Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det första träffen i föräldragruppen, babymassage kommer vi syssla med 3 veckor framöver...
Så himla skönt och kul att komma ut och träffa folk :banana:
Väntar fortfarande på att det ska börja för oss. Fattas personal på vår bvc just nu så gissar det är därför. Ska fråga vid nästa besök.

Jag har haft mensvärk sen i måndags. Då fick jag även ta tabletter för att dämpa det. Hade hoppats mensen skulle dröja med tanke på både helamning och minipiller, men det verkar inte så. Inget blod än dock.
Ni som har barn sen innan, när kommer mensen tillbaka för er? Förstår att det visserligen kan vara väldigt individuellt.

Efter första kom det aldrig tillbaka utan när hon va 1,5 år blev jag gravid igen. Efter andra kom det tillbaka någon gång runt 1,5 år också (det är ungefär så länge jag ammade båda).

BVC och läkarkontroll idag. Allt såg finemang ut och han väger drygt 5,6 kg så 600 g upp senaste två veckorna :) däremot har han knappt vuxit något på längden, läkaren sa att det behöver följas upp men att det troligen beror på att det är svårt att mäta bebisar i början och att det kan ha blivit lite felmätt. Så vi får väl se nästa gång :)

Han kräks en hel del och jag frågade om det men som jag anade innan reagerade de inte nämnvärt på det eftersom han går upp i vikt bra.

BVC och läkarkontroll idag. Allt såg finemang ut och han väger drygt 5,6 kg så 600 g upp senaste två veckorna :) däremot har han knappt vuxit något på längden, läkaren sa att det behöver följas upp men att det troligen beror på att det är svårt att mäta bebisar i början och att det kan ha blivit lite felmätt. Så vi får väl se nästa gång :)

Han kräks en hel del och jag frågade om det men som jag anade innan reagerade de inte nämnvärt på det eftersom han går upp i vikt bra.

Vad annorlunda det kan vara i hur de bedömer längden. Jim hade bara ökat 4 mm på 2 veckor mellan en månadskontrollen och nästa. Men det var inget problem när han gick upp i vikt som han skulle enligt sköterskan. Och det gör han ju, hade samma kontroll gått upp 700gram. Till 2 månaders hade han lagt ttterligare 500 gram och 1,3 cm. Men fortsatt ”dålig” längdökning. Fortfarande inget problem. Dock blir han tokilsk varje gång vi klär av honom på BVC, så att sträcka på honom vid mätningen är omöjligt.

Nu vid 2 månader vägde han 6,085 kg och var 59 cm. Huvudet om 40,2 cm visade en skarp uppåtgående kurva precis som för hans stora syskon.

Vad annorlunda det kan vara i hur de bedömer längden. Jim hade bara ökat 4 mm på 2 veckor mellan en månadskontrollen och nästa. Men det var inget problem när han gick upp i vikt som han skulle enligt sköterskan. Och det gör han ju, hade samma kontroll gått upp 700gram. Till 2 månaders hade han lagt ttterligare 500 gram och 1,3 cm. Men fortsatt ”dålig” längdökning. Fortfarande inget problem. Dock blir han tokilsk varje gång vi klär av honom på BVC, så att sträcka på honom vid mätningen är omöjligt.

Nu vid 2 månader vägde han 6,085 kg och var 59 cm. Huvudet om 40,2 cm visade en skarp uppåtgående kurva precis som för hans stora syskon.

Aha vad intressant! Men skönt att höra att de inte verkar hetsa upp sig allt för mycket för det, då ska jag inte heller noja så mycket så får vi väl se hur det ser ut nästa mätning för oss :) det är ju jättesvårt att mäta när de är så små, speciellt när de spjärnar emot som du skriver. Enligt mätningarna har han vuxit typ 4 mm sen han föddes (han är en månad nu), men jag undrar lite hur de egentligen mätte på BB. Misstänker att det blev felmätning då helt enkelt.

Lion har ju också gått upp i vikt jättebra, huvudet växer som det ska och han verkar må allmänt bra :)

Lagom till pappa åker och jobbar igen (imorgon eftermiddag) har jag nu fått ont i halsen och är halvfebrig :cautious:. Hoppas bara liten klarar sig, men tvivlar ju. Han är lite gnälligare än vanligt...

Gnäll. Två förkylda barn. Pappa smet iväg till gästrummet för att sova. Tudelad kring det. Han skall upp om fem timmar för att jobba. Men inte roligt att själv hjälpa två st med hosta och täppta näsor

Inte ok i min bok. Det är enligt mig MINST lika jobbigt att vara hemma med två sjuka barn som att jobba.

Jo är också tudelad. De som i mina ögon ger honom ”rätt” att sova i natt var att han kom hem 22 och var tvungen att åka igen kl 06. Tar 40 min en väg att köra till jobbet och han måste vara allert
Andra halvan av mig är jättesur. Somnade själv 00:15 i natt men blev väckt ungefär en gång i timmen av barn som hostade/täppta näsor så de inte fick luft osv. Plus min egen förkylning på det

Sovit febrig i natt och bebis har varit lite gnällig. Förstod varför nu när jag skulle byta blöja (som jag uppenbarligen missar göra i natt :(). Kiss upp längs hela ryggen, så bebis har legat i kiss jag vet inte hur länge. Skäms, men bebis verkar vara på sitt vanliga glada humör nu när han fått torr blöja och sluppit ur pyjamas och sluppit mitt blöta täcke. Blir nog ett bad för liten sen.

Jo är också tudelad. De som i mina ögon ger honom ”rätt” att sova i natt var att han kom hem 22 och var tvungen att åka igen kl 06. Tar 40 min en väg att köra till jobbet och han måste vara allert
Andra halvan av mig är jättesur. Somnade själv 00:15 i natt men blev väckt ungefär en gång i timmen av barn som hostade/täppta näsor så de inte fick luft osv. Plus min egen förkylning på det
Usch lider verkligen med dig! Hoppas du får sova något idag.

En dag på vårdcentralen/akuten. Vaknade med värdens örvärk så beställde läkartid (de ville först inte ge mig en då de var så nytt men berättad att jag varit förkyld över en vecka så då fick jag en tid) ville även kolla barnen.

Tur jag åkte in. Crp på 89 och misstankar om lunginflammation. 10 dagars antibiotikakur.

Storebror flunsig och fick ventolin mot hans hosta att ta vid behov.

Lillebror blev skickad till akuten så att barnläkare fick titta på honom. Medtagen men vi får vara hemma och avvakta då blodproven var förhöjda men ändå ok.

En dag på vårdcentralen/akuten. Vaknade med värdens örvärk så beställde läkartid (de ville först inte ge mig en då de var så nytt men berättad att jag varit förkyld över en vecka så då fick jag en tid) ville även kolla barnen.

Tur jag åkte in. Crp på 89 och misstankar om lunginflammation. 10 dagars antibiotikakur.

Storebror flunsig och fick ventolin mot hans hosta att ta vid behov.

Lillebror blev skickad till akuten så att barnläkare fick titta på honom. Medtagen men vi får vara hemma och avvakta då blodproven var förhöjda men ändå ok.

Huvva! Krya på er :heart

Liten är lite gnällig och nyser en hel del. Ingen feber dock, 37,4 i temp och det hade han för nån månad sen också när jag kollade av nån anledning. Gissar på att han känner av förkylningen.

Hur går det @Poison-heart ? Fick du nån extra kontroll med TUL?
Det går trögt här :arghh: fick ingen TUL utan endast ett besök hos psykologen, som visserligen var jättebra. Har varit på extrakoll idag hos BM då jag varit lite orolig eftersom jag haft huvudvärk i två dagar, men det är ingen havandeskapsförgiftning iaf:up: imorn ska jag på min ordinarie träff hos BM och då ska dom skicka en remiss till sjukhuset om överburenhetskontroll men der verkar inte som man får komma på den kontrollen förrän man gått 14 dagar över tiden :arghh: imorgon är det ”bara” BF+7..... Skräcken över en stor bebis blir ju inte direkt mindre för varje dag man går över. Men jag har blivit bättre på att hantera det iaf.

Det går trögt här :arghh: fick ingen TUL utan endast ett besök hos psykologen, som visserligen var jättebra. Har varit på extrakoll idag hos BM då jag varit lite orolig eftersom jag haft huvudvärk i två dagar, men det är ingen havandeskapsförgiftning iaf:up: imorn ska jag på min ordinarie träff hos BM och då ska dom skicka en remiss till sjukhuset om överburenhetskontroll men der verkar inte som man får komma på den kontrollen förrän man gått 14 dagar över tiden :arghh: imorgon är det ”bara” BF+7..... Skräcken över en stor bebis blir ju inte direkt mindre för varje dag man går över. Men jag har blivit bättre på att hantera det iaf.
Brukar man inte sätta igång efter 14 dagar? Låter lite sent med kontroll först då. Hoppas det kommer igång av sig självt innan dess och att allt går bra :)

Jag har första föräldragruppen idag. Spännande! Och så funderar jag på att hälsa på kusinen nästa helg. Prova sova hemifrån för första gången... herregud, måste jag packa halva lägenheten då? :p

Bebis är kinkig och vill inte sova. Storasyster har sovit i vår säng hela natten, tätt mot mig med extra ont i ryggen som resultat. Och hunden har kräkts och diarrébajsat inne i natt.
Livet leker helt enkelt...... :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 615
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv