Kör ett samlingsinlägg som vanligt för att inte kapa hela tråden. Återigen, tack för alla synpunkter och tips, jag läser och tar till mig även om jag kanske glömmer bort att svara på vissa saker.
Tack för länken
@Thalbaz ska kolla in den!
@FiVi Och
@MalanMjöl Purelan ska inköpas idag på apoteket. Testade inotyolsalva istället i natt och märker skillnad mot Bepanthenen så ullfett verkar vara bättre.
Även amningsnapp ska kollas på.
Angående att gå på friamning istället för att pumpa så är jag rädd att vi sabbat för mycket för att det ska gå. Jag gick ju över på pumpningen för ett par veckor sedan från att ha ammat då han vrålade konstant en hel dag när penicillinet gått ur och han blev piggare (och hungrigare). Då testade vi att ge flaska för första gången och han slukade 90 ml direkt trots att han legat vid bröstet hela dagen.
Knodden hade superfin sugteknik (naturbegåvning enligt BB) från början, men sen har den successivt försämrats iom allt mixtrande, nu ligger han och gapar och tuggar vid bröstet mest, därav mitt senaste sår tror jag, han behandlar tutten som sin napp...
När jag ammade honom hade jag hela tiden det problemet att han inte orkade äta ordentligt, han sov konstant, sen fick vi väcka honom var 3-4:e timme (på inrådan av BVC) för att han skulle äta. Då åt han 5; max 10 minuter och somnade om, viktuppgången blev därefter.
Det märktes stor skillnad på honom så fort jag började pumpa och ge flaska istället, piggare, gladare bebis som plötsligt hade hoppat upp 300 gram på en vecka.
Vi kom ju aldrig in ordentligt i amningen tyvärr eftersom han blev sjuk och fick sond redan andra dygnet, plus medicinen som gjorde honom slö. Hade vi fått en riktig chans med amning så hade det säkert gått, nu blev det mest en stress för mig.
Därav står alternativet nu mellan att fortsätta pumpa och då kanske försöka öka produktionen med hjälp av den, eller att lägga till mer ersättning, nu får han ersättning i snitt en gång/dygn. Jag har inget emot ersättningen som sådan, men tycker att så länge jag får pumpningen att funka och jag har mjölk så är det bättre.
Jag kan däremot hålla med om att jag troligtvis blir för mycket kontrollfreak och kollar mig blind på millilitrarna, ska försöka lägga av med det och gå mer efter honom istället. Nu är han ju dels frisk och betydligt äldre (en månad imorgon, var tar tiden vägen?), men det sitter liksom i sen tiden på Neo.
Jag ska som sagt diskutera med BVC, men även kolla in den där länken om att reglera mjölkproduktionen. Går inte det så blir det nog mer ersättning framöver.