Sommarföräldrar 2017 del 3

Jag har börjat kika lite på bilbarnstolar då hyran på babyskyddet snart går ut, men vad ska man välja? Jag funderar lite på någon variant av Axkid men finns ingen i närheten som man kan klämma och känna på. Den affär i stan som säljer bilstolar hade ju bara 3 modeller, Maxi-cosi, Britax och Besafe. Besafen såg ju bra ut men var så väldigt dyr... Någon som har tips och erfarenheter?
Vi har köpt en maximal cosi pebble plus, fick byta när knodd var 5 månader, då hade han suttit som en inklämd räka i flera veckor. :cool: Vi är nöjda; den är ju rätt stor men vi har gott om utrymme (Passat), knodd verkar gilla den också. :)

Kul med ridning @hvala!

Känner att jag borde gå ut till bilen och montera bilstolen nu, men orkar inte alltså.. Sitter och oroar mig, Milo slog just en volt ner från soffan och slog i huvudet :cry: Det var en matta under i alla fall, men fy vad hemskt det var. Han grät några minuter men har sen dess verkar normal, leker på för fullt. Borde man kolla upp detta på något sätt? Inser att han aldrig riktigt gjort sig illa förut, jag vet inte alls vad jag borde göra :crazy:
Förstår din oro, knodd slog också i sitt huvud för några veckor sen när han gjorde en rullning ner på golvet när jag skulle lägga honom, handlade om några cm i hans fall som mest men huvudet dunkade i och han började gråta, hade SÅN ångest... Iaf, kollade mig för lite med kunnigt folk, och svaret jag fick då var att så länge de inte krampar, tappar medvetandet, osv, utan återgår till det normala, så är det ofta lugnt. (Men självklart ska man vara uppmärksam och vid minsta tveksamhet är det bättre att ringa/åka in en gång för mycket).

Idag var det 6-månaderskontroll för M, men det blev min man som fick ta det, för jag spenderade förmiddagen på barnläkarmottagningen med vår 3-åring. Hon har blivit ordentligt förstoppad och har det jättejobbigt, kräks och har feber :( Det visade sig också att hon inte gått upp i vikt sen i höstas så nu ska hon kollas för gluten och vikten ska tas om om 3 månader.

För lilleman såg det i alla fall bra ut. Han följer sina kurvor. 70 cm lång och 8300 g. Hans nya grej är att han lärt sig säga da så det gör han mest hela tiden. ”Dadada, adajdajdaj”, så himla sött :love: Han sitter ganska bra men tippar hela tiden eftersom han måste titta på allt och sträcker sig efter allt.

Stackars stora @hvala ! Hoppas ni reder ut det. Inte kul när de mår dåligt.

Vi hade oxå 6 mån koll- men läkaren var sjuk så det blev bara vanlig koll. 7.8 kg och 68 cm- längden blev lite uppskattad eftersom han sträckte sig på tå hela tiden.
Visade att han kan flytta leksak mellan händerna och sitta själv- även om han oxå trillar om han blir distraherad. Och jollrade godkänt oxå.
Fick beröm för "glimten i ögat" oxå:heart

Denna veckan jobbar jag mån- ons och fredagkväll. Lagom peppad eftersom jag är jätteförkyld.

Stackars stora @hvala ! Hoppas ni reder ut det. Inte kul när de mår dåligt.

Vi hade oxå 6 mån koll- men läkaren var sjuk så det blev bara vanlig koll. 7.8 kg och 68 cm- längden blev lite uppskattad eftersom han sträckte sig på tå hela tiden.
Visade att han kan flytta leksak mellan händerna och sitta själv- även om han oxå trillar om han blir distraherad. Och jollrade godkänt oxå.
Fick beröm för "glimten i ögat" oxå:heart

Denna veckan jobbar jag mån- ons och fredagkväll. Lagom peppad eftersom jag är jätteförkyld.
Krya på dig! Visst jobbar du som ridlärare?

Nej inte kul när de är dåliga. Hon är ju fortfarande så liten att det är svårt för henne att berätta hur hon verkligen mår, men när hon kräks vet man ju att det är illa. Jag bara hoppas att det inte är något mer (smittsamt) också, förstoppning borde inte ge feber...

Idag var det 6-månaderskontroll för M, men det blev min man som fick ta det, för jag spenderade förmiddagen på barnläkarmottagningen med vår 3-åring. Hon har blivit ordentligt förstoppad och har det jättejobbigt, kräks och har feber :( Det visade sig också att hon inte gått upp i vikt sen i höstas så nu ska hon kollas för gluten och vikten ska tas om om 3 månader.

För lilleman såg det i alla fall bra ut. Han följer sina kurvor. 70 cm lång och 8300 g. Hans nya grej är att han lärt sig säga da så det gör han mest hela tiden. ”Dadada, adajdajdaj”, så himla sött :love: Han sitter ganska bra men tippar hela tiden eftersom han måste titta på allt och sträcker sig efter allt.

Stackars lilla gumman. Det är så jobbigt när de inte mår bra!
Hur tar de prover för Gluten? Är det blodprov först och främst och sen biopsi?

Vi har också tillbringat dagen hos doktorn med vår stora. Som hade 41grader feber i natt och vara skrikit och gråtit hysterisk. Och kräkts (antagligen av den höga febern).
Öroninflammation (igen) och sprucken trumhinna.

Mini sov igenom hela nattens kaos. Sov mellan. 22-03. Det var synd bara att han tajmade första långa sammanhängande sömnen med storebrors kaos :D

Stackars lilla gumman. Det är så jobbigt när de inte mår bra!
Hur tar de prover för Gluten? Är det blodprov först och främst och sen biopsi?

Vi har också tillbringat dagen hos doktorn med vår stora. Som hade 41grader feber i natt och vara skrikit och gråtit hysterisk. Och kräkts (antagligen av den höga febern).
Öroninflammation (igen) och sprucken trumhinna.

Mini sov igenom hela nattens kaos. Sov mellan. 22-03. Det var synd bara att han tajmade första långa sammanhängande sömnen med storebrors kaos :D
De tog bara blodprov nu. Jag vet inte om de kommer göra något mer? Personligen tror jag inte att hon är glutenintolerant (om något så i så fall att hon fortfarande är lite känslig för mjölk) men det är ju bra att de kollar.

Stackars storebror! :( Hoppas han kryar på sig snabbt! :heart Skönt att lillebror sov så att ni kunde lägga fokus på storebror.

Krya på alla storasyskon @hvala och @Rosen-Knoppen!

Vi hade 8 månaders koll i måndags- 67,5 cm och 8,98 kg för att vara exakt :p
Pratade om amningen och om det är tillräckligt det hon får. Äter ju fortfarande 1g/natt (samt sen kväll och tidig morgon) och har igen börjat amma om eftermiddagen men resterande del av dagen är det sällan hon tar något. Hon tyckte att vi eventuellt skulle lägga till lite ersättning då de rekommenderar att de får 500 ml som 9 månaders och om hon nu också slutade amma på natten var det kanske inte säkert hon kom upp i det. Är dock inte så orolig själv, hon växer ju och verkar trivas så tänker att hon eventuellt kan få ersättning (om hon tar det) av sambon 1 g på eftermiddagen när jag har börjat jobba efter att lagret vi har i frysen är slut och annars amma morgon och kväll.

Hoppas vi kan få bort nattamningen helt snart, men just nu är hon igen inne i en period där hon är väääldigt glad för brösten och vägrar ta nappen när hon vaknar om natten :grin:, men så länge det bara är 1 g/natt så är det ok.

Vi kryper fortfarande inte någonstans men gnäller desto mer när det inte passar damen.. :angel:

Krya på dig! Visst jobbar du som ridlärare?

Nej inte kul när de är dåliga. Hon är ju fortfarande så liten att det är svårt för henne att berätta hur hon verkligen mår, men när hon kräks vet man ju att det är illa. Jag bara hoppas att det inte är något mer (smittsamt) också, förstoppning borde inte ge feber...
Ja, alltid lycka att få höja rösten när man har ont i halsen :p

I natt var det 3 matningar igen. Efter flera bra nätter med en matning och tyst bebis.

Hur har ni det, alla Sommarföräldrar? Vi är inne i en hyfsat krävande 5-månadersfas. Han vill sitta upp men kan inte riktigt själv, så han vobblar åt alla möjliga håll och kanter samtidigt som jag försöker parera så gott jag kan. Han ska dessutom ta tag i ALLT!!! Den lilla knubbiga handen fäktar runt och griper i allt som är inom räckhåll. Det gäller att vara med så han inte griper tag i något olämpligt. Han är dessutom mer närhetssökande nu och vill amma mer än tidigare.

Men han är såklart supergo också. Glad och go för det mesta och ler åt alla han möter :love:

Hur har ni det, alla Sommarföräldrar? Vi är inne i en hyfsat krävande 5-månadersfas. Han vill sitta upp men kan inte riktigt själv, så han vobblar åt alla möjliga håll och kanter samtidigt som jag försöker parera så gott jag kan. Han ska dessutom ta tag i ALLT!!! Den lilla knubbiga handen fäktar runt och griper i allt som är inom räckhåll. Det gäller att vara med så han inte griper tag i något olämpligt. Han är dessutom mer närhetssökande nu och vill amma mer än tidigare.

Men han är såklart supergo också. Glad och go för det mesta och ler åt alla han möter :love:

Vi är också inne i den 5månaders fasen. Väldigt behov av närhet, mycket ammande på natten.
Vill bli underhållen hela tiden.
Har lärt sig sitta stadigt nu så han kan sitta och leka = mycket nöjdare. Sålänge man sitter bredvid och roar honom.

Vi är på 6 månader nu och överlag supergo och glad. Skrattar mycket och låter mycket. Klåfingrig som attan. Sitter bra och leker men inte helt pålitlig så jag får sitta med... Händer att han slänger sig baklönges och slår sig med bakhuvudet i golvet.
Försöker trappa ner amningen och erbjuder mer mat men känns som han ammar ännu mer- särskilt på natten. Börjar bli trött på att alltid väckas nu... Grunnar mer och mer på att fasa ut amningen och ge ersättning men känns lite dumt när man kämpat så för att det ska fungera...

F är 7 månader nu. Sitter inte stabilt själv än men har börjat åla framåt. Tar tag i allting, och stoppar allt i munnen. Var nyligen på Teneriffa och han var superkul att ha med, själva resan gick bra, och väl på plats han han varit nöjd både på promenader, häng vid poolen och restaurangbesök. Nu dock blivit förkyld och sover ännu sämre än innan, var i natt vaken typ 5 gånger och en av gångerna gick han inte att söva på över en timme, det har aldrig tidigare hänt. Även om han vaknat en del har det alltid varit relativt lätt att få honom att somna om. Men han är som sagt förkyld så jag hoppas det blir bättre snart igen.

• Gilla
Reactions: Ray

S blev 8 månader i måndags. Hon sitter stadigt själv men kryper inte någonstans. Vi är också inne i en fas där humöret skiftar väldigt från dag till dag. Inte någon jätteseparations ångest ännu men vill helt plötsligt amma mer igen och man ska sitta med henne på golvet för att hon ska vilja vara där nere och leka.
Jag börjar också känna mig färdig med amningen... Börjar jobba den 5/3, jobbar två veckor och har sen en vecka ledigt. Tror jag ammar som nu fram tills den veckan och där försöker avsluta nattamningen. Hon ammar inte så mycket på dagen längre så får se om vi fortsätter amma morgon och kväll efter det eller om vi försöker introducera ersättning ett par mål om dagen istället.
Hon är glad för mat så är inte orolig för att hon ska gå hungrig :p

• Gilla
Reactions: Ray
M blir 6 månader på tisdag. Han vill ha och försöker nå allt han har omkring sig så det går så där med sittandet (han kan sitta väldigt bra när han nöjer sig med det han har i händerna). Han är supersocial och ler och snackar med allt och alla, och är överlag en enormt okomplicerad bebis. Vem som helst kan passa honom. Hans favoritpersoner i livet är hans mamma - de förälskade blickarna han ger mig är to die for :love: - och hans storasyster. Han älskar att dra storasyster i håret och hon älskar att berätta för honom vad han inte kan eller får göra :angel:

Det finns två saker M avskyr och det är att bli satt i vagnen utan att vara ”fulltankad” samt när klockan passerat 05.30 och han inte genast blir upplockad när han meddelat att han är vaken :meh:

M blir 6 månader på tisdag. Han vill ha och försöker nå allt han har omkring sig så det går så där med sittandet (han kan sitta väldigt bra när han nöjer sig med det han har i händerna). Han är supersocial och ler och snackar med allt och alla, och är överlag en enormt okomplicerad bebis. Vem som helst kan passa honom. Hans favoritpersoner i livet är hans mamma - de förälskade blickarna han ger mig är to die for :love: - och hans storasyster. Han älskar att dra storasyster i håret och hon älskar att berätta för honom vad han inte kan eller får göra :angel:

Det finns två saker M avskyr och det är att bli satt i vagnen utan att vara ”fulltankad” samt när klockan passerat 05.30 och han inte genast blir upplockad när han meddelat att han är vaken :meh:

Åhhh :love: får också de där trånande blickarna utav beundran av M. Och storebror älskar att domdera honom :D ”Nääää M inte göra så”

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar