Sommarföräldrar 2017

Gratulerar @Thalbaz till bebis, hoppas vistelsen på neo blir komplikationsfri och bra för er :)

Vecka 27 nu och börjar känna mig tjock.
Hittills har det ju gått väldigt smärtfritt men inatt vaknade jag och hade JÄTTEONT i vänster ljumske och nedre delen av magen på den sidan. Tänkte kramp och försökte sträcka ut benet men då gjorde det så jävla ont så jag nästan började grina och strålade ner i hela låret, knycklade ihop mig i fosterställning istället och då avtog det efter typ 5-10 min. Har sedan under dagen inte haft ont men känner att vänster ljumske är lite... lurig, som om den skulle kunna börja göra ont igen liksom.
Vad sjutton är detta? Ligament? Nerv i kläm? Om det var foglossning borde jag väl känna av det när jag rör mig också? nån som varit med om liknande?

Gratulerar @Thalbaz till bebis, hoppas vistelsen på neo blir komplikationsfri och bra för er :)

Vecka 27 nu och börjar känna mig tjock.
Hittills har det ju gått väldigt smärtfritt men inatt vaknade jag och hade JÄTTEONT i vänster ljumske och nedre delen av magen på den sidan. Tänkte kramp och försökte sträcka ut benet men då gjorde det så jävla ont så jag nästan började grina och strålade ner i hela låret, knycklade ihop mig i fosterställning istället och då avtog det efter typ 5-10 min. Har sedan under dagen inte haft ont men känner att vänster ljumske är lite... lurig, som om den skulle kunna börja göra ont igen liksom.
Vad sjutton är detta? Ligament? Nerv i kläm? Om det var foglossning borde jag väl känna av det när jag rör mig också? nån som varit med om liknande?
Precis så där har jag haft det flera nätter!
Vaknat till av att det gjort pissont rent ut sagt i sidan/ljumsken när jag legat på rygg. Har jag vänt över till sidan/fosterställning så har det försvunnit. Har även känt att det dragit i sidorna och varit som mensvärk. Frågade en BM och hon sa att det är väldigt vanligt från vecka 20 och framåt, troligtvis är det ligamenten eller livmodern som blir ansträngda då bebis växer mycket.

Vaknade 03.20 att sonen kräktes rätt ut i vår säng, över mig, själv själv och saker runt omkring :yuck:
Vilket resluterar i att jag kräks rätt ut av äckel..Brukar i vanliga fall vara den som kan hantera såna situationer. Den här gången fick sambon ta kräk sonen och duscha av, plocka sängkläder och lägga ut i tvättstugan. Jag gömde mig i badrummet och kräktes som ett odjur. Klarar inte såna situationer alls längre :arghh::arghh:

Sen kunde inte sonen somna om så vi bädda ner oss i soffan allihopa framför Pippi Långstrump och han är fortfarande vaken..:(

Så nu väntar en vecka eller två med kräkssjuka i huset :down:
Som om jag inte kräks nog liksom?

Vaknade 05.30 av ligamenten som har bråkat med mig i natt. Gjorde misstaget att sträcka ut mig på rygg i sängen vid nåt tillfälle och skrek rätt ut p.g.a smärtan i ljumskarna. Inte skönt alls men när jag ligger på sidan och är uppe känns det ingenting som tur är.

Vaknade 03.20 att sonen kräktes rätt ut i vår säng, över mig, själv själv och saker runt omkring :yuck:
Vilket resluterar i att jag kräks rätt ut av äckel..Brukar i vanliga fall vara den som kan hantera såna situationer. Den här gången fick sambon ta kräk sonen och duscha av, plocka sängkläder och lägga ut i tvättstugan. Jag gömde mig i badrummet och kräktes som ett odjur. Klarar inte såna situationer alls längre :arghh::arghh:

Sen kunde inte sonen somna om så vi bädda ner oss i soffan allihopa framför Pippi Långstrump och han är fortfarande vaken..:(

Så nu väntar en vecka eller två med kräkssjuka i huset :down:
Som om jag inte kräks nog liksom?
Usch! :down: :( Hoppas det går över fort!

Går in i v. 30 idag, varit förkyld men hosta senaste veckan men känns som det börjar vända nu igen. Känts som jag ska kissa på mig varje gång jag hostar typ..:crazy:

Magen är stor men inte överdrivet i vägen ännu bortsett från när hon ligger raktlång lodrätt och det trycker upp imot bröstkorgen, då är det svårt att böja sig framåt.
Hade ett par dagar med håll så fort jag började rida och kunde inte alls sitta ner i galoppen längre men bokade ändå undervisning på vinst och förlust igår (tränaren kan själv rida ifall det skulle krisa) och är så glad att det försvann när jag kom igång helt, var fantastiskt att rida ett ordentligt pass igen med hjälp, precis vad både jag och hästen behövde. Och det känns faktiskt helt ok idag också, än så länge iaf! :p

@Julmust och @Fritidsryttare, har också haft den känslan till och från dock hunnit stoppa mig innan det har gjort så ont som ni beskriver.. :(

Vad imponerad jag är av er som gått ännu längre och klarar "ordentliga ridpass". Jag är i vecka 25 och har inte kunnat rida ett ordentligt pass på månader. Det är verkligen motionsridning om än i alla gångarter so far. Sitta ner är inte att tänka på. Det känns i bäckenbotten också... Har nog med tyngden att göra. Hos BM senast hade jag gått upp 12 kg och det är säkert minst 15 vid detta laget. Vågar inte ens väga mig.

Har också fått ont i symfysen/framfogen senaste veckan. Kände av ena SI-leden i början men nu skär det istället som knivar i fiffi om jag försöker skynda mig/springa till bussen/går för långt osv. Brukar framkalla en del sammandragningar eller hållsmärta också. Hoppas det är något övergående och framför allt att det inte blir värre!

Medryttare har jag inte heller haft någon framgång med :( Att det ska vara så svårt. Har hittat en tjej som via hästnet söker en läromästare i dressyr och kunde erbjuda ett livslångt hem så nu hoppas jag lite på det. Borde egentligen sälja men med en del skadehistorik hos hästen är det väldigt avgörande att han hamnar i goda händer...

Vad imponerad jag är av er som gått ännu längre och klarar "ordentliga ridpass". Jag är i vecka 25 och har inte kunnat rida ett ordentligt pass på månader. Det är verkligen motionsridning om än i alla gångarter so far. Sitta ner är inte att tänka på. Det känns i bäckenbotten också... Har nog med tyngden att göra. Hos BM senast hade jag gått upp 12 kg och det är säkert minst 15 vid detta laget. Vågar inte ens väga mig.

Har också fått ont i symfysen/framfogen senaste veckan. Kände av ena SI-leden i början men nu skär det istället som knivar i fiffi om jag försöker skynda mig/springa till bussen/går för långt osv. Brukar framkalla en del sammandragningar eller hållsmärta också. Hoppas det är något övergående och framför allt att det inte blir värre!

Medryttare har jag inte heller haft någon framgång med :( Att det ska vara så svårt. Har hittat en tjej som via hästnet söker en läromästare i dressyr och kunde erbjuda ett livslångt hem så nu hoppas jag lite på det. Borde egentligen sälja men med en del skadehistorik hos hästen är det väldigt avgörande att han hamnar i goda händer...

Jag har det precis som du, med undantag att jag inte kunnat rida alls på flera veckor (nu är jag i vecka 29). Har inte gått upp mycket alls i vikt men har ungefär samma smärtor som du beskriver. Det där att springa till bussen.. gjorde det en gång för typ tre veckor sedan, smärtan från det höll i sig länge :yuck: Det gäller nog, tyvärr, att ta det lugnt. Klyschan att man ska lyssna på kroppen passar bra in här. För mig har det blivit jättemycket bättre med framfogen (och känslan av knivar i fiffi) sedan jag faktiskt slutade vara så aktiv (så pass att jag nu funderat på om jag kanske skulle prova rida baaara en gång i alla fall :angel:). Men är ju jättetrist att inte kunna rida som vanligt och också jättesvårt när man har egen häst, så jag förstår dig helt och hållet!

Hoppas du hittar en medryttare som det funkar med, att få den avlastningen är jätteskönt för kroppen och för samvetet!

• Gilla
Reactions: Ray
Min påni har vilat sedan augusti. Trist men det enda som händer är ju att vi får börja om igen med igångsättning men vad gör det om tio år?

Jag hade inte haft problem med att låta min vila om det enda som hände var att vi fick börja om med igångsättning. Det hade varit helt lugnt för min del, men nu får jag tyvärr ett riktigt monster om han inte får röra på sig regelbundet :( Ett monster som skrämmer folk med sin sura uppsyn, inte kan stå still på stallgången överhuvudtaget, försöker smita när man leder honom, halvt springer över folk, blir sur på de andra hästarna i hagen osv.. Det är inte värt det. ALLT detta försvinner med motion och han är då lugn som en filbunke, lätthanterlig, allmänt nöjd med livet och trevlig mot allt och alla.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag hade inte haft problem med att låta min vila om det enda som hände var att vi fick börja om med igångsättning. Det hade varit helt lugnt för min del, men nu får jag tyvärr ett riktigt monster om han inte får röra på sig regelbundet :( Ett monster som skrämmer folk med sin sura uppsyn, inte kan stå still på stallgången överhuvudtaget, försöker smita när man leder honom, halvt springer över folk, blir sur på de andra hästarna i hagen osv.. Det är inte värt det. ALLT detta försvinner med motion och han är då lugn som en filbunke, lätthanterlig, allmänt nöjd med livet och trevlig mot allt och alla.

Min står på lösdrift (hemma så jag ser de hela dagarna), har bara tagit in till Hovis och då gett domosedan :angel:

(Inte optimalt men sälja för ett par månader kändes inte aktuellt.)

Jag har också börjat få problem med fogarna, framförallt bakrefogen och ner i höfterna
Får sammandragningar när jag rör mig, få smärtor i höfterna när jag rör mig och kräks mycket mer av ansträngingar och smärtor i bakrefogen om jag sitter stilla eller ligger ner. Moment 22 känns det som :grin::banghead:

Sonen är förövrigt mycket piggare, han sov mellan 08.30-13.00
Sen dess ahr han ätit smörgås, lekt på sitt rum och skuttar runt och skrattar..
Så hoppas på att hans mage brakade ihop av antibiotika kuren han ätit för sin öroninflammtion och inte någon magsjuka :idea:

Jag har det precis som du, med undantag att jag inte kunnat rida alls på flera veckor (nu är jag i vecka 29). Har inte gått upp mycket alls i vikt men har ungefär samma smärtor som du beskriver. Det där att springa till bussen.. gjorde det en gång för typ tre veckor sedan, smärtan från det höll i sig länge :yuck: Det gäller nog, tyvärr, att ta det lugnt. Klyschan att man ska lyssna på kroppen passar bra in här. För mig har det blivit jättemycket bättre med framfogen (och känslan av knivar i fiffi) sedan jag faktiskt slutade vara så aktiv (så pass att jag nu funderat på om jag kanske skulle prova rida baaara en gång i alla fall :angel:). Men är ju jättetrist att inte kunna rida som vanligt och också jättesvårt när man har egen häst, så jag förstår dig helt och hållet!

Hoppas du hittar en medryttare som det funkar med, att få den avlastningen är jätteskönt för kroppen och för samvetet!
Lider med er som ridningen inte funkar för längre. :( ordentligt pass var kanske att överdriva men ordentligt jämfört med de senaste veckornas joggande. Arbetstraven har jag också gett upp för minst en månad sedan. Haft ett par dagar där arbetsgalopp också framkallade ordentligt håll men lätt sit's har funkat och överraskande nog funkade det när tränaren kom igår även om det inte funkade när jag själv värmde upp. Men vet också från när jag löptränade mer regelbundet att om jag kommer förbi stadiet som ger håll så blir allt mycket lättare efteråt ;).
Jag har hittat två trevliga medryttare och de två dagarna som de tar är guld värt samt att jag vet att de gärna tar fler dagar i framtiden.
Mina känningar i framfogen har blivit mycket bättre efter att kiropraktorn rättade på min rygg, gissar att jag snedbelastar mindre nu.
Det som är jobbigast är nästan att mocka då det blir tungt för ryggen när man ska bocka sig ner och vrida kroppen men försöker tänka på att böja i knäna/stå bredbent för att undvika det. Sen jag blev gravid har jag dessutom blivit mycket bättre på att lyfta korrekt med benen och inte bara bocka mig framåt.

Då var RUL avklarat. Känns ändå skönt, fast jag vet att det inte garanterar något.
Men en livlig krabat som snurrade åt alla håll och gapade stora gäspningar ibland.
En rapp äldre bm som inte ödslade tid på smalltalk utan gick rakt på och beskrev allt hela tiden.
Blev flyttad en dag till men tröstar mig med att det blir tidigare i och med planerat snitt.

Då var RUL avklarat. Känns ändå skönt, fast jag vet att det inte garanterar något.
Men en livlig krabat som snurrade åt alla håll och gapade stora gäspningar ibland.
En rapp äldre bm som inte ödslade tid på smalltalk utan gick rakt på och beskrev allt hela tiden.
Blev flyttad en dag till men tröstar mig med att det blir tidigare i och med planerat snitt.
Så du fick datumändring? Alltså, stör mig bara mer och mer på den vi hade igår.

Här är en till som börjar känna av kroppen. I mitt fall de där sabla ligamenten, idag högg det till rejält emellanåt när jag gick. Mindre skönt. Hade också en kortare stund när det strålade ner i ena skinkan så det var väl nån fog då. :cool:

Ja jag säger ju det!
Själva grejen här på RUL är att det är där de sätter datum. Kollar alla "kopplingar" mäter och analyserar fram datum.
När tänker de annars göra det?
Vi får preliminärt datum första UL vid vecka 12, men det är klart de måste jämföra måtten vid det senare ULet så att det stämmer och annars flytta. Men enligt hon igår så gör de aldrig det. Pratade med kompisen om det igår och hon har gått till samma avdelning på sina UL och sa att givetvis fick de veta könet på sin bebis (de ville det).

Vi får preliminärt datum första UL vid vecka 12, men det är klart de måste jämföra måtten vid det senare ULet så att det stämmer och annars flytta. Men enligt hon igår så gör de aldrig det. Pratade med kompisen om det igår och hon har gått till samma avdelning på sina UL och sa att givetvis fick de veta könet på sin bebis (de ville det).
Jag fick ju preliminärt en dag tidigare på kuben men då kollade hon mest för att se att storleken stämde.
Nu blevcdet ju inte så stor skillnad men jag har blivit flyttad en hel vecka innan och hade tyckt att det var jobbigt om det hänt igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 160
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar