Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han säger nu att han är okej med att pendla, men han borde starta strax efter 6 på morgonen för att hinna i tid. Vintertid är vägarna inte de bästa där.

Jag är bara upp och ner och känner mig självisk (gravidhormoner gör de inte lättare att flytta till en ort man redan lämnat två gånger)
Jag åker kommunalt samma sträcka varje dag och startar hemifrån 05:40.. så det beror ju helt på vad man är van vid. Efter föräldraledigheten är jag dock mindre sugen på avstånd. Jag tror jag tjänar mer på att gå ner i tid än att söka nytt jobb (vet inte om min ort kan erbjuda lika mycket i lön). Kanske jobba lite mindre men mer hemifrån för att få ihop det.. men det är ju upp till var och en att känna efter vad som passar en själv och familjen bäst!

Bedside crib eller vanlig spjälsäng?
Ni med barn sedan tidigare, vad rekommenderar ni?
Jag tycker bedside crib verkar smidigt, men å andra sidan är den liten och bebis kommer växa ur den ganska fort=köpa ny säng med alla tillbehör igen. Känns kanske onödigt. Eller det är värt en bedside crib?
Alla dessa val :nailbiting:

Besök hos bm idag! Fick lyssna på hjärtat :love: sen stack hon mig i fingret, oskönt men järn och socker ligger bra. Men eftersom jag ligger över kurvan ska jag ändå få göra en glukosbelastning nästa vecka, har viss hereditet för diabetes också. Har gått upp några kg mer än jag tänkte men har inte skött mig på sistone heller... nu börjar vädret blir bättre så jag får skärpa mig med promenader. Gravidyoga ska jag testa också. Glömde fråga bm om moderskapsintyg, har ni fått det? Vecka 25+3 idag.

Jag tycker bedside crib verkar smidigt, men å andra sidan är den liten och bebis kommer växa ur den ganska fort=köpa ny säng med alla tillbehör igen. Känns kanske onödigt. Eller det är värt en bedside crib?
Med storasyster hade vi en vanlig spjälsäng men som vi tog bort ena sidan på så att den blev som en bedside crib. Det gjorde att vi kunde ha henne bredvid mig längre eftersom hon aldrig växte ur spjälsängen :)

Vi tänker köra vanlig, mest pga klumpig labrador som sover i sängen. Dock ställer vi nog den intill sängen.

Besök hos bm idag! Fick lyssna på hjärtat :love: sen stack hon mig i fingret, oskönt men järn och socker ligger bra. Men eftersom jag ligger över kurvan ska jag ändå få göra en glukosbelastning nästa vecka, har viss hereditet för diabetes också. Har gått upp några kg mer än jag tänkte men har inte skött mig på sistone heller... nu börjar vädret blir bättre så jag får skärpa mig med promenader. Gravidyoga ska jag testa också. Glömde fråga bm om moderskapsintyg, har ni fått det? Vecka 25+3 idag.
Fick intyg i vecka 20-21.

oväntad jobbig sits. Mannen har blivit erbjudet ett jobb.....12 mil från var vi bor nu. I en stad som jag bara INTE kan tänka mig att bo i (bla gällande språket då det är 10% som har svenska som modersmål där) Vi kan flytta till min barndomsstad men då måste han pendla 3,5 mil/väg

Jobbet börjar om två veckor (om han tar det) och då finns alternativet hitta bostad och flytta inom april eller att han åker själv och vi kommer efter i september. Inget känns bra. Samtidigt som jag fattar att han måste ta jobbet då han just nu är utan. Men jag vill inte. Har bott i nuvarande staden i 10 år och flytt skulle innebära en stad som är 1/3 så liten som den vi bor i nu, dvs alla känner alla

Tufft att eventuellt behöva flytta men 3,5 mil låter inte såå farligt, det pendlar både jag och min man till jobbet. För mig tar det ca 1 timme enkel väg (bil + pendeltåg) om jag inte lämnar/hämtar. Om jag lämnar/hämtar blir det 1,5 timme dörr till dörr. Här är det en ganska normal pendling och restiden blir lätt det dubbla om det är köer eller förseningar i kollektivtrafiken.

Hade vanlig spjälsäng till dottern, men hade henne mellan oss i babynest. Till lillebror blir det Bedside eftersom storasyster sover mellan oss vissa nätter och det vill jag inte hindra henne från att göra. Fick tag på en Bedside begagnat som jag räknar med att kunna sälja med vinst och sedan köpa en vanlig om jag skulle villhöva det senare.

Min BM skickade det direkt till försäkringskassan efter att jag var där första gången efter RUL. Jag glömde fråga, så blev glatt förvånad när jag någon vecka senare fick Mail från FK om att de fått in ett intyg.

Graviditetspenning beviljad :bump:. Känns så skönt. 2 april till mitten maj, man får ju bara ta till 11 dagar innan man är beräknad. Blir semester de sista dagarna.

Har dessutom tagit semester nu i slutet av mars så måndag är min sista jobbdag på typ ett år. Känns helskumt :crazy:.
Kommer nog dock bli skönt för kroppen att jag kan vila vid behov.

@IsisEm - här är det också rejält stök och bök i magen emellanåt. Också sett rörelser genom tröjan :p.
Åh vad skönt att ha det ordnat så man kan slappna av :)

Kan man få gravidpennining på 50% eller 25%? Och i så fall, söker man för 100% och hoppas d landar på typ 50%? Visst "tas" dom dagarna från föräldradagarna då?

Har äntligen orkat inventera bebiskläder och beställa lite nytt som vi behöver komplettera med. Och vår närmaste babybutik har kampanj på vagnen vi hade tänkt köpa begagnad, så vi slår nog till på en ny därifrån istället. Förra graviditeten hade jag typ allt fixat i vecka 20, det tar lite mer tid den här gången...nästan som att jag redan har någon som tar upp all min tid. :p

Kan man få gravidpennining på 50% eller 25%? Och i så fall, söker man för 100% och hoppas d landar på typ 50%? Visst "tas" dom dagarna från föräldradagarna då?
Graviditetspenningen tas inte från föräldradagarna. Man kan söka för hur många % man vill har jag för mig, men det var ju 2 år sen jag sökte senast och jag vet att dom ändrat rutiner sen dess O_o

Graviditetspenningen tas inte från föräldradagarna. Man kan söka för hur många % man vill har jag för mig, men det var ju 2 år sen jag sökte senast och jag vet att dom ändrat rutiner sen dess O_o
Tack :) jag trodde att om man använde sig av gravidpenningen så får man sen färre dagar med barnet. Ens SGI blir inte påverkat av grav.penningen antar jag?

Tack för input, tror vi ska försöka hitta en vanlig spjälsäng med avtagbar långsida och sätta ihop med vår säng, känns mest smart! Problemet är att jag vill ha en grå som matchar sängen, men det var inte lätt att hitta O_o

orkar inte svara alla så ni får läsa såhär

har själv pendlar 3 mil/riktning så vet ju att de går. Är dock orolig att han inte skall orka med stressen som ett pendlande ger då han haft en del problem med bla depressioner. Arbetstiderna är tyvärr sådana att de inte går buss utan enda alternativet är att köra själv.

Problem två är att de på ingen av orterna finns lediga bostäder. I min hemstad finns EN med de krav vi har (tex hiss och minst tre rum+kök) inga orimliga krav tycker jag. Vet inte hur nära BF man vågar flytta heller med tanke på sonen, vi flyttade så sent som i september till nuvarande boendet. Hittar vi inget boende om två!!! veckor blir det flytt efter att andra barnet är fött, men då troligen i september. Men inte så sugen heller på att dra vardagen 24/5 (han kan komma hem till helger) med två barn under två år

Tack :) jag trodde att om man använde sig av gravidpenningen så får man sen färre dagar med barnet. Ens SGI blir inte påverkat av grav.penningen antar jag?
Gravpenningen påverkar inte SGI inför föräldrapenningen utan den fastställs innan :)
Du får samma antal dagar med barnet oavsett om du jobbar ända in i kaklet, blir sjukskriven eller får beviljad gravpenning. Det är bara om du själv väljer att ta föräldradagar som det dras från dom :)

Måla spjälsängen själva?

Haha, om jag bara haft tålamod till sånt...
Fick ett infall och skulle måla köksbordet för ett årsedan cirka, blev så irriterad, så jag kastade det och köpte ett nytt :angel:
Jag är iiinte pysslig av mig...
Men verkar ha hittat en grå spjälsäng, Troll lux :)

Senast ändrad:
Samma här, Bm besök idag :)

Allt såg bra ut! O mysigt o få lyssna på hjärtat :love:

Ö

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 238
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar