Sommarföräldrar 2017 del 3

Vi har också en hel del nattstrul :banghead: Amma varannan timme men Milo har de sista två nätterna blivit flyförbannad när jag erbjudit bröstet och inte nöjt sig innan han fått flaska. Så det har blivit flaska vid läggdags 21.00. Sen amma 23. Flaska 01. Amma 03. Flaska 05.
Jag blir smått galen av denna upphackade sömn! Vill bara få sova typ 4h sammanhängande någongång!

Han äter nästan enbart ersättning dagtid den senaste veckan men har ammat lite på kvällarna och nätterna och när han vaknat på morgonen. Men nu vill han inte ens ha bröstet på kvällarna och verkar ju inte nöjd av att amma på nätterna.
Funderar på att bara helt sonika sluta men tror inte brösten skulle gilla det trots att jag knappt ammar nåt. De har först nu stabiliserat sig på den mängd vi ammar nu. Vill inte riskera mjölkstockning.
Fördelen med att sluta helt vore ju att jag får äta precis vad jag vill igen (Halloumi :love::d)
Men känner sån sorg över att sluta amma... Blir ju troligtvis inga fler barn.

Vi har också en hel del nattstrul :banghead: Amma varannan timme men Milo har de sista två nätterna blivit flyförbannad när jag erbjudit bröstet och inte nöjt sig innan han fått flaska. Så det har blivit flaska vid läggdags 21.00. Sen amma 23. Flaska 01. Amma 03. Flaska 05.
Jag blir smått galen av denna upphackade sömn! Vill bara få sova typ 4h sammanhängande någongång!

Han äter nästan enbart ersättning dagtid den senaste veckan men har ammat lite på kvällarna och nätterna och när han vaknat på morgonen. Men nu vill han inte ens ha bröstet på kvällarna och verkar ju inte nöjd av att amma på nätterna.
Funderar på att bara helt sonika sluta men tror inte brösten skulle gilla det trots att jag knappt ammar nåt. De har först nu stabiliserat sig på den mängd vi ammar nu. Vill inte riskera mjölkstockning.
Fördelen med att sluta helt vore ju att jag får äta precis vad jag vill igen (Halloumi :love::d)
Men känner sån sorg över att sluta amma... Blir ju troligtvis inga fler barn.
Längtar också efter längre sömnperioder. V äter fortfarande minst 3 gånger per natt, och om han någon gång bara äter 2 gånger känner jag mig som en helt ny människa dagen efter. Just nu har han börjat bita mig i bröstvårtorna när han ammar och om han inte slutar upp med det vill jag inte amma mer - det gör ONT!

M somnar ganska sent, igår blev det vid 23, han har dock sovit hela nätter rätt länge. Senaste månaden har det dock strulat en del och vi har fått hämta flaska och byta blöja en gång per natt. Det låter ju inte så farligt, men jag har jättesvårt att somna om sedan så jag får inte mycket sömn. Nu sista veckan har det dock funkat jättebra igen! Vi började ge honom gröt nån timme innan läggdags och sen får han ändå flaskan som vanligt (med lite mindre ersättning i än vad vi gav förut) när han ska sova. Han verkar stå sig så mycket bättre med lite gröt i magen, så det är verkligen värt det! Han vaknar oftast vid 8-8.30, så om jag nu bara skulle lära mig att inte vakna flera gånger per natt för att kolla honom så skulle det ju kunna bli riktigt bra med sömn, men det verkar vara omöjligt. Och som sagt, jag somnar ju inte om :banghead:

Var och tittade på en av förskolorna bi köar till idag. Verkade bra.
Vi har tänkt att han ska börja i januari 2018 men blir lite orolig över att inte få plats på någon av förskolorna i närheten, har inte någon lust att åka till andra änden av kommunen. Känns ju som större chans att hamna där man vill om man börjar efter sommaren, men vi vill inte att han börjar då så vi får chansa och hoppas på det bästa helt enkelt.
När planerar ni andra att de ska börja förskola?

Vi tänkte först söka plats till januari 2019, men då är M 19 månader och jag har blivit så avskräckt från att skola in just där vid 18-månadersåldern. Hört från så många nu att det är den absolut värsta perioden att skola in pga att många barn har som värst separationsångest just vid den åldern. Jag fattar ju att det inte kan stämma på alla barn och att det funkar jättebra för en del, men jag känner mig verkligen orolig över det. Hittills har M varit som en klocka vad gäller alla utvecklingssprång. De har i princip kommit när det stått att de "ska" komma. Så jag vet inte.. Vi funderar på om det skulle vara möjligt att ha honom hemma ytterligare ett par månader, men vet inte hur det funkar med att få plats mitt i terminen så att säga. Vilket dagis det blir spelar nog ingen egentlig roll för oss då vi har typ lika långt till alla och inte har hört nåt negativt om något av dem (liten ort, finns inte många att välja på), men jag vill förstås gärna ha mer information om dem innan det är dags att söka.
Nån som har erfarenhet av att skola in kring 18-19 månaders ålder? Är det jättedumt att planera om bara för att det sägs vara en "dålig" ålder?

Vi tänkte först söka plats till januari 2019, men då är M 19 månader och jag har blivit så avskräckt från att skola in just där vid 18-månadersåldern. Hört från så många nu att det är den absolut värsta perioden att skola in pga att många barn har som värst separationsångest just vid den åldern. Jag fattar ju att det inte kan stämma på alla barn och att det funkar jättebra för en del, men jag känner mig verkligen orolig över det. Hittills har M varit som en klocka vad gäller alla utvecklingssprång. De har i princip kommit när det stått att de "ska" komma. Så jag vet inte.. Vi funderar på om det skulle vara möjligt att ha honom hemma ytterligare ett par månader, men vet inte hur det funkar med att få plats mitt i terminen så att säga. Vilket dagis det blir spelar nog ingen egentlig roll för oss då vi har typ lika långt till alla och inte har hört nåt negativt om något av dem (liten ort, finns inte många att välja på), men jag vill förstås gärna ha mer information om dem innan det är dags att söka.
Nån som har erfarenhet av att skola in kring 18-19 månaders ålder? Är det jättedumt att planera om bara för att det sägs vara en "dålig" ålder?
Jag har tänkt på det där med 18 månader också, men vi har tänkt köra på det ändå. Att flytta på start bara en månad känns tveksamt, då kan ju värsta perioden lika gärna komma då känns det dom, och flera månader känns som lite för lång tid att skjuta på det för oss.

Jag som jobbar på förskola och har skolat in många barn tycker (min personliga åsikt) att just de barn som haft det tuffast vid inskolningen har varit där runt 18-19månader.
Skolade själv in stora sonen vid 15 mån av den anledning.

Har haft ett samtal med min chef idag och planerat framtiden. Börjar jobba torsdag 5/4 och kommer jobba torsdag och fredag. Helt plötsligt känns det så snart :nailbiting:

Jag har tänkt på det där med 18 månader också, men vi har tänkt köra på det ändå. Att flytta på start bara en månad känns tveksamt, då kan ju värsta perioden lika gärna komma då känns det dom, och flera månader känns som lite för lång tid att skjuta på det för oss.

Jo, det är ju det. Svårt att på förhand veta exakt när det är som värst, så att säga. Vi har eventuellt möjlighet att skjuta på det 1-2 månader, men det går ju inte riktigt att veta om det blir bättre för det.

Jag som jobbar på förskola och har skolat in många barn tycker (min personliga åsikt) att just de barn som haft det tuffast vid inskolningen har varit där runt 18-19månader.
Skolade själv in stora sonen vid 15 mån av den anledning.

Exakt det jag hört av flera som arbetar inom förskola och har stor vana av inskolning. Sen förstår jag förstås att det kan variera från barn till barn. Det som skulle passa oss allra bäst ur ekonomisk synvinkel och även hur det går att pussla ihop med ledighet och så är att skola in sonen vid 19 månaders ålder. Vi har förmodligen möjlighet att skjuta på det ytterligare någon månad med lite pusslande. Skulle du säga, utifrån din erfarenhet, att det är värt att vänta till 20 månader? Gör den där månaden stor skillnad? Så mycket mer än så tvivlar jag på att vi kan skjuta på det :/

En riktigt förkyld bebis här :down: Det är mycket snurrande på nätterna och vill ligga nära. Kan inte äta för han är så täppt så i natt gav jag honom näsdroppar så han kunde äta lite och sen sova lite djupare ett tag..

Vi har haft det bökig den senaste veckan. V har varit upp och ner i humöret, sovit dåligt och varit allmänt svår att göra nöjd längre stunder. Idag fick vi svaret - två tänder i underkäken. Skönt att veta vad det är som är ”fel”.

Jag tror jag blir galen, nu är M snorig igen! :( Under februari har han varit snorfri kanske fyra dagar totalt. Utöver att det ger en ganska missnöjd gnällig bebis så kan vi inte umgås med folk, jag kan inte gå och träna. Dessutom har en grej gått sönder på löparvagnen så i väntan på att få igenom reklamationen på den kan jag vare sig springa eller gå långpromenader (vår andra vagn är så himla stötig på ojämnt underlag, uppskattas ej av M).

Nåja, imorgon ska jag googla fram lite bra hemmaträning jag kan göra. Det finns ju massor på youtube. Det är bara jag som blir lite lat hemma och tror att jag måste till gymmet för att kunna träna :angel:

Jag tror jag blir galen, nu är M snorig igen! :( Under februari har han varit snorfri kanske fyra dagar totalt. Utöver att det ger en ganska missnöjd gnällig bebis så kan vi inte umgås med folk, jag kan inte gå och träna. Dessutom har en grej gått sönder på löparvagnen så i väntan på att få igenom reklamationen på den kan jag vare sig springa eller gå långpromenader (vår andra vagn är så himla stötig på ojämnt underlag, uppskattas ej av M).

Nåja, imorgon ska jag googla fram lite bra hemmaträning jag kan göra. Det finns ju massor på youtube. Det är bara jag som blir lite lat hemma och tror att jag måste till gymmet för att kunna träna :angel:
Väldigt långsökt kanske, men hur varmt har ni det i huset? Knodd var ju ofta småsnorig och hostig men inte riktigt sjuk. Sen jag höjde temperaturen i huset till typ 23-24 grader så är det borta! Igår morse var han snorig och hostig igen, och jag tyckte huset var kallt (20°), då hade sambon dragit ner termostaterna.:rage::rage: Jag drev upp värmen igen och idag är han helt snorfri!

Så segt det låter. Och den här ständiga snorigheten är kämpig. Nu är vi friska som tur är, men har också haft några förkylningsomgångar i vinter.

Känner igen mig i det här med att träna hemma. Jag har ambitionen att göra det minst två gånger i veckan, men det blir sällan av så ofta. Hade behövt släpa iväg mig till gymmet jag med ;).

Jag känner också igen mig med det här med träningen!
Jag har också som mål att träna 2gånger i veckan. Har också svårt att ta mig för träningen hemma. Det är så tråkigt.
Förra veckan tränade jag 1gång, cirkelfys, på Friskis. Sen fick jag inte till det att komma iväg nån mer gång.

Hade planer på att köra ett corepass men fick tänka om, hade ont i brösten och insåg ATG det corepass med mycket övningar på golvet inte skulle funka. Avslutade amningen i helgen. M ammade inte under 1 1/2 dygn i helgen, han ville helt enkelt inte. Vände bort huvudet och hade sig. Så då fick det bli tack och hej med amningen. Känns väl sådär. Både saknar det och inte.
Firade nästan 6månaders amning med en Semla! 6månader, det trodde jag aldrig.

• Gilla
Reactions: Ray
Herregud @Fritidsryttare - 24 grader kan jag inte leva i! Vi har 19 grader när vi kliver upp och sen med solen och tvätt etc blir det 20.5.
Brukar göra brasa i tv rummet och då blir det 22-23 där en stund.
Liten har haft en snuvig natt sen han föddes. Jag tror inte din innetemp har med saken att göra:D

Jag har inte tränat alls nu. Haft besök hela veckan. Hittade ett roligt utegym i närheten Och tänker ta mig dit igen. Helt impad att jag klarade armgång på första försöket:p

Herregud @Fritidsryttare - 24 grader kan jag inte leva i! Vi har 19 grader när vi kliver upp och sen med solen och tvätt etc blir det 20.5.
Brukar göra brasa i tv rummet och då blir det 22-23 där en stund.
Liten har haft en snuvig natt sen han föddes. Jag tror inte din innetemp har med saken att göra:D

Jag har inte tränat alls nu. Haft besök hela veckan. Hittade ett roligt utegym i närheten Och tänker ta mig dit igen. Helt impad att jag klarade armgång på första försöket:p
Jag skrev att det var långsökt, men teorin verkar funka på knodd iaf. ;) Sambon håller dock med dig att det är olidligt varmt i huset, medan en annan tycker det är rätt skönt. :)

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV