradagar i veckan efter barnets ettårsdag om man inte börjar jobba igen, då måste man fylla ut arbetstiden med föräldradagar om man inte jobbar heltid.
Jag kommer behöva ta ut i princip inga dagar alls i början då jag vill kunna vara hemma länge med bebisen och slippa skola in i januari igen - som vi var tvugna att göra med storasyster nyss...
Jag bör ha dagar kvar. Men det var ju regler kring hur länge man skulle vara på förskola också om man fick ta dem eller inte. Tanken är väl att gradvis fasa ut mig och då kan jag ju inte garantera att jag är där rätt antal timmar enligt försäkringskassan. Och eftersom jag får skola in i januari antagligen så har jag egentligen varit hemma de här 1,5 åren från jobbet. Kanske om jag blandar ut det med att jobba hemifrån deltid.. eller om mormor alternativt pappa kan skola in. Inget jag kan räkna med dock så jag får försöka planera för det själv.

Var det förresten särskilt jobbigt med inskolning i januari?

Ibland blir man allt konfunderad över fks regler. De sista 6 månaderna innan BF har man i vanliga fall rätt att gå ned i arbetstid utan att ta ut fp och sgin påverkas inte.

Meeen, om man som jag jobbar 80% och tar ut fp resterande 20% för storebror för att skydda sgin så måste man fortsätta ta ut fp så man har full sysselsättning antingen för syskonet eller den nya bebisen fram till den föds för att inte sgin ska räknas om till att baseras på de % man jobbar.

Så i praktiken har man i mina ögon större privilegier som heltidsarbetande eller förstföderska. Skulle jag vilja jobba säg 60% för att orka med mitt jobb måste jag ta ut 40% i fp för att behålla sgin. Medan en som jobbar 100% kan gå ner till 60% utan att något påverkas, (förutom tjockleken på lönekuvertet)

Hur länge har ni planerat att arbeta?
Man får ju gå hem 60 dagar innan födseln, men det innebär väl också att man måste börja ta av föräldradagarna? (Såvida man inte klarar sig utan någon inkomst alls innan födseln)

Jag tänkte nog köra ända in i kaklet, sjukhuset ligger bara 5 min från jobbet, men 6 mil hemifrån, hade ju varit smidigt att bara kunna köra inom sjukhuset och klämma ut henne när jag ändå sitter på kontoret ;)

Däremot känns det väl som hjärnan lite gått på mammaledighet redan O_o Ganska ofokuserad, disträ och tänker mest på annat...
Precis som @KattenKorven arbetar jag som lärare. Vi slutar någon gång i mitten av juni och en månad senare är knodden beräknad att komma, så det borde bli perfekt. Med första barnet pluggade jag och då satt jag i föreläsningssal dagarna innan snitt. Med jobbet som jag har nu hade jag nog inte kunnat jobba ända in i kaklet, särskilt som den stressigaste perioden är vid betygsättning ca en vecka innan sommarlovet.

Det bästa är att sambon också jobbar inom skolan och att vi båda har betalt sommarlov. :D

Gällande att hjärnan har gått på föräldraledighet så känner jag likadant ibland. Men det sammanfaller mest med när jag deppar över att saker och ting inte går som de ska på jobbet. Då längtar jag extra mycket efter sommarlovet och tänker "det är inte så långt kvar, det är inte så långt kvar". :meh:

Jag har tyvärr fått helt nya arbetsuppgifter såhär i graviditetens sista tredjedel. Arbetsuppgifter som jag redan vid intervju förklarade att jag inte har något som helst intresse av att någonsin mer arbeta med. Jag förstår min chef, som säkert inte hade något annat val, men samtidigt är jobbet nu så stressande att jag nu har en massa sammandragningar på jobbet varje dag och bara fräser åt både man och barn här hemma. Just nu vill bara snabbspola fram till slutet på maj så jag får gå på föräldraledigt. :(

Var det förresten särskilt jobbigt med inskolning i januari?
Det har varit hemskt med inskolning mitt i värsta sjukdomstiderna. Storasyster här hemma har varit mer hemma än på förskolan och jag har fått spendera mycket av första tiden tillbaka på jobb med att vabba.
Det går inte heller att vara ute på gården och leka på samma sätt som senare under året så hela inskolningen hamnar inomhus, sen är det säkert olika överallt men här är dom rätt dåliga överlag på att gå ut - speciellt nu när det är isgata överallt - dock förståeligt!

Jag jobbar även i förskola och kan med handen på hjärtat säga att det är enklare att skola in barn när det är bättre väder.. slippa bråka med nya barn om kläder osv.

Nu under inskolningen har jag ju inte jobbat alls, utan tagit heldagar från mina föräldradagar. Började jobba när inskolningen var klar. Jag var hemma 1,5år med första. Kommer försöka hålla nere dagarna första året så jag kan vara hemma två år med andra.

Jag har tyvärr fått helt nya arbetsuppgifter såhär i graviditetens sista tredjedel. Arbetsuppgifter som jag redan vid intervju förklarade att jag inte har något som helst intresse av att någonsin mer arbeta med. Jag förstår min chef, som säkert inte hade något annat val, men samtidigt är jobbet nu så stressande att jag nu har en massa sammandragningar på jobbet varje dag och bara fräser åt både man och barn här hemma. Just nu vill bara snabbspola fram till slutet på maj så jag får gå på föräldraledigt. :(

Vad tråkigt för dig. Jag hade pratat med min BM om sammandragningarna och stressen och hört om sjukskrivning skulle vara aktuellt längre fram. Det kan ju inte vara nyttigt att må så som du gör :(

Stressen måste vara minst lika skadlig som ett fysiskt tungt arbete! Det där försår jag inte ibland hur dom tänker!
Prata med din chef om att du tycker det är jobbigt.
Jag jobbar i en matbutik nära norska gränsen. Jag kommer inte klara av alla mina arbetsuppgifter när det närmar sig slutet och då vill dom sätta mig i kassan. Men den stressen vi har hos oss under sommaren är helt vansinnig. Och att mitt upp i detta sitta i kassan som höggravid med norrmänn som gapar från alla håll och kanter :eek::nailbiting:

Jag vill inte klaga för jag har ju längtat så länge.... Men jag har ont i kroppen. Ont ovanför naveln där musklerna delat sig och ont i ryggen. Det känns tungt, helt enkelt. Blä!

Ha inte dåligt samvete över dina känslor. Klaga så högt och mycket du vill! Det suger hårt att vara gravid! Det är inte alltid rosaskimrande att vara förälder heller för den delen. Men inte är barnen mindre älskade eller efterlängtade för det :love: .

Ska på en barnmarknad imorgon med otroligt mycket grejer!
Ska dels titta till dottern på 1 men också till bebis imagen, om det nu finns något jag behöver köpa, försöker komma på saker ;)
Har nog det mesta kvar sen förra gången...

Det har varit hemskt med inskolning mitt i värsta sjukdomstiderna. Storasyster här hemma har varit mer hemma än på förskolan och jag har fått spendera mycket av första tiden tillbaka på jobb med att vabba.
Det går inte heller att vara ute på gården och leka på samma sätt som senare under året så hela inskolningen hamnar inomhus, sen är det säkert olika överallt men här är dom rätt dåliga överlag på att gå ut - speciellt nu när det är isgata överallt - dock förståeligt!

Jag jobbar även i förskola och kan med handen på hjärtat säga att det är enklare att skola in barn när det är bättre väder.. slippa bråka med nya barn om kläder osv.

Nu under inskolningen har jag ju inte jobbat alls, utan tagit heldagar från mina föräldradagar. Började jobba när inskolningen var klar. Jag var hemma 1,5år med första. Kommer försöka hålla nere dagarna första året så jag kan vara hemma två år med andra.
Okej, kan förstå att det blir lättare sen. Men nu blir det nog ändå januari här. Jag får vara hemma 1,5 år från arbetsgivare så det landar där. Har svårt att hålla nere dagarna mer än att blanda med lägstadagar då jag är ensamstående. Lite dagar vill jag ju gärna ha kvar till framtiden också.

Härom kvällen kändes det som att "någon" försökte möblera om magen på mig. Är ganska säker på att jag gjorde typ den här minen vid något tillfälle -> :wtf:

Idag verkar han ha tagit sovmorgon :)

Härom kvällen kändes det som att "någon" försökte möblera om magen på mig. Är ganska säker på att jag gjorde typ den här minen vid något tillfälle -> :wtf:

Idag verkar han ha tagit sovmorgon :)

Haha, min va också superbusig igår! Satt på tåget och SÅG utanpå magen (och tröjan) när bebisen sparkade till! Inte så illa med tanke på att det bara är vecka 22... :o:D
undrar hur den här bebisen kommer sparka i vecka 32? :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka