Sommarföräldrar 2017

Ja, samtidigt så har bästa vännen 22 mån mellan sina och det är för lite. De har haft det jättejobbigt och jag förstår inte hur de orkat. Så någonstans mellan 2 och 2,5 år :D och blöjfri dagtid skulle jag säga.
Svår avvägning det där med hänsyn till arbetsbördan men 2 år och lite över det känns rimligt beroende på hur jobbig graviditet och unge man får nu. :)

@Fritidsryttare Exakt så jade jag set. Så när jag gick av mammaledigheten så jobbade jag 6 månader och sen pluggade jag två år. Sen jobbade jag i knappt ett innan vi blev gravida igen. Det hade helt enkelt inte passat att få tidigare och än så länge så ser vi mycket fler fördelar än nackdelar med den åldersskillnaden. Det är ungefär lika långt mellan mig och min storebror och vi har bäst kontakt bland alla våra syskon. Sen så är det lika långt mellan mig och sambon. 5 år emellan är en bra siffra :D

Vi kommer få nästan 3 år mellan. För syskonens skull hade det kanske varit bättre med mindre skillnad men för mig känns det rätt att vänta. Jag hade kunnat haft 5 år mellan också men jag vill inte gambla med fertiliteten och vänta för länge. Samtidigt som jag inte ens var säker på att jag ville ha ett till barn! Jag vill i alla fall inte stressa igenom småbarnsåren utan jag vill mixa familjeliv, jobb och träning och känna mig "i form" på alla fronter.

Dottern är inte blöjfri än men jag ser inte varför det skulle vara ett problem. Då är det ju ingen panik att hinna till (hitta) en toalett. Men vi ska göra ett nytt försök med potträning i sommar, helt enkelt för att det är dags.

Min man har för övrigt en 2 år äldre storebror och de bråkade jämt. Mitt ex har en lillasyster som är ca 6 år yngre och de har en fantastisk relation. Så kan det bli.

Förra graviditeten älter jag massor om åldersskillnaden mellan syskon. Tyckte både det och min ålder var jättejobbig.
Nu med en livstids mer erfarenhet om livet är det inte längre ett problem. Jag är ett år äldre och skillnaden mellan syskonen blir ett- nästan 2 års ytterligare skillnad. Men så ser mitt liv ut.

Det finns fördelar och nackdelar med alla åldersskillnader. Och det finns anledningar till både åldersskillnader och mammor över 35. Och hur det kunde blivit om man levt livet annorlunda får man aldrig veta.
Jag vet inte riktigt vad min poäng med detta inlägg är... För såklart får man ju grunna över sin egen preferens vad man tror hade passat bäst. Men nåt säkert svar på hur många år mellan syskon som är bäst finns ju inte.

@Fritidsryttare Exakt så jade jag set. Så när jag gick av mammaledigheten så jobbade jag 6 månader och sen pluggade jag två år. Sen jobbade jag i knappt ett innan vi blev gravida igen. Det hade helt enkelt inte passat att få tidigare och än så länge så ser vi mycket fler fördelar än nackdelar med den åldersskillnaden. Det är ungefär lika långt mellan mig och min storebror och vi har bäst kontakt bland alla våra syskon. Sen så är det lika långt mellan mig och sambon. 5 år emellan är en bra siffra :D
Ja, det kan nog ligga en del i det ni säger att det exakta tidsintervallet är mindre viktigt. :) Jag tänker kanske att det är bättre att ha det "överstökat" (får man säga så om småbarnsåren?) genom att ha en väldigt intensiv tid som är komprimerad, än att behöva gå igenom allt en gång till när barn nr 1 är större. //Hon som har NOLL koll på barn och knappt vet hur de ser ut :D

Ska släpa ner sambon till stan idag och kolla barnvagn. Gäller att passa på när han har ryggont och inte orkar jobba som en tok. :D Mycket hormoner i omlopp här nu tror jag, var iväg och hälsade på mycket goda vänner till mig häromkvällen och de tyckte det var självklart med åtminstone ett syskon till knodden jag bär på nu. Även sambon vill ha fler.
Tycker att jag kan väl få ruva klart på den jag har först innan ämnet kommer på tal. :grin: Har varit extremt anti mot fler barn från början (skulle inte ens ha barn alls för inte så länge sen), men nu känns tanken helt plötsligt ganska angenäm.:crazy: Jag antar att ska man skaffa syskon så bör de ligga hyfsat nära varandra i tid också för att de ska ha nöje av varandra, eller hur tänker ni andra?
Finns inga rätt eller fel utan man ska göra vad som känns rätt. Mellan mig och min bror är det 5.5 år. Mamma hade ett missfall innan mig och hade det blivit barn och inte missfall då hade det varit 4-4.5 år mellan min bror och den.
Sambon är uppvuxen med två års skillnad mellan sig och sin närmast, i ålder, syster.
2-3 år kommer vi nog satsa på, men med tanke på att vi inte ens vet om vi får en känns tiden emellan rätt oviktig.

Det kommer bli ca 2år 3månader mellan våra. Känns helt okej även om jag i min tanke hade föreställt mig snarare 3-4år i mellan.
Men man kan inte styra livet, ibland gör det som det vill.
Trots att min graviditet är skit och lite till så tror jag det kommer bli bra.
Nu har ju vi en glad son, som iof har en hel del vilja, men han är lätt att ha och göra med när han är på bra humör. Och väldigt gosig och kramig som gärna vill sitta i soffan med mig när jag mår dåligt.
Hade han varit mer ansträngande så hade jag nog känt annorlunda

@MalanMjöl

Jo, det lär ju bli ett tag. Vi skulle räkna med att bli kvar till BF men om det inte blir komplikationer kanske vi får komma hem någon gång under maj men dom har inte sagt något specifikt. Förhoppningsvis får vi i alla fall komma tillbaka till vårt ordinarie sjukhus om 2-3v.

Hon är 40 cm lång och vägde 1205 g, normalstor för sin ålder. :)

Vissa har inte tid att vänta :p

Skönt att det gick bra ändå :) :heart

Vi fick en liten dotter runt halv åtta ikväll. :love:

Alla mår bra nu men jag fick problem efter förlossningen då jag inte slutade blöda och fortsatte ha ont. Det upptäcktes inte direkt så efter ett par timmar och mycket misshandel av min stackars mage åkte jag lite akut på operation och det visade sig att lite av moderkakan blivit kvar. Dagen har varit rätt omtumlande och det känns fortfarande surrealistiskt att plötsligt vara mamma.

Jag har varit och tittat på henne på neo nu och fick hålla henne en liten stund efter förlossningen med. :love:

Nu ska jag se om jag kan sova lite och så lär det bli en hel del bebismys imorgon, eller senare idag egentligen. :p
Grattis! Vad skönt att allt gått bra. ❤

Ja, det kan nog ligga en del i det ni säger att det exakta tidsintervallet är mindre viktigt. :) Jag tänker kanske att det är bättre att ha det "överstökat" (får man säga så om småbarnsåren?) genom att ha en väldigt intensiv tid som är komprimerad, än att behöva gå igenom allt en gång till när barn nr 1 är större. //Hon som har NOLL koll på barn och knappt vet hur de ser ut :D

Jag har 6, 8 resp 10år ner till mina syskon och för mig har det alltid varit viktigt att ha relativt nära mellan våra barn just pga detta. Det är inte förrän som "vuxna" vi har haft glädje av varandra. Jag menar, jag flyttade hemifrån (30 mil) när de var 13, 11 resp 9 år. Jag har missat nästan hela deras uppväxt och det har självklart påverkat. Jag önskade mig alltid ett syskon i närmre ålder under min uppväxt och vill gärna ge våra barn det.

Det kommer bli ca 2år 3månader mellan våra. Känns helt okej även om jag i min tanke hade föreställt mig snarare 3-4år i mellan.
Men man kan inte styra livet, ibland gör det som det vill.
Trots att min graviditet är skit och lite till så tror jag det kommer bli bra.
Nu har ju vi en glad son, som iof har en hel del vilja, men han är lätt att ha och göra med när han är på bra humör. Och väldigt gosig och kramig som gärna vill sitta i soffan med mig när jag mår dåligt.
Hade han varit mer ansträngande så hade jag nog känt annorlunda

Jag tror också det har en hel del med hur första barnet är. De måste liksom vara mogna för den förändring det innebär.

Jag har 6, 8 resp 10år ner till mina syskon och för mig har det alltid varit viktigt att ha relativt nära mellan våra barn just pga detta. Det är inte förrän som "vuxna" vi har haft glädje av varandra. Jag menar, jag flyttade hemifrån (30 mil) när de var 13, 11 resp 9 år. Jag har missat nästan hela deras uppväxt och det har självklart påverkat. Jag önskade mig alltid ett syskon i närmre ålder under min uppväxt och vill gärna ge våra barn det.
Ja precis, det är väl så jag tänker också. Sambon har en syster som är 2 år äldre och en bror som är betydligt äldre än dem båda och han har definitivt bättre kontakt med sin syster.

Vi fick en liten dotter runt halv åtta ikväll. :love:

Alla mår bra nu men jag fick problem efter förlossningen då jag inte slutade blöda och fortsatte ha ont. Det upptäcktes inte direkt så efter ett par timmar och mycket misshandel av min stackars mage åkte jag lite akut på operation och det visade sig att lite av moderkakan blivit kvar. Dagen har varit rätt omtumlande och det känns fortfarande surrealistiskt att plötsligt vara mamma.

Jag har varit och tittat på henne på neo nu och fick hålla henne en liten stund efter förlossningen med. :love:

Nu ska jag se om jag kan sova lite och så lär det bli en hel del bebismys imorgon, eller senare idag egentligen. :p

Stort grattis! :love:
Förstår att det måste kännas surrealistiskt. Om min skulle skynda ut redan nästa vecka (v 27 nu) vore jag helt oförberedd! Men vilken lycka att få ha bebisen i sina armar. :heart Hoppas att tiden på neo swishar förbi i ett huj!!

Grattis till dottern, @Thalbaz ! Uppdatera oss med hur det går för er och hur ni har det:heart

Ang ålder mellan barnen så kommer det att bli 22 månader mellan våra och jag är inte det minsta orolig över det. Sonen är världens snällaste mot både männsikor och djur och är väldigt okomplicerad överlag.
Han träffade en alldeles nykläckt liten för första gången för någon vecka sedan och jag höll på att smälla av över hans gulliga reaktion. Tultade fram med ett leende, tittade lite på bebisen och sen klappade han honom försiktigt försiktigt på huvudet:love: sen gick han iväg och lekte en stund och sen var han tvungen att klappa bebisen på huvudet igen innan han kunde fortsätta leka lite till.
Längtar så till stunden då vi får introducera honom för sitt syskon:love:

Välkomnar nässtäppa.. Hua.. är så täppt i näsan att jag skulle kunna snyta ur mig hjärnan för jag måste ta i så.
Och jag nyser som en hel karl. Det är säkert pollen i kombo med gravidnästäppa. Inte nice!

Sambon fyllde år igår och vi fick barnvakt över natten av svärmor. Vi hängde i soffan med hyrd film.. Jag orkar inge mer än så, tråkigt nog. Men sambon tyckte det var jätte skönt att bara få va vi och få sova ensamma ostört en natt.

Jag blev matförgiftad (igen!) igår kväll. Vårt kylskåp har lagt av, så jag åkte iväg på kvällen och köpte thaimat. Kan ha varit att soppan jag åt var för stark för min mage uppskattade inte den måltiden för att uttrycka det milt. Iallafall så fick både jag och sambon känna första karatesparkarna utanpå magen, häftig känsla att "kommunicera" med någon som man aldrig träffat och som gömmer sig i min mage. :love:

Välkomnar nässtäppa.. Hua.. är så täppt i näsan att jag skulle kunna snyta ur mig hjärnan för jag måste ta i så.
Och jag nyser som en hel karl. Det är säkert pollen i kombo med gravidnästäppa. Inte nice!

Sambon fyllde år igår och vi fick barnvakt över natten av svärmor. Vi hängde i soffan med hyrd film.. Jag orkar inge mer än så, tråkigt nog. Men sambon tyckte det var jätte skönt att bara få va vi och få sova ensamma ostört en natt.
Blir oxå mäktigt täppt i näsan. I början av graviditeten var det bara på natten men nu är det dygnet runt och lär väl vara så till augusti.

Nästäppt även här. Det var likadant förra gången. Jag kör nässpray för att funka. Det gjorde jag förra gången också. Då försvann nästäppan på BB.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar