Sommarföräldrar 2017 del 3

Inte jag heller.. Mitt hår börjar se väääldigt risigt ut. Först tofs på huvudet i 9månader för att inte kräkas på det och nu sen M föddes för snart 6månader sen
Hjälper ju heller inte att man tappade typ 1/3 de första månaderna efter förlossningen! :cautious: Försöker ha det i fläta så mycket som möjligt. Men å andra sidan har jag alltid håret uppsatt när jag jobbar med så är väl inte jättestor skillnad :o

Jag kör också uppsatt hår för att slippa bli dragen i det konstant.
Har tappat väldigt mycket hår senaste månaderna också men tror att det börjar lugna sig.

Fortfarande feber :( piggare idag och feberfri mitt på dagen efter Alvedon men stiger till 38 när de slutar verka samt till 39.2 ikväll.
Flyget går 8.15 måndag morgon och jag vet verkligen inte hur vi ska göra. Borde nog stanna hemma om hon har feber igen imorgon kväll men en liten del av mig tycker ge Alvedon och åk typ.. :o Flygturen tar 5 h, mest det som känns allt för länge med en halvsjuk bebis.
Hur hade ni gjort?

Fortfarande feber :( piggare idag och feberfri mitt på dagen efter Alvedon men stiger till 38 när de slutar verka samt till 39.2 ikväll.
Flyget går 8.15 måndag morgon och jag vet verkligen inte hur vi ska göra. Borde nog stanna hemma om hon har feber igen imorgon kväll men en liten del av mig tycker ge Alvedon och åk typ.. :o Flygturen tar 5 h, mest det som känns allt för länge med en halvsjuk bebis.
Hur hade ni gjort?
Vad svårt! Är det bara feber? Jag tänker att det kan vara urinvägsinfektion men jag har ingen erfarenhet av det. Jag har bara erfarenhet av att ha flugit med 11-månaders öronbarn som nyligen varit förkylt -> avrådes starkt!

Inte jag heller.. Mitt hår börjar se väääldigt risigt ut. Först tofs på huvudet i 9månader för att inte kräkas på det och nu sen M föddes för snart 6månader sen

Jag klippte av mig håret (när jag till slut kände att det var värt att prioritera), det var så sjukt sprött av att ha suttit i en knut i drygt 6 månader. Jätteskönt! :love:

Vad svårt! Är det bara feber? Jag tänker att det kan vara urinvägsinfektion men jag har ingen erfarenhet av det. Jag har bara erfarenhet av att ha flugit med 11-månaders öronbarn som nyligen varit förkylt -> avrådes starkt!

Hon har *peppar peppar* varit feberfri sedan hon vaknade imorse så hoppas det håller i sig ikväll med. Har "bara" varit feber. Hon har blivit trött fort men ätit och druckit nästan som vanligt.
Hoppas inte på urinvejsinfektion, låter inte så bra att åka iväg med. Hur tusan upptäcker man det på en sån liten? :crazy:

Skitnatt. Oftast ok nätter nu med bara en amning men i natt var det fan hela tiden. Tredje muggen kaffe nu. Sportlov och jag har lovat ta dotter och kompisar till ishallen. Mamma kommer och jag måste handla. Och Renbädda igen eftersom någon lurvig sak hårat ner gästsängen.
Känner mig stressad över att åka på ghs på lördag och köra ensam hem på natten.
Behövs inte mycket för att stressa mig.numera.

Skitnatt. Oftast ok nätter nu med bara en amning men i natt var det fan hela tiden. Tredje muggen kaffe nu. Sportlov och jag har lovat ta dotter och kompisar till ishallen. Mamma kommer och jag måste handla. Och Renbädda igen eftersom någon lurvig sak hårat ner gästsängen.
Känner mig stressad över att åka på ghs på lördag och köra ensam hem på natten.
Behövs inte mycket för att stressa mig.numera.
Riktigt jobbig natt här med. Jag hade hunnit sova 30 min när F vaknade kl 00 och sen var vaken nästan två timmar. Och han är inte alls glad, blir knappt nöjd i famnen heller utan skrek mest. Upptäckte igår att två nya tänder är på väg så möjligen beror oroligheten på det.

Var och tittade på en av förskolorna bi köar till idag. Verkade bra.
Vi har tänkt att han ska börja i januari 2018 men blir lite orolig över att inte få plats på någon av förskolorna i närheten, har inte någon lust att åka till andra änden av kommunen. Känns ju som större chans att hamna där man vill om man börjar efter sommaren, men vi vill inte att han börjar då så vi får chansa och hoppas på det bästa helt enkelt.
När planerar ni andra att de ska börja förskola?

Vi har tänkt att han ska börja i januari 2018 men blir lite orolig över att inte få plats på någon av förskolorna i närheten, har inte någon lust att åka till andra änden av kommunen. Känns ju som större chans att hamna där man vill om man börjar efter sommaren, men vi vill inte att han börjar då så vi får chansa och hoppas på det bästa helt enkelt.
Vi planerar att skola in V augusti 2019. Då är han nästan 2 år gammal. Storebror skolade vi in när han var 16 månader, och det gick bra, men nu har vi möjlighet att vara lediga lite längre så då passar vi på att skola in efter sommaren. Vi hoppas att V får plats på samma förskola som storebror går på och vi borde ha goda chanser till det :).

Vi har sökt förskola till januari -19. Jag kan på sätt och vis känna att jag gärna haft M hemma längre men det blir nog bra så här. Vi sparar dagar som vi kan använda för att gå ner i tid, ha långa sommarlov mm. Dottern var 15 månader när hon började på förskola. M kommer vara nästan 17 månader.

Jag hoppas att vi först och främst ska få in dottern på vår närmsta förskola (på andra sidan vår häck!) i augusti, och att M sen ska komma in på syskonförtur. Alternativt att M kommer in först och att dottern sen kommer in via syskonförturen.

Vi hade tänkt Januari 2019 men förskolan hörde av sig och berätta om att de hade så extremt mycket sökande så att det eventuellt inte skulle finnas plats i Januari. Och i och med att vi har syskonförtur undrade de om vi kunde tänka oss en plats från hösten. Så vi fick en plats från September men har fått lov att skola in i November istället. I början på September är M precis 1år och det är alldeles för tidigt tycker jag. Tycker ju November är gränsfall tidigt också men vill ju ha honom på samma förskola som storebror så det fick bli så.
Kommer gå ner i tid under första 7-8månaderna så de får korta dagar och evt nån dag ledig i veckan.

Vi kom iväg! :D Resan har gått över förväntan och det är skönt med sol och värme!

Angående förskolestart så var glada för Sveriges föräldraledighet. Vi har sökt om plats från 1 maj, i år och tanken är att hon skolas in mitt i maj, då är hon 11.5 månad. Känns tidigt och kan får helt ont i magen och dåligt samvete över att hon kommer få ganska långa dagar och inte är äldre. :( Men det är vanligt med inskolning omkring året här, man får ledigehet i veckor och inte dagar och kan därför inte plocka eller spara dagar som i Sverige. Möjligheten finns att förlänga med 8 eller 14 veckor men då får man ut vääääligt lite pengar.

Här sovs det nåt så extremt dåligt nu för tiden. Jag var så glad över att knodd höll sig på en måltid/natt. Nu är vi uppe i två matningar på natten och sen mat vid sänggående. Förutom det så bökas det och gnälls och gnys...Har börjat flera morgnar sista veckan med Arne Alligator på YT innan kl 06 för att få sova några minuter till.
Jag var så trött i morse att jag höll på att starta kaffekokaren utan vatten i.
Tack gode gud för sambon säger jag bara, han verkar ha outtröttligt med energi för jag är helt dränerad.

6 månaders-koll imorgon, skulle inte bli förvånad om vi passerat 10 kg nu, han är tuuuung och min rygg har börjat strejka rejält. ("Lyft med benen", säger sambon, och jag håller på att smälla till honom varje gång för inte ens när jag lyfter med benen så känns det bra i ryggen).

Vi skolar in januari 19 . Tror inte det är svårt att få plats. Alla som vill får komma har det hittills varit...
Intressant att fler fått nattstrul. Jag tänker ofta på att söuta amma så att han kanske sover bättre. Men vill verkligen inte upp och göra flaska 2 ggr på natten...

Vad skönt att ni kom iväg @MalanMjöl!

Vågar knappt säga det men efter en flera veckor lång period med stökiga nätter har vi nu haft två nätter utan nattmatning. Förra natten behövde jag inte ens peta in nappen. I natt vaknade jag när M började skruva på sig och sen tog det ett tag innan jag somnade om. M sov.

Nu har jag precis städat upp efter en kladdig bebislunch. M vägrar fortfarande bli matad men jag ger honom laddade skedar som han stoppar in själv och det verkar gå bra. Palsternackspuré och grötpinnar blev det idag :)

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar