Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brösten är verkligen helt fantastiska på att producera mjölk trots att det inte känns så. När de töms ofta triggar det produktionen och när de töms sällan hämmar det produktionen, så mängden anpassas snabbt efter barnets behov. det är också därför som fetthalten är lägre på kvällen, för att mjölken blir mer utspädd. Fettsyntesen är långsammare än för sockerarterna. (Ursäkta om jag skriver för mkt, men har läst laktationsbiologi och tycker det är sjukt intressant så blir lätt att jag bara skriver på ;). )

Bärsele var verkligen en räddning för oss med sonen. Han vägrade vagnen och jag kände otrolig stress varje gång vi skulle iväg på något. bärdon var den bästa investeringen vi gjort i barnväg!
Hoppar in från vårtråden lite!
Tycker också det är helt otroligt bra anordnat i kroppen, lillplutt ökade för några dagar sedan hur mycket/ofta han åt och jag upplevde att det blev "tomt" och nu när han äter mer normalt så känns det som att det nästan finns för mycket.

Oj, inte konstigt om du har ont! 45 cm bebis på tvärsen känns sådär bekvämt :crazy: Hoppas han vänder sig rätt och det snarast! Att sf-måttet är lite mindre än väntat hänger kanske ihop med tvärläget?

Nej nu förstår jag verkligen varför jag typ bara kan ligga raklång på rygg för att avlasta revbenen. Och varför jag fått plötsliga hugg neråt vänster sidan så att jag kan knappt kan gå upprätt, det är den lilla knasbollen som ligger och kör in huvudet i en massa nerver där.
Min sambo kolla på mig när vi var där och skratta och sa "Våra barn kan uppenbarligen inte läsa kartan, den ena skulle ut genom revbenen och den andra ut rätt genom sidan. Det är tur för dom det finns gps i mobilen nuförtiden"

Ja barnmorskan gissade att det berodde på det, sen är det inte min ordinarie bm så kan ju vara att hon mätt lite annorlunda.

Besök hos barnmorskan idag.
Järnvärdena har fortsatt sjunka.
Min misstanke om att bebis ligger lite knasigt stämde, bm kollade med ultraljud. Men den ligger inte i säte som jag trodde, utan i vad bm kallade för sneläge, påväg mot tvärläge. Visserligen huvudet "neråt" men in mot sidan mellan höftbenen och revben på vänstersida och rumpan in under höger revben. Så tvärs över magen. Inte konstigt att jag har så sjukt ont i revbenen på höger sidan.
Skönt att det finns ett ultraljud inplanerat V.37 för att se hur han ligger då..

Sf-måttet hade sjunkit lite också på kurvan men bara liiite. Nu ligger den lite under normal kurvan istället för mitt på som innan..
Vill bara förtydliga att jag gillar att du har ultraljud inbokat, låter inte jättemysigt med bebis i snedläge.

Hoppar in från vårtråden lite!
Tycker också det är helt otroligt bra anordnat i kroppen, lillplutt ökade för några dagar sedan hur mycket/ofta han åt och jag upplevde att det blev "tomt" och nu när han äter mer normalt så känns det som att det nästan finns för mycket.
Ja, det är en väldigt fascinerande process. Man kan förstå att just laktation har haft en sådant evolutionärt genomslag :).

Nej nu förstår jag verkligen varför jag typ bara kan ligga raklång på rygg för att avlasta revbenen. Och varför jag fått plötsliga hugg neråt vänster sidan så att jag kan knappt kan gå upprätt, det är den lilla knasbollen som ligger och kör in huvudet i en massa nerver där.
Min sambo kolla på mig när vi var där och skratta och sa "Våra barn kan uppenbarligen inte läsa kartan, den ena skulle ut genom revbenen och den andra ut rätt genom sidan. Det är tur för dom det finns gps i mobilen nuförtiden"

Ja barnmorskan gissade att det berodde på det, sen är det inte min ordinarie bm så kan ju vara att hon mätt lite annorlunda.
Jisses, är det vanligt att de lägger sig på det viset? Och vad gör man åt det? Låter minst sagt oskönt!

Besök hos barnmorskan idag.
Järnvärdena har fortsatt sjunka.
Min misstanke om att bebis ligger lite knasigt stämde, bm kollade med ultraljud. Men den ligger inte i säte som jag trodde, utan i vad bm kallade för sneläge, påväg mot tvärläge. Visserligen huvudet "neråt" men in mot sidan mellan höftbenen och revben på vänstersida och rumpan in under höger revben. Så tvärs över magen. Inte konstigt att jag har så sjukt ont i revbenen på höger sidan.
Skönt att det finns ett ultraljud inplanerat V.37 för att se hur han ligger då..

Sf-måttet hade sjunkit lite också på kurvan men bara liiite. Nu ligger den lite under normal kurvan istället för mitt på som innan..
Aj :crazy: hoppas den hittat rätt snart!!

Jisses, är det vanligt att de lägger sig på det viset? Och vad gör man åt det? Låter minst sagt oskönt!

Vet egentligen inte hur vanligt det är, men jag räknade nästan med att den här bebisen inte heller skulle ligga rätt.. antagligen formen på min livmoder som bidrar till det.
Det man gör är ett vändningsförsök runt v37 om den inte lagt sig rätt då, men det tänker jag inte gå med på och då blir det ett planerat snitt..

Jag har vaknat några nätter nu med en oroskänsla i kroppen, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Kanske är så ångest känns? Aldrig varit med om i hela mitt liv, och det går över om jag går upp en sväng och går på toa t.ex.. Är det vanligt under graviditeten? Märker ingenting under dygnets vakna timmar, är obekymrad som person liksom.

Har även haft problem med vaxpropp i ena örat, började i samband med graviditeten. Aldrig någonsin haft öronproblem heller. Försökt med "allt", revaxör, skölja osv, men det släpper inte. Märker det mest när jag ska sova, om jag ligger med det örat ner mot kudden...

Låter ju helt absurt att det skulle finnas nåt samband, men det ska bli mycket intressant om både öronvaxet och oroskänslan försvinner när bebis är ute.

Jag har vaknat några nätter nu med en oroskänsla i kroppen, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Kanske är så ångest känns? Aldrig varit med om i hela mitt liv, och det går över om jag går upp en sväng och går på toa t.ex.. Är det vanligt under graviditeten? Märker ingenting under dygnets vakna timmar, är obekymrad som person liksom.

Har även haft problem med vaxpropp i ena örat, började i samband med graviditeten. Aldrig någonsin haft öronproblem heller. Försökt med "allt", revaxör, skölja osv, men det släpper inte. Märker det mest när jag ska sova, om jag ligger med det örat ner mot kudden...

Låter ju helt absurt att det skulle finnas nåt samband, men det ska bli mycket intressant om både öronvaxet och oroskänslan försvinner när bebis är ute.
Är du säker på att det är en vaxpropp? Jag hade lock för öronen till och från hela graviditeten sist. Det är precis som att man blir täppt/snuvig och beror väl på det svullnar lite.

Och ja, vissa perioder kunde jag vakna och vara helt klarvaken medan tankarna bara rusade. Det är ju en stor förändring man står inför. Är det specifika tankar du fastnar vid så kanske du ska prata om det med t.ex. din bm?

• Gilla
Reactions: Ray
Igår morse kom vår lilla kille :love: Ultraljudsuppskattningen av vikten stämde ganska bra, vägde precis under 4kg. Återkommer med mer info när det lugnat sig lite här.

Stort grattis! :)

@Fritidsryttare man får tydligen lätt svullna slemhinnor som gravid. Jag får gärna vätska bakom trumhinnan på ena örat när jag är förkyld vilket leder till ett "eko" i örat, jag hör min egen röst men hör andra sämre. När jag var gravid blev ekot permanent i typ 6 månader, höll på att bli galen. Tryckutjämna hjälpte tillfälligt men annars var det bara att leva med det :meh:

Stort grattis! :)

@Fritidsryttare man får tydligen lätt svullna slemhinnor som gravid. Jag får gärna vätska bakom trumhinnan på ena örat när jag är förkyld vilket leder till ett "eko" i örat, jag hör min egen röst men hör andra sämre. När jag var gravid blev ekot permanent i typ 6 månader, höll på att bli galen. Tryckutjämna hjälpte tillfälligt men annars var det bara att leva med det :meh:
Så kan det kanske vara, att det är vätska som ställer till det också och att vaxet är sekundärt eller vad man ska säga. Har nämligen onormalt mycket vax i det örat också men om det är vätska skulle det förklara varför locket blir bättre/försvinner när jag byter sida i sängen och så fort jag ställer mig upp så försvinner det nästan omgående.
Upplever sällan att det är helt igentäppt, även om det händer. Tryckutjämna hjälper väldigt lite just för stunden. Jag har också upplevt konstiga ljud i det örat när jag pratar ibland, typ som en radio som tappar täckningen, det knastrar till.

Idag har vi begravning för min farmor som dog för 2veckor sen, och jag hatar verkligen begravningar! Försöker stålsätta mig och valde bort mascara för dagen..

I övrigt så väller det in inbjudningar för Augusti just nu, Kick-off på jobbet den 18/6 och kräftskiva hos vänner den 26/8 (BF dagen).
Oh jag har övermodigt nog tackat ja till väggelement reservation om jag inte orkar, är på förlossningen eller bebis är alldeles nykläckt!
Men jag vet också att jag kommer få en knäpp av att bara sitta hemma och vänta.. Lika bra att hitta på nåt, man kan ju avboka i värsta fall. Kick-offen sker nära sjukhuset jag valt så jag kan ta en taxi om det skulle behövas och det inte långt från våra till sjukhuset heller..

Är du säker på att det är en vaxpropp? Jag hade lock för öronen till och från hela graviditeten sist. Det är precis som att man blir täppt/snuvig och beror väl på det svullnar lite.

Och ja, vissa perioder kunde jag vakna och vara helt klarvaken medan tankarna bara rusade. Det är ju en stor förändring man står inför. Är det specifika tankar du fastnar vid så kanske du ska prata om det med t.ex. din bm?
Jag har bara antagit att det är en vaxpropp eftersom det bildats onormalt mycket vax just i det örat som är drabbat, men vaxet kan ju vara sekundärt och att det är vätska eller slemhinnorna som ställer till det i grunden, det känns rätt logiskt nu när jag tänker på det.

Angående när jag vaknar så kan jag inte alls koppla det till nån specifik tankeverksamhet, tvärtom är hjärnan helt blank men jag har nån krypande känsla i kroppen att jag absolut måste ställa mig upp typ. Så fort jag står upp försvinner den. Funderar på om det har att göra med örat också, att det slår helt lock i sömnen och att jag då omedvetet får panik och vaknar. De nätter det har hänt har jag upplevt större problem med örat när jag ska somna också.

Ibland är det så konstiga saker som hänger ihop med graviditet. Tydligen kan man få förändrad syn också när man är gravid, enligt min optiker. Hur tusan kan ÖGAT bli påverkat?

Oroskänslan är såklart inte kul. Jag vaknar i och för sig inte av att jag är orolig men däremot drömmer jag väldigt mycket. I natt vaknade jag av en mardröm och då får jag lite olustig känsla pga det. Är tydligen inte ovanligt att man drömmer mer som gravid heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 277
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?