Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har tydligen en tröttisdag idag. Har sovit mer eller mindre hela dagen. Dock varit pigg och alert när han varit vaken. Hoppas bara att det inte är storebrors "dumma näsa" som smittat. Han är snorig nämligen och har haft lite jobbigt att andas nattetid.
Här har bebis också haft sån dag. Trött, mest gnäll när han varit vaken. Lite piggare nu ikväll efter 2,5 timmars sömn bredvid sin mor - som också däckade :angel:.

Jag har precis gråtit floder av ångest.
Bebis sov bredvid mig i sitt nest i soffan. Plötsligt såg jag hur han spärrade upp ögonen och så skek han - i panik. Han fick ingen luft genom näsan. Kände igen blicken och skriket från när han var ännu mindre och ibland kräktes så det kom genom näsan. Känslan över att han hade panik, även om han snabbt kom ur den när jag tog upp honom, var fruktansvärd. Han betyder så oerhört mycket för mig. Han är mitt allt!
Tur pappan var hemma och kunde trösta mamman.

Bebis näsa har nu fått näsdroppar och vi fick ut lite snor med snorsugen och nu sover han intill mig i sängen. Gissar på förkylning, då jag plockat grönaktiga snorblobbar ur näsan tidigare idag. Stackars liten :(.
Det förklarar i så fall varför han varit lite gnällig och trött senaste dagarna, även om han inte haft feber.

Jag har precis gråtit floder av ångest.
Bebis sov bredvid mig i sitt nest i soffan. Plötsligt såg jag hur han spärrade upp ögonen och så skek han - i panik. Han fick ingen luft genom näsan. Kände igen blicken och skriket från när han var ännu mindre och ibland kräktes så det kom genom näsan. Känslan över att han hade panik, även om han snabbt kom ur den när jag tog upp honom, var fruktansvärd. Han betyder så oerhört mycket för mig. Han är mitt allt!
Tur pappan var hemma och kunde trösta mamman.

Bebis näsa har nu fått näsdroppar och vi fick ut lite snor med snorsugen och nu sover han intill mig i sängen. Gissar på förkylning, då jag plockat grönaktiga snorblobbar ur näsan tidigare idag. Stackars liten :(.
Det förklarar i så fall varför han varit lite gnällig och trött senaste dagarna, även om han inte haft feber.
Usch, vad hemskt. Stackars er båda! Hoppas det blir bättre med förkylningen.

I natt blev även T förkyld. Haft jobbigt med andning och varit uppe med honom ett antal gånger. Förstås har vi ingen snorsug. Äter dock bra så avvaktar med vårdkontakt. Hört rykten om att de skulle finnas rs virus i nejden

Ni med förkylda barn: om ni ammar så är bröstmjölk mycket effektivt för att rensa bort snor. Dock kan det nog bli svårt att få in i näsan om man inte har spruta för flytande medicin hemma. Jag brukade ge det till dottern när hon var liten. Hon tyckte att det var jobbigt, men oj så effektivt det var!

Jag har läst en massa i tråden, men varit dålig på att skriva. Jag har varit så himla trött pga att V väcker mig två, tre gånger per natt och det tar ett tag att somna om. Sedan sover han bäst på mig, och då sover jag nog inte lika djupt för att undermedvetet hålla koll så att han inte ramlar ner.

Men i övrigt har det rullat på. Storasyster började förskolan i tisdags, vilket hon verkar mycket nöjd med. V verkar lida lite av magknip och vill helst bli buren om dagarna, så mina ambitioner att få saker gjorda hemma har gått om intet. :p Men jag ska bli bättre på att använda selen även hemma.

Just nu är han tyvärr också sjuk, men inte bara med (en lindrig i hans fall)förkylning utan med urinvägsinfektion också. 😔 Vi åkte in i natt eftersom han hade feber, och efter diverse prover kunde man konstatera bakterier i urinen och vi blev inlagda. Just nu väntar vi på andra omgången antibiotika och vi blir kvar åtminstone till i morgon.

Usch vad jobbigt det lät, @hemlig :( V brukar ibland skrika till i sömnen; ett högt, gällt panikartat skrik, och det skär verkligen i hjärtat.

Om du har bröstmjölk kan du som sagt testa att spruta det i näsan. Jag tyckte att det var effektivare än näsdroppar och -spray.

Usch vad jobbigt det lät, @hemlig :( V brukar ibland skrika till i sömnen; ett högt, gällt panikartat skrik, och det skär verkligen i hjärtat.

Om du har bröstmjölk kan du som sagt testa att spruta det i näsan. Jag tyckte att det var effektivare än näsdroppar och -spray.
Har spolat med koksaltlösning, han gillar det inte men det hjälper. Fick göra det två gånger igår med, idag har det inte behövts (än?). Tycker han känns piggare och mer som sitt vanliga glada jag idag med, så hoppas det gått över.

Hoppas din kille pojke kryar på sig så ni får komma hem snart :heart.

Jag tror att vi precis har haft ett sånt där språng. Eller om vi är mitt inne i ett. Han har börjat tugga på handen, "viftar " en del när han sover och så. Lite gnällig emellanåt, men det kan vara magen. I övrigt glad och som vanligt, han brukar vara intresserad och med. Igår sov han nästan ingenting och idag har han sovit nästan hela dagen istället. Hoppas att det är som det ska. Nyss satt jag och kände ifall han var varm och funderade på att ta en temp. Men det kanske bara är noja. Imorgon får vi se hur det går på gympan.

Har precis kommit hem från kvällens tai chi. Hade lilla B i sele och då han var nyvaken var han lite fundersam först, sen tittade han som runtomkring och log när folk pratade med honom :love:. Gissar (och hoppas) han kommer sova gott inatt.

Idag är bebis 7 veckor! Hon var 55,5 cm lång och vägde 4360 g för en vecka sen 😊

Vi var på UL av höfterna på sjukhuset i fredags. Jag var hemskt nervös men det fanns inte det minsta fel på bebis höfter 😀 Överläkaren ställde sig väldigt tveksam till BVC-läkarens bedömning ( hon var heller inte särskilt sympatisk och hade inte tid för en enda fråga). Lillan log och pep åt läkaren som hade roliga glasögon 😄

Vi har ännu inte bestämt namn.. Någon annan som också är sen med det?

Idag är bebis 7 veckor! Hon var 55,5 cm lång och vägde 4360 g för en vecka sen 😊

Vi var på UL av höfterna på sjukhuset i fredags. Jag var hemskt nervös men det fanns inte det minsta fel på bebis höfter 😀 Överläkaren ställde sig väldigt tveksam till BVC-läkarens bedömning ( hon var heller inte särskilt sympatisk och hade inte tid för en enda fråga). Lillan log och pep åt läkaren som hade roliga glasögon 😄

Vi har ännu inte bestämt namn.. Någon annan som också är sen med det?
Skönt att höfterna var okej! Min stora hade en liten avvikelse på ena höften och fick också kolla upp det. Då hade det tack och lov stabiliserat sig.

Vi bestämde namn i torsdags, strax innan han blev 4 veckor. Så inte riktigt lika sena som ni. Hur tycker ni att det känns att inte ha bestämt er? Jag tyckte att det var väldigt jobbigt - det blev som en press att hitta det PERFEKTA namnet och jag hade en irrationell räddla för att "göra fel". :p Nu ska vi "bara" komma överens om andranamnen. :D

V och jag blir kvar på sjukhuset åtminstone till i morgon. Provsvaren på vad för bakterie han har dröjer. I dag har han sovardag och självklart matchar inte hans sömn med mitt sovschema. 😑 Jag har ju haft världens guldläge att ta igen missad sömn och så är jag inte sömnig...

Och hemifrån har jag fått rapport om att storasyster också verkar ha problem med urinvägarna! 😫 Hon och sambon ska till VC snart.

V och jag blir kvar på sjukhuset åtminstone till i morgon. Provsvaren på vad för bakterie han har dröjer. I dag har han sovardag och självklart matchar inte hans sömn med mitt sovschema. 😑 Jag har ju haft världens guldläge att ta igen missad sömn och så är jag inte sömnig...

Och hemifrån har jag fått rapport om att storasyster också verkar ha problem med urinvägarna! 😫 Hon och sambon ska till VC snart.
Men vilket skrutt. Hoppas båda barnen kryar på sig snart.

Skönt att höfterna var okej! Min stora hade en liten avvikelse på ena höften och fick också kolla upp det. Då hade det tack och lov stabiliserat sig.

Vi bestämde namn i torsdags, strax innan han blev 4 veckor. Så inte riktigt lika sena som ni. Hur tycker ni att det känns att inte ha bestämt er? Jag tyckte att det var väldigt jobbigt - det blev som en press att hitta det PERFEKTA namnet och jag hade en irrationell räddla för att "göra fel". :p Nu ska vi "bara" komma överens om andranamnen. :D

Skönt att ha tilltalsnamnet klart iaf :) Jo det känns faktiskt som lite pressat läge nu, får frågan några gånger om dagen om vi bestämt vad hon ska heta.. Jag är också rädd att "göra fel" :cautious: :D

Skönt att ha tilltalsnamnet klart iaf :) Jo det känns faktiskt som lite pressat läge nu, får frågan några gånger om dagen om vi bestämt vad hon ska heta.. Jag är också rädd att "göra fel" :cautious: :D
Usch, det är jobbigt! Hoppas ni kan stå emot omgivningens tjat och landa i ett namn ni tycker passar, i lugn och ro.

Jag är igen lätt irriterad på min mamma som inte fattar att jag vill/måste anpassa mig efter bebis och inte hennes klocka. Kräks och bajs och nya kläder plus en timmes magkörare tar liksom tid!

Idag på 8v kontrollen vägde lillan in på 5.7kg och är 60cm lång. Hon fick första dosen rotavirusvaccin också, det slank ner utan större protest.

Igår var vi på föräldragrupp för första gången. Det verkar vara ett gäng trevliga personer, hoppas att det är några som jag kommer kunna träffa lite emellan gångerna också. Det hade varit trevligt, blir ju lätt lite ensamt om dagarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025