Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid vilken vecka försöker man inte längre stoppa en förlossning om det drar igång? Med förutsättningar friskt barn och frisk mamma.
Kan väl såklart skilja mellan landstingen och sjukhusen men generellt sådär.
Jösses vad bebisen härjar i magen! Den är vaken varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag lägger mig, då är det ett jäkla håll igång!
Igår frågade jag min chef hur det blir med min semester som jag ansökt om. Jag fick svaret att ”Nej tyvärr, vi kan inte lösa din semester. Kan du tänka dig att skjuta på den några veckor?” Öhh? Jag har ansökt om två veckors semester en månad innan jag ska föda. Och om grav. penning den sista månaden innan bf men jag vet ju inte om jag får det än. Så nu kändes allt plötsligt såå osäkert. Varför nekar dom en som då är gravid i åttonde månaden mitt i juli när vi har som stressigast och så låter dom andra som inte är gravida få semester?? Blev rätt irriterad
@Poison-heart jag håller med. Den måste dom bevilja om du ansöker minst 2 månader innan (tror jag att det är). Men förstår inte hur dom tänker, du är ju inte den mest säkra resursen att ha på plats i semestertider. Förlossningen kan ju dra igång när som helst,Hade surat ur totalt och gått på föräldraledigt om jag inte fick min semester när jag ville ha den, speciellt som höggravid. Blir ju typ samma för då kan du ju ta ut din semester i pengar istället.
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?Hade surat ur totalt och gått på föräldraledigt om jag inte fick min semester när jag ville ha den, speciellt som höggravid. Blir ju typ samma för då kan du ju ta ut din semester i pengar istället.
Precis så jag också tänkte! Jag som redan börjar känna att vissa dagar är väldigt tunga, jag kanske inte ens orkar jobba så nära inpå. Jag ansökte om semestern i mitten på mars, och har inte hört ett knyst förrän jag själv frågade igår@Poison-heart jag håller med. Den måste dom bevilja om du ansöker minst 2 månader innan (tror jag att det är). Men förstår inte hur dom tänker, du är ju inte den mest säkra resursen att ha på plats i semestertider. Förlossningen kan ju dra igång när som helst,
Tycker du ska ringa ditt fack och höra vad du har för rättigheter och skyldigheter. Och gör det nu! Så slipper du noja över det här, vet av erfarenhet att man inte mår så bra av det.Precis så jag också tänkte! Jag som redan börjar känna att vissa dagar är väldigt tunga, jag kanske inte ens orkar jobba så nära inpå. Jag ansökte om semestern i mitten på mars, och har inte hört ett knyst förrän jag själv frågade igår
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?
Och jag tror inte min arbetsgivare vill ge mig semesterersättning i pengar.
Fick kommentaren ”Är det inte smartare att spara tills nästa år?” Men varför ska jag spara nästan 5 veckor? Det trodde jag inte ens man fick.
Ja det kändes riktigt dåligt!! Jag har dessutom ett ganska fysiskt jobb och är såklart inte lika effektiv som mina icke-gravida kollegor är då. Kan jag ta föräldraledigt en månad innan bf? Är inte det bara sista 10 dagarna?
Och jag tror inte min arbetsgivare vill ge mig semesterersättning i pengar.
Fick kommentaren ”Är det inte smartare att spara tills nästa år?” Men varför ska jag spara nästan 5 veckor? Det trodde jag inte ens man fick.
Jag vet faktiskt inte, måste kolla upp detta. Jag går under handels kollektivavtal det komiska är att min närmsta chef (som gör schemat också) är en kvinna som har egna barn. Vilket gör det hela ännu mer obegripligt. Nä, det är sånt här som gör en frågande till varför man själv alltid ställer upp och går med på det mesta, men själv får man inget igen på det.60 dagar innan kan du det det är väl ändå inte valfritt för arbetsgivaren om den vill ge det i pengar eller dagar, vilket kollektivavtal har ni? Nej sjukt dåligt av din chef, du skulle ju kunna föda innan bf, vad gör de då? De kan ju inte stoppa dig från att åka till förlossningen. Är din chef en man? Jag hade aldrig kunnat neka en höggravid kvinna att gå hem och ta det lugnt innan förlossning
Nu verkar det inte gå att läsa ert kollektivavtal om man inte själv är medlem så där kan jag inte hjälpa dig. Vad du kan göra är att själv läsa avtalet och hänvisa till det.Jag vet faktiskt inte, måste kolla upp detta. Jag går under handels kollektivavtal det komiska är att min närmsta chef (som gör schemat också) är en kvinna som har egna barn. Vilket gör det hela ännu mer obegripligt. Nä, det är sånt här som gör en frågande till varför man själv alltid ställer upp och går med på det mesta, men själv får man inget igen på det.
Tycker du blev irriterad med all rätta. Vadå skjuta på din semester, tills du ska börja jobba igen efter föräldraledigheten eller?Jösses vad bebisen härjar i magen! Den är vaken varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag lägger mig, då är det ett jäkla håll igång!
Igår frågade jag min chef hur det blir med min semester som jag ansökt om. Jag fick svaret att ”Nej tyvärr, vi kan inte lösa din semester. Kan du tänka dig att skjuta på den några veckor?” Öhh? Jag har ansökt om två veckors semester en månad innan jag ska föda. Och om grav. penning den sista månaden innan bf men jag vet ju inte om jag får det än. Så nu kändes allt plötsligt såå osäkert. Varför nekar dom en som då är gravid i åttonde månaden mitt i juli när vi har som stressigast och så låter dom andra som inte är gravida få semester?? Blev rätt irriterad
Precis! Tror inte dom tänkt på det riktigt.... åh suck! Blir att ringa facket på måndag!Tycker du blev irriterad med all rätta. Vadå skjuta på din semester, tills du ska börja jobba igen efter föräldraledigheten eller?
Man måste skriva faderskapsintyget, efter det går hälften av dagarna över till den andra föräldern.Någon som har koll på om man är sambo hur han får dagar? Som det är nu står alla 480 dagarna på mig.