Sommarföräldrar 2017 del 3

Hur har ni det, alla Sommarföräldrar? Vi är inne i en hyfsat krävande 5-månadersfas. Han vill sitta upp men kan inte riktigt själv, så han vobblar åt alla möjliga håll och kanter samtidigt som jag försöker parera så gott jag kan. Han ska dessutom ta tag i ALLT!!! Den lilla knubbiga handen fäktar runt och griper i allt som är inom räckhåll. Det gäller att vara med så han inte griper tag i något olämpligt. Han är dessutom mer närhetssökande nu och vill amma mer än tidigare.

Men han är såklart supergo också. Glad och go för det mesta och ler åt alla han möter :love:

Fröken blir 11 månader snart, 8 månader korrigerat. Hon är inte helt nöjd med världen just nu. Hon har börjat ställa sig upp mot allt som är i rätt höjd och lite till och när det inte går som hon vill blir frustrerad och gnällig. Det är inte alltid bra att jag går utom synhåll heller, fast hon sitter hos pappa... Annars sitter hon stadigt men är inte betrodd att sitta själv då hon tippar baklänges ibland så när jag inte orkar passa lägger jag en kudde bakom. :p Krypandet är det full fart på med och allt ska pillas och smakas på, gärna sånt som man inte får ha som plast och kablar. Matglad är hon också och sitter man och äter i soffan med henne brevid blir man överkörd av bebis som ska ha tallriken. :laugh:

Hur har ni det, alla Sommarföräldrar? Vi är inne i en hyfsat krävande 5-månadersfas. Han vill sitta upp men kan inte riktigt själv, så han vobblar åt alla möjliga håll och kanter samtidigt som jag försöker parera så gott jag kan. Han ska dessutom ta tag i ALLT!!! Den lilla knubbiga handen fäktar runt och griper i allt som är inom räckhåll. Det gäller att vara med så han inte griper tag i något olämpligt. Han är dessutom mer närhetssökande nu och vill amma mer än tidigare.

Men han är såklart supergo också. Glad och go för det mesta och ler åt alla han möter :love:

M är 8 månader och en vecka gammal idag. Vi har mycket bättre sovrutiner nu vilket är skönt. Han somnar förvisso ganska sent om kvällarna, men han vaknar sällan på natten (vissa perioder kan han vakna en gång, men mer mot tidig morgon). Dock bökar han en hel del i vaggan och tappar nappen ibland och jag vaknar av detta så mina nätter är ändå ganska upphackade. Riktigt matglad är han, äter det mesta, och mycket :D Jag är nojig över storleken på bitarna och oftast får han helt mixad mat, men vi måste väl börja försöka ge det lite mer grovmalet.. Han har i alla fall fyra tänder och fler verkar vara på väg inom kort. Alla de nuvarande sitter i underkäken dock. Imorgon ska vi till tandläkaren för första gången :)
Var på kontroll på BVC häromdagen och han är nu 71 cm lång och väger 9425 g. Han sitter stadigt själv men tar sig mest runt i cirklar när han försöker ta sig fram. Man ser att han så gärna skulle vilja komma framåt och ibland gör han rätt med benen, men ofta blir det som simtag i luften istället (vi har ju gått på babysim sedan han var tre månader och där kommer han ju fram bra så det är väl svårt att veta att det inte funkar på torra land :D).
Han älskar fortfarande sin hoppgunga och kan hoppa i den hur länge som helst. Annars leker han rätt bra på sin lekmatta med diverse leksaker också. Roligast är dock att titta på katterna när de leker. Sen gillar han att titta på YouTube-klipp också.. :o Skäms nästan lite över det, hade nog minsann bestämt att det inte skulle bli nåt sånt, men han fick se på Babblarna med sin äldre kusin när vi var där på besök och han är helt såld på det sedan dess. Så jag erkänner att jag kan använda mig av det ibland när jag behöver få saker och ting gjorda hemma. Klipp med katter som jamar är en favorit.

Och han är ju det allra bästa som finns :love: Tänk vad oerhört mycket man kan älska någon, det var verkligen en ny underbar värld som öppnades för mig när jag blev hans mamma :heart

Och förresten, tack alla som svarade på mitt inlägg om att han slagit i huvudet, det var skönt att läsa att det oftast inte är någon fara. Det verkar ha gått bra för M också!

M är 8 månader och en vecka gammal idag. Vi har mycket bättre sovrutiner nu vilket är skönt. Han somnar förvisso ganska sent om kvällarna, men han vaknar sällan på natten (vissa perioder kan han vakna en gång, men mer mot tidig morgon). Dock bökar han en hel del i vaggan och tappar nappen ibland och jag vaknar av detta så mina nätter är ändå ganska upphackade. Riktigt matglad är han, äter det mesta, och mycket :D Jag är nojig över storleken på bitarna och oftast får han helt mixad mat, men vi måste väl börja försöka ge det lite mer grovmalet.. Han har i alla fall fyra tänder och fler verkar vara på väg inom kort. Alla de nuvarande sitter i underkäken dock. Imorgon ska vi till tandläkaren för första gången :)
Var på kontroll på BVC häromdagen och han är nu 71 cm lång och väger 9425 g. Han sitter stadigt själv men tar sig mest runt i cirklar när han försöker ta sig fram. Man ser att han så gärna skulle vilja komma framåt och ibland gör han rätt med benen, men ofta blir det som simtag i luften istället (vi har ju gått på babysim sedan han var tre månader och där kommer han ju fram bra så det är väl svårt att veta att det inte funkar på torra land :D).
Han älskar fortfarande sin hoppgunga och kan hoppa i den hur länge som helst. Annars leker han rätt bra på sin lekmatta med diverse leksaker också. Roligast är dock att titta på katterna när de leker. Sen gillar han att titta på YouTube-klipp också.. :o Skäms nästan lite över det, hade nog minsann bestämt att det inte skulle bli nåt sånt, men han fick se på Babblarna med sin äldre kusin när vi var där på besök och han är helt såld på det sedan dess. Så jag erkänner att jag kan använda mig av det ibland när jag behöver få saker och ting gjorda hemma. Klipp med katter som jamar är en favorit.

Och han är ju det allra bästa som finns :love: Tänk vad oerhört mycket man kan älska någon, det var verkligen en ny underbar värld som öppnades för mig när jag blev hans mamma :heart

Och förresten, tack alla som svarade på mitt inlägg om att han slagit i huvudet, det var skönt att läsa att det oftast inte är någon fara. Det verkar ha gått bra för M också!

Wow tandläkaren, så tidigt? Vet du vad dom ska göra då?
Min stora blir 3 i Juni och kommer bli kallad första gången då. Vi har iof varit på ett rent info möte med tandläkaren via bvc. Men det var i stor grupp och allmän info kring tänder, tandborstning och matvanor.

Här ligger jag vaken med en pruttig och hostig vakenbebis bredvid mig :cautious: Han fick smaka majskrokar igår och det blev nog lite för många för hans mage. Han är också förkyld för andra gången på två veckor men jag tycker att det börjar lätta (...skriver jag samtidigt som han får en hostattack).

Wow tandläkaren, så tidigt? Vet du vad dom ska göra då?
Min stora blir 3 i Juni och kommer bli kallad första gången då. Vi har iof varit på ett rent info möte med tandläkaren via bvc. Men det var i stor grupp och allmän info kring tänder, tandborstning och matvanor.

Vi bor ju i Finland, det är kanske annorlunda här :) När han fått sina första tänder sa de på BVC att vi skulle ringa och boka tid. Vi var dit idag i alla fall, det var mest lite info till oss föräldrar om hur man ska sköta tänderna och sen tittade hon lite snabbt i hans mun. Och så fick han en söt tandborste så det var ju alltid något :D Nästa besök blir när han fyllt två år.

Vi bor ju i Finland, det är kanske annorlunda här :) När han fått sina första tänder sa de på BVC att vi skulle ringa och boka tid. Vi var dit idag i alla fall, det var mest lite info till oss föräldrar om hur man ska sköta tänderna och sen tittade hon lite snabbt i hans mun. Och så fick han en söt tandborste så det var ju alltid något :D Nästa besök blir när han fyllt två år.

Ja men just det :D
Lite bra idé kan jag tycka att ha en tidig koll också :)

S. har sovit utan amning och utan riktigt uppvak från 22.30 till typ 6.30 :eek:.
Mamman vaknade flera gånger såklart för att kolla så att det verkligen var sant.. :banghead::grin:

Hoppas på att det händer fler gånger och att jag då kan sova hela natten! :p

Samma här, Milo sover oftast hela nätter och har så gjort länge, men jag vaknar ändå flera gånger per natt bara för att kolla läget :banghead: skitjobbigt..

Samma här, Milo sover oftast hela nätter och har så gjort länge, men jag vaknar ändå flera gånger per natt bara för att kolla läget :banghead: skitjobbigt..

Skönt att höra att det inte är omöjligt att
de sover hela natten :p. Men ja antar det tar ett tag innan man själv slutar vakna.. :banghead:
De är ju lika gamla, hur mycket ammar du nu? :) (för visst ammade du? :o)

Skönt att höra att det inte är omöjligt att
de sover hela natten :p. Men ja antar det tar ett tag innan man själv slutar vakna.. :banghead:
De är ju lika gamla, hur mycket ammar du nu? :) (för visst ammade du? :o)

Ammade så länge jag kunde, men mjölken tog tyvärr slut för ett par månader sedan. Numera får han 2,5-3 dl ersättning på kvällen vid 22 och sen vaknar han oftast vid 7 och då får han återigen lite ersättning :)

Ammade så länge jag kunde, men mjölken tog tyvärr slut för ett par månader sedan. Numera får han 2,5-3 dl ersättning på kvällen vid 22 och sen vaknar han oftast vid 7 och då får han återigen lite ersättning :)
Och resten av dagen äter han vanlig mat bara? :) lite nyfiken bara då jag går och grunnar på det här med amning eller ersättning... vi ska iaf en vecka till gran Canaria på måndag så blir först en ändring tidigast när vi är hemma igen.

Om vi nu kommer iväg, har precis nattat en febrig tjej med temp 38.8. Hon somnade på typ 5 minuter, verkar ok pigg annars men har lite förökad andningsfrekvens så får hålla koll på henne inatt. :(

Hoppas liten mår bättre idag @MalanMjöl
Mitt barn är sjukt hårdhänt... Han gillar att ta ett benhårt tag om kinden eller skinnet på halsen och vrida om- och släpper inte!
Jag får bända loss honom:eek:
Är helt rödfläckig i ansiktet :p

Och resten av dagen äter han vanlig mat bara? :) lite nyfiken bara då jag går och grunnar på det här med amning eller ersättning... vi ska iaf en vecka till gran Canaria på måndag så blir först en ändring tidigast när vi är hemma igen.

Om vi nu kommer iväg, har precis nattat en febrig tjej med temp 38.8. Hon somnade på typ 5 minuter, verkar ok pigg annars men har lite förökad andningsfrekvens så får hålla koll på henne inatt. :(

Ja precis, han äter gröt på förmiddagen och sedan äter han någon lagad mat till lunch och till middag. Som mellanmål kan det bli lite av varje, frukt eller ägg eller välling eller nåt som vi har hemma :)

Hoppas att hon kryar på sig fort nu!

Hoppas liten mår bättre idag @MalanMjöl
Mitt barn är sjukt hårdhänt... Han gillar att ta ett benhårt tag om kinden eller skinnet på halsen och vrida om- och släpper inte!
Jag får bända loss honom:eek:
Är helt rödfläckig i ansiktet :p
Igenkänningsfaktor på det, här är det näsan och munnen det går ut över...

Visst är det roligt, att när de väl sover som de ska så vaknar man och petar på dem för att kontrollera att de lever? :D
Så himla dumt, man längtar efter en natts sömn och så utnyttjar man inte det när man väl får chansen...

Ja precis, han äter gröt på förmiddagen och sedan äter han någon lagad mat till lunch och till middag. Som mellanmål kan det bli lite av varje, frukt eller ägg eller välling eller nåt som vi har hemma :)

Hoppas att hon kryar på sig fort nu!
Ok! S äter också gröt till frukost och sen nästan alltid leverpastejsmacka med gurkstavar eller avokado och eventuellt någon grötpinne till lunch och sen lagad mat på kvällen. Någon frukt som mellanmål 1-2 gånger. Ammar en gång på eftermiddagen och 1 gång innan eller efter kvällsmaten, samt vid 22-23 när vi lägger oss, en g0ng vid 3-4 (vill jag gärna få bort) och så när hon vaknar vid 5.30-6.

Fortfarande feber och trött tjej, lite snuvig men inte extremt. Tur hon sov hela natten igår för i att har det inte blivit många timmars sömn. Varit ute och gjort några ärende nu och nu hoppas jag hon sover ett tag till i vagnen eftersom hon har vaknat med jämna mellanrum hela promenaden.
Ska försöka börja packa lite, bättre att hålla igång än att sitta i soffan och inse hur trött jag är.. :p

Fick en lycklig överraskning såhär en fredag.
Ringde försäkringsbolaget för att höra mig för om jag kunde få ut nåt på gravidförsäkring i och med att jag fick hyperemesis gravidarum (extrema gravidillamåendet).
Nej det kunde jag inte, men jag fick ut från min vanliga personliga sjukförsäkring. Så jag fick ut en hel del för att jag vart sjukskriven mer än 30dagar och för att jag vart inlagd på sjukhus för kräkningarna. Det vart en rätt bra summa.
Sen kom vi in på att jag blev akutsnittad med äldre sonen och att jag aldrig anmälde det trots att jag hade gravidförsäkring extra. Då fick jag ut pengar för det också i och med att det inte hade gått 3år ännu.

Så jag la på med vetskapen om att jag får in drygt 8tusen på kontot nästa vecka :banana: Galet. Jag som bara skulle höra mig för och inte hade en tanke på att få ut nåt.
Note to self, anmäl allt till försäkringsbolaget. Jämt. Det är nog en himla massa ersättning man har rätt till som man går miste om :down:

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar