Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men gud så jobbigt! :( Vilken pärs! Har du sambon hemma åtminstone? Han borde väl få vabba i och med att du är så sjuk. Eller är det kanske annorlunda i Finland?

Nope. Ingen vabb här inte. Han får på sin höjd vara hemma utan lön (om jag inte skulle råka bli intagen men då är det 9 dagars obetald karens och sällan ligger man ju så länge)

Nu är det jättemånga sjuka på hans jobb dessutom och de är underbemannade sedan innan. Svärmor och hennes kom i alla fall och hämtade storebror och hade honom över dagen. Nackdelen är att de aldrig märker att de överstimulerar honom. Jättekul för oss sedan på kvällen

Apropå vaccin (och jag ber om ursäkt om det redan har förhandlats i tråden): har ni vaccinerat mot rotavirus? I vårt landsting ingår det inte i allmänna vaccinationerna utan man får be om det. Vi sa i dag att vi ville ha det så den 17/9 får han första dosen.

Ingår för oss så vi tar det. Dessutom en extra dos vid två månader med den kombinationen som innehåller kikhosta. Var ett utbrott av det här i våras pga låg vaccinering (är en massa vaccinationsmotståndare här)

Apropå vaccin (och jag ber om ursäkt om det redan har förhandlats i tråden): har ni vaccinerat mot rotavirus? I vårt landsting ingår det inte i allmänna vaccinationerna utan man får be om det. Vi sa i dag att vi ville ha det så den 17/9 får han första dosen.
Vi bad om det och fick hämta ut doserna själva på apoteket. Han fick första i förra veckan och ska få andra vid tre-månaders kontrollen. Båda storasyskonen har fått vaccinet och för min del känns det självklart att ge det.

Hur ofta går ni på bvc? Det är två veckor kvar till nästa besök och då har vi inte kollat vikt på en månad och längd var det ytterligare en vecka sen. Jag vill ju veta hur stor han är :D

Föräldragruppen gick ok. Det var mycket folk och då känner jag mig så bortkommen.. och så var det mitt i tupplurstiden. Hur gör ni om ni måste göra något som rubbar er dag? Jag tycker det känns lite jobbigt..

Hur ofta går ni på bvc? Det är två veckor kvar till nästa besök och då har vi inte kollat vikt på en månad och längd var det ytterligare en vecka sen. Jag vill ju veta hur stor han är :D

Föräldragruppen gick ok. Det var mycket folk och då känner jag mig så bortkommen.. och så var det mitt i tupplurstiden. Hur gör ni om ni måste göra något som rubbar er dag? Jag tycker det känns lite jobbigt..

Här är det koll en gång i månaden. Nu kommer vi ha fem veckor mellan besöken (pga levande vaccin och de får ges tidigast med 4 veckors mellanrum)

Vi går varannan vecka till BVC pga vikten. Hon går upp men inte så mycket per gång. BVC sköterskan är inte bekymrad, är mer jag som vill ha koll, hon var så otroligt liten när hon kom.
Men annars är standard en gång i månaden här med.

Min lilla är vaken i princip hela dagarna :cautious: Så det är inga problem att ta med henne, för hon har inga rutiner än what so ever O_o

Någon som har oregelbundna blödningar efter förlossningen?
Jag födde för 9 v och 6 d.
Hade avslag c:a 6 v
Efter 7 v 5 d fick jag vad jag tror är mens, kändes som typiska menssymtomer jag brukar känna av, och blödde som jag brukar 5 dagar.
Nu efter 9 v 6 d blöder jag igen?! O_o
Jag har alltid haft regelbunden mens innan med normal 28-29 dagars cykel.

Är detta normalt att man blöder lite hur som helst efter förlossningen eller bör man kolla upp det? Ska tilläggas att jag ammar..

Haha vad skönt att höra att det är fler som saknar rutiner :D.
Känner mig lika oseriös varenda gång nån frågar vad vi har för rutiner och när det kan passa bäst att göra något :o.

Känner igen mig också :o tycker mest att det är skönt att bebin inte har så mycket rutiner än för sen måste man väl försöka hålla dem lite när de dyker upp antar jag :o:D

Just nu utgår vi mest från vad stora barnen och jag känner för att hitta på, sen får bebisen hänga på liksom. Han somnar emellanåt och får amma när han visar tecken på att vilja det, så det har blivit lite amningspauser i bilen, på diverse lekplatser, vid sommarbetet, i bärselen, sittande på en filt i alla de friluftsområden vi besöker för att rasta av stora barnen, på diverse caféer och fik :o (vi fikar väldigt mycket haha). Annars hänger han på min arm och kollar på vad stora barnen gör.

Vi har det rätt bra skulle jag vilja säga :love::)

Känner igen mig också :o tycker mest att det är skönt att bebin inte har så mycket rutiner än för sen måste man väl försöka hålla dem lite när de dyker upp antar jag :o:D

Just nu utgår vi mest från vad stora barnen och jag känner för att hitta på, sen får bebisen hänga på liksom. Han somnar emellanåt och får amma när han visar tecken på att vilja det, så det har blivit lite amningspauser i bilen, på diverse lekplatser, vid sommarbetet, i bärselen, sittande på en filt i alla de friluftsområden vi besöker för att rasta av stora barnen, på diverse caféer och fik :o (vi fikar väldigt mycket haha). Annars hänger han på min arm och kollar på vad stora barnen gör.

Vi har det rätt bra skulle jag vilja säga :love::)
Ja jag tänker inte heller så mycket på det utom just när ngn (rutinstyrd) människa frågar. Då känns det som att dom har kommit på att jag nog eg inte alls är vuxen utan bara låtsas :angel:.

Vi kör typ sammma här, lillebus får hänga på. Storasyster måste ju aktiveras, annars blir tillvaron outhärdlig :p.

Ja jag tänker inte heller så mycket på det utom just när ngn (rutinstyrd) människa frågar. Då känns det som att dom har kommit på att jag nog eg inte alls är vuxen utan bara låtsas :angel:.

Vi kör typ sammma här, lillebus får hänga på. Storasyster måste ju aktiveras, annars blir tillvaron outhärdlig :p.

Precis! Behöver inte vara något avancerat, bara de aktiveras, de lite större små liven! Vi hade en dag mest hemma igår och då kom jag ihåg varför vi brukar ta oss iväg hemifrån de flesta dagar, för det var typ kaos och leksaker precis överallt :D otroligt vad de hinner med när de är rastlösa och hemma några timmar! När de har varit ute några timmar är det mycket bättre, då kan de leka lite lugnt sen utan att riva fram precis allt! :D:cool:

Efter 7 v 5 d fick jag vad jag tror är mens, kändes som typiska menssymtomer jag brukar känna av, och blödde som jag brukar 5 dagar.

Är detta normalt att man blöder lite hur som helst efter förlossningen eller bör man kolla upp det? Ska tilläggas att jag ammar..
Jag får lite småblödningar då och då. Ingen regelrätt mens ännu. Helammar också.

Angående rutiner kanske det är fyrkantiga, tråkiga jag som smittat av mig. Lillprutten vaknar mellan 5 och 6 varje morgon, är vaken ungefär 2,5-3 timmar i stöten blir kinkig om det går mer än 4 timmar typ. Ungefär en halvtimmes tupplur på förmiddagen under promenad, cirka 2,5 timmar mitt på dagen och igen en halvtimme på eftermiddagen. Oftast, inte exakt för vi gör ju saker också. Då klämmer jag in amning där det behövs och han somnar exempelvis i bilen. Vi lägger oss i sängen ungefär vid 21 så han ammar sig till sömns medan jag kollar serier på datorn. Jag somnar mellan 22 och 23 vilket jag tycker är lagom. Vaknar 1-2 gånger per natt för amning och oftast ny blöja.

Det är säkert bara jag som behöver vänja mig vid att dagarna kan rubbas lite. Oftast är det ju bara han och jag liksom. Somnade gjorde han ju ändå igår när han blev trött. Typiskt att det är mitt i föräldragruppen bara. Då måste jag ju försöka vara social på egen hand.. Det kanske mest var det som kändes jobbigt.

Precis! Behöver inte vara något avancerat, bara de aktiveras, de lite större små liven! Vi hade en dag mest hemma igår och då kom jag ihåg varför vi brukar ta oss iväg hemifrån de flesta dagar, för det var typ kaos och leksaker precis överallt :D otroligt vad de hinner med när de är rastlösa och hemma några timmar! När de har varit ute några timmar är det mycket bättre, då kan de leka lite lugnt sen utan att riva fram precis allt! :D:cool:
Amen to that!
Storasyster river fram precis allt på sitt rum, och när det blir för stökigt för att leka flyttar hon över till det ännu obebodda sovrummet som ska bli lillebrors och fortsätter där. :cautious:O_o:p

Jag får lite småblödningar då och då. Ingen regelrätt mens ännu. Helammar också.

Angående rutiner kanske det är fyrkantiga, tråkiga jag som smittat av mig. Lillprutten vaknar mellan 5 och 6 varje morgon, är vaken ungefär 2,5-3 timmar i stöten blir kinkig om det går mer än 4 timmar typ. Ungefär en halvtimmes tupplur på förmiddagen under promenad, cirka 2,5 timmar mitt på dagen och igen en halvtimme på eftermiddagen. Oftast, inte exakt för vi gör ju saker också. Då klämmer jag in amning där det behövs och han somnar exempelvis i bilen. Vi lägger oss i sängen ungefär vid 21 så han ammar sig till sömns medan jag kollar serier på datorn. Jag somnar mellan 22 och 23 vilket jag tycker är lagom. Vaknar 1-2 gånger per natt för amning och oftast ny blöja.

Det är säkert bara jag som behöver vänja mig vid att dagarna kan rubbas lite. Oftast är det ju bara han och jag liksom. Somnade gjorde han ju ändå igår när han blev trött. Typiskt att det är mitt i föräldragruppen bara. Då måste jag ju försöka vara social på egen hand.. Det kanske mest var det som kändes jobbigt.
Det enda som är någorlunda är uppstigning mellan 6 och 8, och läggdags kl 19. Annars tar vi det som det kommer. :)

Jag hade ju världens mensvärk för nån vecka sen, men det gick över utan blod. Möjligtvis att det var en liten brun flytning en dag.
Helammar och tar minipiller så hoppas mensen gäller sig undan ett långt tag.

Amen to that!
Storasyster river fram precis allt på sitt rum, och när det blir för stökigt för att leka flyttar hon över till det ännu obebodda sovrummet som ska bli lillebrors och fortsätter där. :cautious:O_o:p

Precis samma här, de flyttar ut till köket och vardagsrummet och till och med badrummet kan helt plötsligt vara fullt med leksaker. Eller så river de ner alla soffkuddar och bygger någon koja eller båt av dem :D:meh: och när leken är slut tar märkligt nog alla krafter slut så de orkar inte plocka i ordning igen :confused::cautious:

Det är ju kul att de är påhittiga och leker bra på egen hand men kan ju ta ett tag att få huset i någorlunda ursprungligt skick igen så att säga! :cool:

Ikväll var det övertrötthet deluxe. Hittade denna passande bild :D
f17bbf398a07d1eda4283bc33dd6d64f-cAwNAV.jpg

Känns som man håller på o bli galen här hemma :banghead: BF+9 här idag o det händer ingenting. Känns som dom längsta dagarna i mitt liv... var det någon här som gick över nästan 2 veckor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb