Sommarföräldrar 2017 del 3

Upp som en sol och ner som en pannkaka. Kom ut i stallet och upptäckte att den ena märren antagligen har slagit upp sin gamla ligamentskada som hon ådrog sig som 3-åring. Hon har kutat runt som en bergsget på betet de sista veckorna så är egentligen inte förvånad, hon är extremt livlig av sig men benet har hållit fram tills nu. Det kan ju vara nån ny grej men det känns rätt tveksamt då svullnaden sitter på samma ställe. Självklart går hon in i högdräktighet här framöver också så det blir att hålla henne flytande de sista månaderna med hjälp av ringsko. Jag får ta ny ställning när fölet är ute men spontant känns det rätt kört, hon blir 6 och prognosen som ridhäst är ju minst sagt dyster, att betäcka om med det dåliga benet är inte aktuellt och hon passar inte som ren sällskapshäst med sitt temperament. :down:

Imorgon har vi (tidig) 3-månaderskontroll med sprutor. Jag ser inte fram emot det :( Men det ska bli roligt att se hur lille M växer.

M är såå nära att knäcka koden för hur man vänder sig från mage till rygg. Det kan hända vilken dag som helst. Dottern började vända sig precis vid 3 månader. M är 2,5 månader.

Jag har kommit av mig med träningen, tycker det är så trist (vill bara springa men är inte i skick att göra det än), så nu har jag beställt ett träningskort på Friskis. De har barnpassning 3-4 dagar i veckan och man får även ta med bebisen in i gymmet. Jag hoppas det ska göra att lusten kommer tillbaka :)

Stockholm är en rätt dålig stad att bo i om man ska ha häst...

Ja det verkar inte vara det lättaste att ha häst där! Och så sjukt dyrt:eek: Har en del vänner och bekanta som haft.

Och här står jag med egen gård, med stall och hagar som ekar tomma..
När jag äntligen fick möjligheten att köpa min drömhäst, vilket jag väntat på, som jag ridit i flera år. Så blev hon halt, typ dagen innan hon skulle besiktas. Jag har haft henne som min egen 4 år fram tills jag fick stora sonen. Hon har aldrig vart halt innan.
Men efter många veterinärbesök och undersökningar senare så finns hon inte ens nu längre:cry: ett röntgenfynd som inte skulle gå att åtgärda.
En ung, fin häst med massor av potential. Och framförallt den trevligaste individ jag någonsin stött på. Har gråtit varje dag sen hon togs bort:(

Just nu känner jag för att sluta helt med hästar.. känns omöjligt att hitta en häst som jag vill ha igen..

@Elin_B förstår att det känns tråkigt:cry:
Jag har suttit till häst mindre än 10 ggr sen lillebror kom så inte är det mycket jag hinner och jag är inte glad att jag fick säljs min fina häst här i sommar- men jag vet inte hur jag hade hunnit...
@Fritidsryttare och @FiVi -tråkigt med skadade hästar. Jäkla porslinsdjur...

Ja det verkar inte vara det lättaste att ha häst där! Och så sjukt dyrt:eek: Har en del vänner och bekanta som haft.

Och här står jag med egen gård, med stall och hagar som ekar tomma..
När jag äntligen fick möjligheten att köpa min drömhäst, vilket jag väntat på, som jag ridit i flera år. Så blev hon halt, typ dagen innan hon skulle besiktas. Jag har haft henne som min egen 4 år fram tills jag fick stora sonen. Hon har aldrig vart halt innan.
Men efter många veterinärbesök och undersökningar senare så finns hon inte ens nu längre:cry: ett röntgenfynd som inte skulle gå att åtgärda.
En ung, fin häst med massor av potential. Och framförallt den trevligaste individ jag någonsin stött på. Har gråtit varje dag sen hon togs bort:(

Just nu känner jag för att sluta helt med hästar.. känns omöjligt att hitta en häst som jag vill ha igen..
Usch det där är så jädrans tufft! Har själv släppt taget om min drömhäst, och det var seriöst ett av de tuffaste besluten jag tagit även om jag vet att det var rätt för hästens skull. Låt det ta tid är mitt råd. Jag har insett att jag inte kommer hitta en sån häst igen, men kan ändå finna glädje i de som finns kvar. De fyller inte hennes tomrum, men de har sina egna rum i hjärtat på nåt vis.

Vi har som tur var anpassat oss snabbt till vintertid. V har aldrig haft några fasta morgonrutiner, och storebror vaknade runt kl 5 någon morgon men nu är vi tillbaka till det normala.

Inatt gick det 5,5 timma mellan två amningar och jag såg ut såhär: :confused:O_o:D Har bara hän en gång sedan han föddes, och med tanke på att vingar haft väldigt bökiga veckor på sistone där sonen ammat åtminstone varannan timma, var detta väldigt välkommet.

Fy ... för vintertid :cool:
Här är 05 det nya 06 vilket resulterar i att storebror också vaknar av lillebrors knöl :crazy::cautious:
Förut var det okej om storebror vaknade vid 06 men när han vaknar vid 05 och inte somnar om känns ju sådär :banghead:
Idag vaknade han 05.10 och varit vaken sen dess :down:
Hua, drygt när man har fler än en som stökar med sömnen! Här hemma hade 05 räknats som sovmorgon. :p

Fy ... för vintertid :cool:
Här är 05 det nya 06 vilket resulterar i att storebror också vaknar av lillebrors knöl :crazy::cautious:
Förut var det okej om storebror vaknade vid 06 men när han vaknar vid 05 och inte somnar om känns ju sådär :banghead:
Idag vaknade han 05.10 och varit vaken sen dess :down:
Med spädas tycker jag det är lugnt om han vakna tidigt, jag vet ju att han kommer somna om hyfsat snart ändå. Med stora däremot vet man att loppet är kört när han vaknar från kl. 5 och framåt och att det finns i princip noll chans att få slumra till senare under dagen.

Här kör vi matning 2 gånger per natt fortfarande. Har slutat kolla på klockan. :idea: BVC-sköterskan sa att det är ”typiskt” 4-månadersbäbisar att röra om nattrutinerna. Fast hur gammal bebisen än är så verkar allt både typiskt och normalt. :grin:

Jag frågade lite om smakprover och sa att jag vill göra egen havregrynsgröt. Hon tyckte bestämt att pulvergröt är bättre pga. att den är järnberikad. Men den är ju även berikad med vetemjöl. :confused: Jag är glutenintolerant sedan barnsben och vill ta det lååångsamt med gluten, känns inte alls som att jag fick stöd i den frågan. Ska jag på sikt ge både morgongröt och kvällsgröt med vetemjöl till en bebis som pga. ärftlighet är predisponerad att utveckla en autoimmun sjukdom... eh nej? O_o

Också sjukt avis på er som rider... har ett sto med föl som ska delas på vid nyår. Skulle absolut kunna rida nu men tiden finns inte. Frank sover ALDRIG i stallet och sambo är inte intresserad av att följa med till stall. En gång i veckan får jag ut honom på nåder då jag mockar åt hela stallet eftersom de mockar åt mig resten av veckan.

Längtar så efter stallpyssel och ridning men vet inte hur jag ska få till det. Vill helamma och även om vi börjat med lite matintro dröjer det länge innan han står sig flera timmar på det. Flaska tokvägrar han.

Stallet ligger nästan en timme bort med bil så även om jag kastar på sadeln och rider en halvtimme måste jag avsätta flera timmar bara i resväg.

Eftersom jag inser att situationen inte är hållbar är planen att sälja mammasto och behålla hingstfölet, men mammasto är en fin ridhäst på 8 år. Att sälja henne nu, ur kondition som avelssto vore ekonomiskt orimligt. Vet dock inte hur jag ska hinna rida igång och t o m starta henne några ggr...

Stockholm är en rätt dålig stad att bo i om man ska ha häst...
Jag bor i Köpenhamn så känner igen problemet med restid (och prisläge....), klarar mig dock undan med 25 min restid. Tråkigt att din sambo inte vill följa med, du kan inte hitta en medryttare som vill hjälpa dig att sätta igång stoet?

Lider med alla er som har varit tvungna att vinka hejdå till era hästar, det var och är en av mina värsta farhågor med hänsyn till att skaffa barn- att behöva ge avkall på hästen.

Vi verkar också börja anpassa oss till vintertid och har vaknat vid 6.30 de två senaste morgnarna, dock har morgnarna också involverat en läckande blöja och dusch av dotter.. :wtf:

@Ryttla - här menar jag att det först är från 6 månader som de "ska" ha järnberikad mat varje dag. 4-6 månader är bara smakprov och de rekommenderar att man börjar med majs-, bovete- eller hirsgröt eftersom de ska vara milda för magen (och glutenfria). Finns massa recept med bröstmjölk/ersättning. Har också läst att folk använder paltbröd i sin egen gröt för att få den järnberikad.

Med spädas tycker jag det är lugnt om han vakna tidigt, jag vet ju att han kommer somna om hyfsat snart ändå. Med stora däremot vet man att loppet är kört när han vaknar från kl. 5 och framåt och att det finns i princip noll chans att få slumra till senare under dagen.

Ja precis. Helt okej om lillebror vaknar tidigt, förväntar mig inget annat egentligen. Men för storebror vet jag att dagen kommer bli helt fel. Han kommer vara trött under dagen. Kvällen kommer bli en kamp för att han inte ska somna förtidigt, det kommer vara gnäll gnäll gnäll.

Jag frågade lite om smakprover och sa att jag vill göra egen havregrynsgröt. Hon tyckte bestämt att pulvergröt är bättre pga. att den är järnberikad. Men den är ju även berikad med vetemjöl. :confused: Jag är glutenintolerant sedan barnsben och vill ta det lååångsamt med gluten, känns inte alls som att jag fick stöd i den frågan. Ska jag på sikt ge både morgongröt och kvällsgröt med vetemjöl till en bebis som pga. ärftlighet är predisponerad att utveckla en autoimmun sjukdom... eh nej? O_o

Det är inga som helst problem att ge egen gröt och järnberika själv. Bara man läser på lite :) BVC brukar tycka att industrigröt är bäst just för att då kan man inte göra fel typ.

Här kör vi matning 2 gånger per natt fortfarande. Har slutat kolla på klockan. :idea: BVC-sköterskan sa att det är ”typiskt” 4-månadersbäbisar att röra om nattrutinerna. Fast hur gammal bebisen än är så verkar allt både typiskt och normalt. :grin:

Nya rönet kring gluten till bebisar är ju just att ta det låååångsamt.
Så kör på med egen gröt du, man kan berika på andra sätt. Tex genom att göra aprikospuré på torkade aprikoser (innehåller mycket järn)

Min stora son har aldrig fått färdigköpt gröt, har alltid gjort egen. Bovetegröt gjord på hans mjölkfria ersättning och berikat gröten själv med aprikospuré eller smulat ner paltbröd (vet dock inte hur vida paltbröd innehåller gluten)

https://www.livsmedelsverket.se/om-...-till-spadbarn---viktigt-introducera-langsamt

I natt var en riktig stöknatt. Först en sen kvällsmatning, 22 istället för 20, och sedan kom han inte riktigt till ro så det blev sen kväll. Vid 01 ville han ha mat igen. Tillbaka i säng typ 02.30. Sedan lite sporadiska vrål så att jag var ur sängen bara för att konstatera att nä, han sover ändå. Och kl 05 gjorde han morgon :banghead: och även dottern. Som bröt ihop fullständigt för att hon inte fick se meningslösa youtubeklipp på bamsefigurer som begravs i playdough :banghead:

Ingen tid att vila för efter förskolelämningen hade vi bvc-tid. Måtten minns jag inte men han växer som han ska. Och han blev såhåå ledsen av sprutorna, verkligen helt förstörd :cry: Nu sover han i min famn och jag vill inte lägga ner honom, men det skulle sitta fint med lunch...

. Och kl 05 gjorde han morgon :banghead: och även dottern. Som bröt ihop fullständigt för att hon inte fick se meningslösa youtubeklipp på bamsefigurer som begravs i playdough :banghead:
I och för sig fel barn att diskutera i denna tråd, men skrattade högt åt detta. För det första låter det ju som helt sjuka klipp :rofl:. För det andra så är igenkänningsfaktorn hög. Här kan sonen också få helt omotiverade känslostormar och raseriutbrott. Det blir extra jobbigt att ta fighterna nu när lilleman också kräver viss uppmärksamhet.

Ah, hon har också hittat de där. L är tokig i de där playdoh-filmerna. Jag tycker dock de är rätt harmlösa. :p
Så stavas det ja :D
Jo egentligen är de harmlösa men jag kan inte sitta med lillebror i samma rum för han bara stirrar på teven. Han blir helt fast just av de klippen.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar