Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jajamensan :D Listan kan göras lång.. Hahaha.. Och däremellan tänker sambon att vi ska hinna bygga ny altan, ta ner 2 gamla äppelträd och dessutom hinna åka till sommarhuset.. :angel:
Min man fällde 4-5 träd i helgen som var, första åtgärden efter inbrottet. Vi ska byta två fönster, får hem dem på torsdag. Garaget ska målas. Ett genomgångsrum ska byggas om till separat sovrum. Vi ska beställa luftvärmepump och installation av densamma. Och så ska huset inbrottssäkras. Det är mycket som behöver göras och vi är inte helt eniga om prioriteringsordning. Plus att det är min man som gör det tunga jobbet och han är tyvärr inte världens bästa på att avsluta projekt...

Min man fällde 4-5 träd i helgen som var, första åtgärden efter inbrottet. Vi ska byta två fönster, får hem dem på torsdag. Garaget ska målas. Ett genomgångsrum ska byggas om till separat sovrum. Vi ska beställa luftvärmepump och installation av densamma. Och så ska huset inbrottssäkras. Det är mycket som behöver göras och vi är inte helt eniga om prioriteringsordning. Plus att det är min man som gör det tunga jobbet och han är tyvärr inte världens bästa på att avsluta projekt...

Låter ungefär samma som hos oss :D
Nytt badrum, ny hall, garage som ska bli sovrum, nya fönster, ny ytterdörr, luftvärmepump som ska installeras, nytt tak på garaget osv osv
Nu gör snickaren allt sånt.. Men resten som sambon fått för sig att göras ska klämmas in under semestern :D Och jag lär inte vara speciellt hjälpsam i mycket inser jag.
Sambon är däremot duktig på att ta tag i saker och avsluta det han påbörjat..

Just nu rullar han ut gräs för fulla muggar... Fick tag på honom tillslut och han kom hem inom 30min :banana:

Ingen erfarenhet direkt... Men vet när vi pluggade att kongenital höftledsdysplasi/-luxation kunde var en orsak till ojämn benlängd. Att höften helt enkelt ligger ur led vid förlossningen och att det egentligen inte är en strukturell benlängdsskillnad. Vanligare hos flickor. De barnen brukar få behandling där de får ligga i grodposition men de brukar bli helt "återställda" (kan man ju inte säga när det är något medfött men du fattar säkert vad jag menar). Håller alla tummar för er och nya lilla tösen!
Precis vad jag hittade när jag googlade. Om de hittar något så betyder det skena i grodställning i 3 månader.:( men tydligen vanligt att de inte hittar något onormalt när de scannar, dock känns det ju lite bekymrande när benen var olika långa.

Idag tog vi första korta turen i vagnen vilket gick ok. Bra motivation till att börja knipa iaf så jag vågar gå lite längre rundor, just nu trycker det forfarande på en del neråt så blir bara väldigt korta långsamma rundor.

• Gilla
Reactions: Ray
TröttMamma.com :grin:
Sambon åkte iväg tidigt imorse, S har sovit väldigt oroligt hela natten och kommer inte till ro idag Heller. Faller i sömn vid bröstet men så fort jag flyttar henne vaknar hon efter 10 min. Börjar få något ont i rumpan av att bara sitta i soffan. Får en vän på besök snart vilket jag sett framemot men just nu vill jag mest sova eller iaf kunna resa mig utan en baby i bröstet.
Hon brukar ta en lur där hon verkligen sover och inte är till att väcka men verkar som den togs mellan 7-9.30 imorse.. Jag som tänkte gå en runda med vagnen men misstänker det ger en gallskrikande bebis. Provade ergobaby bärselen idag vilket verkligen inte var populärt, hon tryckte sig så långt bort från mig som möjligt... :yuck:

Glamour life som småbarnaförälder... :angel: Pappa skrattade och sa Välkommen till verkligheten ett par år framåt :devil: tack lixom :p

TröttMamma.com :grin:
Sambon åkte iväg tidigt imorse, S har sovit väldigt oroligt hela natten och kommer inte till ro idag Heller. Faller i sömn vid bröstet men så fort jag flyttar henne vaknar hon efter 10 min. Börjar få något ont i rumpan av att bara sitta i soffan. Får en vän på besök snart vilket jag sett framemot men just nu vill jag mest sova eller iaf kunna resa mig utan en baby i bröstet.
Hon brukar ta en lur där hon verkligen sover och inte är till att väcka men verkar som den togs mellan 7-9.30 imorse.. Jag som tänkte gå en runda med vagnen men misstänker det ger en gallskrikande bebis. Provade ergobaby bärselen idag vilket verkligen inte var populärt, hon tryckte sig så långt bort från mig som möjligt... :yuck:

Glamour life som småbarnaförälder... :angel: Pappa skrattade och sa Välkommen till verkligheten ett par år framåt :devil: tack lixom :p
Kram! Ni kommer ha bättre och sämre dagar och du kommer lära dig knepen hur du ska hantera det, och det kommer definitivt inte vara så där i flera år!

Kram! Ni kommer ha bättre och sämre dagar och du kommer lära dig knepen hur du ska hantera det, och det kommer definitivt inte vara så där i flera år!
Tack, det vet jag ju egentligen, är bara så frustrerande att hon sover som en stock i mitt knä men flyttar jag henne till babynestet vaknar hon efter ett par minuter och blir inte lugn igen innan hon fått amma, eller ja snutta för hungrig är hon nog egentligen inte.
Men hon är ju bara 5 dagar gammal så det är egentligen ok. Tror snart jag vågar introducera en napp för att se om det kan hjälpa henne att falla till ro när hon får sina sugattacker.

Tack, det vet jag ju egentligen, är bara så frustrerande att hon sover som en stock i mitt knä men flyttar jag henne till babynestet vaknar hon efter ett par minuter och blir inte lugn igen innan hon fått amma, eller ja snutta för hungrig är hon nog egentligen inte.
Men hon är ju bara 5 dagar gammal så det är egentligen ok. Tror snart jag vågar introducera en napp för att se om det kan hjälpa henne att falla till ro när hon får sina sugattacker.
En sak att prova kan vara att svepa in henne i en filt innan/medans hon sover och att du sen lägger ner henne med filten. Då vaknar hon inte av att underlaget har annan temperatur. Svep gärna filten ett varv runt kroppen så att den "håller ihop" armar och ben, så minskar du risken att hennes fallreflex väcker henne när du lägger ner henne. Se till att det är ombonat på gränsen till trångt i babynestet. Om du vill kan du rulla en liten filt eller handduk som du lägger under hennes axel så att hon ligger lite på sidan istället för platt på rygg. Det gillade min dotter.

Sonen var likadan. Gick sällan att lägga ner honom utan han kunde bara sova i bärsjalen eller vid bröstet. Vagnen var bara att glömma och napp tvärvägrade han. Det höll i sig i omkring 4 månade och sedan blev det successivt lite lättare.

Det var riktigt jobbigt mentalt till en början och jag kände mig väldigt låst. Den känslan berodde nog mycket på att jag föreställt mig att spädbarnstiden skulle se helt annorlunda ut. Hade föreställt mig att gå långa promenader i barnvagn, att barnet sov själv mellan amningstillfällena (som skulle ske var tredje timme och vara i 15 min), självklart sova i egen säng och ta napp. Det blev helt tvärtom.

Jag hade också föreställt mig att baka en massa bröd, fika med barnvagnsmaffian och fixa en massa medan barnet sov. Jag insåg ganska snabbt att jag fick sänka mina ambitioner och inte planers in saker som kräver att jag är på plats en viss tid. Det minskade min stress och jag passade även på att sova när sonen sov. Liggamma är super för detta ändamål :up:.

Med tiden hittade vi lösningar som funkade för oss och då fungerade allt så mycket bättre trots att det inte blev som vi hade föreställt oss. Även om det kan kännas jobbigt nu så kommer ni hitta lösningar som fungerar och det blir bättre (det får man höra för jämnan, men det är en sanning som tål att upprepas, speciellt när det är extra tungt).

Jag har fullständigt förträngt hur det var att vara nyförlöst förstagångsmamma. Jag minns ju när jag tänker efter att vi hade det skitjobbigt (dottern hade jätteproblem med magen), att jag gick varv på varv i svärföräldrarnas vardagsrum med dottern i sjal och bytte håll vart 20:e varv, att jag hade konstant ont i fötterna efter allt vankande osv. Men minnesbilderna jag har är främst på dottern sovandes i babynest i soffan (måste vara från de första två veckorna) och mysiga höstpromenader i skogen...

Jag har fullständigt förträngt hur det var att vara nyförlöst förstagångsmamma. Jag minns ju när jag tänker efter att vi hade det skitjobbigt (dottern hade jätteproblem med magen), att jag gick varv på varv i svärföräldrarnas vardagsrum med dottern i sjal och bytte håll vart 20:e varv, att jag hade konstant ont i fötterna efter allt vankande osv. Men minnesbilderna jag har är främst på dottern sovandes i babynest i soffan (måste vara från de första två veckorna) och mysiga höstpromenader i skogen...

Jag minns att du vid något tillfälle berättade exakt hur många steg ett varv var och det fick mig att också börja räkna steg. :rofl:

Det är få länge sen vi hade liten...Men det var så att man aldrig kunde sitta ner på kvällen. En av oss stog eller gick konstant runt med barnet och sen bytte vi. Ibland försökte vi sitta men det var lönlöst.
På dagen gick det bättre och med tiden lärde hon sig sova i vagnen. Somnade alltid i.bilen. minns att det var stor fokus på nu sover hon... Blev bättre efter 4 månader ungefär. Fram till dess var det nog jäkligt slitigt.
Men då slutade vi med spjälsäng och hon låg mellan oss och så tog vi varannan natt även om han jobbade. Så jag fick slappna av ...

Nu går det inte få upp ungen på morgonen och somna är inget problem. Inte sitta i soffan heller. :heart

Uppdaterar listan!
Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet

19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm)
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm)
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 . Manhattan_2006 31 år första barnet
10/8 - hvala, 33 år, andra barnet (Sthlm)
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Pojke enl RUL (Sthlm)
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet
28/8 - Rhinos, 27 år, andra barnet

Och tack @hvala m.fl för svar och support. Inatt gick det mycket bättre, vi la babynestet emellan våra kuddar och trodde knappt det var sant när vi tre gånger lyckades lägga henne utan att hon vaknade. Knappt så at vi själva kunde somna och att det innebär att vu knappt har någOn plats i sängen är en annan sak.. :p krävdes två blöjbyten vid 02.30 innan fröken var vaken nog för att ammas, som sagt när hon väl sovet sover hon! Har provat att svepa henne men hon hatat att inte ha armar och ben fria armarna skal helst ligga i anisktshöjd hela tiden.
Idag har vi haft besök av både sambons familj plus min pappa och bror så hoppas hon sover lika bra inatt och det inte bara var för att hon var extra trött igår!

Fresta mig inte.

Dålig sömn är alltid en bra inledning till gnäll. Och nu har det varit dålig sömn i många nätter.
Idag åker min fina häst iväg också- vilket såklart bidragit till den dåliga sömnen. Det gör att jag känner mig ännu mer vilsen i mig själv. Vem är jag utan häst? Vad ska jag nu göra ? Det är på 2 v prov dessutom så risken finns ju att han kommer tillbaka och det är verkligen så att hur jag än vänder mig så har jag ändan bak...
Är trött på att vara gravid i alla lägen. Vill bara isolera mig och helst undvika folk. Medans övrig familj vill planera midsommar och annat socialt. Träffar mycket folk i jobbet och är så trött på frågor och kommentarer av människor som vill och menar väl.
Blir avis på alla glada sommarälskare som ser fram emot sol och bad och grillkvällar, drinkar med is i, hopptävlingar i svettiga ridstövlar. Bad finns inte på kartan, sol ger mig pigmentfläckar, lättöl är jag så jäkla less på. Grillat ger mig halsbränna och svårt att somna. Och hopptävlingar ...
Nej vi håller där även om jag nog kan fylla ut med ännu mer gnäll. Lite kaffe kanske piggar upp! Hoppas ni andra njuter och glittrar!

En vecka kvar till BF. Är det obligatoriskt för blivande mörmödrar att ringa/smsa med frågan: "Hur känns det idag?" För min mamma börjar redan gå mig på nerverna. Om jag går över två veckor så kommer liksom en lejd lönnmördare att knacka på hennes dörr till slut. :devil::angel:

Nej vi håller där även om jag nog kan fylla ut med ännu mer gnäll. Lite kaffe kanske piggar upp! Hoppas ni andra njuter och glittrar!

Hehe "glittrar"... Vår lönetjej ropade ut i korridoren när jag passerade "GUD VAD FIN DU ÄR!! Känner du dig fin???" Jag: "Nej... nej det kan jag inte påstå..." sedan fortsatte hon om att jag var sååå fin vilket ju var gulligt. Runt nästa hörn möter jag marknadschefen som gör en min som att hon ska smälla av och säger "Åh herregud!!" och bara går vidare. Hur man kan gå från försiktigt positiv till skitförbannad och less på alla på 0,5 sek.........

Hehe "glittrar"... Vår lönetjej ropade ut i korridoren när jag passerade "GUD VAD FIN DU ÄR!! Känner du dig fin???" Jag: "Nej... nej det kan jag inte påstå..." sedan fortsatte hon om att jag var sååå fin vilket ju var gulligt. Runt nästa hörn möter jag marknadschefen som gör en min som att hon ska smälla av och säger "Åh herregud!!" och bara går vidare. Hur man kan gå från försiktigt positiv till skitförbannad och less på alla på 0,5 sek.........
Fantastisk lönetjej! Tummen upp för henne.

En vecka kvar till BF. Är det obligatoriskt för blivande mörmödrar att ringa/smsa med frågan: "Hur känns det idag?" För min mamma börjar redan gå mig på nerverna. Om jag går över två veckor så kommer liksom en lejd lönnmördare att knacka på hennes dörr till slut. :devil::angel:

Tydligen, min gjorde likadant.... :devil: Gärna två gånger om dagen och jag höll på att bli tokig! Det blir tyvärr inte så mycket bättre efter den lille er kommit ud... :rofl:

Haft fantastiska flytningar senaste dagarna. Såna där att man tror man kissar på sig men det gör man inte...
Idag var trosorna genomsura på jobbet av nån genomskinlig luktfri vätska, ihop med svag mensvärk som kommer och går.

Blir trosbyte och binda vid hemkomst, fortsätter det ska jag ringa förlossningen för att kolla så det inte är tidig vattenavgång. Vad är oddsen för det liksom...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 076
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 145
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar