Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man få gravidpennining på 50% eller 25%? Och i så fall, söker man för 100% och hoppas d landar på typ 50%? Visst "tas" dom dagarna från föräldradagarna då?
Man kan få på 25, 50, 75 eller 100%. Dock är det ju endast om du har ett jobb som är fysiskt krävande eller farligt för dig eller det ofödda barnet.
Som tidigare sagts är det inte samma som föräldradagar. Dock kan man ju, om man inte får graviditetspenning använda sig av föräldradagarna om man vill.

Ny upplevelse idag som jag bara läst om tidigare. En spark så det ilade ner i framfogen :crazy:. Var inte det skönaste jag varit med om precis :p.

Jag har blivit så orörlig och framtung de senaste veckorna. Plocka upp saker från golvet är duktigt besvärligt. En kort promenad i helgen på ett par kilometer gick stelt och i snigelfart. Det känns långt till midsommar och BF :(
Brösten har börjat läcka med så fort det inte är något tryck mot dem. Jag testade att handmjölka över handfatet bara för att se hur mycket där var och det kom en lång sammanhängande stråle :eek:, alltså det är 3 månader kvar brösten, så lång tid behöver ni inte träna :meh:

Dessa gravidhormoner :eek: Oh sweet lord.
Minsta lilla som går emot mig, känns som jordens undergång :banghead:
Exempel, i slutet av feb beställde jag Mateus tallrikar, fick besked att dem skulle komma 13/3, nu är det uppskjutet till 10/4.
Ville att pappa skulle komma hem och äta våfflor på söndag, kunde han inte.
Storbölade över detta i bilen igår på väg hem från jobbet.
Kollade skatten nu på morgonen, får ingen :down:
Känslan nu, vill storböla, alternativt slå någon, men får uppföra mig då jag är på jobbet.
Tur jag har ett självständigt jobb så jag får vara i fred :meh:

29+6 idag och en helt dagsfärsk bild. Jag växer verkligen bara framåt.

Bifogade filer

• 20180320_093444-1-1.webp
    20180320_093444-1-1.webp
    129,5 KB · Visningar: 94
Vad har ni haft för sockervärden?
Hade 4.3 igår, är det bra?
Kan man ha för lågt socker?
Ja man kan ha för lågt, men det är oftast diabetiker som drabbas (tagit insulin utan att ha ätit ordentligt eller kollat sitt blodsocker innan tex). För lågt kan ge yrsel, svettningar, skakningar, kramper (och i värsta fall koma och död).

4.3 är bra och helt normalt :).
Jag har hittills haft 4,3-5,2 hos bm.

Aha tack för svaret! :)
Har en trevlig Bm men hon förklarar inte alltid så bra vad värdena o måtten står för typ utan mer säger att
”det är bra”

Ja man kan ha för lågt, men det är oftast diabetiker som drabbas (tagit insulin utan att ha ätit ordentligt eller kollat sitt blodsocker innan tex). För lågt kan ge yrsel, svettningar, skakningar, kramper (och i värsta fall koma och död).

4.3 är bra och helt normalt :).
Jag har hittills haft 4,3-5,2 hos bm.

Aha tack för svaret! :)
Har en trevlig Bm men hon förklarar inte alltid så bra vad värdena o måtten står för typ utan mer säger att
”det är bra”
Känns typiskt vården. Första gången vi mätte sf-måttet hade jag en vikarie då min bm var sjuk. När jag frågade om måttet sa hon bara "helt normalt".
Tur det skrivs in i journalen så min ordinarie bm kunde berätta för mig sen och förklara lite om kurvan.

Dessa hormoner @Cilla89a . Jag har dessutom hört att det kan bli värre efter förlossningen :crazy::nailbiting:.

Det hoppas jag inte det blir :nailbiting:
Ganska pinsamt att sitta med gråten i halsen på jobbet och knappt kunna behärska sig för att ens pappa inte kan komma och äta våfflor O_o
Jäkla vad konstig kroppen blir konstig som gravid, men bra fantastisk som bakar en liten människa i magen :)

Dessa hormoner @Cilla89a . Jag har dessutom hört att det kan bli värre efter förlossningen :crazy::nailbiting:.

Oh yes, speciellt som nyförlöst. Om det dessutom blir så som för mig, att bebis får gulsot 3 dagar gammal och ska ligga och sola och du bara får hålla i den en kort stund var 3e timme vid matning och blöjbyte. Har nog aldrig tjutit så mycket i hela mitt liv :arghh::angel:
Fast han hade det rätt varmt och gött under lampan, trots bristen på närhet :).

Haft träff ett av två på föräldrautbildningen vår mvc håller i. Handlade om förlossning och lite om smärtlindring och partners roll.
Bm som höll i kursen har dessutom jobbat på förlossningen vi tillhör så vi fick lite info hur det varit där och om BB och patienthotellet de har (vilket känns bra i och med att det är 7 mil till förlossningen).

Nästa gång ska vi prata om första tiden efter förlossningen.
Liten buffade runt stor del av tiden :D.

Ja, igår var första gången jag fick se sf-kurvan från föregående graviditet..
Den Bm jag hade då visade nämligen inga kurvor eller talade aldrig ens om siffrorna. Allt var bara bra..
Men hon var så gullig o tror hon gjorde det med avsikt att man inte skulle bli stressad o jämföra massa eller likbande.
Denna Bm har inte samma gulliga sätt riktigt o även om hon är trevlig känner jag mig lite osäker på henne

Känns typiskt vården. Första gången vi mätte sf-måttet hade jag en vikarie då min bm var sjuk. När jag frågade om måttet sa hon bara "helt normalt".
Tur det skrivs in i journalen så min ordinarie bm kunde berätta för mig sen och förklara lite om kurvan.

Alltså jag är så sjukt trött på kvällarna nu för tiden. Somnar ofta redan kl 20 om jag sätter mig i soffan O_o jag är jätteroligt sällskap tycker sambon :rofl: och mornarna vaknar jag ofta 6-7 även om jag har sovmorgon :eek: någon som känner igen sig?

Alltså jag är så sjukt trött på kvällarna nu för tiden. Somnar ofta redan kl 20 om jag sätter mig i soffan O_o jag är jätteroligt sällskap tycker sambon :rofl: och mornarna vaknar jag ofta 6-7 även om jag har sovmorgon :eek: någon som känner igen sig?

Jag hade extrem kvällströtthet de första 15 veckorna, jag jobbade och sov bara.
Sen blev jag ändå rätt ”normal” igen, men märker av viss kvällströtthet nu igen..
När jag kommer hem från jobbet, duschat, ätit mat och satt mig i soffan så är jag helt slut.
Vissa kvällar lägger jag mig 20.00, senare än 21.00 blir det aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 245
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka