Sommarföräldrar 2017 del 3

Vi har en V70 så jag räknar med att de flesta stolarna kommer att få plats i alla fall.

Angående att luta stolen enkelt känns inte det så viktigt då hon kommer att sitta i baksätet och man ändå inte kommer att kunna göra det när man åker i så fall.

Det lutar mest åt Minikiden just nu, jag gillar också den enkla justeringen av nackstödet. :) Maxi-cosin var det inget större fel på men jag tyckte nackskyddet var så tunt och känns inte som det skyddar något värst.

Vi har också en V70 och jag tycker minikiden sitter väldigt bra i den och det blir bra plats i framsätet.

Jag har börjat kika lite på bilbarnstolar då hyran på babyskyddet snart går ut, men vad ska man välja? Jag funderar lite på någon variant av Axkid men finns ingen i närheten som man kan klämma och känna på. Den affär i stan som säljer bilstolar hade ju bara 3 modeller, Maxi-cosi, Britax och Besafe. Besafen såg ju bra ut men var så väldigt dyr... Någon som har tips och erfarenheter?
Vi har också en V70 (-05).

Först hade vi en Besafe Izi Plus. Det är en bra stol men den är jättestor så när vi hade den i baksätet blev det extremt trångt på passagerarsidan fram. Jag tycker också att den var rätt bökig att montera. Det är en bygel som ”pumpas” fast mot stolsryggen men när den trycks ut lyfter stolen från sätet istället för att kilas fast. Jag kanske gjorde fel men jag fick inte till det på ett bra sätt. Annars är det bra komfort för barnet, smidigt att kunna ändra lutning under färd och bra med magnetfästen för bältet så att spännena är ur vägen när man ska sätta i barnet.

Nu inför att M skulle komma har vi köpt en Axkid Minikid till dottern istället. Den är mycket (!) lättare att montera och är förvisso också ganska stor, men när den står uppe på sätet kan jag sitta ganska bekvämt framför. Det kommer tydligen en ny variant av Minikid nu när som helst, om den inte redan släppts. Det är nog bra att invänta den och se vad som är nytt. Släppet av den kommer förmodligen också medföra att priset på äldre versioner sänks. Om du undrar något om Minikid är det bara att fråga :)

M kommer snart byta bort babyskyddet och då blir det en Britax Max-way. Den tar liten plats i bilen och är plus-testad precis som de andra stolarna. Vi kommer ha den bakom förarsätet. Den är ganska hög så det är nog bästa placeringen för att den inte ska skymma sikten.

Jag ska rida ikväll :nailbiting:
Tydligen slutade jag rida väldigt abrupt där för 8 år sedan för mina ridstövlar var alldeles smutsiga och kläderna likaså men nu är allt tvättat och putsat. Och jag kommer i mina ridbyxor :up: Det slår mig nu att min ridhjälm kanske är för gammal men om det går bra ikväll fixar jag en ny till nästa vecka :)

Kul med ridning @hvala!

Känner att jag borde gå ut till bilen och montera bilstolen nu, men orkar inte alltså.. Sitter och oroar mig, Milo slog just en volt ner från soffan och slog i huvudet :cry: Det var en matta under i alla fall, men fy vad hemskt det var. Han grät några minuter men har sen dess verkar normal, leker på för fullt. Borde man kolla upp detta på något sätt? Inser att han aldrig riktigt gjort sig illa förut, jag vet inte alls vad jag borde göra :crazy:

Kul med ridning @hvala!

Känner att jag borde gå ut till bilen och montera bilstolen nu, men orkar inte alltså.. Sitter och oroar mig, Milo slog just en volt ner från soffan och slog i huvudet :cry: Det var en matta under i alla fall, men fy vad hemskt det var. Han grät några minuter men har sen dess verkar normal, leker på för fullt. Borde man kolla upp detta på något sätt? Inser att han aldrig riktigt gjort sig illa förut, jag vet inte alls vad jag borde göra :crazy:
Otäckt när de faller! M gjorde samma sak förra helgen. Om han bara föll utan att slå i något på vägen ner tror jag inte det är någon fara. Håll honom under uppsikt under kvällen (var observant på om han blir gnällig eller loj).

Har också börjat titta på ny stol, det är inte kritiskt ännu men håller ögonen öppna för bra erbjudanden. Vet dock inte helt vad vi vill ha, vår bil är inte så stor (hyndai i30) men har isofix i baksätet så tanken är att hitta en stol med det som kan sitta bak.
Ja
Kul med ridning @hvala

Hoppas han fortsätter vara pigg @Omega, läskigt när de slår sig!

Han är pigg och livlig, men absolut gnällig..:crazy:
Min gjorde en faceplant ner från soffan.
Tyckte det blev ett rött märle på huvudet först men det försvann... Googlade och det ska mycket till för skada från så låg höjd:)
Men det är klart de blir rädda de små liven...

Har också börjat titta på ny stol, det är inte kritiskt ännu men håller ögonen öppna för bra erbjudanden. Vet dock inte helt vad vi vill ha, vår bil är inte så stor (hyndai i30) men har isofix i baksätet så tanken är att hitta en stol med det som kan sitta bak.
Ja
Kul med ridning @hvala

Hoppas han fortsätter vara pigg @Omega, läskigt när de slår sig!

Jag beställde en Axkid minikid idag då jag hittade den till ett bra pris. Hoppas den är bra men vad jag läst om den verkar den vara det.

Att tänka på när man köper stolar med isofix är att barnen inte får väga mer än 18kg, fäster man stolen med bälte kan de väga upp till 25kg så en sådan stol kan de ha längre.

Vi har också en V70 (-05).

Först hade vi en Besafe Izi Plus. Det är en bra stol men den är jättestor så när vi hade den i baksätet blev det extremt trångt på passagerarsidan fram. Jag tycker också att den var rätt bökig att montera. Det är en bygel som ”pumpas” fast mot stolsryggen men när den trycks ut lyfter stolen från sätet istället för att kilas fast. Jag kanske gjorde fel men jag fick inte till det på ett bra sätt. Annars är det bra komfort för barnet, smidigt att kunna ändra lutning under färd och bra med magnetfästen för bältet så att spännena är ur vägen när man ska sätta i barnet.

Nu inför att M skulle komma har vi köpt en Axkid Minikid till dottern istället. Den är mycket (!) lättare att montera och är förvisso också ganska stor, men när den står uppe på sätet kan jag sitta ganska bekvämt framför. Det kommer tydligen en ny variant av Minikid nu när som helst, om den inte redan släppts. Det är nog bra att invänta den och se vad som är nytt. Släppet av den kommer förmodligen också medföra att priset på äldre versioner sänks. Om du undrar något om Minikid är det bara att fråga :)

M kommer snart byta bort babyskyddet och då blir det en Britax Max-way. Den tar liten plats i bilen och är plus-testad precis som de andra stolarna. Vi kommer ha den bakom förarsätet. Den är ganska hög så det är nog bästa placeringen för att den inte ska skymma sikten.
Minikid går att förboka på babyzoom till 25% rabatt.
Här för mig att det var Kid som var koden.

Förkyld bebis som inte kunde sova i natt. Tills nässprayen för barn över ett år kom fram. Vilket den gjorde jävligt fort...
Jag kan själv inte leva med täppt näsa och tänker att en sprut ett halvår för tidigt är ett av de fel jag visste jag skulle göra. Vem fan kan sova med lite koksaltlösning?
Idag blev det finmiddag.
Potatis, lax och morotspure till lilleman med jordgubbspure som storasyster köpt till efterrätt!

Förkyld bebis som inte kunde sova i natt. Tills nässprayen för barn över ett år kom fram. Vilket den gjorde jävligt fort...
Jag kan själv inte leva med täppt näsa och tänker att en sprut ett halvår för tidigt är ett av de fel jag visste jag skulle göra. Vem fan kan sova med lite koksaltlösning?
Idag blev det finmiddag.
Potatis, lax och morotspure till lilleman med jordgubbspure som storasyster köpt till efterrätt!

Nä usch nästäppa kan vra bland det värsta som finns.

Vi brukar blanda 4droppar koksalt (Från pipett) och 1 droppe nezeril (De rosa engångspipetterna från 2år). Och sen 1 droppe i vardera näsborre när det är som värst. Fast endast inför natten. Annars blir det ju ingen sömn alls.
Vi fick det tipset av en barnläkare på barnakuten när storebror var bebis. Och vi har använt det nu när lillebror kom också.

Kör på säger jag.

• Gilla
Reactions: Ray
Lite förkyld bebis även här, måste kanske prova på nässpray ikväll..

Försökt få i honom gröt halva morgonen, vilket han vanligtvis älskar, och han brukar äta det mesta i en rasande fart, men nu har han börjat få svårt att koncentrera sig minst sagt. Allt annat är viktigare. Spelar ingen roll att vi plockat bort allt som kan vara intressant att titta på, då undersöker han bordet istället, eller stolen han sitter i, eller sina byxor.. Och katterna, som är hans absoluta favoriter, sätter naturligtvis upp en show i köket just vid mattid :banghead:
Förut gick matningen på några minuter typ, nu får vi sitta lääänge..

Idag blev det finmiddag.
Jag har gjort samma sak två gånger nyligen :angel:

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tror för övrigt vi får köra BLW här för M får inte alls till det när han skedmatas. Det blir liksom inte bättre.

Men han älskar smaknappen så i den stoppar vi allt möjligt; banan, päron, gurka, ost, pannkaka, bröd, pasta. Han tycker också det är kul att ta en sked och stoppa i munnen så jag testade i morse att preparera några skedar med gröt. Kladdfest deluxe :D

Här hemma tassar jag runt sambon som försöker sluta snusa. Irritationen är ett faktum och jag får bita mig i tungan för att inte säga nåt som kan irritera honom, vilket just nu är typ allt.
Det är ju egentligen mest synd om honom. För han har snusat i 15år och nu vill han verkligen sluta.

Men jag har nog lite pms (kan det vara mens i antågande?) och känner att jag är lite en bomb som kan brisera snart.

:D Det blir nog bra det här när det värsta lagt sig :D

Här har V också blivit förkyld. Han har bara haft lite feber och är mest täppt och snorig. Verkar vara en lindrig förkylning. Dock alltid lika jobbigt när han är täppt och koksaltlösningen hjälper ju bara en kort stund, sedan är det lika täppt igen. Försökte hinta till maken igår att vi väl kunde smygstarta med riktig nässprej :angel:(för små barn såklart) men han var inte med på noterna.

Här har V också blivit förkyld. Han har bara haft lite feber och är mest täppt och snorig. Verkar vara en lindrig förkylning. Dock alltid lika jobbigt när han är täppt och koksaltlösningen hjälper ju bara en kort stund, sedan är det lika täppt igen. Försökte hinta till maken igår att vi väl kunde smygstarta med riktig nässprej :angel:(för små barn såklart) men han var inte med på noterna.
Berätta att vi är många i denna tråden som gjort just det.
Funkade på denna pappan...

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar