Sommarföräldrar 2017

Något som är fantastiskt med att bo i Finland: Moderskapsförpackningen! :love: Jag var och hämtade ut den igår, men har lovat att inte öppna förrän sambon är med och han var borta igår. Så nyfiken på att se om vi fått 2016 eller 2017 års modell! Gissar på 2016 då de brukar vara kvar i lager typ till april eller nåt sånt.
Länk här nedan till bild och info för den som är intresserad, verkligen en superbra förmån :)

http://www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen

Ugh vad lätt det är att stressa upp sig...

Jag har lyssnat igenom förlossningspodden (ett hett tips för er som inte hittat den än!) och ibland pratar de om förlossningar som tar lång tid med kraftiga "ryggvärkar" och större bristningar "eftersom bebisen låg i vidöppet läge". Började (såklart) googla på olika fosterbjudningar och då stod det att fostret helst ligger med ansiktet mot moderkakan. Det innebär att vidöppen hjässbjudning är vanligare för de som har moderkaka i framvägg, vilket jag har.

Ugh, alltid är det något. Har också ett extra UL inbokat, någon gång i vecka 32 typ, då jag hade ett myom i livmodern som syntes på RUL vilket de vill kolla inte blockerar förlossningskanalen eller hindrar bebis att vända sig. Isåfall blir det snitt :/

Hur som helst. Förlossningspodden. Hett tips! Har blivit väldigt förlossningspeppad av den :)

Jag har lyssnat igenom förlossningspodden (ett hett tips för er som inte hittat den än!) och ibland pratar de om förlossningar som tar lång tid med kraftiga "ryggvärkar" och större bristningar "eftersom bebisen låg i vidöppet läge". Började (såklart) googla på olika fosterbjudningar och då stod det att fostret helst ligger med ansiktet mot moderkakan. Det innebär att vidöppen hjässbjudning är vanligare för de som har moderkaka i framvägg, vilket jag har.

Ugh, alltid är det något. Har också ett extra UL inbokat, någon gång i vecka 32 typ, då jag hade ett myom i livmodern som syntes på RUL vilket de vill kolla inte blockerar förlossningskanalen eller hindrar bebis att vända sig. Isåfall blir det snitt :/

Hur som helst. Förlossningspodden. Hett tips! Har blivit väldigt förlossningspeppad av den :)
Min första låg i vidöppet läge. Blev akutsnitt- hon kom ingenstans...

Något som är fantastiskt med att bo i Finland: Moderskapsförpackningen! :love: Jag var och hämtade ut den igår, men har lovat att inte öppna förrän sambon är med och han var borta igår. Så nyfiken på att se om vi fått 2016 eller 2017 års modell! Gissar på 2016 då de brukar vara kvar i lager typ till april eller nåt sånt.
Länk här nedan till bild och info för den som är intresserad, verkligen en superbra förmån :)

Oh vilket fint paket! Jag har hämtat ut några såna gratis babyboxar på apoteksgruppen,apoteket hjärtat, lloyds apotek t ex. Gratis är ju alltid gott men det där var ju verkligen toppen :)

Usch :( Då hoppas jag hellre på ett planerat snitt...
Var väl helt ok. Tror inte de gör planerat snitt för en sån grej? Det visste dom ju inte förrän de gjorde snittet att hon inte roterat som de ska.
En kompis födde andra barnet vidöppet och hon sa att hon plötsligt förstod varför folk skriker när de föder barn.:angel:

Oh vilket fint paket! Jag har hämtat ut några såna gratis babyboxar på apoteksgruppen,apoteket hjärtat, lloyds apotek t ex. Gratis är ju alltid gott men det där var ju verkligen toppen :)

Ja, det är jättefint! :love: Man får välja mellan det paketet eller pengar (typ 200 euro eller nåt sånt så det är ju inte så dåligt!) men i princip alla förstagångsföräldrar verkar ta paketet då det är jättefina grejer. Gratis är absolut gott :D

Jag har glömt ändra, men blev också flyttad på ultraljudet. En vecka! Åt fel håll!

Jag var på RUL idag och blev också flyttad 8(!) dagar åt fel håll:meh: nåja, var samma med sonen och han kom ändå en vecka tidigare. Hoppas på samma nu.
Jag ska också tillbaka på UL igen I v.32 pga min moderkaka låg i framvägg men så långt ner att de vill dubbelkolla så den inte är i vägen vid förlossningen:) men de trodde inte att det skulle vara någon fara, men ändå skönt att de kollar en gång extra.
I övrigt såg allt ut som det skulle:up:

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- RUL säger flicka (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland)
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
30/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet (Skaraborg)
31/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet (Sthlm)

Åh vill också på RUL nu.. Lär väl bli flyttad in i September om jag har otur :nailbiting: Och hamna i hösttråden.. Jag får stanna kvar och gästspela här i sånt fall då och då :angel:

• Gilla
Reactions: Ray

Jag är så avundsjuk på mina kusiner som har den där förmånen. Som tröst har vi fått ärva lite. Bl a en uteoverall. Asbra kvalitet!

Min systerson kom med vidöppen hjässbjudning. Förlossningen tog lång tid men han kom ut utan hjälp (ex sugklocka) och min syster klarade sig fint. Hon började jogga 6 veckor efter förlossningen!

• Gilla
Jag var på RUL idag och blev också flyttad 8(!) dagar åt fel håll:meh: nåja, var samma med sonen och han kom ändå en vecka tidigare. Hoppas på samma nu.
Jag ska också tillbaka på UL igen I v.32 pga min moderkaka låg i framvägg men så långt ner att de vill dubbelkolla så den inte är i vägen vid förlossningen:) men de trodde inte att det skulle vara någon fara, men ändå skönt att de kollar en gång extra.
I övrigt såg allt ut som det skulle:up:

Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- RUL säger flicka (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland)
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
30/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet (Skaraborg)
31/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet (Sthlm)
Grattis att det gick bra och oj vad deppigt med 8 dagar- men kommer bäbis tidigt och självmant spelar det ju mindre roll!

Igår mocka de jag 10 boxar och sprang med hästar hit och dit och halvsprang från parkeringen till sjukhuset. Mådde kalas i morse!
Idag red jag hästen som stått 3 veckor - i 25 min skritt och trav och har nu ont i ryggen, bäcken och överallt. Jag inser ju att det finns en anledning till att jag får så ont när jag är gravid och det har tydligen inget med promenader att göra:arghh:
Men ja... Det är ju övergående så får väl bita ihop nån månad till. Helst 2...

Grattis att det gick bra och oj vad deppigt med 8 dagar- men kommer bäbis tidigt och självmant spelar det ju mindre roll!

Känns inte så farligt deppigt. Huvudsaken är att det kommer ut en frisk liten NÅGON gång. Det som känns jobbigast är att jag får vänta 8 dagar längre med att gå hem på graviditetspenning:D
För blir det som sist så är det olidligt på jobbet på sluttampen!
Jobbar i butik med mycket tunga lyft. Och i en lokal där AC:n inte funkar som den ska. Sist jag var höggravid på jobbet var det också på sommaren och vi hade ca 29° inne i butiken. Det i kombination med att vara tvungen att ha heltäckande kläder och tunga arbetsskor av säkerhetsskäl, lyfta tungt OCH vara sjukt varm och svettig ändå som höggravid. Inte någon höjdare!:banghead: Blev sjukskriven på 50% sista veckan pga att jag höll på att svimma av värmeslag ett par ggr.
Dock brukar vi få hel graviditetspenning, det är jag glad för!

• Gilla
Idag undrar jag om min bebis försökt ta sig ut i förtid. Den har legat och tryckt längst ner i magen hela dagen så jag har varit konstant kissnödig. :cautious:
Nu sitter jag och smäller i mig karamellglass igen innan det är dags för kvällspasset i stallet.
Av alla snordyra glassar jag köpt med karamellsmak så finns det ingen som slår B&J's :love: Jag kommer vara ruinerad innan den här graviditeten är över...

Idag undrar jag om min bebis försökt ta sig ut i förtid. Den har legat och tryckt längst ner i magen hela dagen så jag har varit konstant kissnödig. :cautious:
Nu sitter jag och smäller i mig karamellglass igen innan det är dags för kvällspasset i stallet.
Av alla snordyra glassar jag köpt med karamellsmak så finns det ingen som slår B&J's :love: Jag kommer vara ruinerad innan den här graviditeten är över...
Har du provat Häagen-Dazs salted caramel? Finns både med vaniljglass och chokladglass :d

Inte tipsa mig om sånt! Nu kommer jag ha ÄNNU en glassort på min prova på-lista innan den här graviditeten är över. :D Är inte Häagen Dazs dessutom ännu dyrare än B&J's? :p Sambon kommer ju gå i taket, glass för flera hundra varje månad. :angel:
Jooo, du får ju inte missa världens godaste glass! :D De kostar ungefär lika mycket men Häagen-Dazs är mer glass och mindre tugg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar