Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft fantastiska flytningar senaste dagarna. Såna där att man tror man kissar på sig men det gör man inte...
Idag var trosorna genomsura på jobbet av nån genomskinlig luktfri vätska, ihop med svag mensvärk som kommer och går.

Blir trosbyte och binda vid hemkomst, fortsätter det ska jag ringa förlossningen för att kolla så det inte är tidig vattenavgång. Vad är oddsen för det liksom...

Hoppas det inte är vattenavgång, att det vara är rejäla flytningar. Men lika bra att kolla upp..

Kl.
Jag har varit på Spec.mödravården idag.
Fick träffa en överläkare och diskutera sambons genetiska sjukdom och hur vida det skulle påverka bebis. Det skulle det inte, skönt.
Fick göra ett ultraljud för att bekräfta könet (som är det som påverkar hurvida sjukdomen ska bäras vidare eller inte). Det är helt klart en lillebror därinne..
Sen tog hon upp min förra förlossning och bestämde att jag ska ha ett ultraljud i senast v.37+0 för att kolla bebisens läge samt ett tillväxtultraljud senast v.39+0 för att mäta fostervatten mängden.
Men just nu ligger bebis med huvudet neråt och det fanns bra med vatten..

Vet att det var ett tag sen dessa inlägg skrevs, men har inte läst i tråden innan. Kunde inte hitta att ni fått något riktigt svar på funderingarna (kan dock ha missat) så tänkte jag kunde försöka svara :)
(är läkarkandidat, i fall nån undrar)

Googlar höga järnvärde och får fram att det ökar risken för intrauterin fosterdöd! Tänk att ingen ens sagt det?
Jag hade ännu högre järnvärde förra gången.
Nu räknade de 146 som högt och jag hade 121 så det är ju inte oroväckande kanske men jag kommer sluta helt med niferex :nailbiting:

Hellre får jag järn brist!
121 i järnvärde är verkligen helt normalt och inget att oroa sig för. Att du sedan tar järntabletter kommer inte höja det högre en din egna normalnivå. Tarmen tar nämligen inte upp mer järn än kroppen behöver (därför avföringen ofta blir svart när man äter järntabletter). Och dessutom är det så att järnvärdet som det ofta kallas inte är ett värde på hur mycket järn man har i kroppen, utan hur mycket hemoglobin man har, vilket är det i de röda blodkropparna son håller fast i syre. Däremot krävs järn för att kroppen ska kunna bilda hemoglobin, och därför blir det lågt vid järnbrist.
Hoppas detta hjälper lite :)

Blä, varit på språng hela dagen. På vägen hem från mormor fick jag rejäl blåskatarr från ingenstans verkligen. Gick på toa innan vi åkte och efter 10 minuter drog det igång. Släppte snabbt efter 1 gram Alvedon och sen har jag pumpat i mig vatten med citronsyra sen dess. Gick på toa för en stund sen och kände ingenting.

Enligt sjukvårdsupplysningen ska jag ringa jouren i stan imorgon bitti för att lämna urinprov men hur aktuellt är det om symptomen håller sig borta? Det enda jag kan hitta är att man är mer disponibel för njurbäckeninflammation som gravid och jag har absolut noll sjukdomskänsla i övrigt, ingen feber eller ont i ryggen.

Kan tillägga att jag har haft hur mycket problem som helst med urinvägarna för några år sen, både med och utan bakterier på vissa odlingar, så jag är inte direkt obekant med problemet. Har t.o.m penicillin hemma utskrivet att ta vid behov men känns sjukt onödigt om det inte behövs.
Anledningen till att man vill att gravida kvinnor med symptom på urinvägsinfektion/blåskatarr ska lämna urinprov är för att det kan orsakas av en bakterie som sen kan infektera barnet vid födsel, därför vill man ha koll på det.
Tror därför det hade varit en bra idé att ringa in även utan symptom, om du nu haft dom ett tag, plus har haft problem innan :)
(och skulle nån påstå att du ringde in i onödan så kan du skylla på läkarkandidaten ;))

Vet att det var ett tag sen dessa inlägg skrevs, men har inte läst i tråden innan. Kunde inte hitta att ni fått något riktigt svar på funderingarna (kan dock ha missat) så tänkte jag kunde försöka svara :)
(är läkarkandidat, i fall nån undrar)

121 i järnvärde är verkligen helt normalt och inget att oroa sig för. Att du sedan tar järntabletter kommer inte höja det högre en din egna normalnivå. Tarmen tar nämligen inte upp mer järn än kroppen behöver (därför avföringen ofta blir svart när man äter järntabletter). Och dessutom är det så att järnvärdet som det ofta kallas inte är ett värde på hur mycket järn man har i kroppen, utan hur mycket hemoglobin man har, vilket är det i de röda blodkropparna son håller fast i syre. Däremot krävs järn för att kroppen ska kunna bilda hemoglobin, och därför blir det lågt vid järnbrist.
Hoppas detta hjälper lite :)

Anledningen till att man vill att gravida kvinnor med symptom på urinvägsinfektion/blåskatarr ska lämna urinprov är för att det kan orsakas av en bakterie som sen kan infektera barnet vid födsel, därför vill man ha koll på det.
Tror därför det hade varit en bra idé att ringa in även utan symptom, om du nu haft dom ett tag, plus har haft problem innan :)
(och skulle nån påstå att du ringde in i onödan så kan du skylla på läkarkandidaten ;))
Spännande med lite mer ingående fakta, tack. :) Angående min blåskatarr var jag och lämnade urinprov nån dag efter på MVC och stickan indikerade inga bakterier så jag hade nog bara druckit för lite den dagen. Bra att ha i åtanke om det händer nån mer gång däremot.

Nu är jag hästlös.
Och en bit av hjärtat åkte iväg.
Bara hoppas det blir bra och att han får trivas. :cry:

Liggamma är en suverän grej!

Och långa, flexibla tuttar har vissa fördelar vid amning :angel:

(Mvh hon med bebis som sällan sover utan tutte i mun...)

Liten uppdatering från mig. Har äntligen flyttat tillbaka hem för två veckor sedan så nu är vi i rätt hus Haft fullt upp att få ordning på grejer och att jobba men nu är det mesta på plats.
Slutade på mitt "borta-jobb" i fredags, gick bra utan att använda graviditetspenning men var ganska segt sista dagarna så det var lagom att gå hem.
Mitt eget jobb gjorde jag det sista igår så nu är jag helt ledig såhär med 16 dagar kvar, tar nog några dagar att fatta att man inte ska jobba mer.
Allt är förberett för bebis och BB-väskan packad så nu känner jag mig inte så stressad längre.

Har bjudit in till midsommar som vanligt sen återstår att se om Vi behöver ställa in eller inte Både jag och sambon har en känsla av att han nog inte tänker vänta till BF men vi får väl se...

Tydligen, min gjorde likadant.... :devil: Gärna två gånger om dagen och jag höll på att bli tokig! Det blir tyvärr inte så mycket bättre efter den lille er kommit ud... :rofl:

Kan tänka mig att det inte lär bli mindre frågor sedan. En nackdel med att ha familjen långt bort kanske? Blir nog många FaceTime-samtal innan vi hinner visa opp bebisen i verkligheten. :laugh:

KL

Hej vecka 40! :banana:

Ska till BM idag och ställde mig på vågen. 4 kg på 2 v. Känns lite oroande att BM inte hållit koll på protein i urin eller blodsocker? De mätningarna har hon inte gjort alls efter v 29. Det enda BM gör är att kolla blodtryck, bebisens hjärtljud, SF-kurva och att den fortfarande ligger fixerad.

Vad kollar era BM vid besöken?

Kan tänka mig att det inte lär bli mindre frågor sedan. En nackdel med att ha familjen långt bort kanske? Blir nog många FaceTime-samtal innan vi hinner visa opp bebisen i verkligheten. :laugh:

KL

Ska till BM idag och ställde mig på vågen. 4 kg på 2 v. Känns lite oroande att BM inte hållit koll på protein i urin eller blodsocker? De mätningarna har hon inte gjort alls efter v 29. Det enda BM gör är att kolla blodtryck, bebisens hjärtljud, SF-kurva och att den fortfarande ligger fixerad.

Min kollar blodtryck, hjärtljud, SF-kurvan, hur bebis ligger, blodsocker, järn. Då och då urinsticka.

Kan det inte va en del vätska nu i slutet då? Jag gick upp massor i vätska sista veckan med sonen i magen..

KL

Vi har rutinen att alltid kolla urinsticka när man är där. Gör man själv så inget som hon kollar- man säger till om det inte är ok.
Blodvärden har vi hittills kollat 2 ggr.

KL

Min bor visserligen i Sverige och jag i Köpenhamn me det är inte längre än 1.5 timme mellan oss, så det är liksom för långt för spontan fika men ändå inte för långt för att komma över en kväll/dag. Sambons föräldrar bor 3.5 h bort så det är värre för dom! Face time var en bra idé, nu försöker jag skick bilder som det frågas efter hela tiden :p
BM här kollade blodtryck, SF mått, kände efter hur bebis låg tog altid urinsticka men aldrig järn, lyssnade på hjärtljud och efter att de konstaterede diabetes hos mig (som de upptäckte omkring v 32) blev där gjort ctg.

Kul att det är så många son det verkligen närmar sig för nu, hoppas på många fler babyer i tråden snart!
Just nu sitter jag med baby i bröstet och äter frukost med andra handen :p.

@Ray stor kram, hoppas han får det bra och att det fortfarande känns rätt för dig! :heart

• Gilla
Reactions: Ray
Jag har inte riktigt haft ork att vara inne och läsa i tråden de senaste dagarna, men nu tror jag att jag tagit igen det jag missat! Har legat i sängen med sonen på bröstet och sambon däckad bredvid i nån timme nu. Båda sover fortfarande, men misstänker att lillen vill ha mat snart igen.
Han är helt underbar :heart Önskar bara att amningen inte gjorde så ont.. Hoppas att det blir bättre. Ena bröstet är inga problem, men andra har fått ett litet sår och det gör även ont "inifrån" på något sätt.. Känner mig dock tvingad att amma från det också, det blir så sprängfyllt annars och det är ju inte heller skönt.. Som det är nu så äter han ca varannan timme, med ett längre uppehåll på natten. Inatt har han förvisso sovit lite oroligt (vilket betyder att jag och sambon knappt sovit alls då), men innan det sov han 5,5 timme två nötter på rad. Himla skönt! Han verkar gå upp i vikt som han ska och är ganska nöjd av sig, förutom ett par timmar om kvällarna när han skriker mycket och är svår att trösta. Vet inte riktigt vad det beror på, verkar vara magknip, måste analysera det jag äter och se om jag borde ta bort något. Någon som vet om det stämmer att man bör undvika choklad när man ammar? Jordgubbar verkar gå bort i alla fall, åt två stycken stora gubbar i lördags och den kvällen verkade han ha ont och skrek länge :(

Premiärtur med vagnen i söndags, och härligt var det! Gick nog lite för långt, hade ont i underlivet när vi var hemma igen. Men var ju tvungen att visa gossen vad en häst är för något :love: Han sov dock hela tiden, förutom sista kvarten innan vi var hemma igen, då skulle han ha mat. Slutade med att jag gick och ammade längs vägen tills vi var hemma igen :D Inte så smidigt, men nöjd bebis i alla fall.

Så, nu har jag fått skriva av mig lite, sorry för långt inlägg (igen)!

Jag har inte riktigt haft ork att vara inne och läsa i tråden de senaste dagarna, men nu tror jag att jag tagit igen det jag missat! Har legat i sängen med sonen på bröstet och sambon däckad bredvid i nån timme nu. Båda sover fortfarande, men misstänker att lillen vill ha mat snart igen.
Han är helt underbar :heart Önskar bara att amningen inte gjorde så ont.. Hoppas att det blir bättre. Ena bröstet är inga problem, men andra har fått ett litet sår och det gör även ont "inifrån" på något sätt.. Känner mig dock tvingad att amma från det också, det blir så sprängfyllt annars och det är ju inte heller skönt.. Som det är nu så äter han ca varannan timme, med ett längre uppehåll på natten. Inatt har han förvisso sovit lite oroligt (vilket betyder att jag och sambon knappt sovit alls då), men innan det sov han 5,5 timme två nötter på rad. Himla skönt! Han verkar gå upp i vikt som han ska och är ganska nöjd av sig, förutom ett par timmar om kvällarna när han skriker mycket och är svår att trösta. Vet inte riktigt vad det beror på, verkar vara magknip, måste analysera det jag äter och se om jag borde ta bort något. Någon som vet om det stämmer att man bör undvika choklad när man ammar? Jordgubbar verkar gå bort i alla fall, åt två stycken stora gubbar i lördags och den kvällen verkade han ha ont och skrek länge :(

Premiärtur med vagnen i söndags, och härligt var det! Gick nog lite för långt, hade ont i underlivet när vi var hemma igen. Men var ju tvungen att visa gossen vad en häst är för något :love: Han sov dock hela tiden, förutom sista kvarten innan vi var hemma igen, då skulle han ha mat. Slutade med att jag gick och ammade längs vägen tills vi var hemma igen :D Inte så smidigt, men nöjd bebis i alla fall.

Amningsnapp på det såriga bröstet tills vidare kan jag rekommendera. Så det får en chans att vila och läka. Tips från coachen, som hade stora sår vid amning i 4månader. Utan amningsnapp i perioder hade jag inte överlevt.

Choklad kan absolut vara lite mycket för bebis magen.
Nu är ju min pojk mjölkproteinallergisk så det blev ingen choklad oavsett.

Sonen skrek några timmar varje kväll upp till fyra månaders ålder. Pratade med BVC och försökte analysera varför hsn skrek men kunde inte hitta någon orsak eller lösning. Till slut fick vi bara acceptera att det inte var så mycket vi kunde göra åt det, förutom att finnas nära hela tiden. Hoppas ni hittar något som hjälper, men stressa inte ihjäl er. Jag kände stor stress över skrikperioderna på kvällen och det hjälpte till viss del att inte analysera för mycket fram och tillbaka, men det tog ett bra tag innan jag nådde dit mentalt och kunde acceptera läget.

Amningsnapp på det såriga bröstet tills vidare kan jag rekommendera. Så det får en chans att vila och läka. Tips från coachen, som hade stora sår vid amning i 4månader. Utan amningsnapp i perioder hade jag inte överlevt.

Choklad kan absolut vara lite mycket för bebis magen.
Nu är ju min pojk mjölkproteinallergisk så det blev ingen choklad oavsett.

Tack för tipset, ska införskaffa en sådan snarast!

Sonen skrek några timmar varje kväll upp till fyra månaders ålder. Pratade med BVC och försökte analysera varför hsn skrek men kunde inte hitta någon orsak eller lösning. Till slut fick vi bara acceptera att det inte var så mycket vi kunde göra åt det, förutom att finnas nära hela tiden. Hoppas ni hittar något som hjälper, men stressa inte ihjäl er. Jag kände stor stress över skrikperioderna på kvällen och det hjälpte till viss del att inte analysera för mycket fram och tillbaka, men det tog ett bra tag innan jag nådde dit mentalt och kunde acceptera läget.

Ja, stressande är det ju. Tycker så himla synd om honom. Ska också fråga på BVC, förhoppningsvis är det något i min kost som jag kan ändra på, men risken finns ju att det bara är så här. Idag har jag tänkt noga på vad jag stoppat i mig och det verkar vara samma ikväll oavsett.. Ska försöka att inte överanalysera!

Uppdaterar :)
Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
28/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 076
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 145
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar