Sommarföräldrar 2017 del 3

Jag vet inte om man ska lyssna på mig egentligen för jag kan vara lite väl o-nojig ;) Ibland är det bra att ta saker lite mer allvarligt. Men det är i alla fall så jag fått lära mig.

Sen låter det ofta mycket om småbebisar när de andas eftersom brosket är så mjukt, så det låter ofta värre än vad det är. De piper, grymtar och rosslar. Och hjälp vad de kan snarka!
Jag tror nog att ni som har fler än ett barn har lite bättre koll på när det är fara på färde än en annan, jag har ju noll koll på bebisar.:) Ja, det sa sköterskan på VC igår också, att de kan låta som bara den och det verkar stämma för hade en annan varit så igensatt i bröstet som knodd var i morse så hade man antagligen inte varit så pigg, medan han såg helt oberörd ut, så det är kanske inte så farligt. Fick tipset att spola ur med urpumpad bröstmjölk istället för koksalt om det går så ska testa det idag, annars ska jag spana in de där näsdropparna du tipsade om. :)

Jisses, knodd har sovit riktigt bra inte bara en utan tre nätter på raken nu. Chockad mamma som utnyttjar den extra sömnen till att ligga vaken? Helt knasigt, kroppen verkar ha ställt in sig på att vakna en massa gånger varje natt så nu får jag ligga och glo på tv mitt i natten = trött på morgonen istället.:cool:

Knoddis har varit på ett strålande humör de senaste dagarna, då är han ju bara helt gudomlig och mammas ögonsten.:love: Det ska pratas och hållas på mest hela tiden, igår rullade han över från mage till rygg två gånger i soffan. Vi övar på att gripa föremål när han sitter, det är knepigt och tufft för honom märker man, svårt att få ihop avståndsbedömningen samtidigt som man ska koordinera fingrarna att gripa men han kämpar på fint tycker jag.

Snuvan har lättat de senaste dagarna, lite slemmig är han fortfarande men inte alls som den där morgonen så det går åt rätt håll.

Imorgon ska jag in till MVC och sätta in spiral, spännande att se om det kommer göra lika djävulskt ont som förra gången.

Visst är de goa när humöret är på topp!
Vår lille älskar att stå i mitt knä och bara hålla händerna och så snackar han järnet och dansar:heart
Om man sätter honom lutad mot sina knän (med hans ben på min mage och hans rygg mot mina lår) och tar honom i händerna så kämpar han sig upp till stående.

Känner igen det med sömnen @Fritidsryttare . Alla sover och själv är man klarvaken. Händer att jag tvångsammar mitt i natten eftersom jag är rädd att när jag väl somnat kommer han tycka det är dags att vakna...

När lilleman, familjens väckarklocka, vaknar 05.50 istället för 05.10 och det känns som att man fått sovmorgon :p

Idag ska vi prova att gå på gymmet, jag och min granne och våra småkillar. Dagtid får man ta med bebisar in i gymmet i babyskydd eller liggdel. Det finns också barnpassning men jag vill spana in den lite innan jag provar att lämna M där.

Hoppas det går bra på gymmet, @hvala, och att lillen trivs bra i babyskydd :).

Från att ha haft ganska bra nätter så har V bökat och stökat ordentligt de två senaste nätterna. Det verkar som att han blivit mer täppt och därför sover sämre. På dagarna märks det inte alls av i samma utsträckning. Han är så söt när han är vaken om dagarna. Han gurglar och drar på stora leende, fäktar och har sig. Det är så roligt att en egen liten individ sakta växer fram ju mer tiden går.

Från att ha haft ganska bra nätter så har V bökat och stökat ordentligt de två senaste nätterna. Det verkar som att han blivit mer täppt och därför sover sämre. På dagarna märks det inte alls av i samma utsträckning. Han är så söt när han är vaken om dagarna. Han gurglar och drar på stora leende, fäktar och har sig. Det är så roligt att en egen liten individ sakta växer fram ju mer tiden går.
Åh det där smajlen:heart
När man har en skolunge som i smyg kan slänga ur sig "jag hatar dig" när man bestämmer något mindre populärt så är det ljuvlig kontrast med en liten en som bara älskar sin mamma mest av alla...

Jag har dom mål att börja styra upp kosten nu. Sambon gör mesta mathandlingen och om det ska finnas nyttigheter med så måste det stå på en lapp.
Det är inte alltid lätt att ro ihop middag med kvällsgnälliga barn och tider till aktiviteter att passa..Och hundarna att rasta... Hade varit bra att inte stå där och glo i frysen på fiskpinnar och pytt.

Vad gör ni för lättlagat och hyfsat nyttigt till middag?

Jag har dom mål att börja styra upp kosten nu. Sambon gör mesta mathandlingen och om det ska finnas nyttigheter med så måste det stå på en lapp.
Det är inte alltid lätt att ro ihop middag med kvällsgnälliga barn och tider till aktiviteter att passa..Och hundarna att rasta... Hade varit bra att inte stå där och glo i frysen på fiskpinnar och pytt.

Egengjord pytt blir det till middag idag :p ; Zucchini, chorizo, bacontärningar, gul lök, svamp.. med stekt ägg. Hyfsat nyttigt :)

Igår gjorde vi en indisk falukorvsgryta :)
http://mittkok.expressen.se/recept/indisk-falukorvsgryta/
Oväntat gott! Som en spacead korvstroganoff.

Vi försöker ta de där "vanliga" vardags middagarna och hotta till de lite. Så de blir lite mer spännande :D
Men det blir såklart fiskpinnar, köttbullar osv här med :D:rofl: Det är liksom lättast så..
Men vi försöker planera och handla på söndagen. Så det finns hemma och vi slipper den här eviga diskussionen "vad ska vi äta idag?" "Nej jag är inte sugen på det" "men jag är inte sugen på det".

Vi har ju turen att vi har en son som länsar tallriken oavsett vad det är :) så vi vågar exprimentera..

• Gilla
Reactions: Ray
Fick ett samtal från Öron näsa hals imorse som hade fått M's remiss och ville boka en tid.
Tänkte för mig själv att det var några veckor framåt. Men fick tid redan imorgon bitti.
Så nu hopps jag att tungbandet blir klippt och att det blir bättre med amningen och att han börjar gå upp i vikt.

Han har fått ersättning till kvällen vid läggdags.
Har stått sig längre på det och sovit mellan 3-4h sammanhängande första passet. Välbehövligt för mig!
Men jag märker att han tar ännu lite sämre tag.
Så jag är nöjd med en snabb tid så jag kanske kan fasa bort ersättningen och börja helamma igen.

Åh det där gurglandet och smajlen för ju så bedårande.
Här kommer de fram mer och mer också :love:

Hej utvecklingssprång? Idag duger absolut ingenting för vår kille. Han äter, sover och gnäller, repeat. 11 veckor imorgon så det borde vara tredje språnget nu? Dock somnade han precis i min famn och ligger och skrattar för sig själv så han är världsbäst ändå.:love:

Jag älskar tiden mellan utvecklingssprången:angel:. Helt plötsligt sover hon igen själv i vagnen runt 3 h om förmiddagen, total lyx! :D

5 månaders koll + vaccinering hos läkaren idag. Runt 65 cm lång och 7,7 kg tung. Var glad och nyfiken till en början men när läkaren ville "prata" mer med henne och hade ögonkontakt lite för lång tid när hon låg på skötbädden blev hon jätteledsen. Första sprutan sa hon inget till men blev ledsen igen efter andra men lugnade sig ganska snabbt som tur var. Nu hoppas jag att hon inte blir alltför sjuk eftersom sambon är i sthlm och jobbar och kommer hem imorgon natt.
Jag är mer död än levande idag efter att typ ha slumrat omkring 3 h inatt. Först kunde inte hon komma till ro och när hon väl sov så kunde jag inte somna. Hösilage leverantören jag hade räknat med hade helt plötsligt slutsålt så tankarna har kört runt i huvudet hela natten och sista gången jag kollade på klockan var den 4.08. 5.20 vaknade S. och ville gå upp men fick henne att somna om till klockan 7 iaf.

Jag tycker egentligen det är skittråkigt men försöker att göra en veckomatplan, det gör att man iaf vet vad man ska äta och inte behöver lägga tid på det. Sen gör vi alltid en stor sats köttbullar/biffar/falafel och har i frysen. Perfekt de dagar det ska gå lite snabbt att bara ta upp och värma och koka potatis/ris/pasta till och/eller göra en sallad. Kycklingwok med nudlar/ris går också snabbt att göra, fiskfrikadeller på färdig färs, spaghetti carbonara (eller liknande, inte jätte nyttigt dock), omelett i ugnen passar sig själv, Coleslaw tar lite tid att göra men håller sig bra i kylen om man gör en stor portion.
Tycker man kan få en hel del inspiration genom att kolla på veckomatsedlar, ibland kan man hitta typ "kvällsmat på 30 min"...
Tycker man

• Gilla

Vet inte om vår mat räknas som nyttig. Denna veckan ska vi äta ugnspannkaka, potatis- och purjolökssoppa, makaroner med köttbullar, tomatsoppa och kycklinggryta med ris. För att förenkla vardagen har vi ett femveckorsschema med en maträtt varje dag som rullar på. Då behöver vi inte fundera ut nya rätter varje vecka utan tar det som står på matsedeln för respektive vecka. Målet är att ha minst 2 vegetariska alternativ, en fiskrätt, några lättlagade som går snabbt att slänga ihop under vardagarna och sedan några roligare att äta på helgen :).

Vet inte om vår mat räknas som nyttig. Denna veckan ska vi äta ugnspannkaka, potatis- och purjolökssoppa, makaroner med köttbullar, tomatsoppa och kycklinggryta med ris. För att förenkla vardagen har vi ett femveckorsschema med en maträtt varje dag som rullar på. Då behöver vi inte fundera ut nya rätter varje vecka utan tar det som står på matsedeln för respektive vecka. Målet är att ha minst 2 vegetariska alternativ, en fiskrätt, några lättlagade som går snabbt att slänga ihop under vardagarna och sedan några roligare att äta på helgen :).
Herregud så ambitiöst! Imponerad.

Jag är så ostrukturerad. Jag öppnar kyl och frys och bestämmer mig utifrån vad som råkar finnas hemma...
Bara att idag bestämma vad som ska ätas imorgon känns helt...

Herregud så ambitiöst! Imponerad.

Jag är så ostrukturerad. Jag öppnar kyl och frys och bestämmer mig utifrån vad som råkar finnas hemma...
Bara att idag bestämma vad som ska ätas imorgon känns helt...
Haha, det kanske det är, men det underlättar sjukt mycket. Det krävs lite jobb att göra menyerna men det tar man in i tid vid handlingen flera gånger om :). Jag hatar att behöva tänka ut maträtter inför varje vecka, det känns oöverkomligt många gånger.

• Gilla
Nu är tungbandet klippt på mini. Amningen känns redan bättre. Han har ett mjukare tag liksom. Det är diffusa onda i bröstvårtorna jag ignorerat är som bort blåst. Det är inte helt bra, fortfarande lite lite tag. Men Evt ska läppbandet klippas också om jag inte tycker det blir helt bra.

Nu är tungbandet klippt på mini. Amningen känns redan bättre. Han har ett mjukare tag liksom. Det är diffusa onda i bröstvårtorna jag ignorerat är som bort blåst. Det är inte helt bra, fortfarande lite lite tag. Men Evt ska läppbandet klippas också om jag inte tycker det blir helt bra.
Vad skönt att det redan känns bättre och att ni verkar ha funnit åtminstone en del av vad som orsakat problem för er. :)

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025